Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
börja köra bana
2 besök senaste veckan (5947 totalt)
ferrari__erik
stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
Min dröm har alltid varit att få köra bana.
Efter att ha läst lite på forumet verkar det som att gotland ring är en bra nybörjarbana.

Nu undrar jag över det här med banlicens, om jag tar banlicens gäller licensen på alla sveriges banor då eller bara på den banan där man tog licensen.

Vill helst kunna köra när det är ganska tomt på banan är det möjligt på något sätt eller kan man köra när man vill på vanliga vardagar? självklart när det inte är massa tävlingar och liknande banträffar det förstår jag. Men som sagt skulle vilja dra ner till gotland under sommaren och köra med min egna bil för att få känna hur det är och vad min bil går för, självklart vill jag också bli en bättre förare.

Nu vet jag att många kommer skriva att det finns banträffar där man inte behöver licens osv men eftersom jag är nybörjare vill jag åka i egen takt och jag vill kunna göra bort mig utan allt för många ser på.

_________________
erik erixson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



En licens gäller för alla banor och hör inte ihop med banan.
En SBF-licens kan du bara ha om du är med i en SBF-ansluten klubb.

Tycker det låter som en bra idé att åka till Gotland ring och köra på deras körningar för allmänheten.
om du behöver en licens för deras körning så kan du lösa en "tillfällig" licens, för den körningen.

om det är en SBF-klubb heter den PR-licens (prova på).
om det är ett SMA-arrangemang heter det engång-licens.

Det är INTE en tävling så om det är många på banan behöver du inte vara orolig.
Alla skall köra i sin egen takt.

Sedan vill jag inte påstå att Gotland är en nybörjarbana. Sviestad (Linköping) tycker jag är mer åt nybörjar hållet. En bana utan en massa krön är nog bäst att börja med, har ej kört Mantorp men det känns som där inte är så mycket krön.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Vill nog hålla med Nillet där om att GR inte är en bra nybörjarbana. Eller rättare sagt, det finns "enklare" banor att börja på. Höjdskillnaden på GR är ju om jag inte minns helt fel 20-25 meter medans en annans svenska bana bara ligger på någre meter. Detta är ju bra att börja med då du bara behöver ha koll på rejsning i 2 dimensioner och inte i 3, om ni missförstår mej rätt.

Men annars är du ju såklart jättevälkommen till Gotland thumbs up Varför inte kombinera med en semester också

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



om du börjar köra på klubbträffar brukar väl de ha en "lugna timmen" där man som nybörjare kan prova på?
Vet att Fordklubben mfl har det p sina träffar.

_________________
Erik Holmén
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Tjena och välkommen till en hobby du troligtvis aldrig blir av med

Själv anser jag mig vara nybörjare på detta med bankörning. Har kört ett banmöte med Alfa Romeo klubben och är helfast. Förutom lite hyrgokart och ovan nämnda banmöte är det enda jag kört ett varv på Nurburgring i somras. Detta med fullpackad semesterbil Dessa små övningar har gjort mig så pass tänd att jag i höstas köpte mig en färdig tävlingsbil, så nu till våren blir det tävlingspremiär för min del. Gissa om jag kommer ligga sist?! Tar jag mig i mål som något annat än sist i min klass i år är jag nöjd.

Alla är nybörjare i början. På mitt första banmöte blev jag omkörd hela tiden. Men jag hade precis lika kul ändå!

Sviestad har körningar för "vanliga" bilar som är öppna för vem som helst. Sen finns det som sagt var en hel hög med märkesklubbar där ofta andra märken får vara med och köra i mån av plats.

För att ta licens så finns det ett gäng alternativ. Själv kommer jag åka en förarkurs den 8 april i år på Sviestad. Det är Åke Nyberg och Alfa klubben som anordnar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ferrari__erik
stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
Nillet skrev:
En licens gäller för alla banor och hör inte ihop med banan.
En SBF-licens kan du bara ha om du är med i en SBF-ansluten klubb.

Tycker det låter som en bra idé att åka till Gotland ring och köra på deras körningar för allmänheten.
om du behöver en licens för deras körning så kan du lösa en "tillfällig" licens, för den körningen.

om det är en SBF-klubb heter den PR-licens (prova på).
om det är ett SMA-arrangemang heter det engång-licens.

Det är INTE en tävling så om det är många på banan behöver du inte vara orolig.
Alla skall köra i sin egen takt.

Sedan vill jag inte påstå att Gotland är en nybörjarbana. Sviestad (Linköping) tycker jag är mer åt nybörjar hållet. En bana utan en massa krön är nog bäst att börja med, har ej kört Mantorp men det känns som där inte är så mycket krön.
Nu blev jag lite förvirrad hur många olika licenser finns det och vad är alla till för. Efter att man tagit sin licens måste man visa upp den varje gång innan man ska köra på den banan man nu ska köra på, vilka banor är tillgängliga för allmänheten?

_________________
erik erixson
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det är väl ganska vanligt att man delar in körningen i några olika pass för olika tempon och erfarenhet?

Hittills har jag iofs bara kört träffar med "open pitlane" hela tiden... Mycket körtid kan man få, och man kör när det passar (trevligt om man måste in och skruva eller något), men det kan bli en hel del trafik i blandat tempo stundtals.

Vad gäller banor, utifrån min ringa erfarenhet:

Falkenberg är ganska kuperad (mycket trevligt tycker jag, men inte så nybörjarvänligt), men har en liten säkerhetsdetalj som kan vara bra: Gamla kurvan efter start/mål-rakan finns kvar, och funkar som utväg om man skulle bromsa för sent. (...eller om bromsarna lägger av oväntat. Testat! ) Man får dock bestämma sig innan det är dags att svänga, annars hamnar man i grusfållan! (Inte testat - än. ) Varning för att blåsa av i partiet ner mot start/mål-rakan dock; där har gått mången bil i räcket...

På Anderstorp har man bra sikt (t o m när man sitter på backen, som jag gör), men man får tänka på att det bara finns lecakulor efter flygrakan, så där är det till att klara kurvan, alternativt räta upp så att man inte kanar av sidledes. Allmänt ont om hårda saker att köra på, vilket alltid är trevligt.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Det är väldigt sällan (om än nånsin) svenska banor bara är öppna för att svänga in och köra några varv. Det bästa sättet att börja är att leta rätt på en bankörning i kalendern här på rejsa och anmäla sig. Då finns oftast möjlighet att köra i olika grupper baserat på hur erfaren eller oerfaren man är samt att få tips och råd och kanske till och med få en instruktör med sig. Licensen kan du ta senare anser jag. Börja med lösa prova på licens första gångerna. Kolla så att det finns möjlighet att lösa det på plats.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



ferrari__erik skrev:
Nillet skrev:
En licens gäller för alla banor och hör inte ihop med banan.
En SBF-licens kan du bara ha om du är med i en SBF-ansluten klubb.

Tycker det låter som en bra idé att åka till Gotland ring och köra på deras körningar för allmänheten.
om du behöver en licens för deras körning så kan du lösa en "tillfällig" licens, för den körningen.

om det är en SBF-klubb heter den PR-licens (prova på).
om det är ett SMA-arrangemang heter det engång-licens.

Det är INTE en tävling så om det är många på banan behöver du inte vara orolig.
Alla skall köra i sin egen takt.

Sedan vill jag inte påstå att Gotland är en nybörjarbana. Sviestad (Linköping) tycker jag är mer åt nybörjar hållet. En bana utan en massa krön är nog bäst att börja med, har ej kört Mantorp men det känns som där inte är så mycket krön.
Nu blev jag lite förvirrad hur många olika licenser finns det och vad är alla till för. Efter att man tagit sin licens måste man visa upp den varje gång innan man ska köra på den banan man nu ska köra på, vilka banor är tillgängliga för allmänheten?

En licens är en försäkring.

För att få köra på ett SBF-arrangemang (Svenska Bilsport Förbundet) måste man lösa en licens.
Prova-på-licens (PR) är en licens som är en tillfällig licens.
Riktig licens tar man genom att gå en licenskurs som har en teoridel och en kör-del.
I verkligheten så går det att klara sig på en PR, men skall man köra mycket eller tävla så bör man ta en riktig licens.
Titta i "inför träffar" eller i "bankalender" här på rejsa.nu för att hitta en kurs.

För att få köra på ett SMA-arrangemang (Svenska Motorsport Alliansen) måste man lösa deras licens.
De har en engångslicens och en årslicens, engångs löser man på plats eller via nätet och årslicens via ett frågeformulär på nätet.

SBF och SMA är inte vänner, SBF vill inte att SMA skall få finnas och SMA har anmält SBF till konurrensverket.

Sedan finns det arrangemang som man inte behöver licens till, men vad som gäller vid skada vet jag inte.
Men så länge det inte blir en skada har de inga problem.

På det hela taget är det mycket svårt att ta reda på exakt vad som gäller vid en bankörning, men de flesta kör med förstånd så det brukar inte vara några konstigheter.

EDIT: Det finns även en möjlighet för en arrangör att lösa en försäkring med SMA där deltagarna inte behöver lösa licens, ovanligt men finns.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



ferrari__erik skrev:
Nu blev jag lite förvirrad hur många olika licenser finns det och vad är alla till för. Efter att man tagit sin licens måste man visa upp den varje gång innan man ska köra på den banan man nu ska köra på, vilka banor är tillgängliga för allmänheten?

(Nillet avhandlade licens/försäkring där, så jag hoppar över det. )

Vilka banor som är tillgängliga beror väl mest på banägarens attityd och arrangörens förmåga att övertyga och/eller betala... Vissa är tydligen svåra att få tillgång till, men jag har ingen vidare koll på vilka. De flesta banor som diskuteras här (och finns som banskissdekaler! ) går uppenbarligen att åka på emellanåt iaf.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om man vill känna på hur en banträff fungerar på ett enkelt sätt skulle jag rekommendera en förstagångare (om man bor i Stockholm) att ladda plånboken med några hundringar, greppa en hjälm och ett par handskar och åka ner till Sviestad på en av LMS's provapådagar. Det är bra att snacka ihop sig med nå'n här som ska dit, nå'n som har lite erfarenhet och kan tipsa om hur slipstenen dras. Det är alltid bra med en mentor innan man blir varm i kläderna.
Trackdayentusiaster är ett trevligt folk. Det brukar aldrig vara några problem att få råd och tips och svar på alla frågor.
På LMS Provapå-åkningar tillåts inte passagerare i bilarna (annat än instruktörer), så om man pratar lite vänligt med funktionärerna brukar alltid någon av dem ha tid att köra/åka några varv och visa lite tips om hur man bäst tacklar banan och hur det fungerar i övrigt.

Det är klart mer scary att åka Essingeleden än att åka banträff...

Med sunt förnuft och "våga fråga attityd" kommer man långt till att börja med.


_________________

Rice and shine
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
börja köra bana
2 besök senaste veckan (5947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande