Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (36047 totalt) |
Rent spontant tycker jag det verkar som att man skulle vilja justera frekvensen cykeltiden för loopen som Johan talar om. Borde inte va superavancerat?
Annat spörsmål, Kan man rent mekaniskt lura systemet genom att ändra taggarna till flera alt färre/ hjulvarv så att man ändrar tid för "upptäckt" slip? |
||||||||||||
Re:
Det körde vi med för 10-15 år sen ![]() Hade ett 3-kanals system från en volvo740 och så satte vi bakhjulskransen på kardanen (körde med lamelldiff) och laborerade med olika antal tänder där. Lotech som fungerade bra för vad det var ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Re:
Går att lösa med bara en laptrigger om man så önskar. Dvs nollställ systemet en gång per varv och räkna sedan på distansen. Då kan man programmer in att olika inställningar ska ske vid en viss distans eller under vissa specifika förutsättningar, ex. så skulle systemet kunna justera bromsbalansen automatiskt inför varje kurva. Bosch kallar det 'brake slip' och betecknar det lambda.
Den grundläggande information jag har om ABS system går tyvärr inte in på några sådana detaljer.
Är hjulet låst så ligger det på 100% slip och vi ville ju bara ha ca 20% slip för att få max fäste. Med en bilhastighet på 100 km/h så får man alltså bäst bromsprestanda om hjulen har en hastighet på 80 km/h. Dock varierar det exakta läget för max fäste beroend på däck och underlag.
Det låter inte så bra, då kommer ju ABS enheten att tro att hastigheten är högre/lägre än vad den faktiskt är. |
||||||||||||
Re:
Jag är rätt ointresserad av hur snabbt min abs tror att jag kör. ![]() Det som är intressant för mig är att veta vad konsekvensen blir när den tror det och om den då reagerar snabbare alt långsammare beroende på vilket håll man ändrar pulsmängden. Att ha en högre upplösning brukar normalt sett ge bättre precision. Vilka nackdelar skulle det ge förutom att abs en inte vet korrekt hastighet? (i ett vanligt ABS utan antispinn delux osv) Börjar känna mig som en finnig tonåring, är det ens värt att diskutera? |
||||||||||||
Re:
Intressant, har ni uppmätt data på prestanda eller kan det vara en "känsla" av att fungera bättre? |
||||||||||||
Re:
Vi hade till en början problem med för mkt slip på bakhjulen som gjorde bilen instabil (förmodligen så reste sig bilen för mkt bak). Sen bytte vi antal kugg bak tills vi fick en bra balans. Att abs:en gjorde nytta såg man i synnerhet på Gelleråsen och inbromsningen i trösen. Utan att ha mer än oss som körde som referenser, så gick det att bromsa ca 30-50m senare med än utan ![]() @Johan Kanske det är skillnad på moderna system och gamla hedenhös ang hur dom reagerar på missmatch i kugg ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Re:
Då verkar de ju som att det går iaf, kul. ![]() |
||||||||||||
Re:
Min tanke är att man kanske byter alla fyra tandhjul, och bara ändrar upplösningen på hela systemet. Alltså, inte missmatch mellan fram och bak. |
||||||||||||
Re:
om man utgår ifrån en existerande hårdvara så blir detta väldigt svårt, allt ligger överlagrat på flera olika parametrar (tänk PID-parametrar mer än bör-värde) och i hex-kod. Man måste komma ihåg att denna information är ju resultatet av flera tusentals man-år och det är inget man vill lägga i klartext i ett system så vem som helst kan komma åt och kopiera, det spenderas alltså rett mycket tid på att göra det extramt svårt att reverse-engineera. Oftast har inte ens biltillverkarna själva tillgång till information som denna utan den räknas som leverantörens kunskap och all tuning sker hos levernatör med input/godkännande från köparen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Det beror ju på hur systemet är uppbyggt. En modellanpassad reglering kan innehålla fysikaliska parametrar som går att ändra utan att man måste parametrisera om alla regulatorer. Ett exempel på det är just Bosch motorsportsystemet där man i en setup knappar in hjuldimensioner, bilvikt och en del andra parametrar. Är det däremot uppbyggt som en massa kompensationsmappar och regulatorer så måste man pilla på varenda jädra variabel för att ändra nåt.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||||
Nu pratade jag om OEM-hårdvara, mina argument har hela tiden varit att det är meningslöst att försöka bygga eget eller reverse-engineera då man alltid kommer spendera mer pengar och tid än om man köper en färdig produkt typ Bosch Motorsports.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Re:
ABS systemet använder ju sig av tandhjulen för att beräkna hjulhastighet, bilhastighet och hjulacceleration vilket sedan används till att beräkna hur ABS systemet ska reglera. Ändrar man tandantalet så kommer ABS enheten tro att hastigheten och accelerationen är högre eller lägre än vad den verkligen är. Ge 'högre upplösning' gör det ju däremot inte, frekvensen från hjulgivarna blir högre och detta får styrsystemet att tro att hjulhastigheten är högre än den verkligen är. Öka kuggantalet med ex. 10% och ABS enheten tror att hastigheten är 10% högre. Om vi säger att hastigheten är 100 km/h, om hjulet då roterar med 80 km/h så får vi brake slip på 20%, öka kuggantalet med 10% och ABS enheten kommer att tro att hastigheten är 110/88 km/h vilket ger brake slip på 22%. |
||||||||||||
Re:
Men det du säger här är ju precis de vi (iaf delvis) är ute efter, att kunna justera upplåsningen? Nu blir jag helt förvirrad. ![]() |
||||||||||||
Dette kan kanskje være et alternativ..
http://www.turnermotorsport.com/html |
||||||||||||
Re:
Haha, jag trodde du ville ha ett ABS-system på bilen inte nörda ner dig i system. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Re:
![]() |
||||||||||||
Re:
För en gångs skull; 'är det Johan som är förvirrad (80/100 = 88/110). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Re:
Vilket innebär att brake slip kommer ha samma värde, men upptäckt för upplåsning kommer ske snabbare? |
||||||||||||
Tur att man är ignorant inom hackervärlden och provar istället
![]() Vårt system gjorde oss förare lyckligare och snabbare till en mkt fördelaktig kostnad ![]() Skillnad blev det med bytta antal triggers, så nåt positivt måste systemet sett ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Re:
Känns som det är ett spår som är värt att testa ![]() |
||||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (36047 totalt) |