Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS Clubsport!
2220 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ford Focus RS Clubsport!

Hothatch kriget trappas upp...

Citat:
Ford kommer att bygga två olika typer av RS. Den första kallas Clubsport och är en RS som är blåst på allt onödigt. Bilen kommer att var lägre, lättare och ha specifikationer som snarare hör hemma på banan än på gatan. Clubsporten kommer att få effekten upptryckt till 350 hästkrafter och i kombination med att vikten minskat kommer den bli en rejäl raket. 0-100 km/h ska bilen klara av på fem sekunder blankt. RS Clubsport kommer att byggas i en begränsad upplaga om 500 bilar och förutom den extra kraften kommer bilen gå att skilja från vanliga RS genom en "dramatisk specialfärg".

källa: http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=wvjudkyg

.

AxelT

Här sen Jun 2009

Jag blev grymt glad när jag läste det där, Focus RS är en så grymt cool bil! Undrar vad färgen blir...

Sen blir den ju 4wd (med hjälp av elmotorn eller hur var det) så det kommer gå lättare att få ner ännu mer kraft i backen, det kan bli hur bra som helst!

Här sen Feb 2003

Vad gäller ryktena om en "ansiktslyftning" och ev mer effekt av Focus RS. Jag har ingen aning om vad som komma skall, ens om det kommer komma något nytt. Det florerar väldigt mycket rykten från andra ställen än Ford just nu, både att det eventuellt kommer komma "något" från Ford själva som kommer hela marknaden till gagn och även att tex eventuellt Ford England och eventuellt andra marknader kollar på att eventuellt göra egna "specialversioner".

Så i själva verket vet vi ingenting. Men om man funderar litegranna. Nya Focusen, dvs generation tre, kommer inte att lanseras förens slutet 2010. Oct-dec är det sagt. Skövde har snart eller kanske redan producerat 8500 motorer vilket jag har för mig betällningen gällde från början. Bilarna börjar ta slut på alla marknader nu på riktigt. Det finns redan två olika agvascertifieringar på Focus RS idag. Den tidiga som slutar på 01 och den senare som slutar på 02. Inte allt för långsökt att göra en ny agvascert på en till variant av motorn, inte för att det skiljde så mycket direkt mellan 01 och 02, på de flesta marknader skiljde det ingenting. Men de har gjort en ny avgascert tidigare så att pula dit ett par Hk till och göra en ny är som sagt inte allt för långsökt. Dock måste en sådan motorn inte abra få en ny avgascert utan måste ju testat fullt ut som vanligt och det kan faktiskt ta rätt mycket tid om de inte redan påbörjat arbetet. De har tills årskiftet på sig att sälja RS, då träder nya avgascert in (Stage V tror jag det var) och då e det slut med radfemman i dagens utförande i Focus. Så varför inte sälja så mycket det går av RS fram tills dess? Vore dumt att inte göra en "extra version" för att öka volymerna på Focus RS igen.

Viktminskning är jag fortfarande lite negativt ställd till men man vet aldrig. Dock kan det inte vara någon extrem sänkning av vikten, det mesta man kan ta bort väger för lite.

Baksäte, rutor, fälgar, stolar ger endel. Sedan e det stopp. Huven är redan relativt lätt, tex navi väger bara ett par kg (2,7) extra, högtalare likaså. Kabar osv sitter redan där och är extremt svåra att välja bort. Canbus systemet kan man inte kasta ut och det väger mycket. Ja, framtiden får sia om det öht kommer någon "ny" Focus RS i denna tappning och isåfall vad som kommer vara ändrat. Kanske blir något radikalt, något lätt så som färg, eller ingen förändring alls men fler bilar. Den säljer ju sjukt bra fortfarande.

jaja, lite förvirrade tankar bara..

Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Vad trist det måste kännas att nyss köpt sig en fwd rs nu.

Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Hedlund skrev:

Inte ett dugg.

En eventuell med påhängselmotor bak kommer inte att ske med dagens bottenplatta... Dessutom fungerar bilen kanon även på isen så varför skulle jag känna att det var trist?

Kommer det att bli något så är det minst två år bort. Inget är beslutat vad gäller den nya bottenplattan. Inget är ens i piplinen ännu för att börja funderas på så... Rena spekulationer. Däremot så är det rätt klart att nya bottenplattan för nya focusen som kommer om ett år har möjlighet att köra med en påhängselmotor i bakaxenl. Men inget är beslutat, varesig för den vanliga Focusen eller en eventuell Focus RS. Det är ens inte beslutat att det ska komma en till RS på nya bottenplattan..

En sak är däremot 100% säkert. Den 5 cyl motorn är nomore på nya bottenplattan och med nya avgaskraven. Så ingen Focus kommer ha det underbara ljudet vi lyssnar på nu..

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

C skrev:
En eventuell med påhängselmotor bak kommer inte att ske med dagens bottenplatta...

Varför skulle det vara omöjligt?

AWD finns ju på Volvo V50, så det borde väl gå att få till.

.

Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

Re:

C skrev:
Hedlund skrev:

Inte ett dugg.

En eventuell med påhängselmotor bak kommer inte att ske med dagens bottenplatta... Dessutom fungerar bilen kanon även på isen så varför skulle jag känna att det var trist?

Kommer det att bli något så är det minst två år bort. Inget är beslutat vad gäller den nya bottenplattan. Inget är ens i piplinen ännu för att börja funderas på så... Rena spekulationer. Däremot så är det rätt klart att nya bottenplattan för nya focusen som kommer om ett år har möjlighet att köra med en påhängselmotor i bakaxenl. Men inget är beslutat, varesig för den vanliga Focusen eller en eventuell Focus RS. Det är ens inte beslutat att det ska komma en till RS på nya bottenplattan..

En sak är däremot 100% säkert. Den 5 cyl motorn är nomore på nya bottenplattan och med nya avgaskraven. Så ingen Focus kommer ha det underbara ljudet vi lyssnar på nu..

Dock så är det väl RSen som ska få sån där elmotor, clubsporten fattade jag som att den skulle få riktig 4wd?

Men nej nej jag klagar inte på bilen så, själv fått prova en i superstage. Vill själv ha en. Men visst väljer man ju 4wd framför fwd om möjligheten finns.

Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

ThomasT skrev:
C skrev:
En eventuell med påhängselmotor bak kommer inte att ske med dagens bottenplatta...

Varför skulle det vara omöjligt?

AWD finns ju på Volvo V50, så det borde väl gå att få till.

.

Visst skulle det gå men då är det en helt ny bakvagn som måste byggas. Den för haldex skulle den redan existerande elmotorn inte kunna monteras i pga utrymmeskrav. Så ny motor eller mer konstnadseffektivt ny bakvagn skulle vara kravet.

mvh C

C

Här sen Feb 2003

Re:

Hedlund skrev:
C skrev:
Hedlund skrev:

Inte ett dugg.

Dock så är det väl RSen som ska få sån där elmotor, clubsporten fattade jag som att den skulle få riktig 4wd?

Men nej nej jag klagar inte på bilen så, själv fått prova en i superstage. Vill själv ha en. Men visst väljer man ju 4wd framför fwd om möjligheten finns.

Precis som du skriver så är det inte nuvarande bottenplattan som det ryktas om ska få påhängselmotor utan det ryktas om att den nya Focusen som kommer i oktober ska bli en RS med påhängselmotor och således 4x4. Men som jag skrev ovan så är nada beslutat eller ens testat.

Nu har jag bara kört org och steg 2 trimmade S40 T5 med haldex så jag kan inte jämföra dagens RS mot någon av de tre RS mulorna som rullade med haldex förut men jämför jag mot T5: orna så vet jag vad jag hade valt om det inte är snö eller is ute. Så som Focus RS e nu. Förbannat mycket roligare och både bil och drivlina svarar väldigt mycket snabbare. Så får den inte mer effekt än säg runt 320 pållar så är FWD överlägset 4x4 i mina ögon. I denna bilen, idag. Hur konstigt det än låter. Eller ja, du vet ju hur bra den gick vid vändningen på SS. Var inte mycket grepp problem där..

AxelT

Här sen Jun 2009

Tycker det är rätt fascinerande hur bra det går för RS att få ner kraften i marken, annars har man ju hört div. insatta att mellan 250 och 300 är absolut max för vad en fwd klarar, men det verkar ju inte ens vara minsta problem att åka RS med runt 350hk eller mer, utan varken understyrning eller massa hjulspinn.

Eller missar jag att den spinner bort en massa effekt eller något sånt?

Göteborg
Här sen Feb 2005

Re:

AxelT skrev:
Tycker det är rätt fascinerande hur bra det går för RS att få ner kraften i marken, annars har man ju hört div. insatta att mellan 250 och 300 är absolut max för vad en fwd klarar, men det verkar ju inte ens vara minsta problem att åka RS med runt 350hk eller mer, utan varken understyrning eller massa hjulspinn.

Eller missar jag att den spinner bort en massa effekt eller något sånt?

Den spinner faktiskt inte nämnvärt om det är varmt och torrt väglag, den har ett enormt fäste! Annat väglag och vinterdäck är dock en helt annan femma...

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS Clubsport!
2220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande