Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1824 totalt) |
Inspänning av koppling
Har ett litet problem med kopplingen till Rekorden. Jag ska använda en universal sinterlamell tillsammans med original svänghjul och tryckplatta från SAAB 900. När jag lägger ihop allting utan att skruva fast tryckplattan så ligger den ca 0,5 mm ifrån svänghjulet. Är det för lite? Eftersom lamellen har lösa puckar så finns det möjlighet att lägga shims under dem för att öka inspänningen. Tacksam för svar! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Man man nu tittar någon som vet något så har tryckplattan en optimal inspännings längd/höjd.
Tittar man på när man trycker in solfjädern så vänder den, allså tryckkraften vänder. Men ny lamell skall man allså ligga innan kraften vänder, brukar vara ca ca ungefär när solfjädern är parralell med svänghjulet(petar utåt oinspänd). Detta gäller i allafall de kopplingar jag slagits med men om det är hela sanningen har jag ingen aning om. _________________ Johan Sjölinder |
Hmm, jag har alltså inte tryckt ihop solfjädern nåt, utan bara lagt lamellen på svänghjulet och tryckplattan på lamellen. Då ligger inte tryckplattans ytterkant (där fästhålen sitter) emot svänghjulet utan det är en glipa på ca 0,5 mm. Om jag skulle dra fast tryckplattan mot svänghjulet så bör det ju bli lite tryck på fjädern och lamellen trycks fast. Ska testa att skruva ihop grejerna, så får jag väl se hur fjädern beter sig.
Man vill ju inte köra sönder sin fina sinterlamell i onödan... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1824 totalt) |