Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR2002 - Race2 varvtider Mugello
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7672 totalt)
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Efter första hela varvet utan avåkningar 2:15, nu gäller det att komma under 2:00
På denna har man ju nytta av 6:e vxln

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Körde nyss 20 varv på Mugello.

Lyckades pressa tiden från 2,16 till 2,05.

Med ett perfekt varv och lite mer träning kanske man kan komma ner till runt 2,00.

Ganska kul bana faktiskt! Lite lömsk med skymda kurvor etc.

Sen är start/mål-rakan fin också, äntligen använda 6:an!!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



hehe.. Då ligger man inte så illa på det. Ligger själv strax under 2.15 men när man lärt sig banan då kan det gå riktigt fort. Skojig bana föresten, har ingen tidigare erfarenhet av den.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Riktigt go bana med svepande snabba kurvor
Ligger förnärvarande mellan 1.55 och 2.00 men eftersom jag sällan är
snabbast så får vi nog se tider nedåt 1.50 och kanske tom. snabbare!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Jag ligger på 1.55 nu. Tider under 1.50 tror jag inte det blir... iaf inte om vi inte kör med gt bilar. På find the limit finns bara en tid som är under 1.50
Så kör vi snabbare än så kan vi vara riktigt glada.

_________________
Kalle Larsson
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

1,55 suck...10 sek bättre än min tid igen...

Min 360 går nog bara på 4 cylindrar!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
1,55 suck...10 sek bättre än min tid igen...

Min 360 går nog bara på 4 cylindrar!


Min 360 går alltid på 4 cylidrar

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



2.01 på första varvet.
(Dock så hade jag lite koll på bansträckningen sedan tidigare...)

Efter ca 4-5 varv så är tiden nere på 1.57 men då tror jag inte att jag kommer kunna plocka så många fler sekunder.
Det kommer vara många som är betydligt snabbare än mig!
och som vanligt så handlar det ju mer om att hålla sig på banan än att ha aningen bättre varvtid än alla andra...

Tråkigt nog så har jag förhinder på söndag så jag kan inte vara med!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



1:56,X efter första passet och numera är det rejält med camber på alla hjul och den ligger väldans nära backen och lite lääd modifierad växlar.

Nån som har en ide hur man kan få en liten mindre understyrdbil för den plogar nått kopiöst eller så kanske det är jag som ska ta det lite lugnare.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



HOOPoo skrev:
1:56,X efter första passet och numera är det rejält med camber på alla hjul och den ligger väldans nära backen och lite lääd modifierad växlar.

Nån som har en ide hur man kan få en liten mindre understyrdbil för den plogar nått kopiöst eller så kanske det är jag som ska ta det lite lugnare.


Rent generellt så gör man kränghämmaren mjukare i den ände där man vill ha bättre fäste (eller hårdare i motsatt ände).

Sen går det tydligen att fippla med dämparnas kompression och retur beroende på när understyrningen kommer, om det är i början av kurvan, om det är i samband med bromsningen etc. Har inte själv provat, men man kan läsa om det "Physics Guide..." från Simbims hemsida.

_________________
Pär Hylander
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jo det är ju under turn in direkt efte bromsningen framvagnen hoppar och har sig innan den sätter sig så man kanske ska tanka ner lite setups och exprimentera med stöddämparna och se vad som händer.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Precis som Per säger så har Doug Arnao skrivit en piten physics giude som finns att läsa i bla på Simmods.com forum.

Jag har även använt camber/caster guiden som finns länkad til på förstasidan av rejs.nu tyckte den var bra.

Jag kör bara porscharna, till skillnad från de flesta andra setups jag laddat hem använder jag relativt lite negativ camber fram på de krokigare banorna. Jag upplever det som bilen lättare svänger in i kurvan då. Rideheight och krängningshämmare insätllnigarna pular jag också en hel del med.

Nu när vi skall köra lite längre lopp så blir det av stor vikt att hitta en setup som inte överhettar däcken på 4 varv om man ligger på lite. Just detta tycker jag att mina setups klarar sig undan.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jag som tyckte min porsche gick stabilast med en rejäl dos negativ camber runt mugello men jaja ska leka lite med anti roll barsen så kanske det ordnar sig.

Länk till physics guiden skulle jag gärna vilja ha oxo.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



De setups som är gjorda av DA tycker jag har alldeles för mycket turn-in-understeer... Vet inte om jag kör fel, iaf så brukar jag minska slow-bump fram och slow-rebound bak för att få mer viktförflyttning framåt vid inbromsning och turn-in.
Snackar vi kval-setuper ser jag till att har ordentligt med camber för att få bättre fäste, som Michael nämnde så sliter man också däck...
Körde och lekte med lite setups för kval på mugello igår. Ett sätt mjuka däck håller max 3-varv
Har också märkt att iaf enligt min mening så är DA:S setups för gt3orna betydligt bättre och snabbare. Antagligen gillar han den bättre.

_________________
Kalle Larsson
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Hm varför är det samma gt3 setuper till i stort sett varenda bana då som jag jämfört hitils då?

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Ujujuj vilken jobbig bana det här är!! (VEM valde den!? ) Jag har just halvlärt mig banan och ligger precis under 2 minuter.. Är det bara jag som får bredställ i var och varannan kurva när man pressar på?? Det är lite moment 22 med setup:en - dels vill man ha mycket downforce i alla långa svepande kurvor - men samtidigt vill man ju åt hög hastighet på den låååånga rakan!! bekymmer bekymmer..

Jag läste förresten att slipstreaming ska vara modellerat i spelet!Jag hoppas jag får tillfälle att undersöka saken närmare på målrakan...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jo en liten fråga vad toppar ni i slutet mot rakan innan ni bromsar det är ju viktig information om ni nu vill dela med er.

Når en bit över 260 blås med porschen.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



vet inte vad jag toppar men det blinkar rött på 6:ans växel

har lyckats med tider mellan 1.56-1.58 för det mesta... jääkligt skojig bana

..Peter
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Peter E skrev:
vet inte vad jag toppar men det blinkar rött på 6:ans växel


Låter rätt dumt eftersom du varvar ur motorn då och tappar toppfart kanske dags att lägga om växlarna en aning bara ett litet tips.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



HOOPoo skrev:
Peter E skrev:
vet inte vad jag toppar men det blinkar rött på 6:ans växel


Låter rätt dumt eftersom du varvar ur motorn då och tappar toppfart kanske dags att lägga om växlarna en aning bara ett litet tips.


det lät lite dumt ja.. men det är precis så det blinkar rött.. (bilen en original inställd ferrari 360) ..men motorn slår inte ifrån innan ja ställer mig på bromsen.. ska kolla på mätarn åt dig nästa gång ja kör

tror de e 260 därikring... ..Peter
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Annars kan man ju köra sina varv och kolla på telemetrin sen
I kvaltrim toppar min 360, 270 blankt, annars 265.
Tiderna ligger strax under 1.55 i vanligt trim. Att köra snabbare än så under en längre tid är svårt, om vi snackar tiotal varv alltså... Däcken tar så jäkla mycket stryk av alla camber man vill köra för att vara snabb och ha bra fäste.
Synd att jag valt 360n... porschen är betydligt trevligare eftersom man pga viktfördelningen kan gå på gasen bättre, och andra sidan har jag gjort dem snabbaste tiderna med 360n

_________________
Kalle Larsson
Citera
Racingsimulatorer
GTR2002 - Race2 varvtider Mugello
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande