Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 42, 43, 44 >> 2 besök senaste veckan (268989 totalt) |
Bärarmar
När det gäller M3 bärarmar har jag för mig att dom ändrar till ökad caster men framförallt är leder stummare. Har troligen sett något om detta i P Skoog's biltråd han vet säkert men använder nog inte M3 grejer själv för han kör standard _________________ Rolf osbeck |
||||
Re:
Det är samma geometri på std E36 och 3,0-armarna. 3,2-armarna ger mer caster eftersom dessa på E36 sitter monterade i bakre bussningar som har samma geometri som std-chassit. 3,0 har excentriska bakre bussningar till bärarmarna och får på det sättet samma caster som 3,2 men med samma geometri på bärarmen som std. ![]() ![]() Lycka till! _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Re: Bärarmar
Rolf har rätt och syftar nog på E46, där är yttre leden på standard bärarmen en "gummiled" medans på M3E46 och standard E46 med M-paket II är denna en riktig kulled. Har provat båda och även en novis som jag märker skillnad ![]() Kanske är det samma skillnad på E36? E46 M pktII ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Till våren medlem av Team XYZ ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Go go go ![]() _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Re:
okej... Ser ju dock ut som en original Style 48 på bilden ![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||||
Zenit!
Igårkväll ställdes spärrskaftet om från "skruva-ur" till "skruva-i". ![]() Allt (nästan) som skall skruvas av bilen är nu loss. Det som återstår är i princip bara att skruva fast grejor igen. En sak som skall skruvas fast är en ny styrväxel då min gamla läcker och dessutom har gjort 25kmil. Enligt populära internet-sanningar är Z3:ans styrväxel "snabbast". De uppgifter jag trålat fram gällande E36:ornas styrväxlar ser ut som följer - och då talar jag inte om rattvarv utan om millimmeter utskjut per rattvarv: # M3 3.0 - 39 mm/varv # M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv # Z3 E36 - 53.5 mm/varv # E46 compact rack - 50 mm/varv som också passar E36 Mina egna mätningar igår på min E36-växel ger att mätningen på std. E36-växeln ovan är korrekt. Jag överväger med det som bevis att chansa på att även mätningen av Z3:ans växel stämmer. ![]() ![]() Det byggdes också bur igår: ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Tvivlar lite ![]() När ja kikade lite hade alla e36, M3 3.2 & Z3M samma styrväxel. Kan givetvis ha fel skulle vara kul att få klarhet i detta ![]() Edit: Hittade din källa på nätet & som sagt skulle vara kul att veta om det stämmer. För då är det ett std Z3 man ska leta efter. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Jag är avis på tempot , riktigt bra jobbat
![]() Kanon med dokumentering som ovan angående styrningnen. # M3 3.2, Z3M och standard E36 - 45.5 mm/varv # Z3 E36 - 53.5 mm/varv En diff på 8mm per rattvarv vad innebär det i verkligheten då? Det låter inte mycket men om jag funderar lite på mina bussningar för att begränsa styrutslaget (18mm breda) så förstår jag lite bättre då den gick från att ha bra vändradie till modell atlantångare. Men iallafall hade det varit intressant vad det innebär i diff på antalet rattvarv, känns som det är lite lättare att överblicka. Keep up the good work! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Kontentan blir att det är rejäl skillnad i hur mycket hjulet vrids i förhållande till ratten. Totala antalet varv är ju rätt ointressant. Utan det är antalet grader du vrider ratten i förhållande till hur många grader hjulet vrider sig. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Jag är med dig men för att reda ut det i knoppen på mig hade det underlättat om jag kunde se klartexten "med X styrväxel behöver du vrida X mindre varv på ratten i jämförelse med din egen styrväxel" Jag är inte lika teknisk som alla ni tokar ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Mätte på min M3 3.0 styrväxel och den gav 44,5mm/varv, ska kolla på den 3.2 växel jag har liggande också.
Det som är lite besynnerligt är att det är samma längd på axeln i styrväxlarna och 3.0 har ett halvt varv mindre från stopp till stopp. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Den här källan: http://www.bavarian-board.co.uk/foru _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Det stämde, från ändläge och ett varv in så blev det 50,5mm _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 42, 43, 44 >> 2 besök senaste veckan (268989 totalt) |