Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Räkna ut någon slags faktor för sitt fordon på NS, möjligt?
1, 2   >>
3734 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692


Trådstartare
Räkna ut någon slags faktor för sitt fordon på NS, möjligt?

Har funderat lite på en sak som vore lite roligt (tycker jag)

Skulle det vara möjligt, att utan att lägga in allt för mkt seriositet i det hela räkna ut någon slags faktor för att kunna jämföra en bättre tid med en bil som har mer effekt mot en långsammare tid i en bil med mindre effekt. Några parametrar som vikt/däck KANSKE man skulle lägga med i beräkningnarna.

Själv är jag för obildad för att lösa detta men någon kanske har för mycket tid och känner sig road av tanken på att pilla lite med detta.

Det hade ju varit roligt och tex en Mondeo diesel piskade en 997:a rent faktormässigt, vi undermotoriserade slår ju lite från underläge och har inte mkt att sätta emot mot alla effekmonster, framförallt inte efter Breidscheid upp mot Hohe acht där det går tungt...

Sen om resultatet överhuvudtaget gör en klokare vetekatten men lite road av tanken blir jag iallafall.

och jo jag förstår att så många andra saker påverkar resultatet men se det som en plojgrej då!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Ett slags LYS-tal alltså?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692


Trådstartare
Ja jo det är väl något åt det hållet jag tänkte på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Finns väl 3 st viktiga parametrar som avgör prestandan som jag ser det.
Vikt/effekt förhållande, däck, aerodynamik.
Vikt/effekt förhållandet är ju ganska lätt att räkna ut (typ 4 kg per hk), däcken kan man klassa in i r-däck, slicks. Aerodynamiken kan vara svår såklart, kanske i steg typ, steg 1 bakvinge mildare kjolar, steg 2 splitter slätt golv, steg 3 vingliknande kaross (radical m.m.).

Så, nu är det "bara" att räkna ut ett lystal .
och eftersom båtarnas lystal utgår från folkbåten så bör bilarnas lystal utgå från folkvagnen .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692


Trådstartare
såja vi har kommit ett par steg framåt

Jörgen "uppfinner" LYStal
Kimmen börjar dra upp riktvärden

Vem tar nästa steg? Kanske Audiklubben om nu folkavagn var folkbilen, Narin kanske??

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



LYS grundar sig HELT på erfarenhet, så det är väl bara att ta alla tider man har och lägga dom i ett exceldokument och sen applicera lite statisktikmagi för att sortera bort dom som sprider för mycket.

och ja, det kommer innebära att det finns "LYS-raketer", dvs bilar som har ett för lågt LYS-tal som därmed för för bra tider eg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
det är väl bara att ta alla tider man har och lägga dom i ett exceldokument och sen applicera lite statisktikmagi


Det var lätt att säga MaZ ingen här med en trollstav i bakfickan?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Precis, lys stog från början för Lidingö yard stick (för att sedan byta till leading yard stick) och byggde på hur snabba båtar var runt Lidingö i Lidingö runt.
Samma tillvägagångsätt borde ju kunna användas här och då bli NYS (NurburgringYardStick) eller RYS (RingenYardStick).
Problemet är kanske att man ofta moddar bilar lite och då måste korrigera lystalet.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Tog listan härifrån och gjorde ett snabbskott på vikt effekt http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=track&track=2&fil . . . .



Blir inte speciellt bra anpassning på bara vikt effekt då förare, däck, förhållanden och andra faktorer spelar roll men det är tydligt att det behövs bra vikt effekt för att åka snabbt på NS!

Anpassningen blev y = 0.2775x^0.1539 vilket medför att min bil (955 kg 162hk) skulle göra 8:45:03
x=vikt/effekt
y=varvtid i Excelformat, formatera resutatet som tid...

Det finns också några bilar som sticker ut med en extra låg varvtid i förhållande till vikt/effekt
Nissan GTR otippat va
Radical SR8LM downforce?
Radical SR8 downforce?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4166



Efter att ha sett "kulsprutediagrammet" inser man att faktorn är ganska orelevant.
Felmarginalen är +/- 6% (+/- 30 sekunder för ett 7:48-varv).
Så för en bil med 3 kg/hp bör man landa mellan 7:18 och 8:18 vilket är ett ganska brett spann...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Nillet skrev:
Efter att ha sett "kulsprutediagrammet" inser man att faktorn är ganska orelevant.


Mja den är väl inte så irrelevant det är kanske bara det att den inte säger så mycket om hela sanningen. Man ser ju helt klart tydliga tendenser att kulsprutesvärmen ligger i närheten av kurvan. Dock så kan man ju fundera på om det inte är fler faktorer som kan användas. Totaleffekten borde ju vara en sådan. Däcksbredd i förhållande till vikt är kanske en annan. R-däck eller vanliga. Etc etc.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692


Trådstartare
Gör vad som behövs! jag vill ha ett RYS tal Blir än mer sugen nu när jag ser att det finns kapacitet och fixa någon form av lösning här! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Re:

Johan Sjöström skrev:
såja vi har kommit ett par steg framåt

Jörgen "uppfinner" LYStal
Kimmen börjar dra upp riktvärden

Vem tar nästa steg? Kanske Audiklubben om nu folkavagn var folkbilen, Narin kanske??


HA HA, du har inte sett mina betyg det hör jag, detta är överkurs redan när jag läste trådnamnet
Tror inte vi ska blanda in Audi folket i detta, men kul att följa, bra ide, men blir kanske en besvikelse när man får reda på vad man ska prestera med 3.5kg/hk när ni är klara. I mitt fall skulle nog ett ålders tillägg nog vara på sin plats och rätt bil på fel plats(läs rallybil) eller felbil på rätt plats

Kämpa på!!

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



Ser nästan ut som om man kunde gå bara på effekt, ser ju ut lite som om det är effekt/luftmotstånd som ger formen på kurvan..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Kanske går att multiplicera vikt/effekt med olika tal beroende på aerodynamiken, däck m.m.?

Ex. 4 kg/hk

steg 1 bakvinge mildare kjolar = * 0,95 =3,8 kg/hk
steg 2 splitter slätt golv, = * 0,90 =3,6 kg/hk
steg 3 vingliknande kaross (radical m.m.). = * 0.80 =3,2 kg/hk

R-däck = * 0.90
Slicks = * 0,80

osv...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Kan du hitta värden på de flesta påverkande parametrar så går det att analysera för att hitta de tre mest påverkande (enskilda eller kombinerande faktorer).
Men att hitta luftmotstånd, medeldäcksbredd, och liknande för ett tillräckligt stort antal resultat är nog kört tyvärr.

Så att kunna räkna fram om man är en NYSraket eller NYSning är nog lite svårt. Men att bara se om man hamnar över/under kurva som Millbro la upp räcker ju en del.

För Roadsports nya Effektberäkning så satt jag och gissade lite formler och justerade parametrar för hand tills R^2 blev så nära 1 som möjligt, om det finns data och ork så går det ju att beräkna NYStal för olika lösningar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Man ska nog hålla det ganska grovhugget om man ska göra ett rys-tal. Finns ju oändligt många parametrar att ta med om man vill och orkar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

Kimmen skrev:
Man ska nog hålla det ganska grovhugget om man ska göra ett rys-tal. Finns ju oändligt många parametrar att ta med om man vill och orkar.
Jo, men det är inte alla parametrar som har effekt generellt. Bilmärke och färg är ju rätt ointressant tex...

Har du tillräckligt med data av varierande ekipage så går det att få lite ordning på det, speciellt om du får tag på data som inte fiskörts. Utnyttjar man de fysikaliska möjligheterna till max så ska det gå att isolera bort dumheter som fegkörning och dåligt injusterat material. Men att få tag på såna data innebär ju att man får gå till VLN, och då får man inga data på söndermoddade shoppingvagnar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Ett slags LYS-tal alltså?
Eftersom LYS står för "Lidingö Yard Stick" så borde väl motsvarande för Nordschleife bli "NYS"?

EDIT: Läste tydligen slarvigt och postade därför ett överflödigt inlägg...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Hästkrafter spelar ju roll men vikt effekt säger betydligt mer vilket är föga förvånande. R2 är betydligt bättre för vikt effekt


Enbart vikten säger absolut ingenting. Varvtiderna sprider friskt med en given vikt.


Ska lägga in däcksbredd på alla bilar men det måste göras manuellt så det är ju en del jobb. Nån som vet vad Radical bilarna kör med för däcksbredd. Har inte hittat det... De andra bilarna hittar jag däcksbredd på ganska enkelt.

Håller med om att man bör försöka göra det så enkelt som möjligt. Jag tror på att försöka korrelera med vikt/effekt och vikt/däcksbredd på framaxeln så hellst skulle man vilja ha viktfördelning också.

Bilar med slicks och mycket downforce kommer att sticka ut men Radical kör väl r-däck eller? De flesta bilarna är ju produktionsbilar med försumbar downforce så det är nog mest Radical och vissa supersportbilar som verkligen har aerodynamik som gör stor skillnad...

Visst sprider det en del och det kommer aldrig att vara möjligt att ge en exakt varvtid utan helbilssimulering men detta borde iaf kunna ge ett intervall där en given bil bör ligga med en bra förare...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

Andreas Millbro skrev:
Hästkrafter spelar ju roll men vikt effekt säger betydligt mer vilket är föga förvånande. R2 är betydligt bättre för vikt effekt
Testa även dumma saker som Vikt^1.3/effekt eller andra kombinationer.
När du hittar nåt som stämmer bra så är det ju naturligtvis "självklart"

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nürburgring
Räkna ut någon slags faktor för sitt fordon på NS, möjligt?
1, 2   >>
3734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande