| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (8409 totalt) |
|
Re: Engagemang mot stoppa Dalslands Ring
Hallå, vad är detta för skriverier du kommer med, nu gör du skäl för "GTG" med råge. Ingvar, sätt dig i stolen och luta dig tillbaka och tänk dig körandes på DL. Jag har köpt 4 andelar själv och 5 på mitt företag. Har funderat på att köpa fler andelar lite senare. Självklart blir det en bana, inge snack om saken. Sälla dig inte till Dalslands enda "surgubbe" utan häng på. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||
|
Re: Några musklick
om man frågar får man vara beredd på ett svar. Vill man inte höra så är det bäst att inte fråga.
Så finns det någon garanti att pengarna återbetalas om det hela inte blir av? idealist javisst till en viss gräns. dock lider jag av GTG som sagt.
Jag tror att det är fler än jag som känner likadant eftersom inte alla hoppar på att bli andelsägare. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||||
|
Jag ser det så här. Om Gotland Ring fick byggas trotts protester och överklagande så kommer också DL att få byggas trotts protester och överklaganden. Vi ingår i EU numera så möjligheterna är så många fler idag.
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||
|
Jag resonerar ungefär på samma sätt. Hade jag trott på projektet hade jag hostat upp 200 spänn. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||
|
Andelspengen ombildar Dalslands Rings ekonomiska förening till ett aktiebolag, inom en ganska snar framtid. Så andelen blir då förbrukad till det steg som vi måste ta för att överhuvud taget komma vidare mot byggstart. En garanti för återbetalning har vi haft under alla år, men det var om vi inte ombildar föreningen. Nu tar vi strax det steget. Om man känner att 200:- kommer att svida nåt alldeles förbaskat, då tycker jag att man skall avstå. Vi är inte ute efter att skinna folk, bara få med oss dem som har råd att tro på motorsportens framtid i Dalsland.
_________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Det finns många andra sätt jag spenderat 200 spänn på som inte varit den mest lyckade investeringen. Ett flertal hjälporganisationer så att de kan betala höga löner till sina VD m.m. Äsch 200 hundra spänn kan man offra för något sådan här tycker jag. Ska vi kalla dig för JETesnål
_________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||||||
|
Man måste få skoja till det lite ibland. Det är no hard feelings mot någon. Var och en tror och tycker precis det de själva vill. Vissa köper sig en eller flera andelar direkt, andra efter tag, vissa aldrig. Så är det och det måste man acceptera. Att jag själv klev in som andels och representant och sedan styrelseledamot i föreningen, borgar väl i hur man är som person. Skall man få någonting gjort, så får man göra det själv är väl en god beskrivning för hur vi i styrelsen är. Med vetskap om att ingen annan gör det åt oss, så får vi göra det själva. Nu handlar Dalslands Ring inte enbart om motorsport som är den främsta orsaken till att jag skriver i detta forum. Vi säljer både andelar och Pole till folk och företag som tror på hela idèn med en multiarena för både mässor, körskolor, konserter, vinteraktiviteter mm.mm. Andra köper bara för att det skall hända någonting i regionen. Ung som gammal visar oss sitt intresse. Kanske du med om ett tag. Surfa in och skapa dig en uppfattning om vad Dalslands Ring kommer att handla om. Vår framtid. _________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Jag gillar dina svar, du är en sann försäljare. även om jag gärna vill tro på DR så jobbar ni i stark motvind.
Men jag hoppar på att bli andelsägare för att jag är trött på gökar som miljöpartisten och ditt ärliga svar att man faktiskt inte får igen pengarna. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||||
|
Jag undrar om det är genomtänkt att det kostar 1000 kr för "juridisk person" oavsett typ? T ex en ideell förening kan nog få loss 200:- ganska lätt genom insamling e dyl, medan 1000:- är betydligt svårare. Steget är stort.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
|
Re:
Som juridisk person menas att man genom sitt företag köper minst 5 andelar = 1000:-. Andelen i sig kostar 200:-. Du bokför kostnaden som tillgång i företaget. Frågan om det är så genomtänkt eller inte, har vi allvarligt talat inte behövt fundera på. Det är första gången den frågan ställs. Men med facit i hand, så är det många företag som juridiskt sett köper många andelar, men alla registreras enbart som en andelsägare. Hittills är vi 1856 andelsägare som var och en äger olika antal andelar, både som fysisk och juridisk person. Du är varmt välkommen i gänget. _________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Re:
-Kanske fler ideella föreningar (vilka ju är juridiska personer med org nr liksom företag) skulle vilja vara andelsägare om inte insteget var så högt som 1000 kr? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
|
Re:
Jag förstår din frågeställning korrekt. Men jag tror knappast att det är beloppet som avgör om man går med eller ej. Det är vad gemene man tror och tycker om vårt projekt som fäller avgörande. Som privatperson kan man alltså köpa allt från en andel, till hur många som helst (Fysiskperson) Som företagare (Juridisk) 5-10-15 andelar osv. Alltså minst 5. Man behöver inte tänka juridiska 5 andelsköp bara för att man är företagare. Valet finns ju att köpa fysiskt, även för folk i en förening eller för de som driver företag. Men det är ändå en intressant fråga. Det är helt klart någonting värt att notera. _________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Ännu en anledning till min iver för Dalslands Ring
Känner mig lite som det svarta fåret bland er runtåkare. Men eftersom jag vet vad som ligger er varmt om hjärtat, så visar jag det som värmer mitt. Vi tävlar i klassen Competition med denna dubbelturbo Corvette 63. www.corvette63.com
_________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Re:
Utifrån min erfarenhet av ideell föreningsverksamhet är steget mellan 200 och 1000 kr avsevärt för typ Hålahult MK om de skulle vilja stödja projektet. Men det är ingen tung fråga för mig, hoppades bara hjälpa till att belysa en aspekt som jag inte tror är beaktad. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
|
Re:
Du har naturligtvis en poäng i det du skriver, och det tar jag med mig. Men jag måste hålla mig till fakta i min beskrivning om vad som gäller nu. Många kanske funderar över just detta. Hålahult problemet får blir en styrelsefråga. Tack för denna upplysning. _________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Re: Ännu en anledning till min iver för Dalslands Ring
Den skulle jag faktiskt vilja se på DR.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||||
|
Re: Ännu en anledning till min iver för Dalslands Ring
Nybromsad 395:a 2000+ hk Metanolbangarna tar bort kepsar, mustacher, ögonbryn på allt inom 5 meter. Europas snabbaste under 2 veckors tid, men fick se oss slagna och bli näst snabbaste turbosmallblock ifjol. Vi har för avsikt att ta det rekordet i år. Bilen är helt i kolfiber, titan och cromolly. Vikt 1060 kg startklar inkl förare. 0-127 km/h på 1.02 sek på 60 fot. Turbo är fränt. _________________ Tommy Rundström |
||||||||||
|
Tyvärr måste jag hålla med Kolja, ni behöver söka helt annat kapital för att kunna bygga banan. Jag tror att många ser det så här: 200 kr är ingenting för att få en ny räserbana. Man får aldrig massor för ingenting, speciellt inte räserbanor. Därför är chansen stor att jag får just ingenting för mina 200 kr och då kommer jag att känna mig lurad.
Personligen hade jag tyckt att det hade varit intressant om insatsen var 15.000 kr, det är den normala andelen i t.ex. en golfklubb. Förmodligen hade ni kunnat få lika många riktigt intresserade banåkare ändå och dessutom hade ni haft ett startkapital som hade räckt till att påbörja anläggningsarbetet. 15.000*1800 = knappt 30 miljoner. Titta gärna på hur just en golfklubb är uppbyggd. De har oftast 1000-2000 medlemmar som först betalar in ett lån på 10-20 kkr, sedan en årlig avgift på ca 3-5 kkr. Gästspelare betalar 400 kr för att få gå en 18-hålsrunda (ungefär 4 timmar), medlemmar får spela gratis på hemmabanan. Det är nästan samma timpengar som under en banträff. M.a.o.: Man startar med 10 MKr, lånar lika mycket av banken (då har man ju nämligen en bra säkerhet) och bygger sedan banan. De årliga intäkterna blir drygt 5 MKr vilket räcker till att hålla allting i gott skick (t.ex. med 3 heltidsanställda + reparationer). Jag ser helst att ni visar en ekonomisk plan för banans (planerade) årliga omkostnader och intäkter på hemsidan. Det skulle defintivt få mig mer villig att lätta på lädret än en 3D-animering. Sedan undrar jag också hur lämpligt valet av plats är. Inom 15 mil ligger ju både Gelleråsen och Kinnekulle, varför skulle det behövas en tredje bana? Närområdet kring banan innehåller ju heller inte någon större stad, jag som bor i Göteborg skulle ändå behöva köra i 1,5 timmar för att komma dit. Just avståndet är det största hindret för mig. Hade ni föreslagit att en bana skulle byggas t.ex. i Härryda så hade jag ställt upp på momangen. Jag kan tyvärr heller inte se varför Volvo eller SAAB skulle vilja testa bilar hos er, där är det ännu viktigare med närhet till en större stad eftersom arbetsgivaren betalar för transporterna. Någon nämnde EU tidigare. Jag förstår inte alls vad EU har med detta att göra. De skiter blankt i om vi bygger en motorbana eller ej, detta beslut tas på kommun- och länsstyrelse-nivå (Båda måste säga ja, ni MÅSTE ha med er båda innan ni går till handling. Det handlar om lobbying, precis som Kolja säger) Sammanfattningsvis: 370.000 kr är för lite pengar för att bli tagen på allvar, det motsvarar kostnaden för en konsult i tre månader. Då blir det inte många meter asfalt lagda. Med 10 MKr så kommer ni att bli tagna på allvar och intresserade kommer att strömma in av sig själva. Hellre ett för högt pris än ett för lågt. P.S. Kolla med Västra götalandsregionen, de kan ge ekonomiskt stöd åt projekt som främjar sysselsättningen i regionen. www.vgr.se _________________ Martin Strååt |
||||||||||
|
Martin: Tommy har förklarat att de 200kr som andelen kostar, samt de sålda andelarna, finns för att kunna omvandla DR till ett aktiebolag. Dvs. det är inte från andelsförsäljning som huvuddelen av finansieringen ska komma.
om jag förstod det rätt, iaf? _________________ Axel Tanner |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (8409 totalt) |