Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Minimera understyrning på 4wd bil
<<   1, 2
3085 besök totalt
C

Här sen Feb 2003

Re:

BOFH skrev:
M3Jonas skrev:
Men vafan

Kan ingen komma med något bra tekniskt tips istället för att bara idiotförklara mig som chaufför!?

Kör mer, be någon erfaren isåkare åka med/köra din bil.

Misstänker att du kör på vanliga vinterdäck och att fästet helt uteblir i vissa kurvor. Var och körde på tre olika isbanor idag, de två första hade några kurvor som var riktigt snorhala med vanliga vinterdäck. 180-graderskurvor som nyper till i utgången samt tokhalt i utgången. Enda sättet jag fick det att funka var att göra två kurvor av den, in i den hala utgången.

Körtekniskt tips:

Scandinavian flick, den behöver inte vara stor och yvig bara du gör den snabb. Sedan går det att vänsterbromsa upp den på en Cossie så således även på en gammal fyrkrafs, så testa med senare broms och gör det med vänsterfoten samtidigt som du balancerar den med gasen. Att jobba med inbromsningen är en bra sak. Först hårt, sedan scandinavian flick samtidigt som man släpper lite på bromsen och sedan hjälper till med hårdare broms när bilen börjar rotera mot det hållet du ska svänga. Då blir det ytterligare lite med kontrollerat och går att göra tightare.

mvh C

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Men vafan

Kan ingen komma med något bra tekniskt tips istället för att bara idiotförklara mig som chaufför!?

Ett tekniskt tips:
om du har svårt attk omma överens med 4wd åkats krav på mer attack, har jag hört talas om att BMw finns att få även i mer överstyrda utförande med två drivaxlar färre...

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
M3Jonas skrev:
Men vafan

Ett tekniskt tips:
om du har svårt attk omma överens med 4wd åkats krav på mer attack, har jag hört talas om att BMw finns att få även i mer överstyrda utförande med två drivaxlar färre...

Haha, bra tips Har två sådana hemma så de får man plocka fram när man man vill känna sig trygg i körningen :P

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Annars brukar ett abrupt släpp av gaspedalen funka rätt så bra. särskilt på höga varv. Kanske inte på 3an dock?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Minimera understyrning på 4wd bil
<<   1, 2
3085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande