| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
|
16979 besök totalt |
|
Re:
Det intressanta med knivkrängaren som jag tycker är att den lätt kan göras justerbar vilket gör att man enkelt sätt kan ändra balansen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Det finns vissa motvallskärringar här o var
Kan hålla med, man får ett stor justerspann OM hela kränagrnen är rätt dimensionerad. Men en tradiionnell krängre byggd av rör o plattjärn kostar betydligt mindre o i många fall ge samma spann på justerbaraheten. Sen finns det fler fördelar, tex vid blött väglag vill man ha lite mjukare bil. Har man krängre bak o fram är det bara släppa båda. Hur gör man med bara krängre fram?
Mer krängre åt folket
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Precis, eller om man bara har krängare fram, går man upp i krängare fram om det blir blött då? Eller byter man fjädrar runt om?
Krängare fram och bak! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Självklart är det roligare att byta fjädrar runt om skruva bort sig lite & göra om cornerwight
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Köra utan krängare är lite hotrod-nödlösning. Testade detta i verkligheten. Jag har två 924or en med 125 och en med 177 hästar. Den ena orginal (sugmotorn) den andra har bamsekrängare och hårdare fjädrar. Bak gick jag upp från 14 till 22 mm (Givetvis justerbar), enligt "andra" så är det omöjligt pga hjulspinn men enligt mig så är det balansen som är det viktiga. Och se vad som hände, fast min turbobil har 50 hästar mer än orginal924an så är den klistrad i acc ut ur kurvorna där orginal 924an med 125 hästar spinner. Dessutom är cambern avsevärt mer tilltagen på turbobilen...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Re:
Så du menar att du gjorde en hårdare krängar inställning bak och fick den mindre överstyrd? Tack för att du delar med dig Cedric, alltid kul att höra lite förstahands info i vårt teoretiska tänkande
Jag pratade igen med Jimmy från RPM ( www.raceperformancemodified.com/ ), som bygger coilover paketet och även han sa att deras m3 förare och många andra (e30) racebilar dom jobbat på inte kör med krängare bak. Är det någon som har testat detta på bmw e30? Det måste ju finnas NÅNTING bakom det om det är en så stor skara folk som kör på det viset. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Jag har testa på min & den ville bara gå rakt fram i kurvorna. För att få detta att funger lär man antingen mjuka upp den fram med sämre fäste som följd på grund av sämre camber för framhjulen eller gå på hårdare fjädrar bak vilket vi tidigare i tråden konstaterat bara är korkat. Kan det vara så att dom inte får åka med diffbroms ? Så jag säger som johan te-drickarna & vi tänker inte lika
||||||||
|
Re:
I PBMWC får dom inte åka diffbroms men i dom andra klasserna i TTRS får dom och det är dom han refererar till. Du nämner hela tiden att det är bara för dom inte kör diffbroms osv. Jag förstår argumentet men, med det argumentet... bör det inte då vara ÄNNU bättre MED diffbroms, att man kan gå på gasen ännu tidigare? Till exempel när du provade köra utan, spelade diffbromsen någon roll i att din bil bara ville understyra? Låter mer som att den inte va bra balanserad, hårdare fjädrar bak, eller som du säger lösare krängare fram? Du kör ju nu med en rätt ordentligt uppstyvad krängare fram, och en grov bak. Jag menar inte att dom har rätt och vi (svenskar) fel, men det måste fungera på båda setten när man ser att det är så pass många som kör utan. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Nu få johan S rätta mig om jag är helt ute & cyklar
Anledningen till att man vill styva upp den i rollled är att man vill ha kontroll på hjulvinklarna detta får man med att bilen inte kränger så mycket. Det är bättre fäste i utgången på en kurva i ett däck som har större delen av däcket i asfalten än att åka på ytterkanten på däcket. Diffbromsen spelar ju in iom att den vill trycka bilen framåt. Men när jag testade utan krängare fram körde jag utan diffbroms. Det gick att få den att styra in i kurvorna utan att ha krängaren fram monterad med då krängde den med & resultatet var dåligt grepp i kurvorna. Sen jag ändrade bilen har den gått från att vara seg & svarade dålligt vid instyrning. (Då hade jag redan monterat chassi kit med 100N/mm fram & 120N/mm bak) Efter det så byggde jag om med grov krängare fram & bak samt bredare spårvidd fram +50mm bak +40mm. Nu reagerar den direkt på instyrning & styr fint genom hela kurvan. I början när jag provade med 20mm krängare kopplad till fjäderbenet fram & uppstyvad 14,5mm orginal så styrde din in hyfsat sen understyrde den från mitten av kurvan & ut. Efter jag fått dit splitter & vingen så är den svagt övertyrd till neutral i låg fart men i högre fart 100-110 & uppår är den svargt understyrd. Jag är nöjd & väghållningen känndes inte som begränsningen under slutet av 2009. Utan det var bristen på effekt i motorn & jag som förare som behöver mer tid för träning. Sen finns det ju ingen absolut inställning utan den gäller just nu. Det jag har justerat under de banträffar jag kört på är följande däckstryck fram & bak dämpare fram & bak krängare bak vingen bak I kurvor där man har 110-120 & uppåt där märks verkligen nyttan av att ha vingen monterad testade på mantorp utan att ha vingen monterad & den var bra nervös i snabba vänstern innan F2 kurvan _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
OT: Ett exempel på dårskapet: "Fahrenheit set 0° at the coldest temperature he could conveniently achieve using an ice and salt mixture, and it is said he intended to set 96° as the temperature of the human body. (If so, he was off a little there; normal oral temperature for humans is between 98 °F and 99 °F.)" _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Det som nu vore intresankt att at reda på är vad krängrna bidrar med i krängingsstyvheten.
Diametern är BRA en faktor. Vi skulle behöva veta vad kränarna ger i N/mm fram o bak. Mikael: Nyfiken fråga, vad har styrt dig hur du testade. (krängre, splitter, vinge mm) Allså hur du har resonerat. Känns som som du är rätt ute, vad nu rätt är?
Svagt under styr ger en lättkörd bil. Det jag lärt mig något överstyrd in i kurva och svagt understyr ut. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Menar du bak krängaren? annars är jag väldigt konfunderad om vad vi pratar om (mycket bra svar annars)
EDIT: En annan sak med din bil Michael. Den är i fjäderhårdheten lösare bak jämtemot fram om man jämför med "medelsnittet", det brukar väll ligga runt 100% fram blir 150% bak (RENT om man använder orignial infästningarna), Tex 80N/mm fram har oftast 120N/mm bak, 120N/mm fram oftast 180N/mm bak. Sen dom som kör utan krängare bak har ÄNNU hårdare bak jämtemot fram. Kanske därför din bil inte alls fungerade när du provade lätta på krängarna. ("medelsnittet", skrev standard först men INGET är standard, det är mer vad "dom flesta" rekomenderar, och hur det ser ut i färdiga coilover satser och tex h&r race standard fjädrar osv - inte "RÄTT", men "medelsnittet", vill absolut inte mena att något är rätt och fel) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Har skum läst lite i tråden och frågeställningen är i nivå med "hur långt är ett snöre"
Inget illa menat, men det finns miljoner parametrar att ta hänsyn till som många redan har påpekat. 120N/mm fram har oftast 180N/mm bak, -tja detta kanske är "rejsa" standard, men flertalet har inte provat på bana utan räknar och tycker tills ögonen blöder
Saxat ur BMW Motorsport M3 E30 GrpA katalog:
observera att det är bakfjäder monterat på coiloverplats med en MR på väldigt nära 1. Mellan 80-150N/mm är ganska bra spann och bevisar att frågan är omöjlig att svara på.
Så se till att få ihop din bil, köp 120N/mm fram och runt 140-160N/mm bak, testa, köp två uppsättningar extra fjädrar, testa, testa och testa. Efter ett tag så kommer du fram till den setuppen som passar dig, din körstil och din bil bäst. Byter du sen någon komponent så testa, testa, testa igen
_________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Re:
Ang krängarna hittade jag bara värdena på framkrängaren som jag matade in i ditt excelark. 20mm armlängd 145mm 62,3 N/mm denna var orginal på bilen 20mm armlängd 125mm 86 N/mm 21mm armlängd 145mm 76,8 N/mm 21mm armlängd 125mm 104,5 N/mm Sen var dom ju kopplade till länkarmen orginal & jag kör till fjäderbenet istället så skillnaden blir större ändå. Bak har jag nånstans men hittar det inte nu Krängare, splitter & vinge har jag testat på banan & justerat mellan passen. Justerade krängarna en del på kinnekulle tills jag var nöjd sen har jag finjusteart med däckstyck & dämpare . Vinge har jag testat på gelleråsen & mantorp. på mantorp gjorde det stor skillnad när man körde i snabba kurvor. Ska bli kul att testa skillnaden på knutan i år just över NGK är ju ett sånt ställe där vingen borde göra nytta jag lyckades med en lägstafart där förra året på 123km/h ska bli kul att se vad skillnaden blir. Är dock helt grön på detta & det finns massor att laborera med. Instyrning & krängare har jag även testat lite hemma för att se hur den beter sig vid olika inställningar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Jag testade utan krängare bak men plockade även bort den fram för att testa. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Just detta & en stor bit av dessa parametrar är hur föraren vill att bilen uppför sig & vilken respons den ger på olika manövrar föraren utför. Patrik kan du lägga upp sidan för fram krängare & fjädrar med
||||||||
|
Re:
Jo men det är ju setup för slicks & därför något hårdare är jag kan åka på taniga r-däck
||||||||
Men man BÖR ha koll på sambanden, där är torin bra. Sen svar ja, man MÅSTE prova. Mikael: Jag är nyfiken på din bakkrängere. Lite snabbt överslag bör den ligga runt 25N/mm på hjulet. Nyfiken om jag har rätt e fel. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
|
16979 besök totalt |