| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur "stripar" man på bästa sätt?
|
3730 besök totalt |
|
Hur gör man på bästa sätt då man klistrar dekaler för att slippa bubblor och att dekalerna hamnar snett? Stora som små dekaler. _________________ ///BMW - Was sonst! |
||
|
Spraya på diskvatten, ett par droppar Yes / liter. Skrapa ut med gummi/plastskrapa.
Ett par tejpbitar kan funka som riktmärken så du får dekalen där du vill ha den. Utskuren text brukar jag sätta utan vatten. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
|
Gäller det alla former av dekaler eller är det specialla sådana? Har själv en bunke små utskurna dekaler på banor lite överallt som skall på bilen. Hade ju varit bra om man fick en extra chans att få dom rakt liksom.
Re:
De små rackarna sätter du utan vatten. Risken att det blir luftbubblor under den smala stripen är inte stor. Du kan använda vatten men du får vänta ett bra tag med att ta väck monteringsfolien när du har tunna stripar/skuren text. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
|
Att sätta vinyl/dekaler i vatten är nästan alltid att rekommendera.
Även de små bandekalerna kan vara lite trixiga om man sätter dom på en yta som inte är helt plan. Inte att det blir bubblor utan att man får ett veck när man sätter dit det sista av dekalen. Lätt att åtgärda om man har vatten under.. En annan sak som jag oftast gör, t.ex med texter, är att klistra upp överkanten noga med t.ex maskeringstejp. När jag sen ser att allt sitter som det skall klipper jag upp mellan varje bokstav. På det viset kan jag ta bort "skyddsfolien" och slutmontera varje bokstav för sig och minimerar risken för bubblor och veck. Är det stora ytor som monteras med vatten kan det vara bra att värma försiktigt med varmluftspistol efter montering. På så vis försvinner delar av vattnet lättare och vinylen sitter fast lite bättre. Oavsett vilket så bör bilen stå nån dag i garage efter man har monterat i vatten så att vinylen fixerar ordentligt.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
på jobbet har vi en "nålpenna" ser ut som en stift penna med en mycket tunn nål.. med den kan man sticka i små luftbubblor i tunn film.. vi brukar hänga upp dekaler i maskerings tejp.. sen tar vi bort skyddsfilmen och jobbar fast med svepande rörelser några centimeter i taget med en filt kloss..
vanlig text och tunn film torrt.. solfilm, splitterfilm med vatten med någon droppe yes i.. den vill man inte sticka i.. ren varm lokal, ren bil rena händer .. lycka till _________________ Michael Thulesius |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3730 besök totalt |