Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 31600 besök totalt |
bara för att visa att jag inte glömt den här tråden...
spackling av bakluckan har påbörjats. 2 av hålen efter lasträcket har spacklats (med biltemas långtrådiga glasfiberspackel), sisådär 8 hål kvarstår. Jag sa ju att det skulle gå långsamt ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
nej, nu jäklar har jag tröttnat på original-bromsarna. De skulle säkert bli bra (eller, mindre katastrofala) med nya belägg och skivor, men för de pengarna bestämde jag mig för att börja fila på nya bromsar.
Så här såg det ut igårkväll, men det tog ett tag att ta sig dit. Spindeln och övre länkarmen avplockade, nedre försöker jag få bort, likaså fjädern. (ja, jag använder pallbockar även om de kanske inte syns på bilden) ![]() Såna här ska dit istället för original-ok: ![]() kombinerat med 740-skivor kommer det att se riktigt trevligt ut bakom 17-tums-fälgarna. Original-ok och fälgar får jag väl spara till senare användning ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Svarva bromsskivor på en svarv som precis räcker till är inte roligt. Höll på länge i fredags utan att ta mig hela vägen igenom skivan. Så är det när man måste ta bort ca 5ggr mer material jämför med om man bara hade kunnat sticka av skivan...
Men nu hittade jag ju något intressant att dela med mig av. Någon vänlig själ har mätt upp sin bil på rullande landsväg (tror jag?) och publicerat en bild på kurvorna för motorn: ![]() Tycker det ser ut som att något händer vid 3000rpm. Anta att man kunde flytta upp momentkurvan så att den toppar vid 5000rpm. Angivet moment är 136ft*lb vid 2800rpm (borde ge 72,5hk om jag räknar rätt), vid 5000rpm skulle samma moment ge nästan 130hk (om jag inte räknar fel nu då förstås). Fortfarande ganska lite, men kraftig förbättring mot hur det är nu. Några teorier om vad det är som händer här och vad man kan göra åt det? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Så var det dags för en uppdatering igen. Har ägnat några timmar åt att svarva ner en av de gamla skivorna för att få ett nav att montera något större skiva på.
Så här såg otyget ut när jag började: ![]() Notera kaffekoppen i normalstorlek. Just det, original-skivorna är inte större! Kanske att de skulle duga till en 7:a (att man aldrig slutar drömma?) men inte till något som väger över 1200kg! Efter några timmar med svarven: ![]() Hade man tänkt till en gång extra hade det gått på halva tiden, men nu tänkte man ju kanske inte riktigt hela vägen... Men där har jag nu ett nav, och på det navet ska det förstås sitta en skiva: ![]() återstår att få bort rosten från spindeln, tillverka en adapter för oket och klura ut hur slangar och rör ska dras ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Dessa bilar har alltså integrerade skivor och nav???? Vilken osedvanligt puckad lösning! Det går inte att sätta i ett annat nav i hub:en mha. andra lager och någon del man svarar till? Ser att det är lite spelrum mellan bultarna och skiva; sätt i passbitar eller gänga hål för skruvar (2st minst) för annars lär dina hjula lossa efter en stunds aktiv körning pga. värme i kombination med att skivan vill röra sig mot nav/fälg.
Angående offset på fälgen så kan du ju kolla med en fälgrenoverare om det går att ta av en aning på fälgen och ev. lägga på lite mer material runt bulthålen... man får väl bedöma om det finns tillräckligt med material för en sådan lösning. Annars kan man ju beställa måtttillverkade alu-plåtisar från USA. Wankel-Christer (han med wankel-sjuan) har dylika. Minns inte namnet på tillverkaren, men har kollat deras hemsida ngn gång och priserna var klart vettiga. Angående motor... har det inte suttit en turbo-variant av den motorn i ngn Chrysler/Pontiac? Med manuell låda dessutom? Att behålla den med en 4:a borde ju vara bäst ur viktfördelnings-synpunkt. Lägre vikt = bättre bromsar som bekant. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Re:
Ja, visst är det en synnerligen underlig konstruktion? Funderar på om gamla kadett-nav skulle vara ett alternativ, men nu har jag ju å andra sidan en lösning... Är bilen tillräckligt rolig att köra blir jag tvungen att prova idén med att modifiera en ny original-skiva för montering av lös skiva typ wilwood eller AP. Hade tänkt mig att ordna ringar att sätta på den utstickande delen på navet så man fyller ut centrumhålet på skivan och får den centrerad.
Blir nog att skaffa fälgar med 48mm offset eller mer till framänden för att få mindre scrub, men då börjar det bli trångt för 240-oken. Inte för att jag skulle ha något emot att byta till nyare corvette-ok...
just den här motorn är väl mest känd för att flyga i luften... men det fanns en 1.8-liters 4:a med turbo runt den här tiden http://en.wikipedia.org/wiki/GM_122_engine. Användes inte i fieron dock. optimalt, om man ser till fierons historia, vore ju att få dit en 3-liters SD4 ![]() http://ironduke7.tripod.com/IronDuke.htm http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/055858.html _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Det är kanske så dags att komma med tips nu när du redan skaffat grejerna och bearbetat dem men bättre sent än aldrig. Jag antar att det är 240-ok du har. 240 med ABS har bara en anslutning för bromsslangen. Det är lite smidigare, jag tror dock att ABS-oken är dyrare. 740-skivorna tar friskluften från fälgsidan. Det gör det omöjligt att slangmata med friskluft. Jag ser det som ett mindre problem vid gatkörning men en betydande nackdel vid bankörning. Jag ändrade bultcirkel från Volvos 4,25" till Fords 4,5". Jag borrade nya hål 36 grader förskjutet mot de gamla hålen dvs där de små hålen är. För mig försvann småhålen helt men även om de delvis skulle bli kvar så får du tillräcklig passning mot hjulskruvarna. Fixa även en passring till centrumhålet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Väldigt käck borde en Saab 2.0t (154hk T5) vara. Rimlig prisbild, tål närmare 300hk utan andra delar än spridare och turbo, 225hk med E85 och Steg1 programvara (samma med bensin men det är väl trefligt att vara miljövänlig??) och dessutom så borde den vara enkel att få igenom som bytesmotor gällande effekt osv.
![]() Det ska finnas en snubbe här på rejsa.nu som säljer Quaife-diffar till kortmotorlådan dessutom. Btw; går det inte att pressa ur hjulbultarna ur navet och svarva av navet lite till på ett sådant sätt att du slipper byta fälgar? Ser ut att vara massor av gods att ta på! ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Guson:
*edit* jag är visst både blind och ouppmärksam. Mina bilder visar ju tydligt att du har rätt, sorry. ![]() Köpte 240-oket på biltema och det var inga abs-ok, men ett par rörstumpar och en T-koppling löser det problemet. ezroller: inte så mycket material som man kunde tro. Man luras lite av kragen. Har blivit varnad för att ta material på anliggningsytan och rekommendationen bland fiero-folket verkar vara att behålla en del av kragen. Tack för motortipset, får hålla ögonen öppna och fundera på placering för intercooler ![]() *edit för en uppdatering* Har äntligen kapat krängningshämmar-staget (muttern var fastrostad) och har därmed lyckats få loss nedre bärarmen. När jag ger mig på andra sidan måste jag komma ihåg att göra saker och ting i rätt ordning... Nu ska det göras efterforskningar på ämnet "hur man får loss en kulled som sitter pressad och kanske eventuellt svetsad på plats" ![]() Var ett tag sedan man kände sig såhär positiv över projektet ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
IC-placering kanske kräver vinkelslip... intag genom sidorna?? Mao öppna upp öppningarna på skärmarna lite till och fixa styrning av luften in i motorrummet via en IC på ena sidan och oljekyls på andra...
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Så har man rengjort det mesta tillräckligt för att kunna plocka ihop och se ungefär hur adaptern skulle se ut.
Alla delarna på bordet: ![]() skivan på plats på navet: ![]() Så var det dags att placera oket på lämpligt ställe: ![]() hmm... det där var ju lite störigt. jag kan inte vrida oket så att ena bulthålet hamnar mellan öronen på spindeln på grund av anslutningarna. En intressant notering: ![]() oket passar ju direkt på spindeln! Tveksamt om det skulle fungera "på riktigt" då skivan måste ha en såpass stor offset att jag inte ens kan fundera på att montera bromssköldar på spindelns framsida ![]() Dessutom är det löjligt lite utrymme mellan navet och oket när det monteras så här. ![]() ![]() ![]() Varför kan det aldrig bli som man hoppats? Nu blir jag tvungen att ta omtag på det här. Den enda idén jag har är att montera oket rakt ner, men det känns lite underligt... Ska man behöva ge upp den mindre dyra uppgraderingen nu och satsa pengar på original-bromsarna tills man har pengar över till corvette-bromsar? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
liten tanke.. kan man inte sätta skivan på baksidan av navet.. sas där bromsskovan stack ut innan dvs svarva bort broms skivans tjocklek , den gamla och montera en skiva som är plattare.. med bultförband. typ försänkta bult från anläggnings yta fälg och mutter mot navet..
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Re:
Det är ju en tanke, men jag tror inte att jag klarar ut det faktiskt. Studera bilden nedan: ![]() Ribborna är mer än jag vågar mig på i en svarv som jag inte äger själv och vi saknar tyvärr rotationsbord till fräsarna på jobbet. Men anta att jag skulle lyckas på något sätt (tigersåg/bågfil, fil, svarv och envishet typ). Tjockleken på det som blir kvar efter att kanten svarvats ner är ca 11mm. Diametern på navet är i trakterna av 75-80mm. Bultskallarna sticker upp kanske 1mm. Avståndet från navets monteringsyta till spindelns monteringsyta är ungefär 84mm. Avståndet från fälgens monteringsyta till skivan behöver vara minst 35mm för att oket ska få plats innanför fälgen. Tjockleken på "öronen" på navet är ca 13mm. Där har vi det kanske? Ökar vi offset på skivan med 13mm (ungefär där vi hamnar om vi bara flyttar skivan till navets baksida) hamnar okets monteringsöron i samma nivå som skivans monteringsöron och anslutningarna hamnar innanför. Adaptern blir då en platt bit med släta hål, inga avancerade former, möjligen får man sätta en bricka någonstans. Man får förstås ta bort en del material mellan monteringsöronen på oket. Och så var det det där med att få fason på navet. Vilken dimension på skruv ska man använda sig av? Längden begränsas ju en aning av navets tjocklek, om inte fälgen har urtag på rätt ställen (men oavsett det så begränsas den längd som är i ingrepp) Jag ser 2 stora fördelar om man får till det här, jämfört med hur jag tänkte från början: 1) ingen ökning av scrub 2) med samma modell av fälg kan jag gå ner till 48mm offset och därmed minska scrub Behöver fortfarande en ring för centrering av skivan om den ska användas som mall för de nya hålen. Ska nog diskutera lite med farsan. Han har ju möjlighet att se prylarna i verkligheten och brukar vara ett bra bollplank. ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Vad sägs om den här skivan till Volvo 164?
http://bremboaftermarket.com/It/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ModelIDMaster=67104 offseten är ungefär så mycket större som du efterlyser så du kan sätta den på framsidan som du tänkt från början. Dessutom tar den kylluften invändigt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Re:
hmmm... Offset blir ju i rätt härad. Vet inte riktigt hur det är med tjockleken, får kolla det lite senare. Offset-ökningen på 11mm kan ju bli lite intressant ![]() *edit: menar förstås scrub-ökningen _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Re:
har ägnat mig åt lite mätande nu, måste ju ha lite underlag för att modellera upp något i CAD:en. Fästhålen för oket sitter 76,3mm isär och 70,1mm från spindeltappens centrumlinje. Med reservation för felmätning förstås. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Re:
![]() En liten tanke. Man kanske kan göra adaptern i flera nivåer. Först en "stång" men ogängade hål som sitter mot spindelns baksida och bultas där. Sedan en "stång" med gängade hål som sitter innanför oket (mellan ok och skiva). Något material som förbinder dessa "stänger", antingen klossar och bultar eller svetsat eller om man lyckas fräsa allt i ett stycke. Den skulle alltså omsluta spindel och ok. Försänkta skruvar (finns det något speciellt namn för den typ av skruvskalle som är fasad?) i okets fästöron. Anslutningarna för bromsvätskan får göras med banjo-kopplingar för att få plats. vad tror ni? nu blev jag alldeles till mig igen ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
kan du få på en större skiva tror du om oket hamnar längre bort från navets centrum?
lite åt detta hållet . ![]() annars kan man nog göra en adapter så oket förskjuts några grader från orginalfästet. borde inte ha någon betydelse ![]() jag sitter för övrigt i samma sits med annan bil ![]() ![]() _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||||
Re:
![]() ![]() Kan inte förskjuta oket något som det ser ut nu på grund av anslutningarna. De skulle hamna mitt för ett fästöra. Kanske går att modifiera oket så att man får anslutningen på ett lämpligare ställe, typ rakt bakom en av kolvarna? *edit: jodå, det finns nog plats för en större skiva innanför fälgen. Har inte riktigt kollat hur mycket större dock. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
_________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 31600 besök totalt |