Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
12 besök senaste veckan (12193 totalt) |
Hur långt räcker olika tum på avgasysstem?
Låt oss t.ex ta 3" som är vanligt förekommande att byta till på en turbomotor, hur långt kan man räkna med att detta flödar. jag har en 2,5L 6a och räknar med att hämta ur 550hk ur denna, har byggt downpipe samt hela avgasystemet i 3" rör med liten dämpare i slutet, kommer downpipen bli en flaskhals? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||
Man brukar säga att 3" räcker till ung 600 kameler,men det beror naturligtvis etremt mkt på systemets layout.
Många kraftiga krökar hjälper inte direkt,men som du mkt riktigt e inne på så e DPn väsentligare ur det perspektivet än man först tror. Sen handlar turbo maskiner extremt mkt om avgasmottryck. _________________ Jesper Karlsson |
||
3" kan anses att vara för litet när effekten ligger på ca 400-450 hk.
Generellt rekommenderas en konisk diffusor efter turbinutloppet med 7-12 graders vinkel tills att rätt diameter nås. För effekten du pratar om så bör diametern snarare ligga på 3,5" eller större. |
||
Re:
Har du lust att utveckla "konisk diffusor" lite? Trådkapning: Finns det tumregler även för hur interna wastegates ska ansluta till övriga avgassystemet utöver att man bör dela på utloppen en "bra bit"? Mitt avgassystem ska byggas om för att få plats mellan kaross och plangolv och kommer således behöva vara ganska lågt på höjden. Planen är därför istället att kapa isär ett t.ex. 2" rör och boxa det med plåt för att få ett "ovalt" rör med större dimension/area, kommer detta fortfarande ge bra flöde eller är det enbart runda rör som är att rekomendera? Min måleffekt är max 550hk med intern wastegate. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
En konisk diffusor är helt enkelt en rörkona som har samma innerdiameter som turbinutloppet i ena änden och den diameter du vill ha på downpipen (t.ex. 3,5") i andra änden. De vinklar som Johan angett är de som är bäst ur flödessynpunkt.
Ett runt rör ger mindre förluster (flödesmotstånd) än ett ovalt rör med samma area beroende på att det ovala har större väggarea som skapar friktion. Du bör därför välja lite större area om du inte väljer ett runt rör. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Re:
Måste du dra samman rören, vänta gärna typ en halvmeter eller så innan du drar ihop dem om det är möjligt. |
||
Re:
Jösses. ![]() Jag antar att det blir dubbla 3" för min del då... ![]() Hmmm, sidepipes är coolt. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
Är inte expert på detta ("det finns inga experter, antingen kan man eller så kan man inte") men jag tycker det låter fantastiskt att inte 3" skulle räcka för 450 hk.
Har jobbat några år med std bilar som har liknande effekter och till och med mer och det var ingen med 3,5" avg syst. Inte ens vår tävlings bil. Nej det känns lite för mycket "The fast and the furious"/"Tokyo drift". Titta på en riktig racerbil istället , där finns mycket att lära. _________________ Richard Ahlström |
||
Att räcka är ju lite diffust.
Frågan är väl närmast hur stort det skall vara för att inte strypa resten av motorn med mer än x%. Som ett exempel så byggde vi kompisens 951 först med originalavgas (inkl 2 dämpare). Skulle det vara 2.25 eller 2.5". Dettä räckte till 390 kusar. Antar att det stryper en del av effekten samt försämrar körbarheten när trycket stiger långsamt. På våren vet vi vad det blir med ett riktigt rör. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Re:
Jag har en enkel räknare som jag gjort själv med ledning av en massa olika uppgifter från tidningar, folk och egna erfarenheter. Så fråga mig inte efter vetenskapliga argument som stöder formlerna i den. Den lutar mest år dragracing och peak moment. Den inberäknar kamduration och är för en sugmotor. För min egen maskin som ger runt 700 hkr så blir det 350 per avgassystem. Vid 6000 rpm får den ett system som har 2 tums primärrör och 3 tums collektorrör. Ökar jag till 7000 varv så får 2,2 primär o 3,3 slutrör. Själv har jag 3 tums slutrör, som går in i en jättedämpare för att få ner ljudet med lite motstånd. 4,3 liter slagvolym per system. Jag har ett mycket kort system ca 700 mm slutrör, men det skall inte vara längre heller effektmässigt sett. Det ger i sig lite motstånd. Men kalkylen rör ett helt öppet system utan ljuddämpare så motståndet är inte huvudfaktorn utan mer längden och gashastigheten. Rör som inte är runda på en ljuddämpad bil är inte bra, det har jag provat själv. Det kan ge tråkiga ljudgenomslag eftersom sådana profiler inte blir stadiga utan vill få vibrerande sidor. Ovala dämpare bör alltså ha dubbla plåtar i ytterväggarna. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
om man orkar/vill så borde man kunna räkna på den gasmängd som ska passera vid maxeffekt genom de rör och böjar som avgassystemet kommer utgöras av.
Bara vi vet vad man vill ha för max mottryck (eller kanske flödeshastiget?) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Re:
Det går kanske att åstdkomma någon sorts minst dålig uträkning, men mer än så e nog knepigt. Gasflöden är ingen enkel sak, sedan har vi pulserna att ta hänsyn till. Numera så används Merge collectorer och efter dessa en kort megafon ut i slutröret. Man får fullt sjå att få stil på ett sådant systerm fast det är öppet. Om man vill anstränga sig så tror jag det bästa är att simulera en luftkavitet på avståndet där det öppna slutröret beräknas sluta, och arrangera ljuddämperiet efter detta. Då kan man kalkylera den första delen av systemet på ett mer normalt sätt. Men frågan är om det är mödan värt, för är man inte riktigt seriös i det jobbet så kan man jobba i en vecka utan att man åstadkommer en förbättring. Då gäller det att man orkar hålla på i en vecka till. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
att räserbilar har en del att lära ut kanske vi ska ta med en nypa salt iband.
Åtminstone med avgas, t,ex en WRC bil är bergränsad av klassifieringar 60mm +- nån procent. och då får det juh helt enkelt lov att räcka till. Börjar man hamna över 450-500hk med en turbosmälla så 'räcker' det med 3",, det gör det Men livet blir så mycket bättre med 3.5", tryckdifferensen över turbin blir större, varav det spoolar snabbare och börjar ladda på lägre varv. om vi sedan tar och tittar på vars den här luftmängden pumpas i kommersiellt bruk, Lastbilar t,ex. på en motor motsvarande en 550hk turbo(för bensin) där sitter typ en Garrett GT40 eller 37 De har kring 58-60mm inducer på kompressorn. De har riktigt grova rör både till luftfiltret och till ljuddämparen. ofta 4" på avgas och än grövre till luftfiltret. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Re:
I Dr så existerar inga regler av den typen, så systemen kan göras så effektiva man klarar av. Det är ju skillnad med en turbo mot en atmosfär motor, men vill man ha ut det mesta så gäller det att få riktigt flöde i bägge typerna. Jag varierade ju mottrycket med mina gamla Supertrapp för tysthetens skull, men vilken surmotor det blev då!!! Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Kör inte BTCC med max 2 eller 2.25" eller liknande?
Sen vet jag av en Volvo 242a som förvisso hade 3" dp, men resten bestod av ett std system. Nära 600hk bänkade på hjulen... Så jag tror inte ett 3" system kommer strypa din motor. Dock har väl nästan ingen turbo motor mått dåligt av en rejäl downpipe? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
12 besök senaste veckan (12193 totalt) |