Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6905 totalt) |
Rejsa.nu-rabatt på Airforcevingar
Klicka på Airforce Racingloggan längst upp till höger på förstasidan för mer info. _________________ ![]() |
||||
Kan man få fram lite mer exakta data än: "100% guarteed downforce, ger upp till 100 kg downforce med lågt aerodynamiskt motstånd"
Dvs. vilken av applikationerna ger 100 kg downforce och i så fall i vilken hastighet och vid hur lågt aerodynamiskt motstånd?? Det går ju fint att få 100 kg downforce ur en bit spånskiva oxå, bara ytan och hastigheten är hög nog... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Anders Y - Hallå?
Vänta bara till Anders Y får läsa den här tråden, då kan nog lite mer klarhet inbringas. Föv så överväger inte jag att sätta någon vinge på bilen för jag har ingen - bil alltså. Inte än iaf. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Anders Y - Hallå?
Nja, i det här fallet är det nog bara Christian som vet hur väl han har lyckats. Annars brukar det inte skilja sådär himla mycket mellan olika vingar, om de är seriöst gjorda, utan problemet är snarare var man placerar dem. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ok, en fråga om balansgången mellan drag och downforce alltså? Hur mycket drag (förlust av km/h) kan det ge då? Låt oss säga i toppfart på en M3 E36 3,2? -15 km/h? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hehehe...njaaa...inte av den anledning som får dig att fråga. (Fortsn. följer på den fronten ![]() Utan jag tänkte att det var en vanligt förekommande banbil med mycket mos. Dessutom har jag hört att ägare till sådana nämnt att de gärna skulle vilja ha lite mer downforce i höga farter. Jag vill tex minnas att en "öppen-baklucka-cocacola-burks"-diskussion har florerat. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
vinge
Magnus....... måste kolla detta med dig. Namnet AirForce har Composite Design i Arlöv, Malmö - rätten till, då de tillverkat AirForce vingarna sedan 1996. Detta Airforce racing - Är detta samma ? Jag kan tillägga att jag körde 1,5 år med en korrekt inställt AirForce vinge på min crx-89 - & detta FUNKADE ypperligt. MVH/ ........K ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
OT... men... det är samma sak som strängpressat va? on topic: Funderar på det här med airforcevinge, eller någon annan sorts vinge som gör lite mer nytta än ankstjärten jag har där idag.... |
||||
Ja det ska vara samma. Man pressar profilerna i extruderpressar, som jag för övrigt renoverar på sommar halvåret lite var stans i norden.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Eftersom Christian inte svarar själv så kan jag svara lite på era frågor eftersom jag har hjälpt till litegrand med vingarna.
Det är samma vingprofil som Composite Design tillverkade tidigare, det finns någon slags deal mellan Christain och Composit Design. Ingen friåka på fina varumärken med andra ord. Vingarna är seriösa racevingar och används av flera professionella race-stall. De är testade i tunnel både på bil och utan, några siffror minns jag inte i huvet. Det står lite om det i dokumentation om vingarna som finns på https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292. Förutom att generera downforce så genererar de också mycket uppmärksammhet i vanlig gat-trafik. Jag "betatestade" en vinge på min gamla bil, en mycket rostig gammal BMW320 (E30). Väldigt många unga grabber med kepsen bakofram blev upphetsade av vingen och ville genast dra vid rödjusen och visa vad deras gamla Golf GTIer kunde. ![]() ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Re: vinge
Jaså, man kan registrera namnet AirForce som skyddat varumärke i Sverige, det var som tusan. Betyder det att man inte kan använda ordet AirForce i andra namn, eller är det just AirForce-vinge som är skyddat? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6905 totalt) |