Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
trackday-bilinredning
3817 besök totalt
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
trackday-bilinredning

Hej allihop!

Håller på här o försöker luska ut hur jag ska fixa till inredningen i min Gula e36 m3, ( cupe)
Efter att ha varigt dum o stippat bilen totalt så det enda som satt i den var 2 st sparco stolar samt 6 punks bälten och instrument panelen, resten fanns inte , inga dörr sidor innertak , dvs nothing

Bilen känns välldigt naken o bullrik o naken,
Känns som man sitter i ett ägg skal när man kör.

funderar på att sätta tillbaka lite inredning men behöver tips o smakråd, från eran sida,

Iden är att sätta tillbaka innertaket ,
Samt tyget o plasten för A B o C stolpara,
hatthyllan ?
Dörrsidor

Dess smådetaljerna kan göra bilen trevligare på insidan samt att vilkten från dem är välldigt obetydlig, tror kanppast det gör någon skilland på accelerationen e.c.t .

Golvmattan väger som vi alla vet bly efter som den är så tjock men den har också 2st viktiga funktioner

1.) de dämpar massor med ljud

2.) den håller värmen från avgassystemet borta som går vid passagerarsidans fötter, och där blir riktigt varmt vill jag lova,

Så ska man sätta i en Golvmatta Yes or no ?

Ett alternativ är att skrapa bort all asfaltsmatta och lackera insidan på bilen i orginal kulör så det ser trevligare ut , och köra med Durkplåt på golvet, hattgylla , brandvägg istället för baksäte,

Ni får hemskt gärna posta bilder hur ni har gjort med eran insida på era bmw E36, så man kan få lite smakråd och inpiration,

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Banracing bils Interiörs design hjälp?

Alex_s skrev:
Hej allihop!

Håller på här o försöker luska ut hur jag ska fixa till inredningen i min Gula e36 m3, ( cupe)
Efter att ha varigt dum o stippat bilen totalt så det enda som satt i den var 2 st sparco stolar samt 6 punks bälten och instrument panelen, resten fanns inte , inga dörr sidor innertak , dvs nothing

Bilen känns välldigt naken o bullrik o naken,
Känns som man sitter i ett ägg skal när man kör.

funderar på att sätta tillbaka lite inredning men behöver tips o smakråd, från eran sida,

Iden är att sätta tillbaka innertaket ,
Samt tyget o plasten för A B o C stolpara,
hatthyllan ?
Dörrsidor

Dess smådetaljerna kan göra bilen trevligare på insidan samt att vilkten från dem är välldigt obetydlig, tror kanppast det gör någon skilland på accelerationen e.c.t .

Golvmattan väger som vi alla vet bly efter som den är så tjock men den har också 2st viktiga funktioner

1.) de dämpar massor med ljud

2.) den håller värmen från avgassystemet borta som går vid passagerarsidans fötter, och där blir riktigt varmt vill jag lova,

Så ska man sätta i en Golvmatta Yes or no ?

Ett alternativ är att skrapa bort all asfaltsmatta och lackera insidan på bilen i orginal kulör så det ser trevligare ut , och köra med Durkplåt på golvet, hattgylla , brandvägg istället för baksäte,

Ni får hemskt gärna posta bilder hur ni har gjort med eran insida på era bmw E36, så man kan få lite smakråd och inpiration,

Många golvmattor är ju flerdelade i olika lager eller kan delas i olika lager med lite rivande thumbs up

Rensa bort det tjocka tunga ljuddämpande och ha kvar 'nålfiltsdelen' av golvmattan. Tar bort en del reflekterande ljud och ger lite ombonad känsla utan all vikt.

Kanske göra en värmesköld och sätta antingen på avgassystemet i tex tunn rostfri plåt eller i bilens kardantunnel så strålningsvärmen går ner i asfalten istället.

Små saker som kan göra stor skillnad.

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

En kollega rensade ut sin matta (Porsche 964) och lät en firma (Alfa bilklädslar eller vad de hette) klä insidan med först en tunn skumplast, typ 3 mm, och sedan någon lättviktsmatta. Totalt sett obetydlig vikt i sammanhanget men betydligt mer mysfaktor. Helrätt för en bil som rullar en del gata.

Porsche 968 CS
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Golvmatta i en banracingbil?
Nej.

Flockning av inredning/tak möjligen, det är fuktavvisande (används i instrumentlådor till sateliter).
Köp hörselskyddskåpor med radio om du tycker det är bullrigt till/från banan. Tokfaktorn får man bortse från.

Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Så om vi kör med flockad instrumentering,

orgianl dörrsidor
inntertak svart
svarta A stolpar B o C stolpar + hatthylla ,

bort med asfaltsmatta som e ful lackera golv delen i orgianl dakar gul

köra med dukplåt vid fötterna samt brandvägg o" baksäte "

Eventuellt senare kommer det in en bur ,

Vad skulle det alternativt kosta att sätta in en skräddarsydd tun golvmatta o svart låt säga i bilen ?
någon som vet ?

08
Här sen Apr 2005

Föreslår att du ändrar rubriken till "trackday"-bilinredning.
detta har har inget med racing att göra :-)

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag kör utan innertak och klädsel på stolparna.

Däremot gör dörrsidor och antingen hel golvmatta eller små golvmattor på förar och passagerarplats susen för hur bilen upplevs och de sakerna väger inte många kg. Plåtrent är lite racigt men det funkar i princip bara på banan.

Det som också är trevligt är att inte plocka bort värmepaketet. Att kunna köra på lite värma kalla kvällar eller på hösten och våren gör också susen för bruksvärdet.

För längre resor är ett par bra hörselskydd guld

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Krälade runt i en Volvo 240 Grp A häromdagen. Den hade innertak och var alltså ingen racerbil. Vilket tur att de inte tänkte på det när de tävlade med den på 80-talet, då kanske teamet hade blivit diskvalificerat!?!

Porsche 968 CS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

firefish skrev:
Krälade runt i en Volvo 240 Grp A häromdagen. Den hade innertak och var alltså ingen racerbil. Vilket tur att de inte tänkte på det när de tävlade med den på 80-talet, då kanske teamet hade blivit diskvalificerat!?!

Jag har också innertak i min bil. Sjukt orejsigt.

BMW 330i -05
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag har inget tak att sätta något innertak i...! och ingen vindruta och inget värmepaket heller. Och bara aluminiumplåt på insidan, förutom ett par tunna gummimattor där man har fötterna.

Motorn värmer sittbrunnen, och på skallen har man integralhjälm, så det går bra att åka även om det bara är några enstaka grader. thumbs up

Har man tänkt åka motorväg i minusgrader så får man väl sätta i ett litet värmepaket, kanske...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
värmepaket har man kvar lik så AC , även om AC är orejsigt ,
men dagen när värmen är framme på sommaren kan de vara skönt att ha en AC i bilen,

väntar på att dörrsidor ska komma o orignal bälten för att underlätta vardags körning i bland,

Jönköping
Här sen Apr 2003

Tätningslister i dörröppningar, bagagelucka mm kan vara skönt att ha kvar. Minskar vindbrus och det drar inte in avgaser.
Plockade bort alla gummilister på förra bygget, inga mattor, inget innertak och dörrsidorna var aluplåt.
Öronproppar och hörselskydd var ett måste om man skulle åka nånstans, och man blev ganska groggy efter ett tag pga avgaslukten.
Blev lite drägligare att åka i när jag satte tillbaka listerna, men när bakaxeln sitter upphängd i uniballs blir det ganska mycket oljud ändå.

Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
listerna är det ju bara idioti att ta bort

trackday-bilinredning
3817 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande