Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Får man snygga till overallen!!!
2426 besök totalt
Ivanko
Halmstad
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Får man ha broderade tygmärken man värmer dit med strykjärn på overallen?

Hittar det ej i fifa reglementet så jag tänkte det va bäst att fråga.

Man får ju inte sätta klistermärken på hjälmen ens >

http://www.garaget.org/Ivanko
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004

om jag kan det rätt så är det bomulls märken som ska sys fast med nomex (brandtålig) tråd

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

nikke-tribal skrev:
om jag kan det rätt så är det bomulls märken som ska sys fast med nomex (brandtålig) tråd

och enbart i yttre lagret.

GA utanför Hässleholm kan sy.

Bålsta
Här sen Dec 2004

och var hittar man nomextråd?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:

DuPont?

GA kanske säljer?

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Arne Lindgren skrev:

DuPont?

GA kanske säljer?

Jag har några mil Nomextråd Fast bara i olivgrönt...

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

...eller också påstår man att det är Nomextråd och chansar på att ingen gör en kemisk analys på sytråden. Har svårt att tro att det har nån praktisk betydelse vad man syr märket med faktiskt, men bomullstråd i stället för 'vanlig' syntet (till skillnad från 'ovanlig' syntet som Nomex) är väl ett steg i rätt riktning.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Självklart har man Nomextråd i packningen, hur ska man annars sy fast de ogillade fransarna på handskarna
(Det halkade med en vit och en svart rulle från Pegasus när jag beställde annat)

Bomullsmärken förresten, ska de inte i så fall behandas (liknande Proban)?, brodyrer görs ju med Nomextråd (och då alltid i endast yttre lagret).

Tänk på att skriver man nåt med tanke på små märken så kommer snart nån med hel ryggtavla...
Att ha märken på overallen som brinner som små facklor är ju inte grundtanken med personskyddet.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

För att 'nyansera' mitt tidigare inlägg.

Självklart ska man sätta säkerheten högt, men att sy fast några bomullsmärken på overallen ter sig betydelselöst mot att du kanske har pedalgummin i gummi eller en instrumentbräda i PU-skum. Inte för att det är rätt, men fler än de tror lindar sina skyddsburar i smärre brandbomber samt stoppar stolar med, i det närmsta, napalm. Har även sett förare med oljefläckar på kläderna.

Så, när ovanstående inte har givit dokumenterade skador, behöver man nog inte oroa sig särskilt mkt över vilken tråd man använder om man inte tråcklar fast en kvadratmeterstor fleece-tiger på overallen. Omdöme! Teknikern kommer säkerligen inte att syna dig i sömmarna (pun intended ). Lägg en sprättkniv i verktygslådan om du vill vara riktigt säker på att få köra...

Referens till min hållning inför diskussionen: http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive

EDIT: Tappade ursprungliga frågan, sy fast ska du göra om du inte broderar. Det går ju att backa utan uppseendeväckande klet på overallen.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Jag antar att du ska tävla i racing? Annars gör ju inte några styngn/klister varken till eller från för din säkerhet vid hobbykörning.

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Pär Hansson skrev:
För att 'nyansera' mitt tidigare inlägg.

Självklart ska man sätta säkerheten högt, men att sy fast några bomullsmärken på overallen ter sig betydelselöst mot att du kanske har pedalgummin i gummi eller en instrumentbräda i PU-skum. Inte för att det är rätt, men fler än de tror lindar sina skyddsburar i smärre brandbomber samt stoppar stolar med, i det närmsta, napalm. Har även sett förare med oljefläckar på kläderna.

Så, när ovanstående inte har givit dokumenterade skador, behöver man nog inte oroa sig särskilt mkt över vilken tråd man använder om man inte tråcklar fast en kvadratmeterstor fleece-tiger på overallen. Omdöme! Teknikern kommer säkerligen inte att syna dig i sömmarna (pun intended ). Lägg en sprättkniv i verktygslådan om du vill vara riktigt säker på att få köra...

Referens till min hållning inför diskussionen: http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive

EDIT: Tappade ursprungliga frågan, sy fast ska du göra om du inte broderar. Det går ju att backa utan uppseendeväckande klet på overallen.

Utvecklar man tanken så är det väl snarare bättre med en riktigt lättantänd tråd som "brinner av snabbt" och får märkena att ramla av overallen än en nomextråd som får bomullsmärkena att sitta kvar på overallen....

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Utvecklar man tanken så är det väl snarare bättre med en riktigt lättantänd tråd som "brinner av snabbt" och får märkena att ramla av overallen än en nomextråd som får bomullsmärkena att sitta kvar på overallen....

Stubintråd...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Bomulls-kruts-tråd..

Gottröra
Här sen Okt 2005

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Pär Hansson skrev:

.... vilken tråd man använder om man inte tråcklar fast en kvadratmeterstor fleece-tiger på overallen. .

Taiga i Varberg sålde en tröja i nomex-fleece...
Scenario:
1. Visa upp den för tävlingsledningen.
2. Ha på den vid förarbyte.
Medhjälpare ropar "Du har glömt fleecetröjan"
Svar "Äh, det är ingen som ser"
3. Tävlingsledningen inkasserar 200:- i protestavgift, jag stannar ute på banan.

Tyvärr funkade inte det när kravet på FIA-klassning av kläder kom >

2426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande