Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Golf II Superstage/Nürburgring
1, 2   >>
3952 besök totalt
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Hej!

Sitter och spekulerar lite med några kompisar...

Är det överhuvudtaget möjligt att åka 8.50-9.00 på Nürburgring och under 1.30 i Superstage med en Volkswagen Golf Mk2 (årsmodell typ -88a)? Är väl inte helt omöjligt med en totalbyggd racebil, men om man vill ha två stolar och kunna besiktiga/köra på gatan?

Lidköping
Här sen Nov 2002

Kan man åka 1.28 något med en Kadett (Bilsports) så borde det väl att gå med en Golf. Själv har jag 6.12 ner till 1.30, men det borde jag kunna pressa några sekunder med mer praktik. 4 rundor bara...
Det finns en tråd om en rallygolf mk2 som körde SS på 1.22 har jag för mig.

Ringen åker jag på 9.15 BTG och då har jag marginalerna på min sida (inbillar jag mig) Mer vill/vågar jag inte pressa eftersom jag vill leva ett tag till samt komma hem i samma bil.
Bilen funkar utmärkt på gatan (nåja, om det inte är alltför dåliga vägar) och vill man vara mer fakirisk så går det ju att lätta den lite och på så vis vinna en del tid runt banan.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6443&highlight=golf+grph
svaret finns här

1.24,1
förvisso en rallybil

Skåne
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Finns det någon information att läsa om GrH-golfen på nätet någonstans?

Misstänker att det krävs utprovat Öhlinschassie, bur och en massa förstärkningssvetsning för att karossen skall klara av uppgiften. Knepigast vad jag har förstått är att få en motor som klarar uppgiften. Bilsport Kadetten landade väl på runt 180 hästar, svårt att få lika mycket i en Golf utan att få besiktningsbekymmer.

Hmm, registrera som amatörbyggt, då är det nog inga problem att få bra väghållning och mycket motor...

Täby
Här sen Nov 2002

Det går bra att regga som ombyggt också med över 200 hk i en 1000 kg bil, inte så mycket krångel faktiskt. (om VAG vill släppa ifrån sig intyg om jämförande undersökning)

Förövrigt så har jag svårt att se hur en Golf skall kunna åka lika fort som en Kadett i Superstage

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Förövrigt så har jag svårt att se hur en Golf skall kunna åka lika fort som en Kadett i Superstage

Kan dom gå fortare runt Kinnekulle (med inredning) så borde dom väl bli minst lika snabba i SS.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Det går bra att regga som ombyggt också med över 200 hk i en 1000 kg bil, inte så mycket krångel faktiskt. (om VAG vill släppa ifrån sig intyg om jämförande undersökning)

Det finns ett kryphål när det gäller intyg om jämförande undersökning.
om bilen INTE utrustad med Katalysator orginal, tex min corsa -85 som inte har kat orginal och jag har monterat en 2.0 16V -89 katalysator renad motor behöver inte göra någon jämförande undersökning utan endast kunna styrka motor effekt

Detta har jag bekräftat på papper ifrån SBP.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:
Micke Holmström skrev:

Kan dom gå fortare runt Kinnekulle (med inredning) så borde dom väl bli minst lika snabba i SS.

Vänta du bara till nästa träff då *piip*

johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Micke Holmström skrev:

Att komma upp i nivåerna för ombyggt fordon blir nog inga problem om man ser till hur mycket som måste ändras för att kunna åka fort på riktigt.

Tror motorn blir största problemet om man skulle genomföra det här projektet, jag har svårt att hitta någon vettig VW-motor (och byta till motor från annan koncern blir nog för mycket pill). 1.8T finns ju i diverse varianter, men motorstyrningen/immobilizer krånglar till det och alla omdömen jag har hört om motorn är att den har dålig respons som inte blir bättre om man trimmar vidare...

Tror faktiskt Kadetten skulle vara vettigare att bygga på, vettig aerodynamik, lägre tyngdpunkt, vettig turbomotor etc...

Täby
Här sen Nov 2002

Johannes Bengtsson skrev:

Tror faktiskt Kadetten skulle vara vettigare att bygga på, vettig aerodynamik, lägre tyngdpunkt, vettig turbomotor etc...

Nu ifrågasätter jag absolut inte vettigheten att bygga på en Kadett (jämfört med en Golf iallafall )
Men är det vara någon större skillnad på tyngdpunkten?

johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Micke Holmström skrev:

Nu ifrågasätter jag absolut inte vettigheten att bygga på en Kadett (jämfört med en Golf iallafall )
Men är det vara någon större skillnad på tyngdpunkten?
Rent visuellt har jag fått intrycket av att man sitter lägre i Kadetten än Golfen och att själva karosskonstruktionen verkar vara "lägre" i Kadetten... Kanske en optisk synvilla?

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Finns det någon information att läsa om GrH-golfen på nätet någonstans...

Vet inte om det finns på nätet men den är med i senaste Bilsport Börsen (förstasidan). Motorn är en 8v på 229 hk byggd av Trendab (www.trendab.se).

Bilsport Börsen är föressten en riktigt bra rejs tidning, rekommenderas thumbs up

Mvh

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tror motorn blir största problemet om man skulle genomföra det här projektet, jag har svårt att hitta någon vettig VW-motor (och byta till motor från annan koncern blir nog för mycket pill). 1.8T finns ju i diverse varianter, men motorstyrningen/immobilizer krånglar till det och alla omdömen jag har hört om motorn är att den har dålig respons som inte blir bättre om man trimmar vidare...

och 2l 16v motor, med 150 ystra pållar original som lätt blir några till med portning, bra kammar och justering av motorstyrning?
200 bromsade är det ju ett flertal entusiaster som lyckas få fram.

och 1,8t 'motorn' har inte problem med dålig respons, det är en försiktighetsåtgärd för drivlina och trafikanter likadant som saab bland annat har att laddtrycket byggs upp långsamt... Men sedan är det ganska mycket som bör bytas på den motorn för att få något roligt.

"Tror faktiskt Kadetten skulle vara vettigare att bygga på, vettig aerodynamik, lägre tyngdpunkt, vettig turbomotor etc...[/quote]"

Kadetten finns väl inte som turbo?

Skåne
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

och 2l 16v motor, med 150 ystra pållar original som lätt blir några till med portning, bra kammar och justering av motorstyrning?
200 bromsade är det ju ett flertal entusiaster som lyckas få fram.

och 1,8t 'motorn' har inte problem med dålig respons, det är en försiktighetsåtgärd för drivlina och trafikanter likadant som saab bland annat har att laddtrycket byggs upp långsamt... Men sedan är det ganska mycket som bör bytas på den motorn för att få något roligt.

"Tror faktiskt Kadetten skulle vara vettigare att bygga på, vettig aerodynamik, lägre tyngdpunkt, vettig turbomotor etc.."

Kadetten finns väl inte som turbo?
2l 16v motorn, var det den som satt i Golf III Gti?

Tror nog att 1.8T motorn skulle vara vettigast i ett sådant här projekt. Lite dumt att trimma upp en sugmotor till 200 hk och sedan märka att man borde ha mer effekt... Man har ju lite bättre marginaler uppåt med turbo...

Ang Kadetten tänkte jag mest på Micke Holmströms projekt - standard Vectra Turbomotor baserad på samma block som icketurbon "bolt-on".

Förresten, vad skulle besiktningen säga om två motorer i samma bil? Amatörbygge direkt eller tvärstopp?

Täby
Här sen Nov 2002

Egentligen, har man inte så jättestor nytta av att ha tex 220 chipade 1,8T hästar jämfört med 160-170 Golf II 16v hästar om man skall åka fort på bana och i superstage. Det är mer kostnadseffektivt att lägga pengar på däck och väghållning.
Vill man åka Golf och gärna vill byta motor skulle jag nog, som Rolle, snegla på 2,0 150 hk eller möjligen en VR6 lite beroende på vad de väger.

Kadetten går ganska bra i höga farter med sitt cW på 0.30 men lyftkrafterna i bakvagnen känns ganska duktigt i högfartskurvor, vet dock inte hur det är i Golfen i det hänseendet.

Vill man hålla kostnaderna nere och få bra fart när det svänger så är ett bygge som Peters Corsa väldigt bra. Låg vikt, gott om bromsar och motorer från Kadett 16v gör det till ett relativt billigt nöje. Funkar kanske på samma sätt med en Golf I eller halvgammal polo?

