| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
|
1, 2 >> 8243 besök totalt |
|
Nu har SBF släppt lite mera på hjälmreglerna, så inom Driftign får man numera köra med EC-godkända hjälmar... Dessa brukar vara gjorda i ABS-plast. Får man eller får man inte lackera sådana ? Samt får man som privatperson lackera/måla sin egen glasfibehjälm/kolfiberhjälm & flytta över godkännandemärkena som sitter på hjälmen vid nyinköpstillfället (långt ord) Finns det regler SBF/FIA) för detta ? mvh Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re: lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
Komposithjälmar får lackeras S.k plasthjälmar får inte det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Tackar så jättemkt Anders, det uppskattas verkligen det snabba svaret. men du, finsn det i SBF's regelverk nånstans? vi har en lång diskussion ang detta på www.sideways.nu just nu & ingen verkar tro mig tyvärr. http://www.sideways.nu/viewtopic.php _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Men en viktig detalj är.... DU FÅR INTE FLYTTA på godkännande märket....... på den nya standarden som som kommer så är till och med placeringen bestämd åt hjälmtillverkarna....... så för säkerhets skull.......... Om ni ska lacka själva, Maska märket och lacka INTE där... |
||||||
|
Typiskt internetfenomen
Varför inte ringa till SBF och fråga
End of discussion liksom
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Man vill ha allt viktigt skriftligt, och det får man inte över telefon. En fråga på ett internetforum kan med lite tur visa exakt var i reglerna det står, komplett med citat av reglerna.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
|
Re:
vafalls, är ni forumhatare människa?
(nästan) alla ursäkter för att få snacka om något inom intresset är väl helt utmärkt på ett forum
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Maila tekniska på SBF, så får du ju svaret skriftligt
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Peltor föreslår ju tex att man inte ska placera klistermärken på deras Bygghjälmar i ABSplast, möjligen i nederkanten som inte är lika kritisk. Det är ju lösningsmedlet i klistret och i lacken som mjukar (eller riskerar att mjuka) upp ABSplasten. Det finns många billiga kompositkrukor med ECE22/05 (vikterna (1500/1400) gäller väl fortfarande iofs), så varför skulle man köra med ABShjälm? |
||||||
|
Det som är helt avgörande är vad tillverkaren säger för det är den som står för att hjälmen klarar uppställda krav inte FIA/SBF. Då är det inte någon halvtaskig återförsäljares ord som gäller utan tillverkarens. Det finns säljare som säger att man får borra och göra fäste för Hans själv och det får man absolut inte.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Har du ringt eller mailt Jocke Hultgren på SBF och frågat än då?
Han kan säkert utan problem tala om för dig vart i regelverket du ska leta för att få fatt i den efterfrågande informationen. Jag kan lova att man på SBF kansli -inte- bits och och ber dig fara... Det är inte farligt att fråga. (trots att en del tycks hysa åsikten att SBF är värre än Vladimir Putin.) Risken är ju att alla vi pallbockkungar här i forumet tror oss veta utan att vets, åsså får du fel uppgifter lik förb.. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
tack för ett trevligt svar Bosse, nej,, denna debatten uppstod i fredags så har ej kunnat ringa.. de har ju så korta telefontider.... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Svaret var inte avsett att vara trevligt i första hand, utan att ge dig råg i ryggen att fråga den som vet.
Beklagar om du upplever det som otrevligt, men jag ska erkänna att ditt manér att hela tiden bolla tillbaka förslagen att kolla med SBF inte stämmer med min bild hur man får klarhet i en fråga som denna.
Jocke brukar för övrigt oftast svara på den mobil som anges på SBF sidna även när telefontiden är över. Mail går ju dessutom att skicka när osm helst på dygnet, så får man svar när vederbörande tagit del av det och hunnit skicka ett svar på frågan. Tycker servicenivån är helt OK faktiskt. Mitt pragmatiska och möjligen något mindre artigt formulerade svar på din ursprungsfråga tror jag trots allt löser ditt problem. Hoppas du står ut med min tröttsamma ton denna gång, lovar att vara snällare framledes
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Svar från Jocke Hultgren på SBF.
Alla plasthjälmar är No-No att lackera, ej heller rekommenderas klistermärken då dess klister kan lösa upp plasten & göra den mjuk. Komposithjälmar är oki att lacka: OM: man behåller orginal godkännandedekalen (får ej tas av o återmonteras) Precis som Fredrik sagt. Samt att respektive förare måste ha ett intyg från tillverkaren (inte generalagenten) på just sin egen hjälm att den är ok att lackera. Det går alltså inte att 10 förare köper likadana hjälmar & ber om ett styck intyg. men - Inget av detta finns i SBF's reglemente. Ringde en svensk hjälmlackerare o frågade han samma sak. han visste inget alls om det va godkänt eller ej, och då har han ändå lackerat hjälmar till "racekändisar i många års tid. & till sist: Det är alltid besiktningschefen som har sista ordet i detta ärende. Förare kan inte överklaga till tävlingsledningen. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
||||||
|
Re:
Den där passusen ger mig kalla kårar... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Inte något konstigt fför det är tekniska chefen som har det juridiska ansvaret för tekniken men han får inte ens förklara sig vid ett vidare dragande inför högre instans. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
En snubbe kan sänka min körning (och därmed kasta alla mina pengar i sjön) på grund av en regel som inte står i nåt regelverk och som han ändå kan köra över efter eget huvud...
Är det bara jag som träffat på småpåvar som vet allt bäst och dömer snabbt och snärtigt utan att ha koll öht? Sen kan man inte överklaga heller.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 8243 besök totalt |