Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mäta man upp guppstyring lättast?
<<   1, 2
5692 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Pär Hansson skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej.


Nej, men det utesluter väl inte mätning?...


Jag tror att du missförstod mig; jag ifrågasatte inte mätmetoden, utan målvärdet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Re:

MaZ skrev:
Den skall ju stå på pallbock så jag fattar inte riktigt vad du menar med golvet. Det du är intresserad av är ju förändringen i vinkel. Golvet ändrar sig ju inte under mätning.


Såhär ser det ut i mitt garage. Trångt på sidorna och 6 cm nivåskillnad mitt under bilen. Det är en igenlagd gödselränna, så det är ungefär en halvmeter som sluttar under bilen.

Jag har testat att lägga brädor och allt möjligt under pallbockar och domkraft, inget blir bra.
Det hjälper inte att rulla fram bilen eftersom lutningen löper längs hela garaget.

Jag vill veta att grundförutsättningarna är så bra som möjligt om jag ska mäta nåt, annars kan det kvitta tycker jag. Ett plant golv så man kan hissa bilen rakt upp och ner vore bra i det här fallet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

ice skrev:
Pär Hansson skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
Är jag den ende som inte tycker att det är självklart att guppstyrning skall minimeras?


Nej.


Nej, men det utesluter väl inte mätning?...


Jag tror att du missförstod mig; jag ifrågasatte inte mätmetoden, utan målvärdet.
Får motvilligt och ödmjukt erkänna att jag läste fel, därav godda' yxskaft-svaret. Får inte finnas för många negationer om jag ska hänga med.

Jag trodde det var bra att minimera om man kan? Enda bil jag kört som hade någon bump-steer var min 205:a, men den var ju också skapligt styv, dvs inte så stora fjädringsrörelser. OK, inte såå stora nackdelar och kanske lite rappare instyrning pga guppstyr... men dubbelt så mycket vet jag inte om jag vill ha.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Anders Karlsson skrev:
Ett plant golv så man kan hissa bilen rakt upp och ner vore bra i det här fallet.


Nää....i det här fallet ställer du bilen på pallbockar. Plockar bort fjädrarna.....och hissar under bärarmen till körläge..med domkraft.

Sedan hissar du och sänker domkraften, mellan de höjder du anser att hjulet rör sig när du kör.

Så....det är inget krav på golvet överhuvud taget.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

ButterflyRacing skrev:
Anders Karlsson skrev:
Ett plant golv så man kan hissa bilen rakt upp och ner vore bra i det här fallet.


Nää....i det här fallet ställer du bilen på pallbockar. Plockar bort fjädrarna.....och hissar under bärarmen till körläge..med domkraft.

Sedan hissar du och sänker domkraften, mellan de höjder du anser att hjulet rör sig när du kör.

Så....det är inget krav på golvet överhuvud taget.


Nu raderar du allt slarvigt Håkan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Det är nog jag som fattar trögt. Jag tänkte nog bump som ett gupp rakt fram, men riktig bumpsteer blir det väl bara i en sväng?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Anders Karlsson skrev:
Det är nog jag som fattar trögt. Jag tänkte nog bump som ett gupp rakt fram, men riktig bumpsteer blir det väl bara i en sväng?
Blir det styrutslag orsakat av fjädringsrörelse är det bump-steer oavsett om man kör rakt fram, i en kurva eller står still. Det är en geometrisk parameter.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Då mäter man alltså lättast genom att hissa bilen rakt uppåt och neråt utan fjädrar och krängare?
Problemet för mig blir att det inte går att ställa en domkraft mitt under framvagnen utan att den står snett.

Jag får väl köpa några kilo cement, eller hyra en bilmaskin ett par veckor för att få ordning på golvet...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Anders Karlsson skrev:
Då mäter man alltså lättast genom att hissa bilen rakt uppåt och neråt utan fjädrar och krängare?
Problemet för mig blir att det inte går att ställa en domkraft mitt under framvagnen utan att den står snett.

Jag får väl köpa några kilo cement, eller hyra en bilmaskin ett par veckor för att få ordning på golvet...


Du färstår inte hur vi menar.
Ring mej...ska jag förklara.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mäta man upp guppstyring lättast?
<<   1, 2
5692 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande