Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16v -92
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (82072 totalt)
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

volymmannen skrev:
inte samma krängningshämmarinfästning på R19 som clio

Kanonbild. Tackar för den. Jo här ser man ju klart att infästningen inte är densamma. Men undrar ifall det är svårt att få det att passa ändå.

Nån som provat får gärna berätta.

Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

kan mna ta krängnings hämmar staget från R19 så allt blir bolt on?

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
thumbs up thumbs up Det måste ju funka att göra så. Dom andra två fästerna till krängaren bör ju vara snarlika med varandra.

Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

clio krängare har hål i änden, R19 har en påträdd hylsa och klämd mot bärarmen dom andra på mitten är samma. men om krängaren är lika på mitten vet jag inte, kan kolla lite senare då jag har min R19 inne för motorbyte..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Låter toppen. All sån information är ju kanonbra thumbs up

Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

R19 16 i jämförelse med R5 gte som är indentisk med clio 16v om man bortser från tjocklek och yttre infästning R19 1mm tjockare än clio , så det borde passa om man tar inre infästningar och 19 bärarmar

Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Ser ju väldigt lika ut. Så det borde ju gå ta krängaren och bärarmarna ihop.
Vilken tjocklek fick du på R19 krängaren? Är kanske inte helt fel ifall den är tjockare än Clion:s.

Vet att där va problem med bakre infästningarna till krängaren ifall man ville ha Powerflex där. Dom som va till clion va för små så man fick ta från en annana Renault modell minns ej vilken bara.

Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

har inte mätt snodde bilden, men det stog att den var 2mm tjockare än R5gte och den är 1mm tunnare än clio

R5 21mm
clio 22mm
R19 23mm om jag inte har helt fel..

Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

så man skulle halst ha fått fram en komplett framvagns balk från en R19 16v för att sno stag, länk armar och infästningar fan nu vart den mer jobb i vinter

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

tumic skrev:
så man skulle halst ha fått fram en komplett framvagns balk från en R19 16v för att sno stag, länk armar och infästningar fan nu vart den mer jobb i vinter

He he he.... bara att sätta igång och jobba nu

Renault Clio 16v
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

volymmannen skrev:
har inte mätt snodde bilden, men det stog att den var 2mm tjockare än R5gte och den är 1mm tunnare än clio

R5 21mm
clio 22mm

Intressant. Borde funka fint med R19 bärarmar, längre styrleder och R19 kränghämmarfästen på R5 och Clio
Dock får man väldigt mycket negativ camber med R19 bärarmarna men om jag justerar bort så mycket som möjligt i topplagringarna och i fjäderbenet så borde man kunna landa på en 3.5-4 grader.

Man kanske skulle ta och surfa upp en R19 16v krängare. Ett annat problem när man byter till längre bärarmar är att styrlederna blir förkorta men det borde gå att ta dem ifrån R19 också.

Tyvärr var min ena R19 16v bärarm böjd i ena infästningen så därför tröttnade jag lite...

R19 bärarmen är ungefär 15mm längre så hur det påverkar spårvidden beror ju på vad man gör med den övre topplagringen. Men med allt annat konstant och R5 till R19 16V bärarmar så borde man bredda spårvidden med ungefär 20mm per sida. Det blir iaf mer än de 15mm som bärarmen är längre.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:

R5 21mm
clio 22mm

Intressant. Borde funka fint med R19 bärarmar, längre styrleder och R19 kränghämmarfästen på R5 och Clio
Dock får man väldigt mycket negativ camber med R19 bärarmarna men om jag justerar bort så mycket som möjligt i topplagringarna och i fjäderbenet så borde man kunna landa på en 3.5-4 grader.

Man kanske skulle ta och surfa upp en R19 16v krängare. Ett annat problem när man byter till längre bärarmar är att styrlederna blir förkorta men det borde gå att ta dem ifrån R19 också.

Tyvärr var min ena R19 16v bärarm böjd i ena infästningen så därför tröttnade jag lite...

R19 bärarmen är ungefär 15mm längre så hur det påverkar spårvidden beror ju på vad man gör med den övre topplagringen. Men med allt annat konstant och R5 till R19 16V bärarmar så borde man bredda spårvidden med ungefär 20mm per sida. Det blir iaf mer än de 15mm som bärarmen är längre.

Kanske blir lite mycket R5 här men hoppas det är ok .. själv har jag problem med v drivaxel är för lång när bilen är sänkt, själv åker jag ju GTT fjäderben och lagringar, men hade tänkt att handla på mig 19 prylar för att mecka dit, kanske får använda camberbultar och MINSKA camber med... ett tipps för clio ägarna är väl att kolla på williams som jag nästan med säkerhet har en annan krängare kanske tom bredare spårvidd än vad som sitter på "valver" borde ju gå att kolla upp..

Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

Vad jag har förstått så har väl williams samma framvagns som cup bilen bortsett från stötdämpare? någon som har sätt ställbara topplagringar till clio?

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

Du vet inte av någon 16v som är till salu?

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

tumic skrev:
Vad jag har förstått så har väl williams samma framvagns som cup bilen bortsett från stötdämpare? någon som har sätt ställbara topplagringar till clio?

Har inte sett topplagringar till dom,utan att dom byggt om fjädertornen
Men skulle gärna haft det på bilen thumbs up

Renault Clio 16v
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

tumic skrev:
Du vet inte av någon 16v som är till salu?

Har du inte redan 2 st ?
Vad ska du med en till Nyfiken

Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

Den vita är skrotad, ju mer man rev i den desto mer visade det sig att den var bortom räddning, tänkte köpa en till nu och ha som bruksbil det viktiga är bara att karossen är fin. Motor spelar ingen roll för där har jag en extra som jag håller på att renovera nu, men skulle helst vela ha en silver eller en vit, men med tanke på hur svår dessa bilar är att få tag på så nöjer jag mig med vilken färg som helst bara den är rostfri

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Lite synd då att min röda kaross INTE är rostfri. Annars hade du kunnat komma och hämta den

Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

Vad är planerna för den då? om du vill sälja i delar är jag STOR spekulant på fronten, för min front har lack firman råkat slänga bort

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Hmmm... jag vet inte riktigt än vad som kommer att hända med den. Den står i garaget just nu nerplockad.
Blir det inget av den kan du köpa fronten.
Trist när dom slarva bort andras saker på det viset.... thumbs down

Renault Clio 16v
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Fick lite vårkänslor idag när solen skiner för fullt. Va bara tvunget att plocka ut bilen lite

Renault Clio 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16v -92
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (82072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande