| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
1, 2, 3 >> 9388 besök totalt |
|
GATBIL'S KLASSEN..?
Varför är det viktigt att ens bil ska anses som just gatbil? Är inte Räserbil av högre rang?
Märker att fler och fler bilar poängterar att dom har en gatbil .
Är det för att det är lättare att anses som en av dom snabbare/snabbast i "sin klass", en klass som inte har något reglemente utan där ägaren ofta själv bedömmer vilka han ska mätas med, d.v.s man gör en egen bedömning om vilka som ska anses som "gatbil" och som man ska jämföras med. För om man istället skulle jämföra sig med riktiga räserbilar (som många bilar borde göra) så har man helt plötsligt mycket hårdare konkurens och det blir då svårare att brilljera eftersom man då också kanske måste hålla sig inom vissa ramar (vilket gatbilar inte verkar behöva??) vid en jämförelse.. Bygger någon en Radical som gatregistreras så kommer många att anse att det inte är en gatbil bara för att man vet att man inte kommer att kunna matcha den på bana . Vore det kanske ärligare att istället inse att det kommer finnas bilar/biltyper som är snabbare än det man själv har.
Som exempel, dom med EDo Porschen som inte vill jämföra sig med Donkervoort på Nurburgring, varför inte? Eftersom man gjorde en egen(?) bedömning om att den inte hade "rätt" look för att anses som riktig bil? Vore det inte bättre om dom istället erkände Donkervoort som en snabbare biltyp och tog på sig kronan för snabbaste Porsche eller nåt? Jag kan ju åka dit med en HUMMER, dra ett varv och påstå att att jag har varvrekordet eftersom alla andra inte är riktiga bilar.
Man kan också undra om det finns det nån annan klass där man först besiktigar bilen, sedan bygger man om bilen inför "tävlingen" för att sedan bygga tillbaka inför nästa besiktning?
Gott nytt år .
|
||||||
|
|
||||||
|
Jag försöker skruva ihop en ganska långsam gatbil som förhoppningsvis är en ganska snabb tävlingsbil. Samtidigt.
Det som är snabbt inom en rimlig tävlingsklass är ju helt off bland "gatbilar". Själv skulle jag hellre profilera mig som bättre förare eller smartare chassidynamiker än att skotta in massvis med pengar i ett bilprojekt. Tyvärr har jag heller inte massvis med pengar som simpel löntagare, så det får väl så småningom bli "ante up" på det förra. Jobbigt.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Känns som det borde finnas en gatbilsklass att tävla i. Dom klasser som finns i dag (som jag känner till) är väl begränsade till märke eller biltyp (sportvagn). Och ska man tävla måste man ha regler.
Eller är det bara jag som vill tävla...?
|
||||||
|
Jag tror jag förstår vad du menar, men hela upplägget på inlägget kändes på nåt sätt som att du skrivit det halv fyra på morgonen, efter en blöt fest, och fick en snilleblixt.
Men ja, en gatbil är alltid en bil som är registrerad för gatan, det stämmer, men samtidigt tycker jag också att det inte är fel för en M3-ägare att förklara sin förlust mot den där snabba gatreggade Radicalen med att "det där är ju inte en riktig gatbil", trots att det kanske inte är rätt formulerat egentligen.
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Jag förstår inlägget och har många gånger tänkt samma sak då diskussionen kommit upp på Z några ggr.
På ena sidan har man dessa extremt modifierade bilar där i princip det enda som är kvar är den självbärande karossen, förstärkt av en bur. Är det då den självbärande karossen som definerar "gatbilen"? För om man skulle bygga en rörram och plasta över en likadan kaross av glasfiber utanpå så skulle den av de flesta inte kallas för gatbil längre. Även om alla prylar flyttats direkt över från "gatbilen". Det är ganska kul iom att rörramen i sig inte förändrar särskiljt mycket av bilens uppträdande i jämförelse med en 700hk motor, fullt ställbar hjulupphängning eller extrema aerodynamiska förändringar. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
|
Re:
Det var trots allt nyårsafton och några Fernet hade allt rammlar ner.. .
Har man inga klasser (endast gatbil) så är ju BMW:n en förlorare eftersom Radicalen trots allt är gatregistrerad. Fanns det en klass för ex. standardbilar, sportbilar, osv. så hade BMW:n kanske varit mästare (i sin klass).
Är det inte inom dragracing det skenat? Man måste bygga om bilen i flera veckor för att slippa spanska flaggan på besiktningen? |
||||||
|
Jag tänker mer på inställningen jag tror folk har. Att en produktionsbil alltid är en gatbil oavsett hur modifierad den än är, bara de har bes den och kör den då och då.
Men att de inte anser att en Amatörbyggd rörramsbil passar in i klassen "gatbilar" för att den har rörram, även om resten av specen inte är extrem. T.ex. en banintriktad sjua verkar inte få klassas som gatbil, medan en extremt ombyggd produktionsbil självklart är just en gatbil. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
|
Re:
Jo absolut är det ju så men jag ser ändå logiken. Men ja, det här med att "MIN BIL ÄR FAKTISKT GATREGGAD [...om jag byter motor och avgassystem och har lite tur] känns ju också knepigt. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Även om dragracing har skräckexempel så är dom oxå föredöme med många klasser.
