Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 M030, M220 - "The Smurfster"
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12074 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re:

Seb skrev:
Nu återstår bara att se om det går att hitta kulören "Maritim Blau" på sprayburk på nåt enkelt sätt. Rätt ovanlig så jag är tveksam att den finns på Mekonomen mfl...
Finns tydligen bara 7 st 968 med den färgen i sverige. Vet dock inte om nån mer porschemodell eller annat märke har samma.

/Seb

Välsorterad färghandel kan blanda sprayburk efter lackkod.
Jag använder Österängens färghandel i Jönköping, det är bara ta med sig färgnumret dit så får man en färdigblandad flaska efter 10 min. Rätt dyrt (ca. 250:-) men man använder ju i regel inte så mycket.

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
Seb skrev:
Nu återstår bara att se om det går att hitta kulören "Maritim Blau" på sprayburk på nåt enkelt sätt. Rätt ovanlig så jag är tveksam att den finns på Mekonomen mfl...
Finns tydligen bara 7 st 968 med den färgen i sverige. Vet dock inte om nån mer porschemodell eller annat märke har samma.

/Seb

Jag använder Österängens färghandel i Jönköping, det är bara ta med sig färgnumret dit så får man en färdigblandad flaska efter 10 min. Rätt dyrt (ca. 250:-) men man använder ju i regel inte så mycket.

Tack för svar!

Vad står färgkoden på en 968 CS tro? Vet du? Borda vara på samma ställa som aandra porschar tänker jag. Har bara ägt min sen slutet av november, så jag har inte hunnit sätta mig in i det än.

mvh Sebbe

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Re:

Seb skrev:
Hej hallå!

Har fått tummen ur och har nu "moddat" luftburken för att få lite bättre inflöde av luft.

Hmm har du mätt detta, dvs sett något stort undertryck framför filtret???, det du gjort är bara att få lite mera bröl vi gaspådrag och exponerat ditt papperselement för en massa smuts. Har du inte bytt kamaxlar eller varvar motor mkt mera behöver du knappast mera luft igenom luftburken, du plockar även inte upp luften framför bilen på ett effektivt sätt längre då luften sugs ur motorrummet (dvs varm luft) . Den enda fördelen jag kan se är att du minskar hastigheten på luften som vi tränga igenom filteret..

Fin bil dock!

Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

joakim_adolfson skrev:
Seb skrev:
Hej hallå!

Har fått tummen ur och har nu "moddat" luftburken för att få lite bättre inflöde av luft.

Hmm har du mätt detta, dvs sett något stort undertryck framför filtret???, det du gjort är bara att få lite mera bröl vi gaspådrag och exponerat ditt papperselement för en massa smuts. Har du inte bytt kamaxlar eller varvar motor mkt mera behöver du knappast mera luft igenom luftburken, du plockar även inte upp luften framför bilen på ett effektivt sätt längre då luften sugs ur motorrummet (dvs varm luft) . Den enda fördelen jag kan se är att du minskar hastigheten på luften som vi tränga igenom filteret..

Fin bil dock!

Tjena Joakim!

Jodå, har har tänkt över detta i förväg. Som jag nämner tidigare i tråden så har jag ett chip i bilen som bla flyttar upp varvstoppet en bra bit. Den här modden är rekomenderad till chipningen.

Angående sval/varm luft så nämner jag det lite tidigare i tråden åxå. Dels öppnar jag för mer luft in genom grillen den "naturliga vägen" till luftburken. Sen har jag som jag nämnde åxå en så kallad "Turbo S-huv" som har två luftintag till motorrummet. Tror inte att jag kommer att ha speciellt stort problem med varmluft faktiskt. Om jag mot all förmodan märker att det skulle vara så, så bygger jag en avskärmning rätt över motorrummet i framkant för att begränsa den varma motorluften från friskluften genom grillen. Tan nog få ett av huvscoopen att få ner luften franför avskärmningen tom.

/Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re:

Seb skrev:
bakmotor skrev:
Seb skrev:

/Seb

Tack för svar!

Vad står färgkoden på en 968 CS tro? Vet du? Borda vara på samma ställa som aandra porschar tänker jag. Har bara ägt min sen slutet av november, så jag har inte hunnit sätta mig in i det än.

mvh Sebbe

Det står på klisterlappen i serviceboken.
Vet inte på 968:an men på 911:an så sitter det en likadan lapp invändigt på bagageluckan.
Min polarsilver heter L92M, en liknande kombination bör du ha.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
Seb skrev:
bakmotor skrev:
Seb skrev:

/Seb

Tack för svar!

mvh Sebbe

Det står på klisterlappen i serviceboken.
Vet inte på 968:an men på 911:an så sitter det en likadan lapp invändigt på bagageluckan.
Min polarsilver heter L92M, en liknande kombination bör du ha.

Ta mig tusan, du har så rätt! På klisterlappen i serviceboken har jag en kod som lyder: L38B. Står inte att det är en färgkod, men det borde ju vara den. (?)

Som synes på lappen så har den inte mycket tillval förutom M030 och M220 (diffbroms), precis som en CS skall vara

Ett par Alfor åxå...

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Helt korrekt, L38B är färgkoden och AQ inredningskoden.
Österängens har även skickat sprayfärg någon gång, tyvärr så är det rätt dyr frakt eftersom det blir någon special frakt pga. gasen. Men du kan ju kolla med dom.
Österängens Färgcenter
Jönköping
036-712440

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för hjälpen Tomas!

/Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005

Färgkoden stämmer, har själv en maritimblå 964 Cup med samma färgnummer.

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Re:

Seb skrev:
joakim_adolfson skrev:
Seb skrev:
Hej hallå!

Fin bil dock!

Tjena Joakim!

Jodå, har har tänkt över detta i förväg. Som jag nämner tidigare i tråden så har jag ett chip i bilen som bla flyttar upp varvstoppet en bra bit. Den här modden är rekomenderad till chipningen.

Angående sval/varm luft så nämner jag det lite tidigare i tråden åxå. Dels öppnar jag för mer luft in genom grillen den "naturliga vägen" till luftburken. Sen har jag som jag nämnde åxå en så kallad "Turbo S-huv" som har två luftintag till motorrummet. Tror inte att jag kommer att ha speciellt stort problem med varmluft faktiskt. Om jag mot all förmodan märker att det skulle vara så, så bygger jag en avskärmning rätt över motorrummet i framkant för att begränsa den varma motorluften från friskluften genom grillen. Tan nog få ett av huvscoopen att få ner luften franför avskärmningen tom.

/Sebbe

Hur mkt lyfter du upp varvstoppet?? dvs hur många % mer luft behövs?, du skulle provat att mäta undertrycket före moddningen med en enkel vattenpelare för att på så sätt se hur mkt understryck du förfogade över. Mao Porsche har nog gjort en och annan mätning på detta när dom byggde systemet..

Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Varvstoppet åker upp från 6800 till 7200 om jag minns rätt, så det är inga mängder.

Som jag skrev så känner jag mig fram. Jag köpte bilen i november och hann bara bruka den i 2 veckor innan den åkte in för vintern.

I 968CS-kretsar är det här ett vedertaget mod att göra i kommpo med chipat och väldigt vanligt. Dom som har gjort det tidigare har mätt på det och bänkat före och efter för att kolla resultat, har alltid varit positivt.
I mitt fall skulle jag tro att jag dessutom har generellt svalare luft pga de extra luftintagen i huven som normalt inte finns på en "vanligt" 968-huv.

Som sagt, jag känner mig för kommande säsong och åtgärdar om nåt skulle vara knas.

/Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Just luftburksmodifiering i kombination med (rätt) mjukvara och mindre restriktivt filter är ett vedertaget sätt att locka ur några hästkrafter ur 968. Det handlar inte om raggartrim utan om ett utprovat tillvägagångssätt med resultat bevisade i bromsbänk.

Generellt sett, då 968 har LMM, så borde den kunna hantera är ökat inflöde av mer och/eller kallare luft utan chip men då originalmappningen inte är helt optimal ur ett effektperspektiv, mager på lågvarv och fet på högvarv, så gör en bättre mjukvara gott.

original varvstopp ligger på 6600 och du har inte större glädje att dra den förbi 6800-6900 sett utifrån effektkurvan (fast några extra hundra varv kan göra att du kan ju slippa växla ibland).

Porsche 968 CS
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tjena Magnus!

Tack för support Hmm, jag hade för mig att det var 6800 giri som var orginal, men då ger ju chipet mer än jag trodde

/sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Halloj, hittade ett nummer av tyska tidningen Rallye Racing från 93 hemma. Där testar dom just 968 CS, kan scanna den åt dig om du vill?

Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
Halloj, hittade ett nummer av tyska tidningen Rallye Racing från 93 hemma. Där testar dom just 968 CS, kan scanna den åt dig om du vill?

Jättegärna! Finns det en översättning åxå? Min högstadietyska är lite rostig.

/Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
JAG VILL HA VÅR NU!!!!!

Ett par Alfor åxå...

Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lite småfix i helgen. Har fixat nytt galler i grillen där luftburken får in luften. Plastbiten som sitter där orginal verkar vara lite snålt tilltagen men de smala springorna för att släppa igenom luft.

Använde plasten som mall för att att göra en ny i alu-nät.

På plats i grillen. Kommer nog knappt att synas. Alunätet är lika det som sitter orginal längre ner i fronten, men lite finmaskigare.

mvh Sebbe

Ett par Alfor åxå...

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Snyggt !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Fredrik C skrev:
Snyggt !

Tack! Blev inte så tokigt...

Ett par Alfor åxå...

Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tjena!

En liten uppdatering är på sin plats tror jag. Bilen är nu påställd för säsongen. Har inte gjort något mer med den sen den lilla grillmodifieringen, men några bilder på en nyvaxad och och glad Smurf kan jag bjuda på

Ett par Alfor åxå...

Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fyra färska Yokohama A048 redo för säsongen 2010. 265/35-18 bak och 235/40-18 fram. Banpremiären böir på Gotland Ring 1-2 maj.

Ett par Alfor åxå...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 M030, M220 - "The Smurfster"
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande