Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
29063 besök totalt
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Re:

nickestrid skrev:
Efter lite övertalning fick jag möjligheten att slippa julklapps inhandlingen och tillbringa lördagen i garaget..
Var väldigt ivrig att få i motorn. Då känns det som bilen nästan är färdig..

På väg ner!
Lite bökigt när man är själv...
Fick sänka framvagnen då jag hade problem med att vinkla den samtidigt som jag styrde in den...
Men allt går.. tar bara lite längre tid.

Så efter ett tag låg den på plats!!!

Sen skruvade jag dit det mesta runt omkring.
På måndag blir det ytterligare en repa till Bmw för att beställa det sista... eller kanske inte..?
Även med långa listor och sena kvällar framför Realoem så är det lätt att man glömmer ett par skruv..
Tur att jag passerar förbi dom varje dag till och från jobbet..

Sen är det bara fronten, kardan och avgassystemet kvar innan det blir en provtur...

Tyvärr så dröjer det nog ett tag... Känns svårt att förhandla bort fler dagar nu innan jul... >
Hoppas på milt väder i mellandagarna..

Åååå vad jag vill prova nu!

Var är stereon??.....

Stocksund
Här sen Mar 2005

Re:

HEJNINGER skrev:

Var är stereon??.....

Meh... Det är ju den han precis monterat i ju...!

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Precis...

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

HEJNINGER skrev:

Var är stereon??.....

Ta're lugnt, den är beställd!
Kommer att köra med dubbla optima batterien, fyra 12" monsterbasar, två grymma 15 tums kaggar.
Det kommer att kompensera den lätta bakändan på bilen!
Sen blir det nya dörrsidor med tio 6.5 tums mellanregister. I varje dörr!!
Diskanterna kommer jag placera i min nya instumentpanel "Ailien style"....
Det gör att jag slipper att höra det raspiga, jobbiga ljudet som den där "plastburken" i motorrummet medför...

Ungefär så här kommer det att se ut! Grymt va?!!

Eller så kanske jag spårar ur totalt och sågar till en liten kolfiberbit som kan täcka hålet för stereon..???

Har sån beslutsångest.....

Du har ju stereo i CSL'en..?? Jag vill ju inte vara sämre...

Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006

Roligt, roligt..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

nickestrid skrev:
HEJNINGER skrev:

Var är stereon??.....

Ta're lugnt, den är beställd!
Kommer att köra med dubbla optima batterien, fyra 12" monsterbasar, två grymma 15 tums kaggar.
Det kommer att kompensera den lätta bakändan på bilen!
Sen blir det nya dörrsidor med tio 6.5 tums mellanregister. I varje dörr!!
Diskanterna kommer jag placera i min nya instumentpanel "Ailien style"....
Det gör att jag slipper att höra det raspiga, jobbiga ljudet som den där "plastburken" i motorrummet medför...

Ungefär så här kommer det att se ut! Grymt va?!!

Eller så kanske jag spårar ur totalt och sågar till en liten kolfiberbit som kan täcka hålet för stereon..???

Har sån beslutsångest.....

Du har ju stereo i CSL'en..?? Jag vill ju inte vara sämre...

Du menar DOM väl..

nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:

Du menar DOM väl..

Jag måste nog erkänna att jag har noll koll på eftermarknadsljud till bilar. Har iofs. största stereon i min 120 och jag gillar när det är bra ljud.
Men är det grymma grejjer på bilden, så är det mer en lyckträff än kunskap...

Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

nickestrid skrev:

Men jag måste säga att jag är väldigt impad av många ljudbyggen som man ser på diverse mässor...
Fast det är inte ljudet som imponerar utan hantverket och uppbyggnaden av bilarna..

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

nickestrid skrev:
Supramannen skrev:

Du menar DOM väl..

Jag måste nog erkänna att jag har noll koll på eftermarknadsljud till bilar. Har iofs. största stereon i min 120 och jag gillar när det är bra ljud.
Men är det grymma grejjer på bilden, så är det mer en lyckträff än kunskap...

Du missa min poäng helt..

nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:

Jaha...? Tog det som att du blev exalterad utav sakerna på bilden..?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

nickestrid skrev:
Supramannen skrev:

Jaha...? Tog det som att du blev exalterad utav sakerna på bilden..?

Nej nej

Läs om igen så hajar du säkert..

nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Uppdaterar lite nu efter alla helger som i sin tur har inneburit att man har kunnat tillbringa mer tid i garaget..

Har fortsatt med att handla nya tråkiga slitdelar... >
Bla. alla nya slangar och rör för styrservon.
Ny oljekylare med nya slangar.
Nya spännrullar och ny rem.
Ny fläkt och viskokoppling.

Inga roliga saker att inhandla, men grymt skönt att byta ut allt gammat och montera nytt!! thumbs up thumbs up
Har även monterat upp allt under bilen såsom kardan, avgassystem mm.
Satt och funderade på vad som jag inte har bytt sedan jag köpte bilen..??
Kom fram till att det är nog bara soppapumpen som har suttit på bilen sen den var ny (slitdelar alltså)..
Drivlina thumbs up
Bromsar thumbs up
Hjulupphängning thumbs up
Insåg även att det skulle inte vara direkt lönsamt och sälja bilen nu...

Provstartade motorn på nyårsafton för att se så att allt lirade och kände att bilen måste i alla fall startas EN gång under 2009...
Startade direkt utan problem!!! Så man var ganska glad senare på kvällen... eller var det ngt annat som gjorde det..??
Efter att alla vätskor hade fyllts på och motorn hade körts riktigt varm så vart det en del tom-varvande...
Shit vilken respons det är i motorn!! Ska bli riktigt intressant och provköra...
Ååå vad kul det är med snö och 20 minus.... NOT!

Håller nu på att bygga en värme-avgränsare för luftfiltret och lite nya vägar för att leda in riktigt mycket luft till motorn.
Så nu är det bara lite småsaker till som ska inhandlas för att bilen ska bli färdig..
Har även passat på att beställa en ny huv eftersom den gamla höll så dålig finish..
Så nu blir det en i kolfiber. Som självklart ska lackas för att bibehålla original utseendet så långt som möjligt..
Ska även renovera dörrsidorna, då dom har en tendens att lossna när man stänger igen dörrarna.
Tidigare ägare hade försökt att laga infästningarna med diverse träbitar, PL400, små plåtbitar och en hel hög med god vilja.. har aldrig sett ngt liknande..
Så är det ngn som har ett par dörrsidor med hela plastskenor på insidan, hör gärna av er om ni vill bli av med dom..

Lite bilder på diverse saker.

Nu längtar man verkligen...

Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Är riktigt imponerad av din bil! Helt rätt stuk på precis allt. Det matchar dessutom mina planer så bättre kan det inte bli

Du har möjligtvis inte fler bilder på inredningen? Bur, golvplåtar, infästningar för bälten m.m. golvplåtar, ja på småsaker som kan underlätta mitt bygge. Ser bl.a. att det är rätt tajt mellan bur och stol. Du får gärna svara till min mail (marcus_nu@hotmail.com) så slipper vi förstöra din tråd.

Hur mycket pulver har du i nya motorn?

Mvh Marcus

nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

kmarcus skrev:
Är riktigt imponerad av din bil! Helt rätt stuk på precis allt. Det matchar dessutom mina planer så bättre kan det inte bli

Du har möjligtvis inte fler bilder på inredningen? Bur, golvplåtar, infästningar för bälten m.m. golvplåtar, ja på småsaker som kan underlätta mitt bygge. Ser bl.a. att det är rätt tajt mellan bur och stol. Du får gärna svara till min mail (marcus_nu@hotmail.com) så slipper vi förstöra din tråd.

Hur mycket pulver har du i nya motorn?

Mvh Marcus

Tack! Det är ju alltid kul när fler en än själv gillar det man håller på med..

Stolsmonteringen är ju lite bökigt på dom här bilarna då dom sitter lite förskjutna in mot mitten.
Monterar man dom centrerade över hålen i golvet så får man sitta på sniskan och köra..thumbs down

Finns nog en hel del olika lösningar att tillgå i folks olika trådar här på Rejsa.. bara ut och söka..

Jag löste det genom att vända på ena fästet till Sparcostolen (fästena in mot kardantunneln)
och monterade dom sedan på ihopsvetsade plattjärn som jag bultade i stols-infärstningarna.
På så sätt fick jag båda stolarna helt centrerade framför ratten/passagerarsida.
Jag har inget justerbart underrede då jag vill ha stolen så lågt som möjligt..

Bältes infästningen (metall-stången innanför dörren) för original bältet svetsade jag fast i bur-fästet så att det ser ok ut när jag besiktigar..
Det funkar säkert även vid en eventuell krock.. Men jag har det sällan på då jag har 6-punkts-bälten på båda sidorna..
Bälteshonan inne vid mitten av bilen bytte jag ut mot ett par "baksätes-honor" som jag bultade fast i bakre/inre hålet i golvet..
Vid besiktningen "stripar" jag upp dom lite diskret bredvid stolen så att besiktningsmannen lätt kan "klicka" i dom..
Funkat tre gånger... I värsta fall slänger jag i originalstolarna och ombesiktigar..

Tyvärr har jag inte så många detaljbilder på inredningen men jag ska gräva lite och se om jag kan hitta några att skicka över...
om det är något du undrar över så tveka inte att fråga.. thumbs up

Ja just det effekten... Den ska enligt förra ägaren ungefär gå som en CSL. eller snabbare..
Finns vissa här inne som har åkt i den bilen och har bekräftat att den gick riktigt bra!
Så jag är väldigt spänd på resultatet!!

Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Tjenna

Ytterligare en thumbs up för ditt bygge...

Vad är där för spec på motorn?

nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:
Tjenna

Tjena mors!

Börjar du bli sugen..??
Bara att lämna bort den till Magnus.. Han kan nog skrämma fart i din "puffra".
Jag vet faktiskt inte så mycket om vad som sitter i motorn tyvärr...
Det är Köhlers egna kammar så alla siffror är nog hemliga eller så finns dom nog bara i hans huvud..
Sen är det ett avstämt fullflödesgrenrör, Köhlers motrostyrning samt det finare kolfiber plenumet med avstämmda trattar.
Köhler har satt i hop allt och mappat den ett antal gånger och labbat med diverse inställningar innan den tidigare ägaren blev nöjd.
Det är väl det enda jag vet faktiskt..
Jag frågade lite om karaktären på motorn jämfört med en original 3,2'a.
Han sa han att den går ungefär som en vanlig 3,2'a med en liten knuff vid 4000 varv ungefär och sedan ganska normalt upp till strax över 5000,
då det kommer en hästspark utan dess like som håller i sig upp till 7500!!!
Jag kan väl tro att tillsammans med mitt lättade svänghjul kommer den kännas lite orkeslös på låga varv..?
Men vem vill åka på diesel varv..? Dom här motorerna är ju sååå härliga när det varvar lite.. ljuv musik!
Så det är väl bara att ringa upp Köhler eller snacka med Magnus på JMB. Han kan garanterat sätta ihop ett liknande recept..

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

360hk eller..?

fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

nickestrid skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna

Tjena mors!

Börjar du bli sugen..??
Bara att lämna bort den till Magnus.. Han kan nog skrämma fart i din "puffra".
Jag vet faktiskt inte så mycket om vad som sitter i motorn tyvärr...
Det är Köhlers egna kammar så alla siffror är nog hemliga eller så finns dom nog bara i hans huvud..
Sen är det ett avstämt fullflödesgrenrör, Köhlers motrostyrning samt det finare kolfiber plenumet med avstämmda trattar.
Köhler har satt i hop allt och mappat den ett antal gånger och labbat med diverse inställningar innan den tidigare ägaren blev nöjd.
Det är väl det enda jag vet faktiskt..
Jag frågade lite om karaktären på motorn jämfört med en original 3,2'a.
Han sa han att den går ungefär som en vanlig 3,2'a med en liten knuff vid 4000 varv ungefär och sedan ganska normalt upp till strax över 5000,
då det kommer en hästspark utan dess like som håller i sig upp till 7500!!!
Jag kan väl tro att tillsammans med mitt lättade svänghjul kommer den kännas lite orkeslös på låga varv..?
Men vem vill åka på diesel varv..? Dom här motorerna är ju sååå härliga när det varvar lite.. ljuv musik!
Så det är väl bara att ringa upp Köhler eller snacka med Magnus på JMB. Han kan garanterat sätta ihop ett liknande recept..

Huuuga...
om man är sugen....JA.... ekonomiskt...NÄ

Nä jag bara blev lite nyfiken... Och än är det inte effekten som är största flaskhalsen för snabbare framfart på ringen (även om effekt alltid hade varit välkommet)
Får kanske revidera dessa tankar när du kör om mig på yttern upp genom kesslchen

Min motor är lite oljetörstig så något bör göras... men lutar åt att bara gå igenom med orginalprylar..

HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Re:

[/quote]
Ja just det effekten... Den ska enligt förra ägaren ungefär gå som en CSL. eller snabbare.. [/quote]

Vi får väl se!!!!

Der drüben
Här sen Dec 2002

Bra att tråden väcktes till liv, hur har det gått egentligen? Har den fått komma "hem" än eller står den i Svedala fortfarande?

Hade ju varit väldigt intressant och få en lägesrapport!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Bra att tråden väcktes till liv, hur har det gått egentligen? Har den fått komma "hem" än eller står den i Svedala fortfarande?

Hade ju varit väldigt intressant och få en lägesrapport!

Den som väntar på något gott..

Nu är bilen äntligen klar. Har haft det ganska körit på jobb-fronten och med alla andra projekt. Så kvällarna i garaget har inte varit så många.
Bilen har stått klar ett tag nu, men i måndags vart det besiktning, och nu står den på en lastbil som anländer "hem" nästa onsdag!
På fredag kväll 6/8, är det ett efterlängtat test som hägrar!
Rapport och förhoppningsvis lite bra tider kommer veckan efter.
Det lilla jag har kört så verkar det lovande. Effekt och utväxling är det som har saknats.
Det är faktiskt som en helt annan bil..

Lite bilder som plåtades under den första provturen i maj.

Diskret kamera placering...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
29063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande