| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Någon som har provat SmartyCam?
|
1092 besök totalt |
|
Hejsan! Satt och kollade lite på olika kamera lösningar till bilen. Här är en som jag hittade http://www.smartycam.com/on-board-ca Så min allmänna fråga är om det är någon som har en sådan eller har sett hur kvaliten blir? Den verkar vara liten och smidig och färdig att kopplas mot ECUn på porschen. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
|
Jag är oxå lite nyfiken på den då jag har en AIM dasch. Den borde ju vara intressant/prisvärd för fler då man i princip får en GPS-logger på köpet.
Nu finns det ju lite filmer både på den där siten och på youtube att kika på, (även för trådskaparen) sök på Smartycam på tuben. Länkar till ett par filmer, en med varierande ljus http://www.smartycam.com/on-board-ca Känner mig lite tveksam på bildkvalitén, det vore skoj om någon kommenterar den. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
|
Smartycam vs andra
Hej Som en del av branschen kanske mina ord är subjektiva men jag lägger mina ord här. Smartycam är en bra produkt och kopplingen till ECU verkar riktigt bra. Det finns ett antal liknande produkter och vi kan antagligen räkna med fler framåt i tiden. Branschen har vaknat rejält. 2 saker med Smartycam är att kopplingen till ECU som marknadsförs, dvs den som man kopplar in på OBDII uttaget bara ger ett specifikt antal data. Vill man ha fler måste man koppla in den på kablarna i ECU'n. Dessutom är den ganska begränsad vad gäller bilmodell. Ju senare Porsche desto fler CAN-alternativ. Detta delar Smartycam med de flesta andra system på marknaden. Porsche, som många andra bilmärken, är sena med att skicka CAN över ODBII. Den andra saken med Smartycam till skillnad från andra system är att de i nuläget endast har stöd för 1 kamera med 720X400 30fps. Övriga system har möjlighet, i varierande omfattning att koppla in 1-4 kameror med lite större bild. En del kommer med riktig HD lite senare i år. I mitt fall som användare, och en hel del andra som jag hjälpt med kamerasystem så fungerar man ungefär som med antal hästar och vridmoment. Man kan aldrig ha för mycket. Tids nog vill man ha 2 eller 3 kameror. Sen vill man ha mer data från bilen, och ännu mer GPS-data och ovanpå allt detta vill man ha ett analysprogram och kördata som man kan analysera och jämföra med andra på ett enkelt sätt. När man sedan jämför priser så är det hyfsat högt med den funktionalitet man får med Smartycam, och en del andra system. För att avsluta och slå ett slag för ett annat system så är Video VBOX Lite det system i dagsläget, för lite mer pengar än smartycam, man får mest. Kopplat till att man använder samma analysprogram och data som man alltid gjort med Driftbox/Performancebox så är det enkelt att fortfarande kunna analysera och jämföra rakt av med andra förare. mvh Ralf _________________ Ralf Christensson RC Racing LOS VIKINGOS |
|
Jag har kollat på en del filmer gjorda med smartycam.
Men jag tycker också att bilden inte ser ut att uppfylla mina önskningar. Samt att priset inte gör att man springer iväg och köper en för att testa. Det jag tyckte var intressant var att man kunde koppla in den direkt på Porschens ECU. overlay med data är inte ett krav med önskvärt. Som Ralf säger så vill man ganska snart ha flera kameror. Jag vill redan innan jag har monterat den första ha 2-3 stycken. Sen så vill jag kunna se på filmerna på en 50" skärm med bra skärpa. Vad för utrustning har dom i STCC alt Porsche Carrera cup? Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
|
Den verkar lida gravt av "rolling shutter" syndromet, som är typiskt för billiga CMOS-kameror.
Dessutom ät inspelningskvaliten "H.264 -720x400 pixel @ 30fps" inte mycket att hetsa upp sig över. Måste säga att min Aiptek har mycket bättre bildkvalitet för mindre peng. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145965595 _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1092 besök totalt |