| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
|
16979 besök totalt |
|
timmy1701:
Det luriga nu är att man borde ta med krängrana också. Men jag har inte ÄN sätt en RWD bil som är vättigt uppsatt som INTE är hårdare uppsatt fram än bak. Brukar vara en klar diff. Samma sak med FWD fast tvärt om, allså hårdre bak än fram. Iof är ett åttahundra femtielva andra faktor som skall med i smeten också. ps Jag har lärt mig att te-drickare och vi inte riktigt tänker lika
EDIT: 1. Maz, iof är du jä... kortfattad MEN rätt i sak. 2. Går det jag skiriver att applesera på vad fa... som hälst för bilfabrikat? Mao går det att förstå någulunda? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Kanske är helt fel ute här men... det är ju hårdare fram än bak
Fram 500 * 0.93^2 = 432,45 Bak 325 * 1.04^2 = 351,52 Krängarna jag kör med nu (i brist på pengar om inget annat) är standard 14.5mm bak och 21(?) fram, jag har beställt dom med krängarfästen på framfjäderbenen, så jag har möjligheten att använda antingen eller som fäste. Edit: förstår nu att du menar egen frekvens osv, måste ta och ladda ner office så jag kan använda excell
Edit nr 2: Det kan vara så att dom kör dom fjädrarna utan krängare bak alls, blir det klarare då?, ska fråga han. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
Kör du med std 325 krängare så har du 20mm fram & 14,5mm bak Billig uppgradering är att svetsa ett öra på fjäderbenet fram & koppla krängaren som på M3 istället för som std till mitten på länkarmen. Det går även att borra ett hål ca 20 mm längre in på örat i krängningshämmaren. Bak går det efter lite mod att få dit 19mm krängare från Z3M Fram kör jag 21mm från E30 cab. kopplad till fjäderbenet & med extra hål borrat denna är ca dubblt så styv som 20mm orginalkrängaren. Bak är det 19mm & denna är med ombyggd infästning steglöst justerbar den är ca 4ggr hårdae & uppåt är orginal _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Måste relatera det till den fjädade vikten. och UNDVIK äcklelenhet i det lägnsta
Fram 500 * 0.93^2 = 432,45 ->432,45 *0,175->75,7N/mm Bak 325 * 1.04^2 = 351,52 ->351,52*0,175 ->61,5N/mm ca fram 270/75,7 ->3,56 bak 220/61,5 ->3,57 Mao ca lika hårt avfjädrat bak som fram. Kolla min uträking på Mikaels bil, ca ca ca tumme pekfinger diffen bak /fram. EDIT: Fytta framkrängeren länk från länkarnen till fjäderbenet ger MYCKET ca länkarm MR 0,6 till fjäderben 0,94 =0,94^2/0,6^2 --> ca 2,5ggr Mao bilaset ser krängaren som 2,5ggr så hård. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Även jag funderar på att flytta krängarfästet från bärarmen till fjäderbenet (på en E30). Men det behöver man alltså bara göra om man vill ha den ännu hårdare fram? Eller finns det andra fördelar oxå? /Stefan _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
|
1: Styrvar vi upp krängren fram så bör vi även ha koll på bak.
om bilen var överstyr så är det klockren, stvava upp fram. Men har vi balans så måste vi även styva upp bak för att behålla belansen. Visnten är att bilen kränger mindre, bättre grepp pga bättre cambervinklar. Men fördelen är, länk flytt från bärarm till fjäderben, att man inte behöver så mindre matrilal i krängaren för att få samma stvvhet på hjulet. = lättare kränger. Och lättare är ALDRIG fel. Är ni med? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
När vi är på diskussionen om krängare så läste jag nyss en rätt bra diskussion från s14.net ( http://www.s14.net/forums/showthread
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
Låter logiskt! Men då jag köpt ett färdigt krängningshämmarkit från H&R så borde det ju vara hyfsat avstämt fram/bak, och jag kan dessvärre inte göra så mycket åt vikten på dom. Ingen panik att bygga om alltså, utan jag kan prova mig fram i lugn och ro under säsongen. Tack för bra info! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
|
Re:
Har M3E30 bättre viktbalans borde man ju kunna gå på grövre kränga & inte tvärt om. Men att köra utan krängare gör man ju bara om man inte har diffbroms. För att inte få en bil som bara går rakt fram i kurvorna får man minska på krängare fram vilket ger mer krängning & mindre grepp. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
om jag förstår tråden på s14.net rätt så säger dom att man kan köra utan krängare bak på en M3E30 om man har ett väldigt hårda fjädrar och ett väl injusterat chassi. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
|
Re:
Fördelarna är att du kan gå på gasen mycket tidigare i en kurva, gör att bakhjulen är mer följsamma, så dom alltid är i kontakt med asfalten och därmed får mer grepp. Nackdelen är att det är svårare att justera under och överstryrning eftersom man får gå på hårdare fjädrar bak i stället. Micke: Dom som diskuterar kör e30m3 så dom har garanterat diffbroms, en av dom har även en s50 motor i så det är nog mer åt vårt håll i viktbalans, han föråspråkar(tappat ordet) även att köra en rätt hård krängare fram. DET är iallafall liten sammanfattning av tråden
||||||
|
Re:
Förstår ändå inte finessen med att krångla till det med att man isåfall får gå på & ändra fjädrarna verkar ju ret ut sagt korkat Det tar ju mindre tid att justera krängaren om man säger så.
om det är ett vettigt sätt att köra utan krängare så är det bara att titta på E30 tävlingsbilar typ DTM & grp A & försöka hitta nån där utan krängare bak. oftast så har dessa inifrån justerbar knivhämmare både fram & bak så man kan justera alteftesom förhållanderan förändras. Fast jag har väl som vanlig missat nått viktigt
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Fast ett väl injuserat chassi är ju bra den minst dåliga kompromissen som gäller just då.
Nä jag hade nog som jag skrev i inlgget nedan före dragit inifrån justerbara knivhämmare både fram & bak. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
citat: Fördelarna är att du kan gå på gasen mycket tidigare i en kurva, gör att bakhjulen är mer följsamma, Varfördå? Bilen känner i prinsip inte av om krängingsstyvheten kommer från krängare e fjäder. MEN därimot vertikalfjädringen blir det skiland. Håradre av fjädrat desto mer störiningskännsligt blir det, mindre grepp. Hmm nu känns det som överkurs
Men te-drickar har en verkar inte ritigt förstått krängrens funktion om den är rätt gjord. Är inte första gången jag har hör resunumanget. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Jag håller med, på något sätt känns det som att dom visste vad dom gjorde i DTM
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
|
Ski... i om det är knivar eller ej. Bilaset känner bara av styvheten.
Största fördelen med knivar är att man har konstant hävararm, men kan få olika styvheter pga vilken vinkel kniven är vriden i. Har man inget karav, plastbrist, så är bara knivar överreklamerat. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Det va bara min översättning av vad dom sa i diskussionen, du har säkert rätt men dom är flera som verkar föredra det (inte bra i den tråden, flera andra i det forumet också). Och jag tror dom är amerikaner som säkert gör det ännu värre :P (Engelsmännen som kör utan är för att det är deras regler i pbmwc, standard 318i och 320i, fast med full säkerhets utrustning, uppgraderad väghållning och racebelägg till bromsarna typ. Han sa att dom använde 500f 325b och jag antog vid det tillfället att det skulle fungera på min bil också, har skickat ett email till han angående detta så det blir rätt till just min bil) Själv planerar jag verkligen inte att köra utan bakkrängare men det gör det inte mindre intressant att forska i
||||||
|
Re:
Alla har var sin teori och det verkar centrerat kring huruvida innerhjulet är i luften eller inte. Alla hävdar att deras chassie är perfekt balanserat trots att dom kör helt olika setups. Dom verkar eniga om att krängaren lyfter innerhjulet dock, inte att den trycker ner ytterhjulet. Så det verkar vara som vilket forum som helst med andra ord.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
|
16979 besök totalt |