| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...
|
2 besök senaste veckan (22442 totalt) |
|
Det ser du i min projekttråd här på rejsa.......
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Troligen oxå den lättaste bilen med den motorn....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Re:
[quote="Diket"]Barre inget ont i volvon men det är väl ungefär inte en endaste skruv som är som jag skulle kunna tänka mig det på den.....quote] Nej nej, jag är inte heller någon anhängare till gänget bakom den Volvon, men det slog mig bara att den fanns & kanske kunde nämnas som exempel på effektmonster. En anna person poppade upp också nu. Minns du Larssons Pontiac, den gick ju duktigt & den var ju ganska högvarvig. Sedan han vann Calmare Cup har han pensionerat sig
Nä, jag hör att det är dags att komma ut & snoka lite hos dig nu igen, det var ett tag sedan senast...fast risken är att du får ett nervöst sammanbrott då vi kommer & tar upp din tid
Psss, Audis 4.2 är i aluminium & väger inte mer än en 4cyl motor samt att dess register är lite trevligare
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
men näää, han ska ju rejsa med motorn, inte dra husvagnar...
Jämför Borr x slag, audin är ju en "komfortmotor". Audi 4.2 84.50 mm x 93.00 mm Lexus 4.0L (1uzfe) : 87.5 mm x 82.5 mm Audin har 5v teknik vilken inte visat sig ha några fördelar jämfört med 4v i trimsammanhang förutom att det blir sjukt mycket dyrare. Lexusåttan är mindre, lättare och har riktigt stabilt block, skulle våga säga att den är den mest populära 4v helalu åtta för folk som vill ha rejält med flås och de nödvändiga trimdelarna är ett klick bort till jänkepriser - motorn kostar även vanligtvis <1/4 i inköp jämfört med en audiåtta. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Ingen aning om ifall det här är det minsta till hjälp, men Gatebil-taxin (XC90) 2007 hade en V8 från Dodge på drygt 800hk (Utan överladdning, tror jag), vet inte vilken det var, men det lär ju gå att ta reda på. Bara att googla på gatebil-taxi XC90 så får du nog upp en del information, bara att bläddra förbi allt blingbling.
_________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
Varit på en öl för mycket där kanske...
Nejdå jag är bara lite tokig inte helgalen men den skulle aldrig gå ner en v motor i den trångt ändån.... Den får nöja sig med sin lilla gm 4:a med respirator ett par modeller större iår ....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Hehe, flyttar nog på sig alldeles utmärkt med saabsnurran!
Det finns ju sevenderivat som har plats för en V8 så helt otroligt var det ju inte, frågan är ju bara som sagt - hur galen är man? 800hk i en sån bil hade förmodligen blivit något man inte ens vågat provåka, snacka om dynamit under gaspedalen!!
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
V-motor i Seven går väl iofs...
Jag har ju en V6:a med fyra kamaxlar i min, men gott om plats är det ont om. Det ska gå att få ner en V8 också, men då får det nog vara Rover med betydligt färre kamaxlar; ett av Westfields "standardalternativ". Ska man ha någon väghållning kvar (ok, allt är relativt, men ändå ) så får man dock hålla sig till lite mindre motorer. Jag har ca 53% på bakaxeln, och det blir nog svårt med någon överkomlig V8. (MC-baserade V8:or som ger upp till 1000 hästar med turbo finns ju, men då kostar det...)
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
om jag inte minns helt fel så är inte en CSB (4,3 - 6,5 liter) bredare än en Rover (fd Buick) V8 pga Roverns större vinkel mellan cylinderbankarna. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Har för mig jag har en wheels hemma där nån knölat ner en big block i en super seven tor det var en mopar motor ev en 440. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Hej på er tokstollar
Jodå det går knöla ner v motorer men jag har allra smalaste chassit med totalbredd 100cm det blir en jäkla skillnad på utrymme om man går upp på 110-116cm som många andra.... det är ju bara att klå bak motorn tillräckligt.... Cirkus 450hk och 750kg inkl förare(60kg) + passagerare man får vara vaken vid ratten inget för sömniga..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
817 häst utan turbo eller kompressor.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NASCA _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re:
Problemet är att man får varva därefter. På stan e de mysigt å kunna ställa på från det varvtal man har för tillfället. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag skulle nog tro att det räcker och blir över på måttliga varv också. Skönt att kunna köra på något varvtal i alla fall utan att den är helt hysterisk. Mats _________________ Mats Lind |
||||
|
Re:
Inte bara skönt att motorn går lite lungt i lågvarvet, med mycket överlapp å en sån motor så får man inte ner sottalet utan mycket drivmedel bara ryker ut i avgasröret å sotar i motorn under 2000 rpm. Så blir det med alla vassa kammar i och för sig så vill man varva blir miljön lidande om man skall åka på allmänna vägar åxå. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
blir ju hyfsat fin bränsleekonomi också i köerna.... säg sisådär en 10 liter milen?
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Borde inte det att komma från med bl. insprutning? En nyare hoj med 150-200 literhästar har trots allt en bra tomgång. |
||||
|
Kikar vi tex på en Yamaha R1 så är dess tomgång (om jag inte missminner mig) kring 17-1800rpm.
Kan ju vara lite tråkigt också att ha en motor som är byggd med 800-mile service life i åtanke (nascar spec). _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
|
||||
|
Re:
Själva principen bakom en vass kam är ju att tiderna anpassas mot ett högt varvtal, vilket gör att det stämmer proportionellt dåligt mot ett lägre varvtal och självfallet sämst på tomgång eftersom det är det lägsta varvtalet. Gserna har inte heller den hastighet som vid höga varvtal varför kolven kan få gaserna att gå åt fel håll, före att uttrycka det grovt. Detta tycker inga förgasare om, men ett sprut kan ställas att ge den mängd bränsle som behövs på ett betydligt bättre sätt varför motorn kommer att gå bättre i lågfartsregistret. MNen detta är inte samma sak som att gaserna "går åt rätt håll" i alla lägen, eller att kammen fungerar bättre, och det innebär att det fortfarande kommer att bli en outnyttjad bränsleluftblandning som åker ut i avgasröret i form av oförbrända kolväten. Men visst, motorn går trevligare om än inte bra. Se en motor som SB2 måste varva 8500 för full effekt, då kan man i stället öka kubiken till 420-440 nånting som tillsammans med en mildare kam blir överlägsen, med god marginal, upp till 5000 rpm. Såvida inte regelboken störs... Då håller ventilfjädrarna en hel säsong åxå. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Det problemet kommer man nog inte ifrån om man väljer en annan större motor och sedan ligger på de höga varvtalen och utnyttjar effekten hela tiden. Väljer man att åka och köpa mjukglass etc så blir det väldigt mycket längre serviceintervall. Ta tex ovan nämnda R1, i superbiketrim så är det komplett demontering mellan varje racehelg... _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...
|
2 besök senaste veckan (22442 totalt) |