Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor | 1, 2 >> 20863 besök totalt |
Hej!
Jag provar att blotta strupen i detta forum som jag läst ingående under några månader. Jag förstår en del, men inte allt som skrivs här. Därför behöver jag råd och hjälp. Jag har jobbat med bilar hela vuxna livet (dagtid och kvällstid ) Jag har bra koll på "dom vanliga" hjulvinklarna och hur dom påverkar köregenskaperna på allmän väg. Jag har liten näsa, så var snäll och skriv inte på den Förutsättningarna är: Renault Dauphine 1962 med 30 kusar (svansmotor) 760 kg tjänstevikt. Bilen ska besiktigas som ombyggt fordon hos SFRo, och ska inte tävlas med. Däremot avser jag att följa banreglementet för störtburen bl.a. Motor, växellåda och framvagn kommer från Audi 1,8t årsm.2000 (Subframen syns på bilden ovan.) Hela hjulupphängningen och drivaxlar, bromsar följer med in i baken på Renaulten. Spårvidden bak är därmed 1500 mm. Renaultens framvagn har original dubbla a-armar och ska ha så framöver också. Nu har jag skapat förutsättningar för valfria infästningspunkter. Det röda är tillfälliga förstärkningar. Jag har upptäckt att chassimåtten inte är helt olika Ferrari 355 som analyserats här i forumet. Analysen säger jag ingenting om men måtten intresserar mig, eftersom spårvidd, hjulbas och drivlinans placering är väldigt lik dom som min bil ska få. Hjulbas f355 2450mm hjulbas Dauphine 2270 mm. Fråga 1: Är det en lämplig målsättning att sikta mot Ferrarins chassigeometri ? Fråga 2: om jag använder en omräkningsfaktor på 0,9 på alla mått så blir hjulbas, spårvidd identiska. Kan man göra så ? En skalenlig modell bord väl behålla egenskaperna om vikten följer efter i motsvarande grad ? Fråga 3: Det finns visserligen 2 Ferrarispindlar att köpa i Sverige, men dom kostar lika mycket som resten av min bil, finns det någon värdig ersättare ? Volvo 140-spindlar ger för hög rideheight, tror jag. Fråga 3:Kan audins framvagn läggas in i t.ex casim-programmet för animation ? Audin kommer ju få låst styrning därbak i Renaulten och jag bedömer att den kommer agera som dubbla a-armar därför. Det finns såklart fler frågor men jag stoppar här. puuh tack på förhand _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Hej! Inte för att jag kan svara på din fråga, men jag tror tyvärr inte du kan få den som ombyggt fordon när du kör mittmotor istället för motorn bak. Jag hoppades att man skulle kunna göra så då jag precis köpt en Bubbla som jag tänkt göra en liknande operation på. Men enligt Bosse bildoktorn så blir det tyvärr amatörbyggt fordon om man ändrar så pass mycket. Lite surt att bli av med skattefriheten och de gamla papprerna. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Hej Gordon
Jag har en dialog med min SFRo-besiktningsman som inte har pekat i den riktningen. Jag har kört med full öppenhet med bilder och annan information. Bl.a dubbelkollade jag innan jag gick och köpte donatorbilen (som faktiskt är en Passat). om du har sett ett drivlinepaket från en Audi A4 1,8t, så vet du att motorn är väldigt kompakt och vikten ganska centrerad över drivaxelcentrum. Jag har också presenterat mina tankar om störtburens infästningar och ny framvagnsstruktur, möjligen har det lugnat honom något. _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
hehe. Det hade jag väl inte tänkt, men hålet i bakstammen är fortfarande kvar. Växelväljarstången hamnar ungefär där, vilket är ett bekymmer i sig. Jag kanske kan dra växelväljarstången utvändigt. Man kanske kunde bli först med hängande växelspak som kommer ner genom taket. Stående pedaler, släng er i väggen Med tanke på svarsfrekvensen så borde jag nog ligga i ett annat forum, hade hoppats på lite tyckande från chassi-eliten, därför lade jag mig här. Jag blir nog flyttad snart, misstänker jag. Tack för dom glada tillropen hur som helst... _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Du kan sannolikt mata in din Ådi-framvagn (som blivit bakvagn) i CASIM med bra resultat. Förmodligen kan di på så sätt få lite idéer om vad du behöver ändra på (om du nu behöver) för att förbättra den.
Tycker det läter som bbra planer de du har. Gällande framvagnen så tycker jag du kan ta och räkna på 140-spindeln i CASIm och se vad du för för möjligheter. Eftersom du ändå kapat ur de ursprunglöiga infästningarna så finns det ju möjligheter till förändringar. Kolla även på tex. Mustan-spindlar och spindlar från Fårrd Sierra. Bultmönster etc. går ju att ändra. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Tack för det ! Det är den typen av feedback jag behöver mest. Jag har inga planer på att ändra audi-upphängningen nu, men jag skulle vilja ha siffror på den från Casim för att se att det lirar med framvagnen. Jag har testat lite med 140-spindeln i Casim, men länkarmarna pekar upp i himlen då. hjulaxeln behöver vara mer centrerad på spindeln. Bra förslag på spindlar, jag kollar runt lite. _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Men du kan ställa frågor i 'Racetech' och 'Skruva banåkabil' även om du har en projekttråd. Och om du går in på 'Inställningar' uppe till höger så kan du kopiera in din projekttrådsadress så att 'bilen'-länken blir med i alla dina inlägg. _________________ Calle Olsson |
||||||
Se där. Jag misstänkte att jag skulle lära mig nåt idag också Tack för infon, jag ska genomföra flytten senare... _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Ska du flytta på tråden igen? Den har ju redan flyttats till 'Våra race- och banåkarbilar'. Eller vad har jag missförstått denna gång? _________________ Calle Olsson |
||||||
Skoj ! hörde av andra mathias att du skulle köra med audimotor och bygga om rejält istället för att fega som jag gjort hursom kul att du vågar och att du bygger på en Doffe:) detta blir en självklart en tråd som jag kommer att följa..... blev nästan lite sugen på att även lägga in min räcer blans banåkarbilarna här
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Hej Magnus. Jo det har väl spårat ur lite, men jag är fast besluten att löpa linan ut. Den r10 framvagn vi pratade om kommer troligen inte till användning hos mig som du förstår. Visst ska du lägga upp din bil här. Du har ju (till skillnad från mig) faktiskt kört din bil Jag tror det skulle gillas, det skapar väl lite bredd i forumet. _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Tack för tipset Dennis. Det känns inte som några mängdbilar du nämner, men man kan ju ha tur. Beg. ferrarispindlar finns för 4000 kr st., så det är ju värt att leta efter alternativ _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Nä ok R25 byggdes bara i lite mer än dubbelt så många som vovvlo 850 och dessutom så sitter samma spindel fast med annat bromsok, givetvis skruvat, på samtliga espace från -84-96. Så det är ingen dussinvara _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||||
Haha, när jag redan bevisat min okunskap om olika Renaultmodeller så kan jag späda på med att jag inte ens vetat om modellen R25 . Espace är ju garanterat sökbart i laga-basen, troligen R25 också . Bromsok och bultdelning kommer ju ändå bli kustomiserat, så där är jag ju inte låst vid nåt speciellt. Jättebra att du hjälper till med information, tack för det _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
||||||
Jag får väl knåpa ihop en tråd _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor | 1, 2 >> 20863 besök totalt |