Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 2,3T 01 SRD (Time Attack) | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 107531 besök totalt |
De där vantskruvarna kanske jag vet vad de är till .. kommer bli kanon!
Precis likadan downpipe som jag, bara de att jag måste sätta min katt närmare för att inte få felmeddelande så motorlampan tänds, blev inte bra när jag fick skarva lamda sladdarna Mvh _________________ Norss Ulf |
||
|
||
Då har man fått lite mergjort på bilen. Har fått på lite reklam och även sett till att bygga färdigt mina nya, justerbara bärarmar.
Så här ser bilen ut nu Ska snygga till dem lite i morgon när jag ska provmontera dem |
||
Idag har jag byggt färdig mina bärarmar bak och fått dem monterade på bilen. Även monterat xenon, så nu lyser det bra med.
nymålat Bild på ljuset |
||
|
||
Idag modifierade jag jag fronten för att förbättra kylningen. Hålen är 76mm
|
||
Ja, man börjar bli nyfiken nu Inte långt kvar tills det ska vara dags heller |
||
Trevlig tråd! Lite udda bilval
Modigt att börja hålborra fronten på en såpass ny bil. Men det är ju bara en frontspoiler! Visst har den 4 hjulsdrift? Ser så ut på första leken i sandlådan på första sidan. _________________ Jesper Henriksson |
||
Nej, det är ingen 4wd, laddade på lite bara, SAAB-power, hehe Angående fronten var det bara att ta av höljet och sedan fram med hålsågen. Det sega var att ta ur all frigolit och forma till den så det blev fritt bakom. Löste detta med en bit ståltråd som jag satte ström på och smälte mig igenom. Är ju ingen gatbil längre så..... |
||
Dina justerbara stag i bakvagnen... har du koll på materialkvaliteten i vantskruvarna och gängstången samt låsmuttrarna? Det är ofta väldigt enkel kvalitet på sådana, inte ens 8.8 utan riktigt bonn-järn. Tycker även att lederna ser ut att vara i klenaste laget för en bil i den här viktklassen. Är detta något du räknat på osv? Ett brustt stag i bakvagnen är inte sketkul... man kan vanligtvist inte göra ett skit utan det bär bara av ut i spenaten.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Ingen källa till oro, hoppas jag. Jag har testat dem. Byggde tre stycken. Dragtestade ett och det krävdes 2,6 ton innan den gick av. Det var länkhuvudet som sprack. Originalstaget gav upp redan vid 1,4 ton. Vantskruvarna är M20 och lederna är M18. En titt i gängtabellerna visar att det borde vara mer än vad som krävs av styrka även vid "avancerad körning" |
||
Förresten.. ta detta inte på fel sätt. Kul att någon bygger på en Trollhätte-släde.
Vore synd om den hamnade i Armco:t direkt. En tanke till; skaffa oljetrycksmätare eller ännu hellre logga; det kan gott hända att slicks ger lite för mycket g-krafter för sumpens original skvalpskydd att kunna hantera. Tar inte många tiondelar oljetrycksbortfall vid fullgas för att lagren ska skära. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Hade inte möjlighet att testa det, tyvärr, men jag tror inte att det ska vara någon fara. Stag är ju ändå ganska grova. Mätare m m är på G, har bara inte hunnit få i dem än Tänkte rycka ner tråget och montera i fler plåtar. Vet att jag till och med fått oljelampan att tändas på 9-5 med original däck.. Det som oroar är att främre bärarmarna inte håller då de känns mjuka. Får nog bli att bygga nya. |
||
Att främre bärarmarna skulle gå av tror jag knappast. Dock så är ju ett känt "problem" med dessa bilar precis som ng900/og9-3 att motorrummet behöver stagas i underkant. Kan nog kännas som att det är hjulupphängningen som flexar. De engelsmän som körde en 9-5:a (och vann klassen!) i Nürburgring 24H härom året hade ett kryss under motorn. Har inte sett hur det ser ut men jag tror nog man ganska enkelt kan sy ihop något med svetsen.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
ng900/og9-3 och 9-5 har inte riktig samma framvagn. ng900 ser ut lite som ett U och 9-5 är mer fyrkantig. Men det skadar ju aldrig att få dit stag så det inte rör sig. Har dessutom tagit bort alla bussningar i framvagnsbryggan så den sitter stumt i karossen. Detta gjorde grym skillnad angående hur bilen känns när det svänger. Får förstås prova ut bilen lite under året och se vad som inte känns bra och så. Bra med lite kritik så man får tänka till lite. Blir lätt att man bara bygger på, när man håller på själv så det tackar jag för. |
||
Vet att de inte är samma.. men de flesta framhjulsdriva bilar med motorn på tvären lider av detta.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Jo, det är sant Vad bra då gav du mig ännu en sak att bygga haha. Finns ju tyvärr inte så många andra att snegla på när man bygger på SAAB. |
||
Då har man skruvat bort panelen och fått lite lampor bytta. Även skrapat rent lite inne i bilen.
|
||
Då har man fått hem lite mer godis till bilen.
Hittade en annons på Blocket, så det blev affär direkt. Nu står två Sparco REV-stolar i köket Jättepoppis hos min kära, eller inte haha |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 2,3T 01 SRD (Time Attack) | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 107531 besök totalt |