Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4780 besök totalt |
Varför är de inte lagliga? Blev lite ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Jag hade tänkt mig likadana rutor i år. Varför skulle det vara problem med dom? Har fast icke öppningsbar 3mm makrolon idag utan problem från sbp....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
tjabba.. jag läste i SBP regelbok & där står det specefikt att det måste vara splitterglas i rutorna.. men jag kan ha fel.. har även frågat Gustaf som jobbar på SBP. någon som vet med 100% säkerhet ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Takluckor brukar väl bara vara vanligt härdat glas _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hej
Nu jobbar jag inte på Bilprovningen utan åt SFRo (på den försvinnande fritiden) men det har kanske mindre betydelse i detta fall. "Vanliga" bilar får inte ha rutor i plast enligt VVFS 2003:22, däremot får ombyggt fordon ha det. Troligen kan en tillverkare också typa in plastrutor i en produktionsbil. Att man sedan kan komma igenom kontrollbesiktningar med plastrutor utan att fastna är en annan sak - som vanligt ett utslag av olika besiktningsmän. Fin bil förresten. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tror att det var på nya Volvo S40 som det gick att beställa laminerade sidorutor....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Gustaf: Räcker det med att ett fordon är reggat som ombyggt eller måste det vara inskrivet i SFRo-protokollet också för att få ha plastrutor?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Micke, ska man vara superpetig ska nog plastrutorna ha suttit i vid regbesiktningen men jag vet ingen som fått det inskrivet i regbeviset. Alltså skulle jag säga att när bilen är reggad som ombyggt fordon är det inget problem att stoppa i plastrutor i efterhand.
Visst känns det bra att ha reggat så, Micke? ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jotack, jättebra. ![]() Samtidigt så ångrar man ju att man inte monterade bromsvåg, ännu bättre bromsar och byggde om bakvagnen mm när man hade chansen att få det inskrivet på en gång. Det känns lite som om man just tagit sig upp till en högre, godkänd, nivå. Från vilken man genast fortsätter modifiera och bilen åter blir olaglig ![]() Att tyglarna verkar bli lite lösare är dock helt OK ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Det här med plastrutor, och då avser vi naturligtvis, för ens eget bästa, plastmaterial som inte splittras (typ polykarbonat, Makrolon? etc) blir jag knappt klok på.
Därför ställde jag frågan så sent som igår till Tekniska upplysningen hos SBP om jag kan regbesiktiga bilen för gatbruk med plastrutor. Dvs alla rutor på bilen utom framrutan. Killen på SBP lovade att göra en djupdykning i ämnet och ringde tillbaka i morse ![]() Svaret är glasklart ![]() JA, Plastrutor är helt okej! Kravet är att sidorutorna fram skall vara helt transparenta. Bak spelar ingen roll. I princip behöver inte rutorna vara monterade vid besiktning. Allt enligt SPB. Tyvärr vägrar de ju att lämna skriftligt på detta, så skall vi summera gäller det att få en gubbe som dels vaknade på rätt sida och sedan tala/motivera för sin sak. Jag beslöt mig för att prova med plastrutor monterade. _________________ /Calle |
||||||
Hej
Calle, det är ju kul att du fått ett sånt svar. Tyvärr går det inte att lita på till 100% eftersom det är i strid med vad som står i VVFS (Vägverkets regler): ---- 6 § Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nöd-utgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas. Annan ruta får även vara av plast om den utgör 1. ruta i inre skiljevägg, 2. ruta i vikdörr, 3. takruta, 4. ruta i släpvagn som inte är avsedd för personbeford-ran, 5. ruta i sufflett, 6. bakom föraren belägen ruta i lastbil, 7. bakom föraren belägen ruta i husbil, eller 8. ruta belägen i utrymme ovanför föraren i husbil. ---- Som alltid ligger förstås det sista avgörandet i handen hos varje besiktningsman, så man kan ha tur men man kan lika gärna fastna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
he he, banda samtalet... det är väl inte olagligt att använda det då du själv medverkar på bandet om man skulle 'behöva dra det vidare' ![]() |
||||||
![]() ![]() -Är det tillåtet att besikta utan rutor? Kan ju vara svårt om man har limmad bakruta iof... Ja, alltså, det svaret fick jag ju igår, och idag är en ny dag.... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Calle |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4780 besök totalt |