| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW Cup regler 2010, länk till reglementet sid 14 i tråden.
|
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (40474 totalt) |
|
Re:
om man anser att det är en fördel med sekvensiell låda så borde väl lite extra vikt för det ekipage som väljer att köra med sådan låda vara lämpligt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Jag hör bara dessa farhågor från folk som inte kör i cupen. om man, i en klubbserie, kommer överens om att man kan åka sek-låda...under vissa förutsättningar...så vore det väl fan om det inte kan hållas. Ingen i en klubbserie vill väl att andra ska titta snett på en. Gearcut-tiden hör man vid sidan av banan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Vi kör sek-låda men har ingen tändning att bryta...
http://www.youtube.com/watch?v=7V-2H _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||
|
Seq låda
vet inte varför alla har hängt upp sig på Seq låda då de står i reglementet att all typ av motorsport låda inte skall vara godkänd vilket innebär alla rakskurna , dog box lådor , seqlådor samt även ombyggnadssatser med andra utväxlingar typ Grp A lådor osv. hur många Nationella rallybilar har vi i skogarna som åker med en M40 volvo låda eller M45i std utförande. jag trodde vi höll på med seriös klubb racing där vi har 3 olika klasser för de som vill satsa och de som vill ha kul. vxllingstiden mellan en dogbox kontra seq låda skiljer inget alls enligt tester omfattande sådana hos Bmw motorsport då man använder H-låda istället för seq låda i WTCC samt andra klasser. sedan så tar faktist seq lådan mer effekt än dogbox lådan till dessa bilar men de finns undantag jämnför man kostnader så sparar man mkt på slitage samt renovering på en seq låda kontra H-låda Bmw Sport club andemening var väll att vi ska värna om Bmw's Motorsport arv av tävlingsverksamhet världen över så att vi kan använda riktiga tävlingsbilar men också för de som vill kunna använda sin eget kunnande å bygga eget för att kanske minska kostnader. väntar fortfarande på svar på en del frågor som jag har frågat ? Mvh Christer _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 Mazda Miata NA Roadsport C GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||||
|
Re: Seq låda
Ja....i mitt fall beror det på att jag inte har en susning om vad en Motorsportslåda är....
och när du lägger fram saken som du gör.....blir ju regelutkastet än mer obrgripligt. Ska man sänka farten på bilarna genom att dom ska gå sönder om man kör för fort..??
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Tanken med att sänka ribban med växellådor som den senaste debatten här handlat om är ju i mångt och mycket för att minska instegströskel för nybyggare. Man ska veta att man har samma förutsättningar med lådan i sin originalbil som de som redan kör i cupen.
Att avstå insteg för att man tror sig behöva köpa en låda för stora pengar för att hänga med är ju inte önskvärt, på samma sätt som det upp till idag har varit i vissa fall med trimningsnivån/effekt. Folk har avstått från special för att man känner sig lite slagen på förhand, och att nivån är oupnålig, så ska det ju inte vara i klubbracing. Tanken är väl att alla ska ha en rimlig chans att nå "högsta nivån" i serien med måttliga och rimliga medel. Kan detta bli verklighet har man ju verkligen lyckats. Detta beskrivs på hemsidan där man förklarar motivet till det NYA (ej uppdaterade) reglementet.
Njae, en frikostig tolkning kanske
Arvet är vi stolta över såklart, men att köra riktiga fabriksbilar i Klubbracing är ju något som visat sig lite väl bra, och är väl en av anledningarna till ett reglementsbyte. Blir lätt en kapprustning då som en del inte uppskattar, och som avskräcker tillkommande deltagare på grund av kostnadsnivån det skapar. Klubbracing är instegsnivån av racing, med minsta tillåtna nivå på säkerhetsarrangemang och funktionärsbemanning, lätt att glömma när det blir teknik och effekt diskussioner Det var nog dags att bromsa utvecklingen lite i tid och styra om inför framtiden, så gör ju även de stora pojkarna när ex. Super Touring blev S2000 osv.
Att en original låda inte håller utan att man skall vara tvungen att gå upp till en sekventiell låda är ju lite konstigt med tanke på att det endast är de som redan åker sek låda som tycker så... Eller
Min egen manuella standardlåda har hållt sedan 2003 och kom då ifrån en långmilad 528i E28... BMW har ju premierats hos turbobyggare för sina starka lådor, så jag kan själv inte se problemet, är dagens lådor så dåliga att de inte kan klara 20-25000 mil i en M3 E36? om man inte vinner nåt tidsmässigt på en sekventiell låda så kanske det är onödigt att dessutom lägga de pengarna det handla om, i vissa fall över 100 000:- eller? Man kan köra många säsonger med h-låda för de pengarna i cupen... Och hittar man bara växlarna så bör de hålla fint
Såhär är iaf min tolkning och mina egna tankar, och jag tror det är ett bra reglementsförslag på lång sikt. Minns sedan att reglementet är under arbete, inget är spikat. In med förslag och motivera dem väl. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
|
Tänkte skriva ett ganska långt svar här både som svar på Patriks långa inlägg och även Mats, men min klubbhatt är lite för liten och eftersom man fått PM om att man inte ska vara negativ så hoppar jag det,
God Jul på er alla istället... _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Re:
Skriv ett kreativt inlägg istället då , eller PM:a om du vill Det som inte syns i denna tråd tydligt nog är alla positiva reaktioner som strömmar in, vilket pekar på att förslaget inte är helt fel för att vara ett utkast. Tillväxten kommer det nog inte vara något fel på Många förslag kommer in, och allt beaktas. Skicka in om Ni har något ni funderar på, tolkningsproblem eller förändring, allt behövs.
_________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
|
Re:
Tyvärr är det väl oftast dom negativa kommentarerna som syns mest.. Passar allt som handsken så är det ju ingen idé att kommentera... Personligen så förstår, och sympatiserar jag med dom som har lagt ut pengar och som sedan måste lägga ut ännu mer pengar för att passa in.. >
Jag själv har sneglat mest på långlopp tidigare för att Bmw cup's modifierat klass har varit jätte dum för nyare bilar än E30's.. med 270 hästars tvålitrare.. Nu känns det som det passar mer för bilar som är lite mer " up to date".. Personligen så kanske det blir en startanmälan till ngn tävling i slutet av säsongen.. En reglementes-anpassad M54B30 skulle passa fint..
_________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||
|
_________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||||
|
Re:
Den femte januari skall det bearbetade förslaget dras för styrelsen för ett eventuellt beslut så tidigast efter det borde det kunna presenteras. M v h // Johan |
||||
|
Re:
Vi har till dags datum fått in mycket bra och konstruktiva synpukter vilket vi är väldigt glada för
Vi har samlat alla inkomna synpunkter i ett dokument och har redan inom gruppen börjat behandla dem. Målsättningen var som Johan skrev ovan att leverera ett underlag för styrelsen att ta beslut på tills den 5/1 då det är styrelsemöte, men vi kan inte lova att detta håller. Samtidigt som vi förstår att många sitter med kapmaskinen i standby läge och pekfingret på "enter knappen" för att beställa grejer så tycker vi att det är viktigt att väga alla synpunkterna och eventuellt reda ut de sista detaljerna för att få ett så bra reglemente så möjligt. Jag hoppas alla förstår att vi jobbar allt vad vi orkar med reglementet och att saker som julafton, nyårsfirande och andra konstiga "klämdagar" sätter lite käppar i hjulen då många tillbringar den tiden med familj och vänner istället för i telefon möten tills sent in på natten
Vi återkommer med mer info inom kort, nu är det snart dax att korka upp
Gott nytt år på er alla
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Ursäkta att jag är lat men uppfattar jag det rätt att en BMW M3 E36 med 3 L motorn OK att köra i modifierat ?
Finns för väldigt rimliga slantar i UK som startobjekts. Inte fel med högerstyrt för ban-köra heller http://pistonheads.com/sales/1423268 http://pistonheads.com/sales/1368927 _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re:
Nej. M-bilarna är väl hänvisade till Special. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Nej Inga S motorer i modefierat dessa är som håkan skrev hänvisade till special Från mod reglementet Skall vara BMW block och topplock. Inga S-motorer (S14 undantaget enligt nedan) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW Cup regler 2010, länk till reglementet sid 14 i tråden.
|
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (40474 totalt) |