| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken Jet-hjälm är störst?
|
5050 besök totalt |
|
Hej, Den som har ett stort huvud (=intelligent! ) och lyckats köpa en jethjälm som passar får gärna tipsa mig om fabrikat.
I höstas provade jag OMP, Peltor, Sparco utan framgång, även XL var för litet.
Jag har idag en G10 från Peltor och den är stor nog. Men jag vill byta från integral till jet och dessutom ha intercom. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re: Vilken Jet-hjälm är störst?
jag kan måttbeställa Stand21 hjälm åt dig som passar....... eller rättare sagt upp till 64-65 funkar i storlek säger dom..... |
||||||
|
Förlåtförlåtförlåtförlåtförlåtförlåtförlåtförlåt... för spam, men.... jag... kan... inteee....
-Vill du veta vilken jet-hjälm som är störst? -Jättegärna!
EDIT: För tydlighets skull. Travesti på gammalt dåligt skämt som absolut inte är avsett som personangrepp.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
en måttbeställd ch17 kostar 8125 inklusive moms utan intercom.... så det tillkommer beroende på vilken modell och fabrikat man vill ha...... sen kan man även få hjälmen lackad special med och det tillkommer med såklart beroende på hur avancerad lack man vill ha...... |
||||||
|
Re:
Detta är sannerligen inte lätt. Jag som också har jättehjärna har ägnat halva mitt liv åt att leta tillräckligt stora karting-, MC-, cross-, cykel-, skid- och bil-hjälmar, jag har erfarit att vad som står på "storleksdekalen" sällan har något att skaffa med den verkliga storleken. Vet du var (om) man kan prova en OMP Jet 5? |
||||||
|
Re: Vilken Jet-hjälm är störst?
Det är ju få ställen som har flera olika hjälmar att prova, och definitivt inte i storlek XL. Jag missade Autosport och där borde det väl varit möjligt att testa sig fram. Men customanpassat är ju alltid bättre än hyllprodukter (det borde iaf passa bättre ).
|
||||||
|
Jag har en Shoei RJ platinum-R jethjälm storlek XXL (63-64) och den går på mitt huvud med komfort.
Dock är det primärt en mc-hjälm snarare en bildito men den duger alles utmärkt för mig till pcs-banmöten. Det är ett aber med stort klot då det är ytterst få hjälmar eller ens kepsar som passar. God jaktlycka! Mvh Pontus _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||||||
|
Re:
Rallyimport i Eskilstuna: http://rallyimport.jetshop.se/ _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Det visade sig att OMP-hjälmen inte fanns i XXL utan bara i XL.
Efter ett intesivt surfande hittade jag Arais GP JET F i XXL och till försvarliga pengar med HANS monterat: http://www.demon-tweeks.co.uk/produc Har någon erfarenhet av denna hjälm? Den är SNELL SA 2005 Approved. I SBF:s RA-regler står inte specifikt SNELL SA 2005 som en ok standard men det är den väl då de äldre SNELL-standarderna är ok enligt SBF? Jag håller på och kollar vikt och intercomsmöjligheter, återkommer om det... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Hittade även en BELL-hjälm som går att få i fullvuxen storlek: http://www.demon-tweeks.co.uk/produc
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
509 pund + moms blir ungefär lika mycket som Stand21 hjälmen. Men då ingår det att man får hjälmen måttsydd till sig själv på Stand21 |
||||||
|
Re:
Utan intercom iofs: Arai GP JET F HANSr open Face Helmet 5370kr inc VAT Pundet står ju väldigt lågt just nu (10.75), hoppas att det gör det ett tag till. |
||||||
|
Re:
jag räknade iofs i huvudet på den kursen som jag betalade för pundet sist när jag var där (12.50) och svensk moms...... så jag fick det till 7.953:- men pundet var ju trevligt lågt nu....... så då är det klart billigare nu.... men fortarande inte måttanpassat iaf
|
||||||
|
Re:
Det är sant. Hittade den här med HANS och inkl. VAT för £499: http://www.grandprixlegends.com/moto Antagligen hemma i Sverige för ca. 5800:- EDIT: Såg nu att den du hittat också var HANS-utrustad, Niklas. (Bilden förledde mig) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Du menar att det sitter HANS fastsättnings-anordningar på den monterade redan ? det ingår väl i dag i dom flesta hjälmar tror jag.... iaf på Stand21 ingår det. däremot själva HANS grejjen tillkommer ju.... som finns från strax under 5.000:- |
||||||
|
Re:
Japp, det är ankarna jag tänker på. Det kommer säkert som standard men OMP, PELTOR och Sparco mfl tycks fortfarande ha det som extrautrustning. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Eftersom alla skillnader kan användas (och har använts) för att göra saker ogiltiga skulle jag nog aldrig köpa en hjälm utan fabriksmonterade fästen idag. Då är det nog lättare att fuska med viktkravet (tex 50-100g över), speciellt om vikten inte står med stora siffror på hjälmen. Men allt beror ju på vart man ska köra, ju högre serie desto större acceptans för rimliga lösningar (då är det ju ändå oftast krage som används). I de lägre serierna är det oftare att man går på bokstäver och märkningar (för att slippa stå med skulden när det skiter sig). Men men, den som har is i magen kan ju trippelkolla med den organisation man tänkt åka med de kommande 3-5 åren (så länge ska väl en hjälm klara sig om inget händer) så blir det nog glasklart vilka hjälmar som lämpar sig... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
5050 besök totalt |