| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Shimsa om dämpare, var?!
|
1071 besök totalt |
|
Shimsa om dämpare, var?!
Tjenare! Har ökat fjäderhårdheten ganska rejält mot original på mina Bilstein coilovers, dessvärre är de icke justerbara och jag undrar därför om man bör shimsa om dämparna efter de nya fjädrarna och vilka som i så fall har kompetens att göra detta? Ökningen är från 75N/mm till 100-120N/mm Mvh / Mårten |
||
|
Sellholms kan göra jobbet (om de är enkelt servicebara, det är inte alla), men vilken chassidesigner du skall använda vet jag inte.
FEKE kan Porsche och Miator (numera iaf), men Clios vet jag inte. Bilsteins är ju rätt vanligt att stötdämparfirmor kan shimsa, så det kan finnas många olika möjligheter (det gäller bara att hitta dem). 1000kr+moms per dämpare i jobb och servicedelar, en tusenlapp i designjobb ovanpå det så får du en bild om vad det rör sig om ungefär (kan vara mer idag iofs). Sen brukar det vara lite trångt i kön på våren, många som ska ha klart till premiärer. |
||
|
Re:
okej tack för ditt svar. Börjar man prata dom pengarna är det nog lika bra att spara dom pengarna och sattsa dom på ett värre justebart chassi istället. Finns ju ett riktigt fint custom Bilstein med coilovers både fram och bak. Men då kostar det 30.000 också
|
||
|
Re:
Att få det korrekt shimsat är som att plocka ur öronproppar, plötsligt börjar det ju lira någorlunda
Billiga icke justerbara dämpare som är shimsade för bilen, fjädrarna och däcken gör att det inte behövs pillas så mycket mer på dämparna på ett tag. Vacker eloxerad färg och fler rattar att skruva på behöver inte betyda att det blir "bättre". Är bara ventilpaket av en typ som inte glider iväg över tid (jag har för mig att de flesta vanligare Bilstein är likvärdiga) så är det svårt att vifta bort en korrekt (rimligt iaf) shimsad "budgetdämpare". Jag har två omshimsningar kvar innan jag kommer upp i priset av jämförbar ställbar dämpare (dvs utgående från att du redan äger dämparna), och att "slippa" ratta och istället kunna koncentrera sig på däck/fjädrar/krängare och att köra har fungerat för mig. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Shimsa om dämpare, var?!
|
1071 besök totalt |