|
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010
Trådstartare

21 Mar 2010 22:22
Re:
Superkart skrev: | Vilken pajkastningstråd! Men trots allt intressant och läsa.
En som vill ha högre säkerhet på enkla bandagar än vad vissa tävlingar i Sverige har, intressant tanke.
Den bästa säkerhets åtgärden måste ju trots allt vara att ALLA människor inser sina egna begränsningar och verkligen förstår vad som kommer hända om dom göra ett misstag på banan. I bästa fall så skadar man bara sig själv och sin bil och ingen annan.
Själv aldrig varit på ett banmöte. Men är man inte där för att testa sin egen bil och förmåga? Hur fort man kör måste ju vara ointressant. Förbättringarna på bilen sen förra gången man va iväg måste ju vara det intressanta och testa. Blev det bättre eller sämre?
Sirmiro, du ska inte tro att säkerheten är bra på alla tävlingsdagar i Sverige heller. Jag har åkt in med min superkart i muren på en svensk bana och den förste som meddelade tävlingsdomaren om murkontakten va bärgare. Trots att två posteringar som såg det. Troligen ingen som vågade gå fram av dom. Bilderna skrämmer nog dom flesta.
Jag gick från bilen själv, det ångrade jag i efterhand. |
Där har vi det jag menar.
Jag vill att säkerheten ska vara lika hög på alla event som det är på STCC och liknande. Där de har koll på alla bilar, där funktionärer gör det de står där för och där alla har kontakt så tävlingsledningen får veta vad som hänt.
och det jag menar med en bandag är att många som kommer dit inte kör med insidan av skallen. Det är en sak vi vet att det är dumt, vi vill undvika men samtidigt kan vi inte blunda för att det är sanningen.
På samma sätt som vi inte kan blunda åt att folk kör berusade på allmän väg.
Vi vet att det är oerfarna personer som åker ut, många åker sitt första pass i livet på bana med inställningen att de är så bra att köra på väg att de är kungar på banan. Att de absolut inte kan tänka sig bli frånkörda av en "skitbil". Det tänkandet är tyvärr utbrett och vi vet det. Därför vill jag ha samma säkerhetsnivå som på stora race. Sen är det bara att hoppas att inget behövs säkerhetsmässigt, det är ju allas våran dröm att inga olyckor ska ske, men vi måste titta på verkligheten och inte bara säga "det ska inte vara så". =/
Men just som du sa, varför kom inga funktionärer fram när ett fordon från den snabbaste klassen i Sverige kraschade? Skönt att höra att det gick bra.
_________________ Mikael Rosencrantz
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Mar 2010 22:31
Re:
sirmiro skrev: | Fredrik - SLC skrev: | En fråga.....
Är du ute efter säkerhet för föraren/medåkarna i fordonet ELLER är du ute efter passiv säkerhet för bilen?
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du egentligen har av att köra eller rättare sagt krascha med bil ???
Jag såg att du skrivit att du varit i depåerna sen du var 2 , men det är ju egentligen inget svar på den andra frågan.......
Så egentligen, hur kommer sig att du har ställt just den här frågan om däcksbarriärer specifikt? så vi vet bakgrunden... eller är det något du tänkt på och kom på just nu bara.......?
För din info, jag har en viss erfarenhet både från att vara med i krascher själv i tävlingsbil och även som arrangör under några år...... Och av mina erfarenheter så har däcksbarriärer som är bra gjorda inte varit något som helst säkerhets-problem.....
då finns det andra värre problem på våra svenska banor som är inbyggda i dom, men som man får leva med då kostnaden är för hög för att ändra på det......
Men om du har något som helst riktigt exempel på någon som helst incident där någon skadat sig i sverige på en däcksbarriär, så vore jag jätteintresserad av att få reda på det..... men jag tror inte det finns en enda sådan incident..... (och jag menar inte en skadad framflygel)..... |
Jag har varit med inom motorsport i olika former i över 20år.
Jag har själv tävlat många år, jag har varit funktionär och jag har kraschat så pass hårt att jag fick åka ambulans av banan efter en startsmäll.
Jag har sedan i livet utanför banan spenderat mycket tid med handikappade och sett hur vardagen blir i de lägena.
Jag har granskat mycket politik och vad de sagt om motorsporten. Samtidigt har jag sett hur säkerhetstänkandet tagit steg bakåt för varje år som går. Visst följer reglementen med för att det ska bli bättre, men gatbilar blir det inte.
När jag på olika event kritiserat att förare och mekaniker festat kvällen innan race och varit påverkade i bandepån (ja, även förare) har jag fått kritik att jag klagar. Nu får jag kritik att jag klagar här för att få högre säkerhet på banorna i landet under de tillfällen då de med minst erfarenhet testar bankörning.
Den säkerhetsfaktor som då går att påverka är banan och de olika säkerhetsåtgårder som finns där. Då tycker jag det är galet att ställa ut däckbarriärer på banan som inte varit på de platserna under banbesiktningen. Jag har själv vandrat med runt banor som funktionär och fått flytta däckstravar etc för de varit någon meter för nära banan.
Samtidigt kan vi titta på internationell racing, då finns inga däck ens efter kanterna på rakorna. Det ska inte finnas några tänkbara hinder som inte går sönder vid kollisioner (de nyttjar frigolit i de flesta lägen).
Jag sett folk som åkt in i däck (bara däck, på bana) och fått skapligt ont. Oftast står dock däcken korrekt placerade - bakom sandfållor mot räcket som sista skydd, det de finns för. Och jag är ledsen, de incidenter jag känner till har inte varit omdebatterade i aftonbladet och inte tvsända, vilket gör det svårt att visa upp bevis på det.
och en sak jag vill belysa för alla (dvs oberoende vem jag citerat) - Jag står för det jag säger och jag kan argumentera för det jag tycker. Jag har inte hoppat på någon utan det som har ifrågasatts är min kunskap och mitt privatliv. Saker som inte har något med tråden att göra. Jag uppskattar om även övriga i tråden kan hålla sig från personliga angripanden på något sätt, och att alla kan minnas att ett diskussionsforum finns för att man ska kunna diskutera olika åsikter. Och jag kommer fortsätta kritisera saker som jag tycker är galna, så snälla - säg inte till mig hur jag ska göra och inte... |
1... det är en jäkla skillnad på däcksbarriärer som är placerade MOT en mur/armco och helt FRISTÅENDE däcksbarriärer....... Däcksbarriärerna som du iaf tidigare refererade till som stod på rakan som mobila chikaner... dom är och ska vara fristående..... ..
och där efterfrågar jag fortfarande om du VET om någon som skadat sig, oavsett om du kan "bevisa" det eller inte .....
2. .... ta till dig lite mera av vad vi andra skriver..... vi kanske tänker på säkerheten med, men det kanske kan göras med en större förståelse över totalsäkerheten...... Och däcksbarriären KAN vara ett sånt sätt som förbättrar säkerheten totalt sett......
3. ..... Dina uttalande är lite för "kategoriska" för att folk ska ta till sig dom..... prova med att fråga och lyssna lite och sen kom med svar........ det är vad "DISKUSSIONER" handlar om..... du har mera kört med "MONOLOG" .......
4. Om du kan visa mig att Däcksbarriärer ÄR ETT REELLT säkerhetsproblem så kan jag förbjuda användningen av dom i ALLA SMA-Arrangemang........... men hittills så har det inte visats eller kommit fram något som helst som bevisar ditt påstående annat än att du varit upprörd......
|
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010
Trådstartare

21 Mar 2010 22:50
Re:
Fredrik - SLC skrev: | sirmiro skrev: | Fredrik - SLC skrev: | En fråga.....
Är du ute efter säkerhet för föraren/medåkarna i fordonet ELLER är du ute efter passiv säkerhet för bilen?
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du egentligen har av att köra eller rättare sagt krascha med bil ???
Jag såg att du skrivit att du varit i depåerna sen du var 2 , men det är ju egentligen inget svar på den andra frågan.......
Så egentligen, hur kommer sig att du har ställt just den här frågan om däcksbarriärer specifikt? så vi vet bakgrunden... eller är det något du tänkt på och kom på just nu bara.......?
För din info, jag har en viss erfarenhet både från att vara med i krascher själv i tävlingsbil och även som arrangör under några år...... Och av mina erfarenheter så har däcksbarriärer som är bra gjorda inte varit något som helst säkerhets-problem.....
då finns det andra värre problem på våra svenska banor som är inbyggda i dom, men som man får leva med då kostnaden är för hög för att ändra på det......
Men om du har något som helst riktigt exempel på någon som helst incident där någon skadat sig i sverige på en däcksbarriär, så vore jag jätteintresserad av att få reda på det..... men jag tror inte det finns en enda sådan incident..... (och jag menar inte en skadad framflygel)..... |
Jag har själv tävlat många år, jag har varit funktionär och jag har kraschat så pass hårt att jag fick åka ambulans av banan efter en startsmäll.
Jag har sedan i livet utanför banan spenderat mycket tid med handikappade och sett hur vardagen blir i de lägena.
Jag har granskat mycket politik och vad de sagt om motorsporten. Samtidigt har jag sett hur säkerhetstänkandet tagit steg bakåt för varje år som går. Visst följer reglementen med för att det ska bli bättre, men gatbilar blir det inte.
När jag på olika event kritiserat att förare och mekaniker festat kvällen innan race och varit påverkade i bandepån (ja, även förare) har jag fått kritik att jag klagar. Nu får jag kritik att jag klagar här för att få högre säkerhet på banorna i landet under de tillfällen då de med minst erfarenhet testar bankörning.
Den säkerhetsfaktor som då går att påverka är banan och de olika säkerhetsåtgårder som finns där. Då tycker jag det är galet att ställa ut däckbarriärer på banan som inte varit på de platserna under banbesiktningen. Jag har själv vandrat med runt banor som funktionär och fått flytta däckstravar etc för de varit någon meter för nära banan.
Samtidigt kan vi titta på internationell racing, då finns inga däck ens efter kanterna på rakorna. Det ska inte finnas några tänkbara hinder som inte går sönder vid kollisioner (de nyttjar frigolit i de flesta lägen).
Jag sett folk som åkt in i däck (bara däck, på bana) och fått skapligt ont. Oftast står dock däcken korrekt placerade - bakom sandfållor mot räcket som sista skydd, det de finns för. Och jag är ledsen, de incidenter jag känner till har inte varit omdebatterade i aftonbladet och inte tvsända, vilket gör det svårt att visa upp bevis på det.
och en sak jag vill belysa för alla (dvs oberoende vem jag citerat) - Jag står för det jag säger och jag kan argumentera för det jag tycker. Jag har inte hoppat på någon utan det som har ifrågasatts är min kunskap och mitt privatliv. Saker som inte har något med tråden att göra. Jag uppskattar om även övriga i tråden kan hålla sig från personliga angripanden på något sätt, och att alla kan minnas att ett diskussionsforum finns för att man ska kunna diskutera olika åsikter. Och jag kommer fortsätta kritisera saker som jag tycker är galna, så snälla - säg inte till mig hur jag ska göra och inte... |
1... det är en jäkla skillnad på däcksbarriärer som är placerade MOT en mur/armco och helt FRISTÅENDE däcksbarriärer....... Däcksbarriärerna som du iaf tidigare refererade till som stod på rakan som mobila chikaner... dom är och ska vara fristående..... ..
och där efterfrågar jag fortfarande om du VET om någon som skadat sig, oavsett om du kan "bevisa" det eller inte .....
2. .... ta till dig lite mera av vad vi andra skriver..... vi kanske tänker på säkerheten med, men det kanske kan göras med en större förståelse över totalsäkerheten...... Och däcksbarriären KAN vara ett sånt sätt som förbättrar säkerheten totalt sett......
3. ..... Dina uttalande är lite för "kategoriska" för att folk ska ta till sig dom..... prova med att fråga och lyssna lite och sen kom med svar........ det är vad "DISKUSSIONER" handlar om..... du har mera kört med "MONOLOG" .......
4. Om du kan visa mig att Däcksbarriärer ÄR ETT REELLT säkerhetsproblem så kan jag förbjuda användningen av dom i ALLA SMA-Arrangemang........... men hittills så har det inte visats eller kommit fram något som helst som bevisar ditt påstående annat än att du varit upprörd...... |
1) Jag har refererat till lösa däckbarriärer. Ja, jag VET olyckor med lösa däckbarriärer som lett till personskador. Därav att jag ogillar dem. Jag skulle mycket hellre se den typ av frigolit man nyttjar som bromspunkter till F1 och liknande för att undvika dessa skador.
