Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Vilken ratt använder ni till Race 07, STCC, GTR EVO m.m.?
2166 besök totalt
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Hej!

Ska köpa ratt till STCC och GTR Evo och liknande spel. Är ute efter en bra ratt som ger bra känsla från spelet och som är av bra kvalité.

Jag har provat Logitech G27 en gång och det verkar vara en mycket bra ratt, men är väldigt dyr. G25 är likaså den dyr. En ratt för 1 500 kr är ett mer rimligt pris. Funderar då lite på Logitech Momo Racing Force, men den verkar ganska liten och enkel.

Vilka använder ni? Vad rekommenderar ni?

Mvh
Chrisse

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Vilken ratt använder ni till Race 07, STCC, GTR EVO m.m.

Chrisse skrev:
Hej!

Ska köpa ratt till STCC och GTR Evo och liknande spel. Är ute efter en bra ratt som ger bra känsla från spelet och som är av bra kvalité.

Jag har provat Logitech G27 en gång och det verkar vara en mycket bra ratt, men är väldigt dyr. G25 är likaså den dyr. En ratt för 1 500 kr är ett mer rimligt pris. Funderar då lite på Logitech Momo Racing Force, men den verkar ganska liten och enkel.

Vilka använder ni? Vad rekommenderar ni?

Mvh
Chrisse

Det är STooooooOR skillnad mellan G25/G27 och Momo racing. Tycker du de är för dyra, köp då en av de beggade G25 som finns på blocket i närheten av dig.

.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag kör G25, och har tidigare använt Formula Force GP (FFGP) och Driving Force Pro (DFP). Kan inte direkt säga att någon är dålig eller icke prisvärd, men jämför man rakt av så är det så klart skillnad. Man får vad man betalar för, till stor del.

FFGP var väl en prisvärd första ratt för att prova på lite (visste inte ens att bilsimulatorer gick att ha till något vettigt när jag köpte den), men utslaget (270 grader, tror jag) är i minsta laget, och vad jag kommer ihåg så var inte FFBn så värst imponerande heller; långsam, svag och högljudd.

DFP har 900 graders utslag och rejält med kraft - men den är istället plågsamt långsam. Kanske inget man tänkte på då, men har man provat G25 så finns ingen återvändo; DFP är helt enkelt för långsam för att ge någon realistisk feedback.

Momo Racing Force har jag dessvärre inte testat, så hur den förhåller sig till de ovannämnda kan jag inte uttala mig om.

(Vad som funkar och hur beror kanske lite på vad man kör... För att få lite perspektiv på det: Jag kör "Seven" IRL, och tanken är så klart att få lite användbar träning i simulatorn. Det blir mest formelbilar, Radical och liknande, som jag oftast kör med tre pedaler och H-spak. Förväntar mig samma distinkta känsla och snabba svar som i verkligheten, och tycker att iRacing är det som kommer närmast i nuläget. Skulle tro att detta ställer ganska elaka krav på ratten, jämfört med att köra lite tyngre bilar.)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006

har just fått min nya G27 har tidigare kört med en momo force. forcen fungerar ju som sagt helt ok. men den e ju glappig å plastig i jämnförelse (leksak).
G27 e ju nått helt annat thumbs up men som sagt ett ganska bra steg upp i pengar också.
men vet man att man kommer köra mycke så känns det helt klart som en bra investering.

eller som tidigare talare sagt. en beggad G25a.
tycker dock att dom tar för bra betalt för dom då en ny gått å få tag på för dryga 2k.

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

1275GT skrev:
har just fått min nya G27 har tidigare kört med en momo force. forcen fungerar ju som sagt helt ok. men den e ju glappig å plastig i jämnförelse (leksak).
G27 e ju nått helt annat thumbs up men som sagt ett ganska bra steg upp i pengar också.
men vet man att man kommer köra mycke så känns det helt klart som en bra investering.

eller som tidigare talare sagt. en beggad G25a.
tycker dock att dom tar för bra betalt för dom då en ny gått å få tag på för dryga 2k.

Vad fick du ge för 27:an?

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Dryga 3 papp tror jag nog att den går på...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486244

Team Swedish Racing Mates
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004

Kör med G25 och är supernöjd, du tyckte att de är lite för dyra, men hur mycket har du tänkt att köra? Ska du köra någon gång ibland så kanske en Momo Racing Force duger men har du tänkt att vara med och gasa lite mer så är det värt att lägga det dubbla på en riktigt bra ratt. Jag kommer aldrig mer att snåla när jag köper en ratt, det är en otrolig skillnad på de billigare och de som kostar lite mer.

Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005

Hej!

Har kört med MOMo racing weel innan jag för 3 år sedan köpte en G25 och jag kan bara säga att skillnaden är stor.
En ny G25 tror jag blir mkt svårt att hitta, så mitt tips är att lete begagnad ratt på nätet.
Ligger just nu 4 st på blocket. Från 1500:- och upp!

http://www.blocket.se/stockholm/Logitech_G25_ratt_25722599.htm?ca=23_1 . . . .

Lycka till!

Stefan

Gullberg

Här sen Dec 2005

Jag kör med Microsoft Sidewinder och det funkar bra tycker jag köpte den för 200 på blocket, billig rejsing
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Gullberg skrev:
Jag kör med Microsoft Sidewinder och det funkar bra tycker jag köpte den för 200 på blocket, billig rejsing

Bakåtsträvare .

BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008

G 25..... Bara bäst!

Här sen Dec 2005

Re:

Stacken skrev:
Gullberg skrev:

Bakåtsträvare .

Enligt resultattråden verkar den funka rätt bra sitter ju iofs på ett rangligt kontorsbord och med en rullstol som rullar bakåt när man bromsar så har ju inget som är direkt bra men tror det är svårt att hitta en G25a för 200 kr
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Gullberg skrev:
Enligt resultattråden verkar den funka rätt bra

Fan, det har du rätt i . Jag har en nästan ny G25, ska vi byta .

Racingsimulatorer
2166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande