Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Opel / Öhlins / Superstage | << 1, 2, 3 5630 besök totalt |
Mmmm, några riktiga tungviktare har ju använt sig av Öhlinare och fortfarande gör, dessutom av deras alldeles personliga uppfattning... Håkan Carlquist MotOCross 500 (det var väl med honom arbetet började om jag inte minns fel) Wayne Gardner GP500 Kevin Schwants GP500 Mick Doohan GP500 Kenny Bräck Cart Nigel Mansell F1/IndyCar Timo Mäkinen WRC Troy Bayliss Superbike/MotOGP _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Sedan får man väl skilja på päron och äpplen. 'Vanliga' sunkfjädrar med andra stötdämpare är kanon för en helt vanlig åka till jobbet bil men på bana får de i de flesta fallen duktigt med stryk av 'rejälare' grejor anpassade till bankörning... På i alla fall VW är det natt och dag mellan sunkfjädrar med dämpare och ett billigt coilover kit. Stor skillnad i dämpare/fjädrar mellan kitten är det också. Sunkfjädrar korta och hårda, ganska mjuka dämpare Coiloverkiten ganska mjuka fjädrar, hårda dämpare I coiloverkiten är det ganska lika hårda fjädrar/dämpare fram som bak, med sunk mjukt bak och hårt fram. Magnus, du har väl lite redigare grejor på din än 'original' eller sunk? Har fått det intrycket. _________________ Roland Johansson |
||||
Jo, den skapade mycket problem och huvudbry innan det fungerade. Problemet är att den är kort som tusan, väger som en påse bomull i bak och har en slaglängd på några få centimeter på stötdämparna samtidigt som fjädringsvägen är ganska lång (rally, du vet...) Trots Öhlins så blev det en och annan bortkörd frontspoiler bara genom att sprätte iväg baken över vissa typ av hopp, sk. "Sprätthopp" (Peugeotspråk ) Pappa berättade att han inte alltid puuskattade att se bara väg gemon vindrutan... OK, lite OT, men faktum kvarstår, Öhlins jobbet bättre än någon annan som vi kunde finna och det är mycket fina dämpare. _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Men Opeln kapade alla de där sekunderna från en tid med ett tillbehörschassie från H&R och det är ju inte helt fel grejor liksom... _________________ Magnus Thomé |
||||
Nja, 'tillbehörschassin', väghållningskiten etc med sänkfjädrar är för lite sportigare körning, inte superstage/räjs. Hade de slängt på HR/KW/Sachs 'coliloverkit' hade de nog klippt några sekunder mot de 'originallika' delarna, kanske inte fullt ut Öhlins men mycket närmare. Det där med päron/äpplen. Du har ju kanske sett liknande skillnader i gång/uppförande mellan original Scirocco delar och KW skruvben på samma väg??? (Där kom den första försiktiga) _________________ Roland Johansson |
||||
Har bestämt för mig att det bara var fjädrar/dämpare inte kompletta ben.
Men frågan är intressant, hur hade det gått med ett bra coil-over chassi från t.ex. H&R, KW eller Bilstein? Kanske kan be "Spoilernytt" att ta ett steg tillbaka och prova det också... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
En anledning till att inte H&R kittet inte gick bättre kan kanske vara att bilen vägde mindre än orginal??
Jag tror att man kan få en coiloversats att gå riktigt bra om man lägger ner samma omsorg på att ställa in den som man gjorde med Öhlins kittet. Det räcket ju inte med att köpa coilovers man måste kunna ställa in dem också... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
"Jag har inte tidningen där de testar H&R-grejerna. Var det kortare fjädrar o nya dämpare bara? Inte coilovers? Men ändå....
_________________ Magnus Thomé" Det var sunkfjädrar och dämpare... "Men frågan är intressant, hur hade det gått med ett bra coil-over chassi från t.ex. H&R, KW eller Bilstein? Kanske kan be "Spoilernytt" att ta ett steg tillbaka och prova det också... ///Martin" Hade nog kommit nära Öhlins och betydligt bättre än resterande grejor. Har man provat 'gatmässiga' 'coiloversatserna' och jämfört med motsvarande bil med mer standardbetonade grejor inser man raskt att den extra kostnaden på femtusen är helt klart värd det. "En anledning till att inte H&R kittet inte gick bättre kan kanske vara att bilen vägde mindre än orginal?? Jag tror att man kan få en coiloversats att gå riktigt bra om man lägger ner samma omsorg på att ställa in den som man gjorde med Öhlins kittet. Det räcket ju inte med att köpa coilovers man måste kunna ställa in dem också... " Men vad händer om du har en passagerare med dig om satsen är så känslig.... Fördelen med en färdig coiloversats istället för Öhlins är att KW/HR etc redan provat ut fjäderkonstanter och dämpare till att det ska matcha din bil med normal balans. Sedan kan du finjustera för att det ska passa just dig. Men redan ur lådan fungerar de kalas. I de fall Öhlins testat ut (volvo x70 ? och x40?) så är det mer bara att montera. _________________ Roland Johansson |
||||
Det var ett H&R cupkit, (60-40 sänkning samt dämpare). _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Allmänt banåkaforum Opel / Öhlins / Superstage | << 1, 2, 3 5630 besök totalt |