2) Jag tar till mig det ni säger och jag är villig att hålla med att ett farthinder kan vara ett sätt att göra det säkrare, såvida det godkänns vid besiktning av banan.
3) Då jag började med att lägga fram min åsikt har jag sedan bara kunnat bemöta de inlägg som kommit, och har haft fullt upp att göra det innan det kommit fler inlägg, därav har jag inte hunnit med någon typ av frågeställning.
Men om det var upp till dig, vad skulle du kunna tänka dig nyttja som farthinder om du inte skulle bruka däck?
4) Det största problem jag kan se är vid 24h lopp då förare under natten har en tendens att glömma av farthindret. Jag satt och såg en livesändning från en av bilarna där medåkaren flera gånger fick påminna om det eller att båda i bilen ryckte till och efteråt sa saker som "det var nära" osv. De låg även just bakom en förare som dundrade rakt in i en av dessa barriärer, men som klarade sig utan andra skador än huvudvärk och lite öm enligt det de berättade.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Mar 2010 23:04
Re:
sirmiro skrev: | Fredrik - SLC skrev: | sirmiro skrev: | Fredrik - SLC skrev: | En fråga.....
4. Om du kan visa mig att Däcksbarriärer ÄR ETT REELLT säkerhetsproblem så kan jag förbjuda användningen av dom i ALLA SMA-Arrangemang........... men hittills så har det inte visats eller kommit fram något som helst som bevisar ditt påstående annat än att du varit upprörd...... |
1) Jag har refererat till lösa däckbarriärer. Ja, jag VET olyckor med lösa däckbarriärer som lett till personskador. Därav att jag ogillar dem. Jag skulle mycket hellre se den typ av frigolit man nyttjar som bromspunkter till F1 och liknande för att undvika dessa skador.
2) Jag tar till mig det ni säger och jag är villig att hålla med att ett farthinder kan vara ett sätt att göra det säkrare, såvida det godkänns vid besiktning av banan.
3) Då jag började med att lägga fram min åsikt har jag sedan bara kunnat bemöta de inlägg som kommit, och har haft fullt upp att göra det innan det kommit fler inlägg, därav har jag inte hunnit med någon typ av frågeställning.
Men om det var upp till dig, vad skulle du kunna tänka dig nyttja som farthinder om du inte skulle bruka däck?
4) Det största problem jag kan se är vid 24h lopp då förare under natten har en tendens att glömma av farthindret. Jag satt och såg en livesändning från en av bilarna där medåkaren flera gånger fick påminna om det eller att båda i bilen ryckte till och efteråt sa saker som "det var nära" osv. De låg även just bakom en förare som dundrade rakt in i en av dessa barriärer, men som klarade sig utan andra skador än huvudvärk och lite öm enligt det de berättade. |
1...... Om du vet.... berätta då gärna var och på vilken bana och vilket tillfälle som det har hänt en skada... jag försäkrar ju en hel del bandagar med SMA och jag har inte fått in en enda skadeanmälan på något sådant, ej heller har jag hört talas om någon sådan skada på något annat arrangemang som varit utan för SMA.......
4. Menar du Skrotbilsrejset som kördes på Mantorp Park förra året i 24timmars format.?
Jag jobbade med tidtagningen på det evenemanget och det var ingen olycka där med personskador vad jag vet.... dessutom körde jag själv bitvis i en Opel tillsammans med några andra duktiga räserförare, och den däcksbarriären var ju inte ens ett hinder utan det gick även när det var som halast att hålla helt fullt genom den "konstgjorda chicanen" och bromsa ca 100meter efter den, skillnaden däremot var att man kom mot högra sidan av banan och det gjorde att man blev tvungen att bromsa lite tidigare och därigenom få en tvärare kurva mot normalt och därigenom lite bättre marginal när det vart fel för några... en mycket bra lösning som fungerade i verkligheten.....
sen att några få förare blir överaskade varv efter varv, säger det inte lite mera om att vissa kanske har problem oavsett vad dom gör eller vad andra gör........ för seriöst, hur svårt är det att lära sig att däcksbarriären står där den står efter man passerat den ett par gånger??
sen huvudvärk och lite öm.... är det inte vad god säkerhet ska minska ner en krasch till ??
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Mar 2010 23:09
Re:
sirmiro skrev: |
|
Däcksbarriärer är en mycket beprövad säkerhetslösning..... som faktiskt funkar.... Om dom är gjorda på rätt sätt... dvs ihopsatta i lagom stora sjok och INTE betongfyllda....
men andra saker som jag skulle kunna tänka mig är hinder gjorda på samma sätt som SAFER-barriären som man har på NASCAR..... men kostnaden är i realiteten för hög och jag tror inte säkerhetsaspekten motiverar det i dagsläget..... då finns det många andra bättre sätt att investera pengar på....
kostnad är en realitet som måste tas hänsyn till....... vi kan bygga världen säkraste bana redan idag, men ingen har råd att delta då i sverige..... Och då finns det inget värde i säkerheten iaf.....
|
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Moderator

