Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Teorier kring att bygga egna ljuddämpare?
9 besök senaste veckan (9662 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Jag funderar på att ge mig på att bygga en egen dämpare till min Kadett... Dels för att jag om jag skulle köpa en vanlig dämpare skulle vilja sätta plana plåtar på den med aerodynamik i bakhuvet, dels för att ljuddämpare är dyra, dels för att jag tycker det skulle vara kul att prova men framförallt!

För att jag är ute efter lite mer speciella egenskaper än vad en std simons från Meca erbjuder!

Jag vill ha en dämpare som dödar så mycke bastoner som möjligt för att få ett vassare, ettrigare mer högpitchat ljud! Dom få om några hästkrafter en ljuddämpare kan ge/döda spelar mig ingen roll, effekten kommer säkert räcka ändå! Jag hade tänkt mig bygga en dämpare som är ca 2" in.

Stor dödar mer bas har jag läst här någonstans?
Spelar formen in? Kan jag göra en rektangulär dämpare t ex?
Dämpmaterial?

BMW E46 M3 har ju en del olika alternativ som ger ett rätt rått ljud jämfört med std, den dämparen är stor vet jag, men hur är den byggd invändigt? En sådan sak kan jag tänka mig gör skillnad med. Samt såklart materialet!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

För att dämpa bas ljudet så måste man på något vis jämna ut pulserna så att man får ett mer jämnt flöde ut i fria luften. För att åstadkomma detta så måste luften i dämparen komprimeras i stället för att den kommer ut direkt och skapar ljud. Är dämparen liten så måste det bli ett högre tryck för motsvarande komprimering av luften. Det höga trycket hämmar effekten drastiskt på högre varvtal. Denna del av problemet rör som sagt volymen i dämparen och behöver i princip inget dämpmaterial för sin effekt. Den bästa formen är rund, helst som en boll eftersom plana ytor aldrig blir stadiga.

Sen kan man tänka sig en dämpare med väggar och kammrar och det kan vara effektivt det med men blir känsligt för varvtal vad gäller utsläckningen av pulser. Somliga varvtal dånar mer än andra eftersom kamrarna är frekvensberoende. Det blir som regel även mer flödesmotstånd.

Nu måste den stora dämparen även ha någon form av dämpmaterial för att "ekoljud" och de högre frekvenserna skall kunna dämpas. Men eftersom ytorna blir stora i en stor dämpare så släcker man ofta mer av de högfrekventa "rejsiga" ljudet än önskvärt. Så vad det sportiga ljudet anbelangar så kan man lättare kontrollera "tonen" med en mindre dämpare där man utnyttjar mer kompressionsdämpning för basregistret.

Vad gäller dämpmaterial så är det långfibriga material som gäller, typ glasfibermatta. Stenull dammar ur dämparen på kort tid.

Sedan påverkar placeringen av dämparen ljudet i hög grad. Med frontmotor så blir det långa rör och 2 dämpare är en god ide. En på mitten som gärna är en absorbtionsdämpare som släcker "rörljudet", samt en till så långt bak som möjligt som är själva huvud dämparen. Med mittmotor förenklas tekniken en hel del eftersom systemet blir kort och därmed sportigare ljud från start så att säga.

MVH
Göran

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
okej, tack för matnyttig information! Men hur kan man på ett smart sätt åstadkomma en kompressions ökning i dämparen då? Ett rör in och ett annat bredvid ut som tvingar gasen genom dämpmaterialet?

Skulle en koning neråt i dimension kunna ge lite utav samma effekt?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Cassius skrev:
okej, tack för matnyttig information! Men hur kan man på ett smart sätt åstadkomma en kompressions ökning i dämparen då? Ett rör in och ett annat bredvid ut som tvingar gasen genom dämpmaterialet?

Skulle en koning neråt i dimension kunna ge lite utav samma effekt?

Den volym man vill utnyttja för kompression, troligen dämparen då, måste ha ett motsånd mot flödet ut. Till exempel mindre diameter på röret eller brickor som dämparen Supertrapp. Man låter aldrig gaserna flöda genom dämpmaterialet. Dämpmaterialet dämpar mest resonanser och höga frekvenser. Men även lägre toner som annars går rakt genom väggarna på dämparen, (mycket beroende på dess form).
Göran

Finland
Här sen Jan 2004

Intressant ämne, finns det mera att läsa om detta på nätet någonstans?

Är ju precis som trådskaparen säger det lågfrekventa ljudet man vill få dämpat bort, de högfrekventa tonerna skulle gärna få passera som de är. Knepigt värre detta med ljud, varje bil, motor, svgas har ju ännu lite egna egenskaper och förutsättningar samt olika utrymmen fr dämpare att tillgå.

Vad finns på marknades om är bra? Rakt igenom dämpare med hålat rör klätt i dämpull ger ju inte rätt verkan. Man får ju en massa låga toner men all "sång" dämpas.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har försökt att få bort resonanserna i mitt avgassystem och hittade då bl.a den här sidan med en del info:
http://auto.howstuffworks.com/search.php?terms=muffler

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 51
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Efter en del läsning i ämnet har jag väl en något klarare bild av hur de här hänger ihop nu.

Lågfrekventa ljud har som jag förstått det lättare att fortplanta sig i ett grövre rör, så mindre diameter på systemet = mer högfrekvent ljud!

Hålen i de perforerade röret inne i dämparen däremot har svårare att absorbera och "klippa" dom lågfrekventa vågorna, större hål skulle klippa fler lågfrekventa toner men även mer högfrekventa. Alltså vill man väl då helst ha en dämpare utan perforerade hål i, t ex som:

Morosos Spiralflow

Eller Flowmaster Deltaflow:

Eller Cherry Bomb Pro:

Eller Corsas RSC:

Dom 3 senare använder ju bafflar/kammare på olika sätt för att döda specifika frekvenser, hur moroson dämparljudet har jag dock inte förstått ännu

Av dom jag hittat verkar ju dock (i mitt huvud i alla fall) Corsan vara den bästa designen för flöde, och genom att ha olika djup på sidokamrarna kan man säkert ta död på de lägsta frekvensregistret vid ett bestämt varvtal, eller är jag ute och cyklar?

En till bild på Corsan:

Både Corsan och Moroson låter i vart fall rätt vasst!
Corvette med Corsa: http://www.youtube.com/watch?v=wiuiVJ4Zyh0
RX7a med 383 CSB 3" Moroso spiralflow: http://www.youtube.com/watch?v=iDaHLZZ-vyA

Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Morosos dämparen (och även Corsan tror jag) använder mottryck för att dämpa ljudet.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

safe skrev:
Morosos dämparen (och även Corsan tror jag) använder mottryck för att dämpa ljudet.

De känns ju dock som att ingen av dom kommer bygga så mycke mottryck (och troligen inte dämpa så mycket då?), eller har jag missat någon viktig parameter?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Cassius skrev:
safe skrev:

De känns ju dock som att ingen av dom kommer bygga så mycke mottryck (och troligen inte dämpa så mycket då?), eller har jag missat någon viktig parameter?

Ingen aning, den bästa mottrycksdämparen är en som har en mindre utgång än ingång, men den har stora förluster. Dessa två andra är ett sätt att bygga en bättre dämpare med mindre förluster.

Men jag är ingen expert, jag bara läste i en bok igår och träffade på dämpare av samma typ.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
9 besök senaste veckan (9662 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande