Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Björn Waldegård körde Targa Florio 1970.
2 besök senaste veckan (6269 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Björn Waldegård körde Targa Florio 1970.

Lennart Jarmyr skrev:

Ser ut som det gick bra ?

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Magnus Thomé skrev:

Dom blev 5:a!

Hade mailkontakt med Waldegård för någon vecka sedan och skickade med korten jag la in här.

Han skrev bl.a. så här:
"Det var ju en "toktävling" på många sett, publiken och vägen för den typen av bilar. Trots allt var det en häftig körupplevelse.
Det var nog både början och slutet på min racingkarriär.
Tror jag var bland de snabbaste under träningen men fick ett kast på bilen och åkte av. Rundade en betongstolpe och kom upp på vägen igen utan att skada vare sej bil eller mej själv men förstod plötsligt riskerna som fanns".
Slut citat.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ett bildkollage från Targa Florio 1970, gjort av John Phillips.

Del:1.
http://www.youtube.com/watch?v=5SV1nJvUq60

Del:2.
http://www.youtube.com/watch?v=YkDp2oitf24

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lennart Jarmyr skrev:
Magnus Thomé skrev:

Dom blev 5:a!

Hade mailkontakt med Waldegård för någon vecka sedan och skickade med korten jag la in här.

Han skrev bl.a. så här:
"Det var ju en "toktävling" på många sett, publiken och vägen för den typen av bilar. Trots allt var det en häftig körupplevelse.
Det var nog både början och slutet på min racingkarriär.
Tror jag var bland de snabbaste under träningen men fick ett kast på bilen och åkte av. Rundade en betongstolpe och kom upp på vägen igen utan att skada vare sej bil eller mej själv men förstod plötsligt riskerna som fanns".
Slut citat.

Ger ju en underbar extra krydda till bilderna att höra sånt direkt från källan

Slåtte
Här sen Nov 2002

Han körde väl även Le Mans något år runt 69-70? Det var i alla fall när han var fabriksförare för Porsche.

Sveriges Walter Röhrl...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Han körde väl även Le Mans något år runt 69-70? Det var i alla fall när han var fabriksförare för Porsche.

Sveriges Walter Röhrl...

Hittade det här på nätet:
Porsches önskade att Björn Waldegård skulle köra en Porsche 917 i Le Mans 1970. Stallchefens Rico Steinemann ansåg att det fanns förutsättningar för Björn att lyckas på Le Mans. Han hade tidigare kört Targa Floria i en Porsche 908. Björn Waldegård var mer tveksam att ta steget till Porsche 917 som var svårkörd och ville gärna provköra bilen. Det blev ingen provkörning utan Porsche sålde bilen, som varit tänkt för Waldegård, till engelsmannen John Woolfe. Redan i inledningen av Le Mans 1970 körde han av banan och omkom. 1971 fick Björn Waldegård möjlighet att köra en mer modest Porsche 911 i Le Mans och fullföljde tävlingen på en meriterande 13: e plats och 263 varv.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det här är ett par kort på den Porsche Waldegård körde 1970, korten är tagna innan träningen av John Phillips, bilen har inte fått den slutliga lackeringen än. Utan bilarna skickades till Secilien enbart blåa, till tävlingen fick varje bil sin speciella lack på fronten.
I det första inlägget kan ni se hur B-W bil såg ut efter lackeringen.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Jarmyr skrev:
Sörpan skrev:

Sveriges Walter Röhrl...

Hittade det här på nätet:
Porsches önskade att Björn Waldegård skulle köra en Porsche 917 i Le Mans 1970. Stallchefens Rico Steinemann ansåg att det fanns förutsättningar för Björn att lyckas på Le Mans. Han hade tidigare kört Targa Floria i en Porsche 908. Björn Waldegård var mer tveksam att ta steget till Porsche 917 som var svårkörd och ville gärna provköra bilen. Det blev ingen provkörning utan Porsche sålde bilen, som varit tänkt för Waldegård, till engelsmannen John Woolfe. Redan i inledningen av Le Mans 1970 körde han av banan och omkom. 1971 fick Björn Waldegård möjlighet att köra en mer modest Porsche 911 i Le Mans och fullföljde tävlingen på en meriterande 13: e plats och 263 varv.

Tack, Lennart! Hade sett det någonstans, men kunde inte komma ihåg mera. Det där med 917 och John Woolfe var däremot nytt för mig.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Tack, Lennart! Det där med 917 och John Woolfe var däremot nytt för mig.

Han skrev om det i sitt mail till mig, jag hade inte heller hört något om det.

Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

om jag kommer ihåg rätt var dessa 2 Porschar specialframtagna för Targan, de var kortare och och hade en lättare och enklare kaross, motor var en Porsche 6a på 3 liter. Förare var Elford, Waldegård, Siffert och nån mer eller?

2 besök senaste veckan (6269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande