Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (8409 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

AxelT skrev:
Martin: Tommy har förklarat att de 200kr som andelen kostar, samt de sålda andelarna, finns för att kunna omvandla DR till ett aktiebolag. Dvs. det är inte från andelsförsäljning som huvuddelen av finansieringen ska komma.

om jag förstod det rätt, iaf?

Ja - det där förstår inte jag riktigt eftersom det räcker med 50K i aktiekapital för att starta ett privat AB från 1 april 2010.

Mao, så är det ju "bara" att börja ombilda. Fast det ger ju inte per automatik mer på intäktssidan. Corporate finance delen av affärsplanen vore intressant att få se tillsammans med arkitektskisserna.

Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

AxelT skrev:
Martin: Tommy har förklarat att de 200kr som andelen kostar, samt de sålda andelarna, finns för att kunna omvandla DR till ett aktiebolag. Dvs. det är inte från andelsförsäljning som huvuddelen av finansieringen ska komma.

Andelskapitalet borgar för bildandet av aktiebolaget, helt rätt. Att nu sväva iväg med vad andelen kostar, kontra vad den skulle kosta (15 000) kanar nu in på detta med att jämföra projekt med projekt. Vår Pole Position (Reklamplatsförsäljning) ligger både under och över det beloppet och smörjer systemet. Eftersom det (tro det eller ej) inte enbart handlar om pengar, utan även om intresse på bred front, så kan jag inte släppa tanken från ett tidigare inlägg Hålahult MK:s ekonomi

Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

m_straat skrev:
Tyvärr måste jag hålla med Kolja, ni behöver söka helt annat kapital för att kunna bygga banan. Jag tror att många ser det så här: 200 kr är ingenting för att få en ny räserbana. Man får aldrig massor för ingenting, speciellt inte räserbanor. Därför är chansen stor att jag får just ingenting för mina 200 kr och då kommer jag att känna mig lurad.

Personligen hade jag tyckt att det hade varit intressant om insatsen var 15.000 kr, det är den normala andelen i t.ex. en golfklubb. Förmodligen hade ni kunnat få lika många riktigt intresserade banåkare ändå och dessutom hade ni haft ett startkapital som hade räckt till att påbörja anläggningsarbetet. 15.000*1800 = knappt 30 miljoner. Titta gärna på hur just en golfklubb är uppbyggd. De har oftast 1000-2000 medlemmar som först betalar in ett lån på 10-20 kkr, sedan en årlig avgift på ca 3-5 kkr. Gästspelare betalar 400 kr för att få gå en 18-hålsrunda (ungefär 4 timmar), medlemmar får spela gratis på hemmabanan. Det är nästan samma timpengar som under en banträff.

M.a.o.: Man startar med 10 MKr, lånar lika mycket av banken (då har man ju nämligen en bra säkerhet) och bygger sedan banan. De årliga intäkterna blir drygt 5 MKr vilket räcker till att hålla allting i gott skick (t.ex. med 3 heltidsanställda + reparationer).

Jag ser helst att ni visar en ekonomisk plan för banans (planerade) årliga omkostnader och intäkter på hemsidan. Det skulle defintivt få mig mer villig att lätta på lädret än en 3D-animering.

Sedan undrar jag också hur lämpligt valet av plats är. Inom 15 mil ligger ju både Gelleråsen och Kinnekulle, varför skulle det behövas en tredje bana? Närområdet kring banan innehåller ju heller inte någon större stad, jag som bor i Göteborg skulle ändå behöva köra i 1,5 timmar för att komma dit. Just avståndet är det största hindret för mig. Hade ni föreslagit att en bana skulle byggas t.ex. i Härryda så hade jag ställt upp på momangen. Jag kan tyvärr heller inte se varför Volvo eller SAAB skulle vilja testa bilar hos er, där är det ännu viktigare med närhet till en större stad eftersom arbetsgivaren betalar för transporterna.

Någon nämnde EU tidigare. Jag förstår inte alls vad EU har med detta att göra. De skiter blankt i om vi bygger en motorbana eller ej, detta beslut tas på kommun- och länsstyrelse-nivå (Båda måste säga ja, ni MÅSTE ha med er båda innan ni går till handling. Det handlar om lobbying, precis som Kolja säger)

Sammanfattningsvis: 370.000 kr är för lite pengar för att bli tagen på allvar, det motsvarar kostnaden för en konsult i tre månader. Då blir det inte många meter asfalt lagda. Med 10 MKr så kommer ni att bli tagna på allvar och intresserade kommer att strömma in av sig själva. Hellre ett för högt pris än ett för lågt.

P.S. Kolla med Västra götalandsregionen, de kan ge ekonomiskt stöd åt projekt som främjar sysselsättningen i regionen. www.vgr.se

Hade det inte varit för att min haka nu ligger mitt på tangentbordet, så hade jag försökt mig på en förklarning.

Hedekas
Här sen Mar 2005

om inte folk med intresse slantar upp 200kr, så tror jag man kan räkna upp på en hand (även om man har förlorat ett finger eller två) dom som slänger upp 15k för att sponsra projektet!

Men däremot en hög medlemsavgift på 3-4k och X antal fria körningar under året tycker jag definitivt hade vart intressant om DR blir av!

Nu är det ju som det är med buller men kvällskörning på onsdagar gratis för medlemmar hade ju kunnat vart nåt! Var det mittsverigebanan som hade onsdagsbus?

www.albertssonracing.se
Citera
Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
AxelT skrev:

Ja - det där förstår inte jag riktigt eftersom det räcker med 50K i aktiekapital för att starta ett privat AB från 1 april 2010.

Mao, så är det ju "bara" att börja ombilda. Fast det ger ju inte per automatik mer på intäktssidan. Corporate finance delen av affärsplanen vore intressant att få se tillsammans med arkitektskisserna.

Tror du mig, om jag säger att vi har mer än kvalificerat och rutinerat folk runt projektet? Vårt problem ligger inte i projektet som sådant, utan problemet tycks ligga i hur man får den mest nitiske iförstådd med att det är inga annan än vi själva som kan stå upp för vårt intresse. Nu ligger den möjligheten till ett förverkligande på vårt bord. Motorsport på Bre Mosse har alla chanser, men det gör sig inte självt.

Mölndal
Här sen Aug 2008

Re:

Tommy DR skrev:
m_straat skrev:
Tyvärr måste jag hålla med Kolja, ni behöver söka helt annat kapital för att kunna bygga banan. Jag tror att många ser det så här: 200 kr är ingenting för att få en ny räserbana. Man får aldrig massor för ingenting, speciellt inte räserbanor. Därför är chansen stor att jag får just ingenting för mina 200 kr och då kommer jag att känna mig lurad.

Personligen hade jag tyckt att det hade varit intressant om insatsen var 15.000 kr, det är den normala andelen i t.ex. en golfklubb. Förmodligen hade ni kunnat få lika många riktigt intresserade banåkare ändå och dessutom hade ni haft ett startkapital som hade räckt till att påbörja anläggningsarbetet. 15.000*1800 = knappt 30 miljoner. Titta gärna på hur just en golfklubb är uppbyggd. De har oftast 1000-2000 medlemmar som först betalar in ett lån på 10-20 kkr, sedan en årlig avgift på ca 3-5 kkr. Gästspelare betalar 400 kr för att få gå en 18-hålsrunda (ungefär 4 timmar), medlemmar får spela gratis på hemmabanan. Det är nästan samma timpengar som under en banträff.

M.a.o.: Man startar med 10 MKr, lånar lika mycket av banken (då har man ju nämligen en bra säkerhet) och bygger sedan banan. De årliga intäkterna blir drygt 5 MKr vilket räcker till att hålla allting i gott skick (t.ex. med 3 heltidsanställda + reparationer).

Jag ser helst att ni visar en ekonomisk plan för banans (planerade) årliga omkostnader och intäkter på hemsidan. Det skulle defintivt få mig mer villig att lätta på lädret än en 3D-animering.

Sedan undrar jag också hur lämpligt valet av plats är. Inom 15 mil ligger ju både Gelleråsen och Kinnekulle, varför skulle det behövas en tredje bana? Närområdet kring banan innehåller ju heller inte någon större stad, jag som bor i Göteborg skulle ändå behöva köra i 1,5 timmar för att komma dit. Just avståndet är det största hindret för mig. Hade ni föreslagit att en bana skulle byggas t.ex. i Härryda så hade jag ställt upp på momangen. Jag kan tyvärr heller inte se varför Volvo eller SAAB skulle vilja testa bilar hos er, där är det ännu viktigare med närhet till en större stad eftersom arbetsgivaren betalar för transporterna.

Någon nämnde EU tidigare. Jag förstår inte alls vad EU har med detta att göra. De skiter blankt i om vi bygger en motorbana eller ej, detta beslut tas på kommun- och länsstyrelse-nivå (Båda måste säga ja, ni MÅSTE ha med er båda innan ni går till handling. Det handlar om lobbying, precis som Kolja säger)

Sammanfattningsvis: 370.000 kr är för lite pengar för att bli tagen på allvar, det motsvarar kostnaden för en konsult i tre månader. Då blir det inte många meter asfalt lagda. Med 10 MKr så kommer ni att bli tagna på allvar och intresserade kommer att strömma in av sig själva. Hellre ett för högt pris än ett för lågt.

P.S. Kolla med Västra götalandsregionen, de kan ge ekonomiskt stöd åt projekt som främjar sysselsättningen i regionen. www.vgr.se

Hade det inte varit för att min haka nu ligger mitt på tangentbordet, så hade jag försökt mig på en förklarning.

När du har fått upp hakan från tangentbordet så får du gärna ge mig en förklaring. Det jag vill veta är:

1. Vad kostar byggandet?
2. Hur finansieras byggandet?
3. Hur finansieras de löpande utgifterna?

Att ge förklaringen "Vi har bra folk som jobbar med detta" får mig bara att bli misstänksam. Jag har hört den exakta frasen flera gånger förr och ibland stämmer det, ibland inte. Just nu bygger er argumentation på att man borde ställa upp om man är motorintresserad.

Citat:
om inte folk med intresse slantar upp 200kr, så tror jag man kan räkna upp på en hand (även om man har förlorat ett finger eller två) dom som slänger upp 15k för att sponsra projektet!

och hur mycket pengar lägger den genomsnittlige rejsföraren på att bygga sin bil? I det ljuset är 15 kkr ganska lite. Dessutom är det (på golfklubbarna) ett andelslån som betalas tillbaka vid utträde ur klubben, samma princip borde kunna fungera även här. Det är skillnad på sponsring och lån.

Här sen Jun 2009

Re:

Citat:
Just nu bygger er argumentation på att man borde ställa upp om man är motorintresserad.

Ja, det tycker jag låter ganska vettigt när det endast handlar om 200kr?

Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

m_straat skrev:
Tommy DR skrev:
m_straat skrev:

När du har fått upp hakan från tangentbordet så får du gärna ge mig en förklaring. Det jag vill veta är:

1. Vad kostar byggandet?
2. Hur finansieras byggandet?
3. Hur finansieras de löpande utgifterna?

Att ge förklaringen "Vi har bra folk som jobbar med detta" får mig bara att bli misstänksam. Jag har hört den exakta frasen flera gånger förr och ibland stämmer det, ibland inte. Just nu bygger er argumentation på att man borde ställa upp om man är motorintresserad.

Citat:

och hur mycket pengar lägger den genomsnittlige rejsföraren på att bygga sin bil? I det ljuset är 15 kkr ganska lite. Dessutom är det (på golfklubbarna) ett andelslån som betalas tillbaka vid utträde ur klubben, samma princip borde kunna fungera även här. Det är skillnad på sponsring och lån.

Jodå hakan är på plats, men den åker väl snart ner igen kan jag tro, (Skämt). Ända sedan projektets början, har vi med tanke på de medel som stod till buds då, tagit oss dit vi är idag. Vi har inget Dalslands Ring än, men ser man på allt som nu ligger bakom oss, så kan jag säga att alla involverade har gjort ett kanonjobb. Vår eller rättare sagt min argumentation för upplysning till motorintresserad, beror i detta fall på att motorsport är en del av vad Dalslands Ring kommer att handla om. Då är det naturligt att man upplyser motorfolk om hur vi ser det på motorrelaterad sida. När det sen gäller kostnaden och finansieringen, så sätts den slutgiltiga prislappen när alla bitar ligger i det totala innehållet. Hur arenan skall se ut, samt vad den fullt ut skall användas till. När vi vet det, så kan vi säga det. Att spekulera i vad var och en anser är rimligt hit och dit kommer naturligtvis att förbli just en spekulation. Vårt arbete utförs på korrekt och saklig grund, där vi tar oss från delmål till delmål i projekteringen. Planen är som sagt att ombilda Dalslands Ring Ek. förening till AB. Det är vad andelspengen handlar om. Sen gäller det att hitta investerare som går in i projektet. Precis som förverkligandet av Hästarenan i Vara och Bandyhallen i Edsbyn. Omsättningen och avkastningen av vad en sådan anläggning som Dalslands Ring kan ge, får bli det agn som skall locka en eller flera investerare för att förverkliga vårt arbete. Det ligger i deras intresse, vårt är att ta oss dit.

Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Dalsland Behöver Dalslandsring
Detta projektet är ett bevis på att entusiastiska entreprenörer är framtiden för Dalsland som för 10 år sedan var dödsdömt pga neddragningar inom industrin, vi fick lågkonjunkturen 10 år för alla andra i Sverige.
Jag personligen äger flera andelar och även 2 polepositionplatser, det stödet tycker jag är väl investerade slantar.
Jag har fullt förtroende för att Peter och övriga entusiaster driver det här projektet på rättsätt.
opinionen av befolkningen i närområdet är positiva till anläggningen och tror på produkten, detta innebär att DR kommer att slippa problem med pippiluringskådare och mosstittare i framtiden då dessa inte får något gehör hos befolkningen.

Satsa 200 och njut av din kvadratcentimeter asfalt och visa samtidigt att vi motorsportsentusiaster är lite frikostigare och framtidsoptimistiska än "dom andra"

Tommy Karlsson Bengtsfors.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Sedan tillkommer det nya grannar efter några år. Dessa har garanterat inte insett att de bosätter sig intill en mootorbana och vad det innebär. så börjar cirkusen om. fråga Anderstrop, Mantorp, Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga, Kinnekulle, Sturup och Kinnekulle, som alla mer eller mindre kosntant eller från tid till annan drabbas av detta märkliga medborgarfenomen.
Av någon anledning verkar människor som köper hus intill motorbanor och flygplatser offtare än andra drabbas av otur när de försöker tänka....

Citera
Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
Sedan tillkommer det nya grannar efter några år. Dessa har garanterat inte insett att de bosätter sig intill en mootorbana och vad det innebär. så börjar cirkusen om. fråga Anderstrop, Mantorp, Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga, Kinnekulle, Sturup och Kinnekulle, som alla mer eller mindre kosntant eller från tid till annan drabbas av detta märkliga medborgarfenomen.
Av någon anledning verkar människor som köper hus intill motorbanor och flygplatser offtare än andra drabbas av otur när de försöker tänka....

Jag instämmer fullt ut, att det faktiskt finns problem som kan uppstå i framtiden. Men att låta bli att köpa en Volvo bara för att grannarna krockat med det märket, håller inte heller. Faktum är att det faktiskt kan fungera riktigt bra att fortsättningsvis köra Volvo. Jag vill inte tro att du med tanke på det du skriver, menar att det är bättre att lägga ner ett så här långt gånget projekt, än att faktiskt försöka förverkliga det. Jag tror många känner igen sig, när det under en tävlingshelg, strular nåt alldedes förbannat. Det läcker olja mellan motor o växellåda, det går hål i kolvar, ventilerna är krökta och det krävs omfräsning av säten, mm.mm, samt att man raggar runt efter delar hela halva natten. Men man gör det, man skiter både i sömn och mat, man kan mitt i natten åka väldigt långt för att få tag på rätt delar för att stå startklar dagen därpå. Folk av en helt annan kaliber, skakar bara på huvudena och menar på att det är helt jävla lönlöst. Det kommer aldrig att gå. Men vi gör det, om och om igen, och dessutom gått och vunnit hela Nordiska mästerskapet på kuppen. Så det där med att bara kasta in handduken, bara för att det finns motgångar för andra, tillskriver jag losers. Hur kan man veta, om man inte försöker. Nu menar jag naturligtvis inte att det är så du menar, men precis som med racingen, så försöker man ständigt lära sig av andras misstag. Vi har kommit långt, så även projekt Dalslands Ring. Tro mig, jag hade inte haft ork att både skruva racebil, åka runt på tävlingar, ha familj, jobba, och projektera Dalslands Ring, om jag inte trott på det.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Jag menar bara att med tanke på det ofta ideologiskt betingade motståndet som anläggandet av en motorbana genererar, jämfört med en arena för huliganer och fyllon hejande på ett gäng nollor som jagar en boll eller en puck, är det nog klokt att ha handlingsplaner, argument och uthållighet nog för att hantera dem när, inte om, problimen dyker upp.
"Men ännu har ingen krigsplanering överlevt den första striden"
Jag ärn og inne på den tråkigt pragamatiska linjen ,där vinner inte engagmenag, hjärta och entusiasm, om den inte är uppbackad av hårdvara i mer än erfoderlig mängd.
Jag har iofs inte byggd banor men likväl arrangerat, medverkat och tagit initiatvi till några uppvisningsrace, bl.a. Mariestad och Waxholm, redan att slå upp lite armcon och få tillstånd på den nivån kan vara en riktig utmaning, men när man lyckas är det gött att ge lång näsa åt belackarna, så lycka till med projektet! thumbs up Ni kommer garanterat lägnre än oss tröttmössor i Stockholm

Citera
Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
Jag menar bara att med tanke på det ofta ideologiskt betingade motståndet som anläggandet av en motorbana genererar, jämfört med en arena för huliganer och fyllon hejande på ett gäng nollor som jagar en boll eller en puck, är det nog klokt att ha handlingsplaner, argument och uthållighet nog för att hantera dem när, inte om, problimen dyker upp.
"Men ännu har ingen krigsplanering överlevt den första striden"
Jag ärn og inne på den tråkigt pragamatiska linjen ,där vinner inte engagmenag, hjärta och entusiasm, om den inte är uppbackad av hårdvara i mer än erfoderlig mängd.
Jag har iofs inte byggd banor men likväl arrangerat, medverkat och tagit initiatvi till några uppvisningsrace, bl.a. Mariestad och Waxholm, redan att slå upp lite armcon och få tillstånd på den nivån kan vara en riktig utmaning, men när man lyckas är det gött att ge lång näsa åt belackarna, så lycka till med projektet! thumbs up Ni kommer garanterat lägnre än oss tröttmössor i Stockholm

Tack! Uppriktigt sagt så kan man nå riktigt bra resultat, om man tar problem som en utmaning, och inte inte tvärtom. Vi är säkert inte bättre än ni tröttmössor inom kategorin. Men vittringen av att vi snart kan bli investeringsklara, stärker. Bara den ekonomiska delen håller jämna steg.

Mölndal
Här sen Aug 2008

Jag ber om ursäkt om mina inlägg har skapat upprörda känslor, det var verkligen inte meningen. Tro mig när jag säger att jag VILL verkligen ha fler motorbanor i Sverige men jag är uppvuxen i Anderstorps närområde och har sett banans verksamhet minska för varje år. Det är därför lite svårt att vara odelat positiv till byggandet av en helt ny bana, om de inte har någon nydanande finansiell plan. Därför tycker jag att de som driver projektet bör vara beredda på att kunna hantera miljöpartister, förslagsvis genom att visa en uppskattning av hur många nya jobb som kommer att skapas.

Men jag litar på att ni har tänkt på dessa frågor och önskar er lycka till (tror faktiskt att jag köper en andel också, 200 kr är ju som sagt inte mycket).

/M

Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

m_straat skrev:
Jag ber om ursäkt om mina inlägg har skapat upprörda känslor, det var verkligen inte meningen. Tro mig när jag säger att jag VILL verkligen ha fler motorbanor i Sverige men jag är uppvuxen i Anderstorps närområde och har sett banans verksamhet minska för varje år. Det är därför lite svårt att vara odelat positiv till byggandet av en helt ny bana, om de inte har någon nydanande finansiell plan. Därför tycker jag att de som driver projektet bör vara beredda på att kunna hantera miljöpartister, förslagsvis genom att visa en uppskattning av hur många nya jobb som kommer att skapas.

Men jag litar på att ni har tänkt på dessa frågor och önskar er lycka till (tror faktiskt att jag köper en andel också, 200 kr är ju som sagt inte mycket).

/M

Tänk vilka ödmjuka människor det finns. Det är no hard feelings till eller från någon. Vi är mycket väl medvetna om att vi har Miljöpartister. Men de kommer att föra sin politik i en region som är trött på nedläggningar och utflyttningar.

Norge
Här sen Mar 2005

Til info; det är många här i Norge som hoppas på Dalslands Ring....!

Det bor ca. 800 000 norrmänn i ostfold (et län) och oslo som har relativt kort väg till banan.

Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

R Andersen skrev:
Til info; det är många här i Norge som hoppas på Dalslands Ring....!

Det bor ca. 800 000 norrmänn i ostfold (et län) och oslo som har relativt kort väg till banan.

Det vore mycket trevligt att få in norskt motorsportsintresse i vårt andelsregister. Surfa in på www.dalslandsring.nu och bli andelsägare.

Hedekas
Här sen Mar 2005

Har ni fört dialog med gatebil för framtida event? Med tanke på hur välbesökta eventen är i norge med 20tusen besökare så borde det finnas lika stort intresse här i Sverige med tanke på närheten!

www.albertssonracing.se
Citera
Tommy DR
Högsäter
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Har ni fört dialog med gatebil för framtida event? Med tanke på hur välbesökta eventen är i norge med 20tusen besökare så borde det finnas lika stort intresse här i Sverige med tanke på närheten!

Styrelsens ideella arbete med de övergripande frågorna, upptar 100% av tiden. Vi är naturligtvis inte helt anonyma ur motorsports synpunkt, men allt hinns inte med, även om man önskar det. Med tanke på detta, så vill jag ge en uppmaning till alla andelsägare. Det bästa sättet att vårda sin egen köpta andel, är att se till att fler blir andelsägare. Att man supportar intresset när man är ute i svängen (typ Gatebil) eller liknande, ger större ringar på vattnet, än vad vi själva kan åstakomma. Varför inte värva polarna.

Stoppa DalslandsRing: Miljöpartiet ställer upp i kommunvalet
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (8409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande