| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
<< 1, 2, 3 >> 9388 besök totalt |
|
Re: GATBIL'S KLASSEN..?
Min effekt skulle i såna fall ligga på 504hk(1,2 x 420hk) på gatan vilket den antagligen i praktiken gör vid det laddtryck jag åker med där, sen kan jag såklart vrida upp laddtrycket på banträffar men det har ju inte Polisen eller besiktningen nåt med att göra!
/Pete /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
En snabb tid är en snabb tid oavsett om bilen går att handla med på ICA eller inte. Om bilen förutom att vara snabb dessutom är tillräckligt praktisk för att kunna åka till banan med och dessutom frakta sina egna däck så blir det hela lite mer imponerande. Det är upp till vara och en att avgöra vad som är mest praktiskt. Det är lite märkligt att klaga på att en annan bil inte är en gatbil för att den egentligen inte skulle vara godkänd av SBP när ens egna bil är så opraktisk att man kör den på slåp till banan för att få med sig de saker man behöver...
Finns ingen SBP eller Polis ute på banan... Hur man tar sig till banan är var och ens ensak. Ute på banan finns det inte heller nån försäkring som gäller, oavsett om bilen är besiktigad eller skattad eller inte... Man borde egentligen bara skilja mellan tävlingsbilar med vagnbok på slick och resterande bilar på r-däck. Lika bisarrt är det av arrangören att kräva skattemärke. Det är vettigt att skilja på tävlingsbilar på slicks med vagnbok och resten av bilarna, så även när det gäller att bedöma om en bil är snabb eller inte. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Går nog inte längre, eftersom, Kontrollmärket behövs inte längre De 1 januari 2010 togs systemet med kontrollmärken för fordon bort. Det beslutade regeringen under hösten 2009 Källa http://www.transportstyrelsen.se/kon _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
|
Re:
Mmm. Det var bara inte riktigt inne ännu. Men de flesta brukar kräva skattad och besiktigad bil. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Hela grejen att använda "gatbil" som någon form av klassning med fasta gränser är ju ganska fånigt.
Det är ju en term som funkar ganska bra för att beskriva sin bil (eller kanske mer precist sitt användande av den, hela problemet med termen är ju att det är väldigt olika vad man anser vara "gatbil"). om man säger att man valt en mjukare fjäder med motiveringen att det är en "gatbil" förstår nog de flesta vad som menas (man tycker oljämnheter på vanliga vägar blir för jobbiga annars), samma sak med tex mattor, aggresiv koppling, allt för vild kam eller saker som orsakar problem med myndigheter. Alltså, ".. för det är en gatbil" -> användaren använder den på vanliga vägar för nöje och eller transport. Oavsätt grad av komfort, ljudnivå, förmåga att ta sig över stora vägbulor eller till vilken grad bilen överenstämmer med registreringsbevis. Jag menar naturligvis inte att det är knasigt på något sätt att vilja ha en snabb, rolig bil med komfort och som inte orsakar krångel så fort det ska besiktigas eller vid försäkringsärenden. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Myndigheterna struntar ganska mycket i vad du kör utanför allmän väg men om du vill hävda att du sätter tider i exakt typat utförande så stämmer det ju inte om du fipplar med laddtrycket. "Gatskick med lite mer effekt" passar väl bättre i så fall? När man väl trasslat till det på det viset och anser att effekthöjning vid bankanten är ok, varför då inte motorbyte (eller karossbyte)? Eller är det reverserbara ändrigar på under 10 sekunder som är ok? Jag vet vad du menar Puppan men det är alltid skoj att kasta lite grus i argumentationen. Förkärleken till turbosnurror är inte svår att förstå, på under 10 sek ändrar man inte karaktären märkbart på en sugis. |
||||||
|
Farmors Fiseta 1,4 L är en gatbil, svågerns VW Transporter TDI Syncro är okcså en gatbil. Likaså andra kamraters olika Alfor, Påsar och Sjuor. Spännvidden är stor. Mina halvtrötta gamla små Saabar är ialla fall utom en racerbilar, för de är inte reggade för något besök i glasskiosken eller vid espressofiket. Alltså definitionen gatbil är förm ig mest ett rent skämt, som introducerades när Albinsson & Sjöberg gjorde raggarbilstidning av motorsporttidningen Bilsport redan 1975. Då var gatbilar antingen försedda med Amerikansk V8 eller en blåflejkad Volvo från Helsingborgstrakten.
Eftersom jag aldrig gillat kompromisser har gatbilar inte varit något för mig. (även om jag nog haft flera stycken bilas som passat in i dagens tolkning av begreppet) Blev förbannad på bilsäljarna när jag i 20-25 årsåldern skulle handla lämpliga kombiliar för race och rallybilarna. De ville alltid sälja någon fjollig hårfrisörskebil som Capri Manta eller Celica till en ung grabb då. Jag ville ha en Opel Rekord Caravan, Ford Granada Combi eller i nödfall en Sossecontainer för att släpa bå racerbil och delar. Glass kunde jag köpa med en Rekord Combi också. Men köra rejsning med en posörbil var betydlgit svårare. Obs! Ingen ont i de som vill ha det istället för racebill, intressen varierar människor emellan. En del vill rejsa flat out, en dle vil motionsåka på bana med bruksbil eller psortbil då och då. Allt är lika rätt eller fel. Andra vill helst utveckla och bygga, körandet kommer i andra hand. lika ok det också. Det jag däremot har svårt för är att i "gatbilkretsar" verkar det vara så viktigt att på olika forum surra över vem som har den snabbaste kartongen. Där har Kimmen en klar poäng. Vad är det för vits med det om enda gemensamma nämnaren är 4 hjul och mant tjaffsar om allt annat?= För så där 25-30 år sedan sade jag "Att så fort en bil är så j**la slö att den får ha regplåtat är den ändå helt ointressant" Det provocerade en del då Jag har gärna en kul sportbil, en cab eller en veteran och rullar på vägen med, men på bana kör jag racerbil enbligt lämpligt reglmente och vill tävla, annars får det nog vara för min del. Det är min ståndpunkt, förväntar mig inte medhåll på något sätt, var och en ska gå på det som känns bäst för sin egen del
Beträffande reglemente för reggade bialr finns ju Roadsport för de med inte allt för mycket baksäte. Men hur många som tävlari roadsport använder bilen till glasskiosken också? SSK har till och från haft klasser som lämpat sig bra för reggade bilar, men allt som oftast skenar det snart iväg, så att grundtnaken försvinner i modifierignsivern. Bästa racingklassen i modern tid för reggade bilar var nog VOC i sina tidiga år, innan det blev extremare där också och landsvägskravet mjukades upp. När jag var liten grabb tog Erik Calrsson och Carl-Magnus Skog Två-takts Saabarna på landsvägen till tävlingarna, även nere i Europa, med racemotorn i bagaget. Bytte motor, avgassystem och däck i depån, rejsade, vann och åkte sedan hem. Den optimala "gatbilen" är kanske bara historia? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Förutom att jag har lite svårt att smälta; SAAB=Räcerbil
, så håller jag nog med Bosse L i allt.
Förövrigt tycker jag att man får väl sätta upp viktgränser, gränser för motorvolym, överladdning, eller inte, baksäte installerat, vingar, däck...mm etc osv för en så kallad 'gatbilsklass' också precis som alla tävlingsklasser. - Annars blir det väl tämligen omöjligt att jämföra på nåt intressant sätt? hls 'kille som gillar gröna bilar' _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Re:
Kul att du fastnat för bilhobbyn... Bilar är ju de mest kompromisslösa tingestar som finns.
|
||||||
|
Du har så rätt, därför gjorde jag inte ett räkne exempel med vrid...
(Min bil borde mao hamna i samma kategori som en chippad V70 )
För mig var det viktigt att bilen skulle igenom nålsögat på bilprovningen medans andra köper en gammal oreggad Porsche Cupbil och åker med den. Men om inte många sportbilsägare hade tyckt det var kul med banträffar och galegala hyffsat extrema sportvagnar hade inte Gt3 Clubsport 430 Scuderia sålt nåt vidare, men det gör dom. Mao finns det ett ganska stort intresse för gatlgala bilar med bur, 6 punktsbälten bransläckare och rdäck m.m m.m. Jag har bara tagit detta till en extrem nivå!
/pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Puppan är inne på ett intressant spår, detta med hur intresset (och därmed marknaden utvecklas) över tiden. Helt klart är ju att de senaste 5-10 åren har intresset för "gatbilar" för bankörning ökat rejält, de senaste åren nästna lavinartat. Jag vill påstå att det rent av är en nyutvecklad "gren" av bilhobbyn, iaf här i Sverige. I England och USA har track-days och liknande event en längre historik än hos oss.
Därav också en marknad för track-days specials, både fabrikstillverkade och av ägarna modifierade. I Sverige var "gatbilar" som jag skrev tidigare däremot en betäckning för renoverade och mer eller mindre ombyggda US-bilar och Volvos, där huvudanvändadet avsågs vara varvet runt torget eller korvkiosken, allehanda utställnignar typ Elmia och i en del fall t.o.m. lite körningp å stripen (legalt eller illegalt) En bil med banåkarstuk, sänkt, lättat, breddare och spoilers bur och racestolar var något mycketu dda, som fick andra bilintresserade att skaka förbryllat på huvudet och polisen att tända sina blåljus i halv panik. Sååå fick inte en bil se ut. Fråga mig inte hur jag kan veta det
En bil skulle antingen se ut som en rallybil, 4 ectraljus, svart huv och höjd i nosen elelr sänkt bak, eller vara blåflejkad ha röd plyschinredning mycket krom och belysning på det rödmålade udnerredet. (förengågnare till dagens Pokemonracers inspirerade av 2fast2furius) När jag fick körkort mitten av 70-talet började den tidigare hyfsat goda tillgången till bantid på våra racerbanor att begränsas. Så vi som började åka bil i den perioden hade inte samma tillgång till banorna som man har idag, om man inte ville tävla på riktigt. Tidigare hadei princip var och varannan motorklubb sina träningsdagar och kvällar på det fåtal banor som då fanns i landet. Ville man ha lite kul med sin bil var man i princip hänvisad till sjöisar eller skogsvägar. Rally var också då större och mer populärt än racing och banåka, som utöver de som tagit steget racing "på riktigt" bara utövades av ett fåtal sportbilsklubbar. Där var du knappast välkommen om du inte hade en riktig sportbil, helt av "rätt" märke för just den klubben. Dragracing var nog ett av de få udnantagen, mycket beroende på att man redan då hade rejäla problem med svartrace. Vi som gillade banåka och inte siktade på SM i racign hade egentligen bara ett alterrativ om vi inte siktade på sportbilar, nämligen SSK och dess SSK-serie, där det iaf gick att delta med en reggad standarbil i Goodrich/Vredestein Cup. Ok du var lång ifrån tätgänget, men du fick åka lite iaf. Men som sagt banåka av den typ vi har idag med track-days har haft en lång och djup svacka i Sverige. Jag vill påstå att för 10-15 år sedan är det tveksamt om ett forum som Rejsa hade haft en så stor publik. En intressant utveckling som jag tror är till stor fördel för bilsporten och bilhobbyn i stort, även om vi gamla stötar som gärna vill ha tävlingsmomentet med för att göra hobbyn mera komplett, inte alltid hägnar med fultl ut i det nya. För mig som vuxit upp med rally och racing, som också gett mig många upplevelser som jag aldrig skulle vilja byta bort, är den stora frågan hur bilsporten bborde agera för att locka fler ta steget från track-days till att pröva på att tävla med sin bil. (om man nu ens är itnresserad, eller om dagens bilentusiaster hellre kör trackdays utan att drömma om att rejsa "på riktigt"?) Jag uppfattar det som att bilsporten över tiden av olika skäl byggt en hög tröskel (ofta miljö och säkerhetsargument) som gör det betydligt svårare och dyrare och ofta mera styrt för den vill pröva på, utan att för den skull köpa hela paketet som ett fullskaligt tävlande innebär. Frågan om hur man skapar bra "gatbilsklasser" är inte oviktiga i detta, även om problematiken är mer komplex än så i grunden. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Bra skrivet Skillnaden på din och en cup bil är ju igentligen obefitligt bara du gått åt andra hållet för att få pappret på den _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
|
Re:
Den trenden finns i fler sporter (speciellt inom kategorin extremsporter) men även tex utförsåkning (en annan materialsport där antalet utövare som inte tävlar är oerhört stort). Ser man på tex MTB (mountainbike) som funnits i drygt 20 år så började den med hobbyåkning, sedan kom tävlingsmomentet rätt snart. Runt 2000 var alla nästan klubbar/sammanslutningar i Sverige inriktade på tävling medan det nu dyker upp fler och fler klubbar/sammanslutningar med rekreationsinriktning. Vad det beror på kan man ju fundera över, men jag tror att en stor anledning är att pappersfetischisterna i klubbledningar och förbund administrerar sönder idrotten. Har man inte tävlingsmomentet som största drivkraft så skiter man helt enkelt i det eftersom det finns så många småpåvar som lägger sig i hur det ska gå till så det är bara krångligt.
Ett bevis för detta är ju trots allt populariteten hos tävligen "snabbaste gatbilen" som kan utövas utan styrning från bråkiga förbund (även om det blir lite bråkigt här på rejsa ) och det enda man möjligen måste rätta sig efter är SBP och knappt ens det.
Vill man dessutom köra mycket så är det ju bara Långlopp som kan slå vanlig gatbilsgörning när det gäller körtid under en bandag. Sysslar man med sprintlopp så får man kanske 2-3 korta pass under en hel dag på banan. _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Jo men, skulle vi undvika att diskutera saker som redan kommit upp i tidigare trådar så skulle ju rejsa snart självdö... Det är mycket som vi ältar om och om igen, det håller ju iallafall diskussionen igång, och det är ju vitsen med ett forum. Annars skulle väl Magnus T ha startat en rejsa-wiki istället?
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Absolut är det så, men jag tyckte det var nyligen bara.
Vi kommer nog till samma resultat som i den tråden..... ingenting
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
|
Re:
Skoghags arbete med sma och fempap+ passar ju in ganska bra i det där. Han borde ha någon form av medalj för det där. .
_________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
I en diskussion ventlilerar man sina åsitker och tankar. Det handlar väl inte i första hand om att uppnå ett specifikt resultat? Även om ett forum givetvis kan vara ett verktyg för att skapa opinion, för att i ett större sammanhang uppnå ett resultat. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Fast en diskussion där man ventilerar sina åsikter och tankar brukar ju oftast handla om att man försöker övertyga andra att ens egna åsikter är de bästa, även om man kanske inte tycker att det är jätteviktigt jämt. Så man kan ju säga att diskussionerna syftar till att försöka komma fram till ett svar.
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Det var det jag menade att skapa en opinion...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
<< 1, 2, 3 >> 9388 besök totalt |