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Egentligen, har man inte så jättestor nytta av att ha tex 220 chipade 1,8T hästar jämfört med 160-170 Golf II 16v hästar om man skall åka fort på bana och i superstage. Det är mer kostnadseffektivt att lägga pengar på däck och väghållning.?

Fast om man vill få ner varvtiderna på Ringen så är det inte fel med effekt. 160-170 1.8-litershästar, vilket jag har, känns något klent när det går uppför. På våra svenska banor, Mantorp och Anderstorp undantagna, så står man sig bra mot motorstarkare bilar.

Micke Holmström skrev:
Vill man åka Golf och gärna vill byta motor skulle jag nog, som Rolle, snegla på 2,0 150 hk eller möjligen en VR6 lite beroende på vad de väger.

Glöm VR6:an om du vill ha någorlunda vettig viktfördelning. Förutom det så är den en trevlig bekantskap.

Micke Holmström skrev:
Kadetten går ganska bra i höga farter med sitt cW på 0.30 men lyftkrafterna i bakvagnen känns ganska duktigt i högfartskurvor, vet dock inte hur det är i Golfen i det hänseendet.

Kadetten är klart överlägsen Golfen i luftmotstånd. Att Golfen skulle bli instabil i högre farter har jag inte kännt några tendenser till. Fast nu går den ju inte lika fort som en Kadett iofs.

Micke Holmström skrev:
Vill man hålla kostnaderna nere och få bra fart när det svänger så är ett bygge som Peters Corsa väldigt bra. Låg vikt, gott om bromsar och motorer från Kadett 16v gör det till ett relativt billigt nöje. Funkar kanske på samma sätt med en Golf I eller halvgammal polo?

Ett sådant bygge går numera att genomföra tack vare dom nya reglerna.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vad jag hört så tappar vr6 dock gärna hk med åren/milen?

En inre röst försöker intala mig att en gammal vr6 kan ha tappat uppemot 10hk?
Min inre röst har inte så stort intresse av att memorera vw info åas.

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vilka motorer tappar inte effekt med åren? Jag har inte hört att VR6:orna skulle vara sämre än andra.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Nisse Classon skrev:
Vilka motorer tappar inte effekt med åren? Jag har inte hört att VR6:orna skulle vara sämre än andra.

När vi bromsade puggar hos dalhem så låg dom flesta runt org. effekt eller bättre även orörda maskiner. Någon enstaka hade förlorat hk men åas så körde vi utan kylning i bänken så +någon% så är det nästan org. igen.

Vi kanske hade tur.
Har tyvärr inte sett papper från tillräckligt många org.bils bromsningar för att kunna bilda en korrekt uppfattning om generella effektförluster med åren, men fick av en kompis(vr6ägare) uppfattningen att just Vr6 var en "effekttappare"

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Nisse Classon skrev:

När vi bromsade puggar hos dalhem så låg dom flesta runt org. effekt eller bättre även orörda maskiner. Någon enstaka hade förlorat hk men åas så körde vi utan kylning i bänken så +någon% så är det nästan org. igen.

Vi kanske hade tur.
Har tyvärr inte sett papper från tillräckligt många org.bils bromsningar för att kunna bilda en korrekt uppfattning om generella effektförluster med åren, men fick av en kompis(vr6ägare) uppfattningen att just Vr6 var en "effekttappare"

En motor tappar nog inte så mycket effekt så länge den är frisk. Ex Sport Auto Nr 11/92 lång test ( 10 000 mil) av Golf G60, 0-100 km/h 8,7 s (i början av testet) mot 8,4 s (efter 10 000 mil), vid högre hastigheter var skillnaden ännu större (1,2 s skillnad 0-180). Men visst när motorn börjar bli så sliten att kompressionen börjar sjunka då minskar väl effekten också.

I fallet med VR6, kan det inte vara så att det var något ”korvkiosk” stylat ex? Ett konfilter som suger varmluft kombinerat med ett trimchip* kan jag mycket väl tänka mig minska effekten.

* Det har väl förekommit att en del ”färdiga” trimchips ger lägre effekt än originalchip (en riktig mappning verkar väl däremot kunna ge några extra hk).

Mvh Magnus

Lidköping
Här sen Jan 2003

Ventilspelet på avgassidan på min gamla VR6motor var ganska högt och efter va jag har förstått så är det vanligt att den tappar kompression där efter att den har gått sin beskärda del mil.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3952 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande