Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängningsfjäder
<<   1, 2
2483 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Tyckte det var likabra att bygga på ett befintligt Kränghämmarämne som att starta ett nytt.

Finns det nått skäl att använda bussningar istället för lagerbockar av typen upp till vänster för att fästa hämmaren? Det borde juh klara alla leder, helt utan flex?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



David Berglund skrev:

Finns det nått skäl att använda bussningar istället för lagerbockar av typen upp till vänster för att fästa hämmaren?


Jag tror det är "overkill"...........och onödigt dyrt.
Hydraulrörsfästen som brukar användas, kostar bara några kronor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



ButterflyRacing skrev:
Jag tror det är "overkill"...........och onödigt dyrt.
Hydraulrörsfästen som brukar användas, kostar bara några kronor.


hur ser sådana ut?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:

hur ser sådana ut?


En tvådelad, grön plastbit.....med hål i

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



AHA!!!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:
AHA!!!


Jag vet....bra beskrivning...
Jag hade inte tid att leta rätt på någon på netet........men den har varit uppe till diskusion förut...så jag tänkte någon skulle hänvisa till den tråden..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479




_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lefors skrev:
Här är tråden


Tack...jag viste den skulle komma...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Anders Jeppsson skrev:
AHA!!!


fast nu är det inte ironi längre
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Lidström skrev:
om man läser i Görans bok så står där att ca 30% av upptaget krägningsmoment via krägningsfjädern är en bra tumregel att gå på.

Vet inte hur rätt detta är


Jag försöker ligga lite lågt med "rätt eller fel" tanken. Inte vad gäller fysiska förhållanden, men vad gäller specifika inställningar. Vi har olika bilar och olika körbetingelser. Tanken bakom K-fjädern är att kunna balansera bilen för olika förutsättningar. Våra bilar har olika tyngdpunkter och rollaxlar, vilket belastar vertikal resp sidofjädringen olika mycket. En mjukare fjädring ger ökat grepp samtidigt som ökat grepp belastar fjädersystemet hårdare varför hårdare fjädrar måste användas.
RUNDGÅNG! Det hela antar filosofiska proportioner. Det är så pass komplicerat att man, trots att det är fågan om fysiska lagar, måste använda förmågan att koppla ihop alla parametrar till nån sorts känslomässig förståelse i rätt riktning. I annat fall krävs oerhörda beräkningar, och väldigt konsekvent körning.
Med ett ord, MOTORSPORT.
Ställ in alla möjliga inställningar. Ut å kör. Ändra, ut igen. Skriv upp, man glömmer! Kolla hur många mm bilen fjädrar resprktive kränger.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Krängningsfjäder
<<   1, 2
2483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande