Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
204 besök idag (629043 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2009 23:18     Citera

Fler delar hemma:


och två tidningar från 70/80talet

I artiklarna står bland annat att bilen visade bra handling i hög hastighet och var inte särskild vindkänslig.
Enligt tidskriften fick Nordstadt bevisa för TÜV att aerodynamiken var OK med hjälp av vindtunnel mätningar från Wolfsburg. Då slipper jag göra det . Det vore skönt att köra bilen utan en massa spoilers.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2010 22:12     Citera

Egentligen hade jag som mål att uppdatera en gång i veckan för att pressa mig själv lite, men -2 grader i garaget måste vara godkännd som ursäkt för min lathet..

Idag kapades ordentligt och det finns mycket plåt kvar att kapa bort...

Det här var dagens skörd (förutom hjulet):

EDIT: Den gula "ekonomiplåten bortskänkes om någon är intresserad.

Fint med "laser" (tack för lånet fyrresten)


och folkan blev såhär:


Nu skall de passa hyffsatt ihop där framme. ~3-5cm till att kapa när karossen hänger över plattan.
Nästa steg blir att tar bort trösklarna från Porschen och golvet bak från folkan...


_________________
Senast ändrad av oje, 21 Jan 2010 15:45, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Per Lidbom
Stocksund



Här sen Mar 2005
Inlägg: 241



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2010 22:44     Citera



Jag beundrar din framfart med vinkelkapen! Känns det inte ens liite kymigt att såga sönder en bil du ägt i 4 år!? Jag tror visserligen inte att du kommer misslyckas, men du måste väl ändå tvekat någon gång??

Kör hårt!!


_________________
Per Lidbom

M5 e28
520i touring
och en jädra massa cyklar...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fyrken
Göteborg



Här sen Nov 2005
Inlägg: 244



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2010 10:12     Re: Citera

oje skrev:


Fint med "laser" (tack för lånet fyrresten)



Vassego!
Bra att den kommer till användning till något vettigt. Bara att lyfta på Bubblan nu då!

Du känns mer och mer som göteborgare nu med ordvitsarna..

/Die Fyrer


_________________
Erik Fyrk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2010 17:37     Re: Citera

Per Lidbom skrev:

Jag beundrar din framfart med vinkelkapen! Känns det inte ens liite kymigt att såga sönder en bil du ägt i 4 år!? Jag tror visserligen inte att du kommer misslyckas, men du måste väl ändå tvekat någon gång??


Visst har jag tvekat (Jag har haft bilen i över 6år nu). Jobbigast var det att sätta vinkelslipen i en fin Boxster bakskärm, efter det fanns det ingen återvändå.
Det var givetvis också jobbigt att sätta kapen i en hyffsat fin bubblakaross. Bara att intala sig att karossen inte är rostfri ändå och att det nu var för sent att stoppa projektet.
"The point of no return" ligger för långt tillbaka, annars hade jag kanske... gett upp


@Fyrken: Är Göteborgare en komplimang eller svärord ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2010 15:48     Citera

Massakret fortsätter...

Boxstern saknar numera en tröskel och plåten där stolen satt fast.
Just nu försöker jag förstår strukturen i tröskeln. Hur allting hänger ihop och hur jag kan får tillbaka styvheten.

Jag föredrar att sätta den nya tröskeln (100x50x3 balk) som på bilderna
+ balken kan vara rak
+ balken går innanför dörrarna (jag slipper kapa ur dörrarna)
+ enklare att knyta ihop balken med buren
- mindre vridstyhet jämfört med balken längre ut
o osäker hur jag kan överföra kraft från tröskeln till de bakre längsgående balkarna (tanken är att boxa med en balk snett uppåt)


Träbitarna har ungefär samma dimension som blivande tröskeln. Stålbitarna ovanpå markerar dörröppningen.




De röda streckade linjerna markera positionen för den nya tröskeln i bilen.

Synpunkter ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2010 22:38     Citera

Högst en vecka mellan updateringarna - nja, jag gör mitt bästa.

Jag har funderat lite mer på hur tröskel och balken bak kommer hitta ihop. Antagligen kapar jag vid den streckade linjen och drar tröskelbalken upp mot den bakre längsgående. Kommer blir väldigt tight att komma åt underifrån för svetsning, men det löser sig


Bubblan lättades nu även baktill. Snart har den bantads så mycket att jag kan hänga karossen i taket. Spännande!


I söndags bestämmde jag även längden på chassits bakdel:
före:

efter:


Tröskeln på vänstersidan ligger nu också på skrothögen. Det är med andra ord inte så mycket kvar av varken Boxster eller bubbla, men ändå måste jag kapa mera...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Feb 2010 21:58     Citera

Inga större framsteg de senaste två veckorna.
Jag har handlat en månadsration handskar och kapskivor ,


borrat en jävla massa punktsvetsar. Det satt ungefär en punktsvets på 1-2cm nedanför bubblans bakruta. Antingen överdrivet eller tysk kvalité ??

...och avslutat grovkapningen på Boxstern.


Idag försökte jag mig som snickare:

Det blev inte klar idag, så - cliff hanger...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Feb 2010 22:52     Citera

Idag fick jag ett trevligt paket:

Ett D2 coilover kit med custom fjädertal och Peugeot 206 toplagringar (med camber och caster justering) fram.
Camber kan justeras ungefär 2cm (motsvarar ~2grader) och caster 1,3cm (1,3deg)
Med tanke på fabrikssättningen med -10' +-30' camber borde 2grader vara fullt tillräckligt.
Caster är 8deg +-30' original. Där känns 1,3deg inte så lyxigt, men det är en början. Skulle bilen blir en hardcore drifter, kan jag tillverka nya topplagringsplattor och/eller köpa casterbussningar till länkarmen.

Peugeot 206 topplagring och Boxster fjäderbenstorn:

Det var en liten chansning, men det ser väldigt lovande ut ! thumbs up


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2010 00:29     Re: Citera

oje skrev:
Det var en liten chansning, men det ser väldigt lovande ut ! thumbs up


Det ser inte bara lovande ut, utan riktig bra!

En skruv passar i ett av original hålen, ett hål borrad och ett kvar...

Alla skruvar sitter 2cm från skärmkanten. thumbs up

Tyvärr sitter den sista skruven under en bula i plåten, men jag tänkte kapa bort allt som inte är plan och svetsa på en 3mm plåt som sedan skall knytas ihop med bur och framvagnsbalk.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Feb 2010 22:24     In the air tonight... Citera

Flyttdags:
Ut med boxstern. Upp med folkan. In med boxstern igen.

På väg in


På plats


~1m lägre bara, sen är det klart.


Det går inte en dag i garaget utan vinkelslip

Folkan var lite rostigare än man kunde tro från utsidan, men tröskeln på en folka byter man ju med jämna mellanrum


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2010 22:48     10cm kvar Citera

Nu har jag säkert kapat fem gånger på samma ställe..


.., men nu verkar det som allt mätande, funderande och kapande i små steg var värt det.
Igår var det fortfarande en glipa på 30 cm mellan kaross och "bottenplatta".
Idag var det bara 10cm kvar. Det känndes otroligt stort - jag dansade genom hela garaget - nja, nästan.


Nu är det redan dags att beställa skärmbreddare. 6cm fram och 10cm bak.
Skönt att det finns färdiga skärmbräddare i 2,4,6,8 och 10cm att köpa. Bolt-on liksom


- ohne Worte -


Fram är karossen fortfarande 8cm för högt.

Bak är det 10cm kvar.

Motivationen är på top, nu är det bara tid som saknas...


_________________
Senast ändrad av oje, 06 Mar 2010 09:18, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
-oskar-
Visby / Gotland



Här sen Aug 2007
Inlägg: 198



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2010 23:36     Citera

Tycker att du gör ett så häftigt jobb thumbs up


_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 01:28     Re: 10cm kvar Citera

Tack oskar!

oje skrev:

Skönt att det finns färdiga skärmbräddare i 2,4,6,8 och 10cm att köpa. Bolt-on liksom

Yeah, right. Efter flera timmar research kom jag fram till att det var svårare än jag trodde.
Fram har dalhems vad jag letar efter, men bak
- dalhems har 8cm där allt stämmer förutom bredden
- dalhems har 10cm för de gammla baklysen
- kerscher i tyskland har 11cm, men de breddar även på utsidan och det tycker jag är ful.


Tips mottages tacksamt.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 799



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 07:23     Citera

Dags att ta tillfället i akt och heja på igen.
Fräckt!!!
Både ditt jobb och de frekventa uppdateringarna.

Jag har breddat både en flippfront fram och skärmar bak.
Eftersom vi pratar om glasfiber så måste jag säga att det inte var så svårt alls.
Visst blev det ett lager mer med väv och något lager mer med padding än ett perfekt läge men det är helt ok fortfarande 15 år senare.

Annars kan väl du fundera på en enklare variant att köpa Dalhems skärmar och modifiera för nya ljusen?
Tyska varianten med läppar utåt är .....jag ska vara försiktig för det finns ede som tycker om det men INTE jag heller.

Lycka till! Jag följer med glädje.


_________________
Fredrik Reichel
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fyrken
Göteborg



Här sen Nov 2005
Inlägg: 244



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 08:03     Citera

Fan vad fint! Riktigt bra jobbat!
Kör för fullt hela veckan och lova sedan damen att du inte kommer vara i garaget på två veckor! Världens bästa deal!?

Namndispens, typiskt ze germans..


_________________
Erik Fyrk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14730



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 09:29     Re: 10cm kvar Citera

oje skrev:
oje skrev:
Skönt att det finns färdiga skärmbräddare i 2,4,6,8 och 10cm att köpa. Bolt-on liksom
Yeah, right. Efter flera timmar research kom jag fram till att det var svårare än jag trodde.
Fram med kap och svets och handbredda plåtskärmarna du har? Det kan ju inte bli mer än fel (och en rätt ok chans att det blir tillräckligt bra för att gå vidare med).
Du kan ju alltid jaga andra boltonalternativ senare (en ganska stor fördel att ha skruvade skärmar).

Stor seger att få det att börja likna bil igen


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fridsten
Solna



Här sen Jul 2007
Inlägg: 58



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 10:22     Citera

Det här är en tråd jag följer slaviskt.

Synd att du inte sparade resten av Boxstern. Hade varit hur coolt som helst att montera den karossen på en folka-platta. Omvänd sleeper.


_________________
Fredrik Fridsten
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 22:10     Citera

Roligt med så många positiva kommentarer !

För skärmarna finns en fullösning: minska däckstorlek från 255 till 235 och missbruka camberjustermöjligheterna i topplagring och länkarmana till att får in hjulet 1cm till, men förr eller senare måste jag har 10cm breddat iaf.
Jag har aldrig plastad, men det borde man kunna lära sig. 2cm är ju inte så hemskt mycket heller.
Att bredda i plåt låter svårt, men det är värt ett försök - kostar ju inget (förutom tid).

@fyrken: Damen kommer antagligen upptäcka att det är nåt fel med den dealen. Henne kan du inte lura med 40$

@fridsten: Ingen idé att spara boxsterkarossen. Det ända som var helt var dörrarna, huven bak, en skärm bak och suffletten.
De delarna och bubblaplattan finns kvar. Du kan får ett bra pris


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Exit




Här sen Maj 2008
Inlägg: 1727



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2010 22:18     Citera

Vill oxå bara visa min uppskattning, helrätt projekt som jag verkligen gillar thumbs up

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2010 20:20     Citera

Det har varit oroendeväckande tyst här, men jag var iväg och handlade.

Ekonomiplåt stog på inköpslistan


Köpt på samma ställe där jag brukade handla när jag var liten


Snart kommer jag med en vettig update igen - jag lovar!


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
204 besök idag (629043 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.191 sec)
Webbrowser render:
sec