Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 appendixK | << 1, 2, 3, 4 >> 33602 besök totalt |
Några bilder på renoveringen.
Jag gjorde ju bort mig så förbenat och hamnade på taket.. Så det blev ju lite att göra på bilen, och det kändes lika bra att få göra det ordentligt Ett skogsvrak fick donera sitt tak. Tror det är en -60. Tyvärr var det lite grövre rost än önskat under mossan, men det ordnade sig ändå med lite jobb. En liten detalj som skiljer sig mellan en äldre dörr mot en lite nyare. Dörren gick knappt att få igen så jag skarvade över biten. När jag äntligen fått bilen grundad fixade jag iordning en ny bakskärm. Gjorde iordning sidoplåtarna eftersom de både var bucklade och hade några fula gamla lagningar. Fick bilen lackad in och utvändigt i delar. Hängde ihop grejerna för hemtransport och det var riktigt skönt att få se den som en bil igen Monterade ihop Saaben i lugn och ro. Rengjorde blankdelarna så de skulle se lite roligare ut ihop med den nya lacken. Häxan är bra grejer! Satte även dit listerna som saknats innan. Nya kederlister och annat smått å gott gjorde det lite roligare med. Efter att ha studerat gamla bilder satte jag dit några fina Marchal. Jag har kommit att fastna för den här ljussättningen, och huvens frigång är helt ok Ute i det fria igen En vanlig kommentar är att den blev lite för skadlig att åka i skogen med. Och så kan det kanske vara, men det går ju inte reparera halvdåligt bara för att man ska ha sönder den igen ju!.... Ska försöka hitta några åkbilder också. Det här får duga så länge. Uppdaterar mer sen. Hejs! _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Hoppas man får se den i action i vinter //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Det tog lite extra tid eftersom jag gjorde iordning en massa andra gamla skavanker också. Här har jag snyggat till bakplåten lite. Bakaxeln är bytt med, den hade fått sig en liten törn.. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Premiär efter renoveringen 2009 var ett rally i Vännäs. Det var mest en fråga att komma runt faktiskt och att få veta att bilen fungerar. Lånar en bild från ortstidningen VF Sedan var det Örnskölden här hemma. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
En bild till jag hittat som Fredrik Markusson lagt ut. Det är från Ängersjö feb -09. Ser ut att vara mycket bakbroms Men det kanske inte är så mycket tryck på bakhjulet heller... _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Har haft bilen på pallbockar ett tag i väntan på nya bromsbackar. Har monterat dom nu och de första provkörningarna verkar lovande. Är anmäld på två tävlingar till helgen, med lite tur hinner jag få hem mina nya piggdäck till dess.
Ska försöka återkomma men några bilder. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
I princip all garagetid i december och januari har gått åt till den här. Hjälpte en isåkare här hemma med hans bil. Den har blivit ganska sliten genom åren och fick några nya golvplåtar, in och utvändiga trösklar, större hjulhus samt en bättre begagnad bakdel. Till sist kunde jag återlämna den för lack och montering. De befintliga bromsbackarna krävde en del värme och pedaltryck innan dom började ta riktigt. Det blev lite mycket bakbroms ibland då.. Till slut fick jag tillbaka mina backar från en firma i Stockholm som tyckte jag skulle prova "ett belägg från Amerika". Honade hjulcylindrarna och monterade nya tätningar med. Kostade på nya Bilsteindämpare fram från Forza med. De är till Saab 99 egentligen men det fanns en schimsning hos dom som skulle passa tvåtaktarna. Provkörningar hemomkring verkar lovande. Bromsarna tar bra och jag tycker bilens känns stadigare i framvagnen. Helgens tävlingar får ge svar på det _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Sådär ja. Nu är det bara att invänta helgen så man får köra lite rally Har som sagt bytt och justerat bromsar, nya stötdämpare fram, smort och kollat upp lite smågrejer samt sålt min själ och skaffat nya däck som är mer lättrullade. En snabb provkörning visade på en bra skillnad! Jaa, klarrt och betalt _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Skön bil!! SPYKER 96 /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
kul med en gammel saab farsan är ju lite fantast av dessa.
e3-otto var det du som var och bromsade din bil hos maxxtuning? var ju kul att höra lite förgasarvrål bland våra pys och puff bilar. en projekt tråd kanske? sorry för ot _________________ Fredrik Wiell |
||||
Ja nu har man fått åka lite rallybil igen då. På lördagen ordnade rallyklubben en liten tävling istället för Örnskölden som blev inställd i år. Dom hade ju kostat på plogning av sträckan hela vintern och tyckte det kändes onödigt att det inte skulle komma till nån glädje. Vi körde den en gång åt vardera hållet och det blev 2,3mil ss enkel väg. För mig tog det ca 19 minuter och man är ganska nöjd när man kommit i mål
Det var lite hoppigt och slagit på en del ställen så jag fick reparera avgasupphängningen när jag kommit hem. Idag var det tävling i Ängersjö, en trevlig liten tillställning. Bilen gick bra idag också, tyvärr var det bitvis löst och moddigt på grund av att det inte finns något isunderlag på vägen. Det har ju bara varit kallt hela tiden utan töväder i vinter. Jag toppade dagen med att gnida bilen mot snövallen i en moddig ytterkurva. Framskärmen skopade in massor av snö och stod rakt ut. Det blev lite mer bucklig plåt på bilen med, ska ta och trycka ut det värsta och måla i lite så får jag göra det riktigt till våren På en del bilar har man satt fast skärmen med en extra skruv så den ska hålla sig på plats bättre. Jag ska nog göra likadant med Ja just.... Ska försöka få ut det värsta utan för stor åverkan så det funkar tills vidare. Bromsarna funkade fint och bilen känns jättebra med de nya framstötdämparna. om några veckor är det dags att åka igen _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Som sagt, det är ju en rallybil och om man laddar på lite ibland på vintervägarna kan snövallarna komma att vilja omfamna en. Speciellt på alla hjärtans dag..
Var som sagt läge för lite rikt. Nu ville jag inte hålla på å spetta ut dörren med några hårda grejer så jag sträcker ut den ännu mer. Samtidigt är en så stor buckla ganska hård och det är svårt att komma åt inuti dörren. Jag kom då på att jag skulle testa att trycka in en innerslang och lägga en plyfa som stöd bakom. Man kunde blåsa ut dörren i omgångar och ta ner ryggarna med handflatan. Sidoplåten tog jag mestadels med handflatan efter att ha tagit bort stolen, ska ta och lägga i lite färg där det sprättit bort. Bakskärmen grejades med en plankbit med stöd mot hjulet. Snön hade tryckt in lyktinsatsen och frontplåten lite. Ordnade till det också så det ser skapligt ut. Satte en extra skruv på skärmen med så den inte ska vika ut sig så lätt. Så har jag lagt vantarna på den här krabaten. En 7:38 spec1 med R-spärr till v4. Nu ska jag inte använda R-spärr eller 7:38 slutväxeln. Ska se så att inte frihjulet är svetsat och snurra den lite för att kolla att det verkligen är en spec1. Lite färg på det här som sagt så är det bara att åka igen då _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 appendixK | << 1, 2, 3, 4 >> 33602 besök totalt |