| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (8409 totalt) |
|
Re:
Rent allmänt så har nog svenssons inget emot just motorsport ur miljösynpunkt. Man menar att så länge vi har vår fulla rätt att flyga vart vi vill i världen, skaffa oss både flertal bilar, mc, båtar mm för både nytta och nöje, då anses det logiskt att motorsporten bara är en del av allt annat som handlar om utsläpp. Vi har vår fulla rätt att nyttja dessa efter vår egen ekonomiska situation hur mycket vi vill. När det handlar om Dalslands Rings framtid, så vet alla med suntförnuft att detta innebär ett lyft för en hel region med både arbetstillfällen, turism och en spinnoff effekt som ingen vet gränsen på. Kommunen ser ingen vinst med ett myggträsk på Bre Mosse. _________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Re:
om man ser till antalet andelsägare på hemsidan, så är vi 1853 stycken som under 7 års tid verkligen visat att intresse finns för motorsport i Dalsland. Naturligtvis så är vi som jobbar med projektet tacksamma för det visade intresset. Men med handen på hjärtat, så tror vi att den siffran skulle kunna mångdubblas, om alla intresserade verkligen köpte andelar. På vår motorsportsdag som vi arrangerade 2005, så kom det över 3000 personer. Alla som vi språkade med, tyckte att detta var det bästa som hänt i byn, någonsin. Var är alla dessa tilltänkta andelsägare nu? Jag vill inte verka negativ, men jämför lite. Hade vi motorsportsälskare varit lika hängivna som tex fotbollens alla supporters är för sina lag, så tror jag att siffran sett helt annorlunda ut. Kanske ingen rättvis jämförelse, men ändå.
_________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Re:
Miljökonsekvensanalys ingår givetvis som en del i projekteringen. Alla faktorer vänds i princip ut och in. De miljökrav som ställs, är de krav vi kommer att rätta oss efter i vår etablering av Dalslands Ring. Den mest kritiske miljömupp, kommer inte att finna några lik i vår garderob. Samhällsnyttan (spinn off) effekten av vad Dalslands Ring och motorsporten kommer att ge, sänder sköna rysningar långt upp i kommunhuset. Det är viktigt att vi som verkligen vill ha Dalslands Ring och motorsport, visar det genom att köpa andelar, Pole mm. Där har vi vår finansiering och nyckel till ett förverkligande. _________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Re:
ok, jag fattar sales pitchen - vad får man konkret för pengarna som andelar kostar? Rabatt på framtida trackdays? Utdelning på verksamhetsöverskott? (no pun intended) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
|
För att sätta in motorsportens utsläpp i ett större sammanhang.
Jag kollade lite på Vasaloppet nu på morgonen. 16000 startande (?).......och Xtusen snöskotrar. Man ser på vissa helikopterbilder.....att alla åkare verkar ha en följeskoter. Vad säger Miljöpellarna om det ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Vilket svensk motorsportevent skulle kunna kvala in i Svensk Klassiker? Midnattssolsrallyt kanske? |
||||||||
|
Re:
Svenska rallyt? Iaf på väg att bli. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Svenska Rallyt får ju väldigt lite uppmärksamhet totalt jämfört med åskådarskarorna, om man bortser från Värmlandsradion då förståss. |
||||||||
|
Re:
När jag för första gången 2002 hörde att det fanns planer på att anlägga en motorpark på Bre Mosse, och att man sålde andelar för att finansiera detta, så slet jag upp ett x antal hundringar ur lädret innan jag ens visste vart man skulle betala. Sedan dess har jag varit en av eldsjälarna i projektet. För 200:- som en andel kostar, köper man sig en eller flera byggstenar ihop med andra likasinnade för att den ekonomiska delen skall löpa parallellt med projekteringen. Så det svar jag kan ge, är att dina satsade medel tillsammans med andras är en del av förverklingen. Dina andra funderingar hör ännu så länge framtiden till. _________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Re:
Den ideella tanken är god och bodde jag i närområdet skulle det ligga nära till att delta. 1853 andelar blir dock bara ca 370'. Ska datorbilderna bli verklighet så är det nog bolagisering och en emission av aktier som krävs, dvs få med intresserade investerare även i storstadsregionerna. Vilken bank vågar låna ut till detta projektet utan fullgod säkerhet? Jag hoppas verkligen i hjärtat att projektet tar sig förbi visionsstadiet. Jag lovar att komma och spendera tid/pengar på invigningen! _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
|
Re:
Delar din syn (för att återföra mig själv till topic). Lite konstruktiva tankar. Styrgruppen bör inte vänta med att presentera miljöutredning/argumenten för detta projektet. Låt inte "motpraten" få stå oemotsagd i media. Strategisk lobbying mot beslutsfattarna på lokal/regional nivå så dessa har ett korrekt beslutsunderlag. Strukturera och säkra varumärket. Visa på Eifelregionens utveckling senaste 20 åren från en "region med låg tillväxt" till dagens unika varumärke, goda turismintäkter möjligjorda genom samarbete mellan privat-offentliga institutioner. Närheten till det Svenska fordonsklustret är mkt intressant även i detta fall. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
|
Re:
Jag köpte helt enkelt en andel för att öka chanserna att få ännu en trevlig bana i landet. Behövs mer motivering än så...?
"Put your money where your mouth is", som en del säger. Gör alla det så blir det stora summor...! Under de senaste åren har jag bränt några hundra lakan samt oräkneliga timmar på en bil som trivs betydligt bättre på bana än på allmän väg. Vad är då ett par hundralappar för att öka chanserna att få fler seriösa körtillfällen?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
Det räcker inte med 200:- från alla Sveriges banåkare, det kräver ett prospekt som får människor att bli villiga att riskera betydligt fler nollor - utan att vara idealister. Den sortens människor köper vanligen inga lotter. Jag kan vid behov tjänstesponsra projektet. Tommy DR är välkommen att pm:a mig. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
|
Re:
Ett klargörande är att andelsförsäljningen inte är den bit som skall finansiera bygget. Andelen ombildar istället vår ekonomiska förening till ett aktiebolag. Den sortens människor som vanligen inte köper lotter, är som regel intresserade av omsättning- avkastning. _________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Re:
Detta inlägg skulle ramas in och hängas upp på väggen!! Det är en klockren beskrivning om vad det handlar om för den som är intresserad.
_________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Engagemang mot stoppa Dalslands Ring
Som avslutning i tråden (Stoppa Dalslands Ring) vill vi ge ett tummen upp till er som nu blivit andelsägare, men också ett ? till er som är lika intresserade, men av någon anledning väljer att stå utanför. Vad skall vi göra för att även du skall bli andelsägare? Du kanske tänker att mina 200:- gör varken till eller från. Bor för långt bort, eller som en del utrycker det, Jag har inte fått tummen ur. Det som är lite skrämmande, är att mörkertalet bland dessa är stort. Vi är precis som en i tråden beskrev, lågt hängande frukt som är lätt att ge sig på. Jag blir inte förvånad över varför. Vi kommer att förbli hängande i pisshöjd, om vi inte försöker axla oss lite högre upp i grenverket för större acceptans. Men det krävs engagemang, där alla intresserade står upp för sitt intresse. Med Miljöpartisterna i åtanke, så tror vi att det nu är dags att vakna. Är du intresserad? _________________ Tommy Rundström |
||||||||
|
Fixa en hemsida där man kan köpa andelar med sitt Visa kort.
Tror ärligt talat många är för slöa för att att göra en PG/BG-betalning. Vet iaf att min inbetalning föll på att jag inte hade bankdosan i närheten... Tror jag ska åka hem och göra överförningen sen _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
|
Re:
Fler än ett sätt är aldrig fel (pengarna luktar lika bra oavsett). Nä, jag har inte heller fått nån av de 10 tummarna ur
|
||||||||
|
Re: Engagemang mot stoppa Dalslands Ring
Sett till att dagens banor är under avveckling (med mindre bullerdagar, hårdare krav och en kamp för sin överlevnad) så är det tyvärr ganska osannorligt att det blir något med Dalsland Ring. Dock skulle jag inte hellre se något annat än just dalsland ring, banskisser, planer & placering är perfekt jag har nog inte mer än 30min dit. Jag skulle tom kunna ställa upp mer än med just pengar om jag visste att det iaf hade 50% chans att bli av. Ja men var då med och ställ upp! jo det kan man ju vara men hur många tusen lappar har man inte lagt redan på vidlyftiga planer som tyvärr inte blir annat än så. 200:- är inte mycket pengar och det kan jag betala här och nu men det känns som ännu en grej att slänga bort pengar på som tyvärr inte kommer att bli något med. Finns det några riktiga garantier på att pengarna återbetalas? för som det är just nu lägger jag nog dem hellre på bärs som ger en säker utdelning iaf
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||
|
Re: Engagemang mot stoppa Dalslands Ring
Ja det finns garantier på återbetalning som jag har förstått det. Men egentligen vad spelar en engångsavgift på 200kr för roll? Det märker man ju inte av i börsen ändå. Det tog mig alldeles för lång tid men för några dagar sen köpte jag mig en andel. Det var nog dom bäst spenderade 200kr denna månaden
|
||||||||
|
Några musklick
Surfa in på DR:s hemsida, klicka på (BLI MEDLEM) den som känner att han har tid och ork kvar, kan klicka sig vidare på (E-POST TILL VÅRT KANSLI) nu är det bara att bita ihop sista biten och skriva sitt namn address och telefonnummer. ENTER. När man läser om att man hellre köper sig några bärs, än en andel i något som gynnar vårt intresse, då blir man lite besviken. Var och en bestämmer själv naturligtvis, men att måla fan på väggen bara för att det finns motgångar, finns inte för en sann racer. Det går inte att jämföra projekt med projekt, storstadsregioner mot lands och glesbyggd. Närboende mot närboende. Jag fortsätter köpa trisslotter, trots att grannen inte vinner något. Oavsett vad som händer i framtiden, så är det nu vi har vår möjlighet att påverka den på ett bättre sätt. Bärs köper jag ändå. _________________ Tommy Rundström |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (8409 totalt) |