Bla. har dom snabbaste framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna, sugmotor, överladdad m.m. , kanske något att anamma även i banåka?
|
||||||
|
Det är ju hur enkelt som helst att skriva ett reglemente för en "Gatbilsklass"
Gjorde ett utkast för ett par år sen på en sån. I stora drag gällde: Besiktad (Enl transportstyrelsen/Bilprovningen regler) stdbil som är producerad i mer än 5000ex (amatörbyggen inte tillåtna). Däckbredd enl Vikt/Effektbaserad tabell Enda modifieringar tillåtna var Säkerhetsutrustning (Bur, Bälte, Stol), Bromsar, Stötdämpare/Fjädrar samt Kränghämmare. Max tillåten Camber 2grader (detta iom att vissa biltyper har bättre förutsättningar än andra) Sen var det lite mer som jag inte kommer ihåg på rak arm. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Ser nog Roadsport's reglemente som ett mer kompetent reglemente men där man tillåter alla typer av bilar (inte bara sportbilar) samt oxå öppnar för snabbare bilar. |
||||||
|
Re:
Eftersom AB Svensk Bilprovning blir effektivare och effektivare för varje år (kollar ju inte ens mönsterdjup längre) och snart skall konkurrensutsättas så är det snart ganska meningslöst att använda "utan anmärkning" som någon som helt kategorisering (även om man bortser från kraftig ombyggnad chassinummerdubletter osv). Däremot kan man skapa reglementen inom den rymd som skapas av besiktingskravet (dvs tllåter inte allt som kan slinka igenom utan specar tex camber som i Dudes exempel). Ska man skippa all trimmning eller lättning (amatörbyggen måste väl alltid ha max 15kw/100Kg ) så blir det ännu jobbigare.
Eftersom prestanda för Gatbilar på detta forum verkar vara mest relaterade till Nordslingan eller Timeattack på GR eller Mantorp så är det väl ganska enkelt, låt arrangören av event styra klassningen. Annars kan man ju "tävla" om bredast käft också.
SS på E-märkta däck är ju en rätt simpel klassning |
||||||
|
Re: GATBIL'S KLASSEN..?
I mitt fall finns det många skäl till varför jag ville ha en gatbil. Jag har kompisar som tex åkt runt i Bmw turbos och de är i de flesta fall påställda men obesiktade i andra fall fuskbesiktade.. Men att åka ner på stan och ta en glass har varit svårt tillsammans med dom då dom alltid åker runt med ångest. Oroliga för allt ifrån en olycka där försäkringen ev inte gäller till en flygande besiktning av konstapeln.. Jag vill inte åka runt på det viset.
Men jag vill ändå ha en mer eller mindre kompromisslös racer bil för gatan och det är det jag byggt och spenderat massor av pengar samt tid för att slippa den mesta av ovan ångest genom att lirka bilen igenom alla regler som SFRo har för att den ska bli godkänd som ombyggt fordon. Mig lockar det nämligen inte att ha en bil som jag aldrig kan använda utanför banan. Jag vill kunna åka och handla glass i Vaxholm utan att skita på mig om jag ser en polisbil, jag gör det inte varje vecka men det händer.
Sen har jag full respekt för Super Seven bilar, Ariel och andra typer av lättviktsbyggen men det är inte för mig. Då kan jag lika gärna åka R-hoj.. Jag sitter hellre inne i min kaross med FIA klassad bur om jag skulle råka åka i muren på Gotland ring i 200 km/h än i en Superseven med halva kroppen utanför bilen.. Man kanske börjar bli feg med åldern
Slutligen, det går alltid att bygga ett fordon som är snabbare. Om man tex reggar en RR sidovagns mc som bil så går den sjukt fort, men är det en bil trots att man kan åka två och att den har fler än två hjul? I min värld är det inte det men andra har säkert en annan åsikt. Jag jämför mig därför med "karossbilar"! Eftersom jag måste dra gränsen nånstans och eftersom däck är en extremt viktig komponent i varvtider så jämför jag mig antingen mot Slicks eller E-märkta Rdäcks tider. Där finns det inte grått i min värld utan endast svart eller vitt! /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Det finns nog inte grått i nåns värld, men vi drar alla gränsen mellan svart och vitt på olika ställen. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Nej det tycker inte jag. Grått är tex Hossier som i praktiken är ett slicks men har några ränder i mitten! Ett supersnabbt däck men då kan man lika gärna köra med riktiga slicks som är ännu snabbare. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Att motoreffekten (justerad "utan att det syns") är en gråzon de flesta accepterar är ju inget nytt eftersom det är omöjligt att mäta den vid besiktnignar (definitivt vid flygande). Men det kan vara bra att vara medveten om att effekthöjning är att frångå godkännandet, även om det aldrig kan upptäckas (enkla chipningar osv). |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
1, 2, 3 >> 9388 besök totalt |