21 Mar 2010 23:10
4) Det största problem jag kan se är vid 24h lopp då förare under natten har en tendens att glömma av farthindret. Jag satt och såg en livesändning från en av bilarna där medåkaren flera gånger fick påminna om det eller att båda i bilen ryckte till och efteråt sa saker som "det var nära" osv. De låg även just bakom en förare som dundrade rakt in i en av dessa barriärer, men som klarade sig utan andra skador än huvudvärk och lite öm enligt det de berättade. |
Då bör man som förare inse att man inte är lämplig, inget som en bansträckning kan förhindra, det finns ju även kurvor och andra bilar på banan som är potentiella risker isåfall. Anpassa hastighet efter kunskap erfarenhet och yttre omständigheter så är ju allt frid och fröjd, vill du pressa och få bra tider etc så åker du av förr eller senare, har du då oturen och har hållt fullt på Mantorp och missar inbromsningen vid Mjölbykurvan så kommer du långt ut på åkern, man surfar ovanpå lekan.
På korta Mantorp så riskerar du att repa bilen på depåarmcot, vill du ha en helt riskfri sport så är schack ett alternativ, kan finnas fler.
_________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
|
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010
Trådstartare

21 Mar 2010 23:18
Re:
Fredrik - SLC skrev: | sirmiro skrev: |
1...... Om du vet.... berätta då gärna var och på vilken bana och vilket tillfälle som det har hänt en skada... jag försäkrar ju en hel del bandagar med SMA och jag har inte fått in en enda skadeanmälan på något sådant, ej heller har jag hört talas om någon sådan skada på något annat arrangemang som varit utan för SMA.......
4. Menar du Skrotbilsrejset som kördes på Mantorp Park förra året i 24timmars format.?
Jag jobbade med tidtagningen på det evenemanget och det var ingen olycka där med personskador vad jag vet.... dessutom körde jag själv bitvis i en Opel tillsammans med några andra duktiga räserförare, och den däcksbarriären var ju inte ens ett hinder utan det gick även när det var som halast att hålla helt fullt genom den "konstgjorda chicanen" och bromsa ca 100meter efter den, skillnaden däremot var att man kom mot högra sidan av banan och det gjorde att man blev tvungen att bromsa lite tidigare och därigenom få en tvärare kurva mot normalt och därigenom lite bättre marginal när det vart fel för några... en mycket bra lösning som fungerade i verkligheten.....
sen att några få förare blir överaskade varv efter varv, säger det inte lite mera om att vissa kanske har problem oavsett vad dom gör eller vad andra gör........ för seriöst, hur svårt är det att lära sig att däcksbarriären står där den står efter man passerat den ett par gånger??
sen huvudvärk och lite öm.... är det inte vad god säkerhet ska minska ner en krasch till ?? |
Dessvärre minns jag inte vid vilka tillfällen det blev skador och vilka det inte blev det. Lyckligtvis sker de flesta olyckor på bana ganska kontrollerat med säkra bilar, men jag minns inte med säkerhet bana och det vore bara dumt att gissa. Att du inte fått en skadeanmälan alls är mycket positivt, det alla strävar mot är att slippa olyckor.
Jupp, måste det ha varit. Såg delar av det via nätet och plötsligt skrek de till att en bil kört in i barriären. Exakt vad som hände är svårt att säga då jag inte var på plats utan bara kunde gå på det de sa om olyckan.
Jag har också dålig koll på hur däck medmera var placerat den dagen, men ser vi just att de blir överraskade flera gånger visar hur många är när de ger sig ut på bana. Ser vi att alla skulle köra med insidan av skallen konstant och allt höll skulle vi inte behöva säkerhetsutrustning alls, men tyvärr ser det inte ut så, vilket vi alla vet. :/
och visst är det så att det är bra när olyckor inte gör annat än att en person är lite öm, men om det sker en olycka på grund av säkerhetsutrustningen blir det mer tveksamt. :/
|
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Hjälpmoderator

21 Mar 2010 23:30
Re:
|
Det finns en lokal liten tävling i Frankrike, du har antagligen inte hört talas om den då man bara kört 77 år där. Där kör man också på en lång raka och har fått sätta upp chikaner. Så dumt... Och man använder sig också där av såna otäckheter som däck till skyddsmaterial. Outbildade ACo
Själv har jag harvat runt på banträffar sen 96. Och du har fel, bilarna är REJÄLT mycket mer skyddsutrustade idag än för 15 år sen. Då såg jag med jämna mellanrum kexiga 02-or och Alfor som knappt höll ihop, nu vågar knappt kidsen jag känner ta sig ut på en slalom utan att det är bur och stolar i bilen.
_________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Mar 2010 23:31
Re:
sirmiro skrev: | Fredrik - SLC skrev: | sirmiro skrev: |
sen huvudvärk och lite öm.... är det inte vad god säkerhet ska minska ner en krasch till ?? |
Dessvärre minns jag inte vid vilka tillfällen det blev skador och vilka det inte blev det. Lyckligtvis sker de flesta olyckor på bana ganska kontrollerat med säkra bilar, men jag minns inte med säkerhet bana och det vore bara dumt att gissa. Att du inte fått en skadeanmälan alls är mycket positivt, det alla strävar mot är att slippa olyckor.
Jupp, måste det ha varit. Såg delar av det via nätet och plötsligt skrek de till att en bil kört in i barriären. Exakt vad som hände är svårt att säga då jag inte var på plats utan bara kunde gå på det de sa om olyckan.
Jag har också dålig koll på hur däck medmera var placerat den dagen, men ser vi just att de blir överraskade flera gånger visar hur många är när de ger sig ut på bana. Ser vi att alla skulle köra med insidan av skallen konstant och allt höll skulle vi inte behöva säkerhetsutrustning alls, men tyvärr ser det inte ut så, vilket vi alla vet. :/
och visst är det så att det är bra när olyckor inte gör annat än att en person är lite öm, men om det sker en olycka på grund av säkerhetsutrustningen blir det mer tveksamt. :/ |
Nu har du gjort precis samma sak som mina funktionärer brukar göra när en bil åker av banan....
först skriker man som attan på radion att det har hänt en jätte-olycka..... Och sen visar det sig att det dammade i gruset och bilen stannade en meter innan räcket och det enda som behövs är en bogserings-tamp för att dra loss bilen....
du "skriker" i första inlägget om att däcksbarriärer är livsfarliga..... sen har du hört talas om att det har hänt..... Och att du sett på en websändning från Mantorp där förare varit osäkra på vad som hänt och blivit högröstade och gissat friskt..... vilket är fullständigt normalt...... för så reagerar vi människor när vi tror att något farligt hänt...... Oftast...
så i verkligen vet du inte om det har hänt något egentligen.......?
Det finns massor av bra saker på att jobba med säkerhet... men lägg energin på något som är ett problem, det finns betydligt flera saker som är viktigare än däcksbarriärer......
Sen viss risk får vi helt enkelt acceptera eftersom vi väljer att göra det, som t.ex den klassen som Superkart som skrev tidigare kör i ...... såna otroligt snabba kartar har inte säkerhet egentligen för att köra på bil-bana..... men dom förarna har själva valt att göra det ändå... Och då får vi andra välja att acceptera det eller försöka förbjuda det... för att inte tala om alla Roadracingförare.....
och visst kan däcksbarriärerna orsaka små skador..... för att motverka stora skador....... Och det är ju hela meningen med dom....... Och det är ju betydligt bättre med 100 små skador än EN stor skada , eller hur??
|
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

21 Mar 2010 23:48
Mikael Rosencrantz,
jag tycker du ska lyssna lite mer på vad Fredrik säger, han har stor erfarenhet kring detta och jag tycker precis som honom att du belyser lite fel saker....hoppas du kan ta detta konstruktivt
|
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

22 Mar 2010 07:04
Re:
Så det jag vill är att förbjuda att ställa ut däcktravar på asfalten och kalla det "säkerhet". |
du är medveten om att sbf sanktionerade folkracetävlingar gör exakt samma sak?
Har sett sett flertalet av dessa dundra in i däckstravar, höbalar och armacorräcke i 50-100km/h
säkerheten i dessa är tveksamt bättre än en modern bil.
det skiljer enorm mycket i hur stora skador det blir av en däckstrave och ett räcke.
jag förstår tanken arrangörerna har med att det är bättre med 10 trasiga bilar än 1 trasig förare, och att arrangörerna, precis som Vägverkets Nollvision har konstaterat att farten och enbart farten är dödlig.
_________________ Ola Gustavsson
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

22 Mar 2010 07:25
Re:
sirmiro skrev: | Tord skrev: | Jag har svårt att se att man måste ha samma säkerhet när man kör på bandag kontra racing. På en bandag bromsar du aldrig om någon. Du kör inte om på yttern, du ligger inte i bredd osv. Varför? jo för du har inte samma säkerhet så du ska köra med mer marginaler. Att ställa ut läskiga hinder gör att du kör med ännu större marginaler.
Jag tycker att som deltagare på en bandag så är man själv ytterst ansvarig för säkerheten och ska inte beskylla arrangören för säkerhets detaljer, men det är ju bara min åsikt... Om vi ska ha samma krav på banan som under racing så ska vi ha det på bil och förare med.
Jag föredrar att åka med lägre hastighet och mer hinder om jag åker gatbil än att ha högre hastighet och sandfållor, för bilen är inte lika säker som en racebil. Däremot tål den säkert att köra in i 100kg däck utan att jag avlider... bilen blir skrot men det är ju på bana och har man inte råd att skrota så ska man inte åka ut på banan... |
Ursäkta?
Anser du att samma hinder ska vara under LeMans 24h race med då de kör på samma sätt som du sa att man kör på bandagar?
Bilen är alltid förarens ansvar och kontakt är inte tillåten inom racing. I folkrace är det tillåtet, men det klassar inte jag som racing...
Vi har nybörjare ute på banan på en bandag, som inte har samma säkerhet men många tror att de kör som gudar. Vi kan inte räkna bort att folk kör över sin förmåga på en bandag, när proffsen i F1 då och då kör över sin förmåga. Glada amatörer har rätt att göra fel, och de åker till banan för att få köra fort.
ofta är det stora skillnader i bromspunkter etc mellan bilarna osv. Men vore det då inte bättre att använda de 2 korta slingorna på mantorp för att sluka folk istället för den långa då det går för fort enligt vissa parter?
och du säger att man inte ska åka bana om man inte har råd att skrota? Vad är du uppväxt med? Folkrace?
Jag har varit i bandepåerna från det jag var 2månader och har ALDRIG hört en aktiv säga så. Jag har sett folk gråta efter avåkningar för att de insett att de troligen blir borta från racing och vännerna i 2år pga kostnader. Jag har sett insamlingsbössor på STCC-bilar efter olyckor. Jag har följt stora team internationellt som fått avstå träningar för att de inte skulle ha råd att krascha bilarna. Ytterst få har råd att skrota bilen oavsett vilken nivå racingen ligger på. Och en skrotat bil innebär stora risker för personskador, vilket vi inte vill ha. Det är något aftonbladet, tv4 etc vill ha, men inte vi som gillar sporten.
Du får helt enkelt ursäkta, men racing ska vara för så många som möjligt och så säkert som möjligt, inte något som de rika kan visa upp sina fina bilar och ha en ryggdunkarklubb att skryta om. Så tänk om tack. |
Jag funderade på det här inatt, skillnaden mellan dig och mig är nog att jag inte har vuxit upp med racing. Jag var 27 år första gången jag var på en racebana. Det var en bandag, med chikan på Anderstorp. Min bil gjorde 220 i slutet på rakan trots chikanen. Det enda jag hade fixat innan var att byta bromsvätska. Utan chikan gissar jag på 25-30 km/h högre sluthastighet. Efter det har jag varit aktiv i 7 år och jag har betalat själv för mina bilar och mina skador. Min inställning är helt klart om man åker på bandagar så måste man köra med insidan av huvudet och veta att bilen är en insats. För som nån nämnde så är det många som vill testa sin gränser på en bandag. Det viktiga är att man inte skadar sig allvarligt, bilen är bara en pryl som egentligen är helt utan reellt värde. Om man lägger 500k på att fixa en banbil så utgår jag ifrån att man har riktig skyddsutrustning och dessutom inte kör på eller över gränsen. Vill man göra det bör man inte vara med på en bandag och såna förare blir oftast bortplockade.
Jag ser att utvecklingen i tråden går mot att vi är överrens om att farten skall sänkas om det är en bandag, för en gatbil är inte lika säker som en racebil och hastigheten är starkt kopplad till skadorna som uppstår vid en krasch (hastigheten i kvadrat). Jag är övertygad om att lägre hastighet är nödvändigt på bandagar kontra racing, både för att bilen/föraren har lägre säkerhets nivå samt att kostnaden skall hållas nere så att fler kan komma in samma väg som mig i racingen, annars tror jag att det blir en ryggdunkar klubb där man inte kan ta sig in om man inte första gången måste ha fullskyddsutrustning och en riktig racebil.
Sista kommentaren, kom ihåg att Rejsa är Magnus soffa, vi alla är kompisar som hälsar på i hans hem och snackar om vårt gemensamma intresse
_________________ Tord Ringenha11
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

22 Mar 2010 09:55
Förvirrad tråd?
Jag tror att jag förstår vad trådstartaren är ute efter, högre säkerhet på vanliga bandagar? Sen vägen dit verkar vara förvirrad av däcksbarriärers vara eller icke vara, eller ställt mot en sandfålla mitt på mantorpsrakan
Som jag ser på det, problemet med bandagar och ibland även bland tävlanden, är att en del faktiskt inte inser vad de riskerar. De flesta som vart med ett tag är dock medvetna om både de ekonomiska och de medicinska riskerna. Men som sagt, den/de som inte förstår risken med att köra 200km/h+ på en svensk bana har ett annat problem än däckbarriären.
Totalsäkra banor kommer inte att finnas i sverige, då har man kvar att sänka farterna(riskerna är ändå inte borta), eller höja säkerheten i bilarna..
Själv kommer jag från roadracing-världen, där i stort sett varje svensk bana haft ett eller flera ställen som vart totalt livsfarliga, men jag valde trots att jag var medveten om riskerna att köra iaf.
Under de år jag körde så var det en kille som körde ihjäl sig under en träning på sviestad (200+ in i bergkurvan), har även en polare som överlevt en skrotning med bromsfel in i samma kurva i 245km/h och jag själv har brutit ryggen i samma kurva..
På bandagar har det mig veterligen bara skett en dödsolycka, han träffade dock inget hinder, utan landade olyckligt på asfalten.
Men som sagt, eget val och väl medveten om riskerna.
På vissa bil-bandagar jag kört har det dock dykt upp lite personer som inte riktigt vart medvetna om riskerna och sin egen förmåga, men det tycker jag är upp till arrangörerna att styra upp. Vilket oftast gjorts mycket bra.
För egen del krävs ingen STCC-säkerhet, dock tycker jag en ambulans och sjukvårdspersonal bör vara på plats under vanliga trackdays, nåt skit kan alltid hända även om det sällan händer.
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

22 Mar 2010 10:14
Till trådstartaren tycker jag det är vettigare att rösta med plånboken.
Det finns ingen som tvingar dig eller dina vänner att delta.
_________________ Anders Hansson
|
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens

22 Mar 2010 10:43
Riktig pajkastningstråd.
Alla som arbetar med bandagar på något sätt, och förhoppningsvis minst 99% av de som deltar vet att det inte är F1 som ska köras utan en bandag. Där känner man sig för i sin egen takt. Förare som beter sig illa plockas av banan, så enkelt är det. Om man vill köra sin 500 kkr-bil med preciis samma externa säkerhet som STCC finns ju Radical som väl går med STCC till exempel?
Min egen säkerhetsnivå väljer jag med insidan av skallen. Mer ambulanser och personal, besiktningar etc. vore trevligt, men det styr inte om jag tar i för mycket eller inte, det gör jag själv.
|
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010
Trådstartare

22 Mar 2010 15:24
Då ska jag försöka svara på 10 inlägg utan att citera alla och försöka svara på det folk sagt.
Jag uttrycker min åsikt kraftigt i det första inlägget då jag sett folk skadas av dessa däckbarriärer och jag ser de potentiella skador som kan ske om oturen är med. Dock verkar alla här tänka som man gjorde inom F1 innan A.Senna förolyckades - däcken kanske ramlar av, men det är ju ingen fara, de träffar ju inte föraren om de lossnar...
Säkerhetstänkande bör inte baseras på det som har hänt tidigare, utan det som har hänt tidigare bör nyttjas för att förutse vad som kan hända om något går helt fel. Kommer en låg öppen bil och går rakt in i däcken finns en risk att dessa träffar förarens huvud vilket kan vålla allvarliga skador.
Ett scenario som inte kan ske på samma sätt om däcken står mot ett räcke då de i de flesta fall är sammanbundna på olika sätt för att undvika dessa saker. Det är bara ett tänkbart scenario.
och jag vidhåller det jag sagt innan, om dessa saker ska finnas på banan ska de godkännas vid banans besiktning där tillståndet för att köra motorsport på området utfärdas.
Att förare ska köra efter sin egen kapacitet vet vi alla. Det står i varenda bok om bilkörning. Och det bryts av alla som åker ut på en bana.
Det är ingen skillnad på att jaga varvtider på ett kval eller att åka ut på en bandag. Alla som åker ut vill försöka åka lite fortare hela tiden, och det är vad motorsport går ut på - att vara snabbast.
Varför då ens säga att folk som kommer på en bandag ska tänka längre än någon som haft licens i 10år? Den som kommer ut som nybörjare på bana, men har kört massor i trafiken, vill givetvis testa hur fort han/hon kan köra. Bromspunkter flyttas fram för varje varv till dess att det går för fort och man åker av. Ibland åker man bara av med ett hjul, ibland behöver man bogsering. Men jag lovar att INGEN här kan komma till en ny bana och köra max direkt. Man testar sig fram och flyttar bromspunkter, tangeringspunkter etc för varje varv till man har hittat en linje och fart man trivs med. Och om folk som ofta är på banan gör det är det väl självklart att nybörjare gör det.
Så sluta säg att folk är olämpliga eller tänker fel om de gör fel som nybörjare, F1-förare gör ju samma typ av misstag, ALLA här gör samma typ av misstag.
Sen säger folk att jag ska tänka med plånboken.
Jag har inget problem att köra på en osäker bana, jag känner mig säker och vet att jag har begränsningar. Jag har varit inom motorsporten så länge att jag vet att man inte är snabbast direkt när man kommer till banan, det tar ett tag.
Dock har större delen av de som åker på banträffar inte samma erfarenhet. Och blir dessa personer lite psykade innan och omkörda på banan så kan de börja överköra vilket gör att de kör för fort in i kurvor för att hänga på kompisen. Också en sak jag tror ALLA här inne har gjort vid något tillfälle. Man ger sig f*n på att hänga på en viss bil eller person.
Jag har själv fått en flygtur där jag landade mitt på en däcksvall vid ett sånt tillfälle, så jag har gjort det och fått känna smärtan ekonomiskt och fysiskt.
För min del var det tur att däck mm stod där de skulle vid sidan av banan där de inte kunde flyttas, annars hade det gått åt h-e.
Men ser vi personer som kommer in i "jakt"-läget och aldrig varit med om en olycka så är det svårt att föreställa sig att det kan hända och det är bara att jaga hårdare.
Dessutom är folk inlärda med GranTurismo och liknande där man slår av skador och bara gasar. =/
Så att tänka med plånboken? Snälla, gör testet att ge en 5-åring en 20a och en glass en varm dag och förklara att det är bra att spara 20an för pensionen och se vad han/hon väljer. Det är vad vi kan jämföra en 18-åring i en turbobil som rullar ut på banan för första gången.
Då behövs yttre säkerhet i samma klass som på stora nationella tävlingar.
Sen vet jag och jag förutsätter att folk här har erfarenhet från motorsport. Jag vet att det finns folk här som körde racing innan jag var född. På samma sätt vet ag att de flesta inte satt och tränade att häva sladdar i gokart vid 3års ålder. Bara för att jag inte är 50år betyder inte det att min kunskap är varierande. Ålder är en sak på pappret som inte har anknytning till kunskap. På samma sätt har inte antal inlägg på ett forum någon betydelse för den kunskap personen innehar.
Som någon sa ska rejsa.nu vara som att vi sitter i Magnus soffa. Och jag har formulerat mig precis som jag skulle i hans soffa eller vid depåmuren. Dock tvivlar jag på att flera andra hade formulerat sig på samma sätt om vi alla suttit ner och sett varandra i ögonen. Jag tvivlar på att någon kunnat säga "den som har råd att lägga mest pengar ska ha mest säkerhet" om det varit IRL och jag tror det hade fått många fler att tänka till. Men jag sätter mig gärna och diskuterar detta IRL på något ställe. Jag struntar i prestige, bara vi med säkerhet kan stå bakom depåmuren och säga "Det fanns ingenting vi hade kunnat göra bättre." vid en dödsolycka.
|
sirmiro
Örebro
Här sen Mar 2010
Trådstartare

22 Mar 2010 15:35
Re:
Ghoofy skrev: | sirmiro skrev: |
Så det jag vill är att förbjuda att ställa ut däcktravar på asfalten och kalla det "säkerhet". |
du är medveten om att sbf sanktionerade folkracetävlingar gör exakt samma sak?
Har sett sett flertalet av dessa dundra in i däckstravar, höbalar och armacorräcke i 50-100km/h
säkerheten i dessa är tveksamt bättre än en modern bil.
det skiljer enorm mycket i hur stora skador det blir av en däckstrave och ett räcke.
jag förstår tanken arrangörerna har med att det är bättre med 10 trasiga bilar än 1 trasig förare, och att arrangörerna, precis som Vägverkets Nollvision har konstaterat att farten och enbart farten är dödlig. |
Ja, SBF ger pengar till saker. Betyder det att de har 100% rätt i alla lägen?
Det vägverket har bevisat är att man inte kan överleva en kollision med ett fast föremål i 90km/h om man inte har en otrolig tur. Det motbevisar motorsporten vid nästan varje olycka.
F1 klarar olyckor i 250km/h och föraren hoppar möjligen på kryckor ett tag. LeMans bilar klarar uppenbarligen att flyga 10meter upp, slå en volt och landa utan att föraren avlider, detta i 200+km/h.
Vägverket säger att wireräcken sparar liv, men en motorcyklist kan inte gå omkull och klara sig mot dem. NTF refererade till det med orden "Några måste vi offra..." när jag ställde på dem om det vid ett möte. Offra folk i nollvision?
och hastigheten är bra att skylla på, för den är billig att ändra och kan dra in pengar om folk bryter. Jag menar att vägarna är farligare. Skydden i bilarna är farligare. Problemen att regga en bil med bur är farligare. Att ha 3punktsbälte istället för 6punkt är farligare.
Hastigheten är inte farlig. Det är sättet man stannar på. T.ex. sandfållor bromsar upp fordonet under en längre sträcka än en däcktrave eller ett träd. Ju längre tid att bromsa hastigheten, desto mindre skador.
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

22 Mar 2010 16:02
Så du menar att vi kan tillåta samma hastigheter för bilar utan bur och sexpunktsbälte som dem med, för hastigheten inte är det som är farligt?
Jag får erkänna att jag förstår fortfarande inte vad syftet är med tråden? Är det att diskutera hur vi undviker personskador till varje pris eller är det hur vi ska kunna fortsätta med bankörning med gatbilar?
_________________ Tord Ringenha11
|
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens

22 Mar 2010 16:18
Jag tror inte att någon här faktiskt skulle säga nej om vi hade mer säkerhet på banorna, eller? Jag skulle själv givetvis också vilja ha max säkerhet hela tiden. Däremot så måste man ju någonstans sätta gränsen.
Att vi sedan alla alltid måste försöka hitta möjligheter att förbättra oss tror jag att alla här är med på också. Men man får inte ta i så att man spricker. Självklart finns det saker att göra, men som allt så kostar det här pengar. Jag tror att många här, precis som jag, snabbt i huvudet gör ett överslag på vad det skulle kosta och kommer fram till att det är orimligt, inte bara pengamässigt men även arbetsinsatsmässigt, att få samma säkerhet som under STCC och därför avfärdar idéen snabbt.
Jag tror som sagt att alla här skulle vilja ha mer säkerhet om det erbjöds till samma pris som idag. Men jag tror att trådskaparens tonläge från start ha gjort att många här, inklusive jag, har fått taggarna utåt. Jag förstår funktionen med att skapa debatt, men i detta fall tror jag faktiskt att det har resulterat i mer irritation och frustration än konstruktive ideer.
Sedan måste jag själv säga att för min egen del så fungerar jag MYCKET annorlunda på ett "hett" kvalvarv inför ett race än vad jag gör under en bankörning med en gatbil som är något modifierad. Faktiskt väldigt annorlunda. Men det kanske bara är jag? (Måste vara fler, och framför allt mer rutinerade förare här som håller med?)
// Alex
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

22 Mar 2010 16:24
Senast ändrad av Michael Bäck, 22 Mar 2010 16:40, ändrad totalt 1 gång
Re:
Alex Eklöw skrev: | Jag tror inte att någon här faktiskt skulle säga nej om vi hade mer säkerhet på banorna, eller? Jag skulle själv givetvis också vilja ha max säkerhet hela tiden. Däremot så måste man ju någonstans sätta gränsen.
Att vi sedan alla alltid måste försöka hitta möjligheter att förbättra oss tror jag att alla här är med på också. Men man får inte ta i så att man spricker. Självklart finns det saker att göra, men som allt så kostar det här pengar. Jag tror att många här, precis som jag, snabbt i huvudet gör ett överslag på vad det skulle kosta och kommer fram till att det är orimligt, inte bara pengamässigt men även arbetsinsatsmässigt, att få samma säkerhet som under STCC och därför avfärdar idéen snabbt.
Jag tror som sagt att alla här skulle vilja ha mer säkerhet om det erbjöds till samma pris som idag. Men jag tror att trådskaparens tonläge från start ha gjort att många här, inklusive jag, har fått taggarna utåt. Jag förstår funktionen med att skapa debatt, men i detta fall tror jag faktiskt att det har resulterat i mer irritation och frustration än konstruktive ideer.
Sedan måste jag själv säga att för min egen del så fungerar jag MYCKET annorlunda på ett "hett" kvalvarv inför ett race än vad jag gör under en bankörning med en gatbil som är något modifierad. Faktiskt väldigt annorlunda. Men det kanske bara är jag? (Måste vara fler, och framför allt mer rutinerade förare här som håller med?)
// Alex |
Har man något där uppe i knoppen så håller man betydligt större marginaler under
bankörning med gatbilar där erfarenhet bland delatagarna kan variera en hel del än under ett race.
Sen kan man ju välja sina arrangemang man vill åka på finns ju de som har banträffar med full säkerhet(ambulans & erfarna flaggvakter mm).
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

22 Mar 2010 16:32
Senast ändrad av Tinsfci, 22 Mar 2010 16:53, ändrad totalt 1 gång
Mikael, dina 2 sista inlägg var betydligt bättre, sakligare och hade en lagom ödmjuk ton imho.
om jag förstått dig rätt så handlar detta inlägg ENDAST om de lösa däcktravarnas, på en raksträcka för att sänka farten, vara eller inte vara?
Det kan ju vara en sak att diskutera/ta upp med de som arrangerar banor, uppenbarligen går åsikterna isär här...
Du nämner som exempel Mantorp, där man istället bara skulle tillåta körning på halva banan.
Men hur skulle man göra på tex Sviestad? Går det öht att få "fri" avåkningszon/sandfälla i slutet på den rakan?
[EDIT!] Det kanske skulle gå alldeles utmärkt förresten, jag vet för lite, har bara kört där 1 gång
Säkerhet är viktigt. Som "färsking" i dessa sammanhang tycker jag det skulle vara bra med obligatoriskt förarsammanträde för de som inte kört tidigare på bana. Innan körning. Ansvariga kan då bla berätta att många kommer att trampa pedalen i golvet efter 2 varv osv.
_________________ Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975
|
|