Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 42, 43, 44   >>
2 besök senaste veckan (268989 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Blir en stabil & fin bur det där thumbs up
svetsar ni den till karossen överallt där ni kommer åt ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Blir en stabil & fin bur det där thumbs up
svetsar ni den till karossen överallt där ni kommer åt ?


Inte i taket men överallt i övrigt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Bärarmar

När det gäller M3 bärarmar har jag för mig att dom ändrar till ökad caster men framförallt är leder stummare. Har troligen sett något om detta i P Skoog's biltråd han vet säkert men använder nog inte M3 grejer själv för han kör standard

_________________
Rolf osbeck
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Re:

BTG skrev:
Igår kryssades det för fullt i garaget.


Är det föv någon som vet vad det är för skillnad på E36-bärarmar och M3E36 3,0 och M3E36 3,2 diton?
Det är olika reservdelsnummer med de ser ganska lika ut. Man kan kanske anta att M3:ornas är lite kraftigare men skiljer det också på olika mått?


Det är samma geometri på std E36 och 3,0-armarna. 3,2-armarna ger mer caster eftersom dessa på E36 sitter monterade i bakre bussningar som har samma geometri som std-chassit. 3,0 har excentriska bakre bussningar till bärarmarna och får på det sättet samma caster som 3,2 men med samma geometri på bärarmen som std. Hur det ser ut gällande kulleder etc ... ? Vet säkert någon annan här

Lycka till!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5918



Re: Bärarmar

Rolf.osbeck skrev:
När det gäller M3 bärarmar har jag för mig att dom ändrar till ökad caster men framförallt är leder stummare. Har troligen sett något om detta i P Skoog's biltråd han vet säkert men använder nog inte M3 grejer själv för han kör standard


Rolf har rätt och syftar nog på E46, där är yttre leden på standard bärarmen en "gummiled" medans på M3E46 och standard E46 med M-paket II är denna en riktig kulled. Har provat båda och även en novis som jag märker skillnad thumbs up

Kanske är det samma skillnad på E36?


E46 M pktII

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
Tack Rolf, Anders och Patrik!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
Jag var i Dalarna och åkte skidor en carvingsväng. Då passade jag förstås på att botanisera i den lokala specialitén fälgar:




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 466



Inga dåliga fälgar du hittade Mina favorit BMW fälgar

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
om det är någon tröst Rikard, så är det inte original...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Ser bra ut! Riktigt stabil bur må jag säga!

Hur länge dröjer det innan det sitter startnummer på dörren och att vi får se den i Cupen?

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Mats Kinnby skrev:
Ser bra ut! Riktigt stabil bur må jag säga!

Hur länge dröjer det innan det sitter startnummer på dörren och att vi får se den i Cupen?


Till våren medlem av Team XYZ

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Re:

Michael Bäck skrev:
Mats Kinnby skrev:
Ser bra ut! Riktigt stabil bur må jag säga!

Hur länge dröjer det innan det sitter startnummer på dörren och att vi får se den i Cupen?


Till våren medlem av Team XYZ


Go go go

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 466



Re:

BTG skrev:
om det är någon tröst Rikard, så är det inte original...

okej... Ser ju dock ut som en original Style 48 på bilden

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
Zenit!
Igårkväll ställdes spärrskaftet om från "skruva-ur" till "skruva-i".
Allt (nästan) som skall skruvas av bilen är nu loss. Det som återstår är i princip bara att skruva fast grejor igen.

En sak som skall skruvas fast är en ny styrväxel då min gamla läcker och dessutom har gjort 25kmil. Enligt populära internet-sanningar är Z3:ans styrväxel "snabbast". De uppgifter jag trålat fram gällande E36:ornas styrväxlar ser ut som följer - och då talar jag inte om rattvarv utan om millimmeter utskjut per rattvarv:
# M3 3.0 - 39 mm/varv
# M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv
# Z3 E36 - 53.5 mm/varv
# E46 compact rack - 50 mm/varv som också passar E36

Mina egna mätningar igår på min E36-växel ger att mätningen på std. E36-växeln ovan är korrekt. Jag överväger med det som bevis att chansa på att även mätningen av Z3:ans växel stämmer.



Det byggdes också bur igår:






_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

BTG skrev:
Zenit!
Igårkväll ställdes spärrskaftet om från "skruva-ur" till "skruva-i".
Allt (nästan) som skall skruvas av bilen är nu loss. Det som återstår är i princip bara att skruva fast grejor igen.

En sak som skall skruvas fast är en ny styrväxel då min gamla läcker och dessutom har gjort 25kmil. Enligt populära internet-sanningar är Z3:ans styrväxel "snabbast". De uppgifter jag trålat fram gällande E36:ornas styrväxlar ser ut som följer - och då talar jag inte om rattvarv utan om millimmeter utskjut per rattvarv:
# M3 3.0 - 39 mm/varv
# M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv
# Z3 E36 - 53.5 mm/varv
# E46 compact rack - 50 mm/varv som också passar E36



Tvivlar lite 3,0:ans styrväxel har mindre rattvarv än 3,2 & 3,2 ska ha samma som övriga E36

När ja kikade lite hade alla e36, M3 3.2 & Z3M samma styrväxel.
Kan givetvis ha fel skulle vara kul att få klarhet i detta thumbs up

Edit: Hittade din källa på nätet & som sagt skulle vara kul att veta om det stämmer. För då är det ett
std Z3 man ska leta efter.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Jag är avis på tempot , riktigt bra jobbat thumbs up

Kanon med dokumentering som ovan angående styrningnen.

# M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv
# Z3 E36 - 53.5 mm/varv


En diff på 8mm per rattvarv vad innebär det i verkligheten då? Det låter inte mycket men om jag funderar lite på mina bussningar för att begränsa styrutslaget (18mm breda) så förstår jag lite bättre då den gick från att ha bra vändradie till modell atlantångare. Men iallafall hade det varit intressant vad det innebär i diff på antalet rattvarv, känns som det är lite lättare att överblicka.

Keep up the good work!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Johan Sjöström skrev:
Jag är avis på tempot , riktigt bra jobbat thumbs up

Kanon med dokumentering som ovan angående styrningnen.

# M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv
# Z3 E36 - 53.5 mm/varv


En diff på 8mm per rattvarv vad innebär det i verkligheten då? Det låter inte mycket men om jag funderar lite på mina bussningar för att begränsa styrutslaget (18mm breda) så förstår jag lite bättre då den gick från att ha bra vändradie till modell atlantångare. Men iallafall hade det varit intressant vad det innebär i diff på antalet rattvarv, känns som det är lite lättare att överblicka.

Keep up the good work!


Kontentan blir att det är rejäl skillnad i hur mycket hjulet vrids i förhållande till ratten.
Totala antalet varv är ju rätt ointressant.
Utan det är antalet grader du vrider ratten i förhållande till hur många grader hjulet vrider sig.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Michael Bäck skrev:
Johan Sjöström skrev:
Jag är avis på tempot , riktigt bra jobbat thumbs up

Kanon med dokumentering som ovan angående styrningnen.

# M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv
# Z3 E36 - 53.5 mm/varv


En diff på 8mm per rattvarv vad innebär det i verkligheten då? Det låter inte mycket men om jag funderar lite på mina bussningar för att begränsa styrutslaget (18mm breda) så förstår jag lite bättre då den gick från att ha bra vändradie till modell atlantångare. Men iallafall hade det varit intressant vad det innebär i diff på antalet rattvarv, känns som det är lite lättare att överblicka.

Keep up the good work!


Kontentan blir att det är rejäl skillnad i hur mycket hjulet vrids i förhållande till ratten.
Totala antalet varv är ju rätt ointressant.
Utan det är antalet grader du vrider ratten i förhållande till hur många grader hjulet vrider sig.


Jag är med dig men för att reda ut det i knoppen på mig hade det underlättat om jag kunde se klartexten "med X styrväxel behöver du vrida X mindre varv på ratten i jämförelse med din egen styrväxel" Jag är inte lika teknisk som alla ni tokar


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Mätte på min M3 3.0 styrväxel och den gav 44,5mm/varv, ska kolla på den 3.2 växel jag har liggande också.

Det som är lite besynnerligt är att det är samma längd på axeln i styrväxlarna och 3.0 har ett halvt varv mindre från stopp till stopp.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Det som är lite besynnerligt är att det är samma längd på axeln i styrväxlarna och 3.0 har ett halvt varv mindre från stopp till stopp.


Den här källan: http://www.bavarian-board.co.uk/forum_posts.asp?TID=25831 anger att det beror på en progressivitet/variabelitet? Dvs den vrider lite i mitten men i ändlägena är det en annan utväxling?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

BTG skrev:
Niklas Sandström skrev:
Det som är lite besynnerligt är att det är samma längd på axeln i styrväxlarna och 3.0 har ett halvt varv mindre från stopp till stopp.


Den här källan: http://www.bavarian-board.co.uk/forum_posts.asp?TID=25831 anger att det beror på en progressivitet/variabelitet? Dvs den vrider lite i mitten men i ändlägena är det en annan utväxling?


Det stämde, från ändläge och ett varv in så blev det 50,5mm

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 42, 43, 44   >>
2 besök senaste veckan (268989 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande