Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5792 besök totalt |
E30 racebilar...varför så små motorer?
Detta är nog en rätt självklar fråga egentligen - men man vet ju aldrig. ![]() Varför kör de flesta som tävlar med BMW E30 bilar 316, 318 & 320? Handlar det om motorvolym vs. vikt & klasser eller är det något annat, typ att 323 och 325 motorerna inte är så bra att köra på bana med? ![]() För kliver man sedan upp ett steg i BMW ledet så hittar man mest M3:or med V8:or... En stilla fråga från en ännu icke invigd. ![]() |
||||||
Ah! Känner mig konstigt nog manad att svara
![]() Själv så beror preferensen på två faktorer: 1) Vikt+Viktfördelning. BMW sexor är långa och då hamnar motorn nästan lika fel som på Audibilarna ![]() ![]() 2) Pris, det är billigt med delar till BMW fyror, samma motor (om vi nu snackar M10) har funnits sedan 60 talet i olika versioner. Sen har det givetvis med reglemente och klasser osv att göra också. Hade jag inte haft ekonomiska aspekter på det hela så vi åkt med en 2,0 liters S14 ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Jag gör bara designen, inte jag som är mastermind (och således någon som skulle ta illa upp om man talar skit om Audi) bakom RS6.com.
![]() ![]() Hur mycket skiljer det sig då mellan en fyra och en sexa i själva körningen - pratar vi en seriös skillnad eller är det bara något som riktigt seriösa förare känner av? SR20DET motorn har ju dock turbo - och att kasta i det i en BMW är väll ett litet helgerån, eller? Då blir det ju bara "audi" av alltihopa. ![]() Hur skulle du ställa en 200sx S13 mot en E30 (valfri - ej M3) för banbruk? Att BMW:n är utan turbo är väll en fördel? |
||||||
Nu är det flera år sedan jag körde min 325:a på bana, racebilen går inte riktigt att jämföra med någon gatbil, det är en helt annan värld.
Respirator kopplar man väl till sådant som inte mår bra? ![]() ![]()
Igentligen en omöjlig fråga, det beror på preferens, bana, modifieringar osv. Jag kan dock säga så här: om man bortser från min bmwinfekterade hjärna så hade jag nog valt E30:n ändå. Lätt bil, liten bil, bra viktfördelning osv gör den till en ruskigt potent banbil för billiga pengar. Vår 318 presterar tider jag inte klarar av i M3:an med bättre bromsar, 50 extra hästar osv (men mycket mer vikt). Den gör det också för rätt mycket mindre pengar. Personligen gillar jag inte turbobilar mycket för att responsen är så dålig jämfört med en bra sugmotor... ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Återigen så beror det på ![]() Jag är inte så kinkig med att det skall gå fort på rakan, riktiga män gör det i kurvorna ![]() Jag hade nog köpt en 318iS av 90 eller 91 år modell. ~140hk och utsökt balans. Det innebär dock inte att en 325:a är ett dåligt alternativ, lite bättre knuff med 170hk. ![]() Edit: Har hört att speciellt vita 318 med M10 motorer har problem med balansen i S-kurvor på vägar med nedsatt friktion ![]() ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Höll på att säga "Dum fråga" men låter bli... ![]() ![]() ![]() om man inte får välja en sådan så skulle jag nog ta vilken som med toktrimmad 4:a i... Går att få nästa lika snabb, iaf för klubbracing. Allt handlar om var pengarna tar slut. V8:orna ger dock bättre viktfördelning än om man har sexa i, så det vore ju oxå ett allternativ. Själv har jag tävlat med en 318 is 16v i Grp.N-utförande, precis en sådan Johan snackar om, och det var en riktigt trevlig "svängmaskin"! Den har samma chassi och bromsar som 325:an och är inte ett dumt val alls. Fast 325 har en satans gooo motor... ![]() Tex går det en M3 V8 i SLC som en gång började livet som en 318 -84... Idag är väl golvet och rambenen, max, kvar... ![]() ![]() ![]() EDIT: Dethär med att vita 318 med M10 skulle ha dålig ballans på vintern är en stor lögn! Blir kartläsaren stum ![]() ![]() ![]() |
||||||
Karaktär och underbar sång, en av BMW's verkliga pärlor. Antingen så älskar man den och dess egenheter (den berömda sucken när man skall iväg vid ett ljuse ![]() ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Vi gör som Delacour - Vi skäller ut kartläsaren inför miljoner av tittare ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Exakt!!! åka ifrån ett ljuse utan "torrgasuppvarvning" med en sådan kan man ju testa... ![]() Kännsla kallas det! Inte "hård koppling"! Prova en M3:a så får man lite referenser... ![]() |
||||||
Provkör båda, du kommer att känna direkt vilken som är rätt för dig, båda funkar på bana ![]() Edit: om du inte har erfarenhet av bana sedan tidigare så är min högst personliga åsikt att det är bättre att börja med en bil som har lite effekt. Då lär man sig bromspunkter och att åka ett rent spår mycket bättre. Mycket effekt gör att du kommer mot kurvan snabbare och det blir lätt mer ostädat i utgångarna _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Har själv suttit och skrikit i bilen (Flytta på ditt f*** a****) när man stått och köat ut från Ring Knutstorp, kopplingen på M3:an är inte direkt feminin ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Här skälls inget, bara sanningar... "OJ OJ!" sedan var det tyst! Lämplig vore nog "Lång vänsterminus, 50, höger nyper..."
![]() ![]() ok, med M3:an ur bilden skulle jag säga 325 eller 318is. Vill du komma billigare undan köper du en 318 och toklätta den, det går fort då. Fråga Johan, han vet! ![]() |
||||||
|
||||||
EXAKT! Med lite effekt MÅSTE man åka tokrent och snyggt för att få hyffsade varvtider eller flyt i körningen. Mao ångrar inte jag att mina första, och flesta, varv på bana har varit i bilar med runt 100 hk. (318 och 2002), Kul som s**** har det varit! |
||||||
*dreggelsmilie* Ultimata sleepern på bana. Ser ut som en vanlig E30 ju ![]() [Är svag för bilar som går bättre än vad de ser ut att göra.. ![]() AL: Igentligen skall du fråga Johann om det ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Ngn skåning har redan varit väldigt ivrig att berätta om den dagen på Kullen... Men Johann, hur var det nu, från din sida alltså? ![]() ![]() ![]() |
||||||
Första gången jag körde en 318is E30 så tyckte jag verkligen inte om motorn. Det fanns ju ingen som helst bottendrag i den och det kändes erbarmligt trött. Efteråt kom jag på att känslan kanske kom sig av att jag då åkte 2,2-liters E21 till vardags.
Nu trivs jag som fisken i vattnet med 318is fast i den något klumpigare E36-karossen. När jag köpte den tittade jag bara på två motoralternativ, 318is och 325i. Att det blev en 318is berodde på att jag tyckte det var trevligast karaktär på den motorn. Tänk så man ändrar sig genom åren... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Å andra sidan så kostar den väl nästan lika mycket som en M3. Och växer på träd gör den ju inte heller. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5792 besök totalt |