Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 16288 besök totalt |
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||||||
Re:
Jag ska inte klaga på dig för att du bryr dig om säkerhet.... det är bra...... men jag ska ge dig några tips och råd i varför det har blivit som det har blivit i den här tråden.... Du gick in hårt i diskussionen om en ENDA fråga, nämligen att däcksbarriärerna på banan är livsfarligt.... ungefär som vissa små-partier gör inom politiken , gärna såna små lokala partier som finns inom en kommun t.ex...... Och som då också driver enbart EN ENDA fråga.... Och hänger upp allt på det utan att lyssna på argument om att visserligen är det en bra tanke, men för samhället i övrigt så kanske det ändå är bäst....... jämför t.ex med argumentationen mot kärnkraft..... Onekligen vet vi alla att OM det går åt helvete med ett kärnkraftverk så är det inget bra alls.... men nyttan av ett kärnkraftverk är så stor i övrigt för samhället att den förhållandesvis låga risken som ERFARENHETEN har lärt oss gör att dom allra flesta idag i samhället ändå vill ha Kärnkraftverk,då det innebär energi till lägre priser, renare miljö (än att t.ex använda kolkraftverk osv) på samma sätt är naturligtvis inte däcksbarriärer optimalt men i det hela stora så är det en helt godtagbar lösning som erfarenheten har lärt både mig och många andra att det är...... Men det stora felet du gör, är att du sitter inte ned i soffan och lyssnar på andras åsikter känns det som, utan vill TVINGA på din åsikt på alla andra..... lite grand som kärnkraftsmotståndarna gjorde när det var folkomröstning för det (iofs lite före din tid men vi lite äldre kommer ihåg propagandan då) sen kan man komma med många analogier på saker som är farliga.... t.ex jag vet om en krasch i en biltävling som jag själv var med som deltagare i, där 2 stycken DOG pga dom använde hjälm.... Och utan hjälm hade dom förmodligen överlevt........ men det är ju ingen som någonsin skulle ändå säga att nu ska vi inte använda hjälmar...... eftersom att ERFARENHETEN lärt oss att hjälmar är bra i dom allra allra flesta fall..... Så lyssna på lite erfarenhet, däcksbarriärer är mestadels bra........ utan ägna dig åt något annat som faktiskt ger lite reella förbättringar..... det finns sådana saker att ägna tid åt istället om du vill...... Eller kom med riktiga fakta som motbevisar mina påståenden, jag har skrivit tidigare att jag är villig att ändra min tankegång om jag märker av ett problem med däcksbarriärerna....... det är riktigt säkerhetsarbete, att lära sig av erfarenheten. |
||||||||||||||||
Re:
Du säger att du har sett saker och vet om saker, men det upplevs som att du inte kan backa upp det genom att nämna någon incident och att du drar svepande slutsatser utan någon större grund. Nämn gärna bara vilka typ av skador någon har fått av lösa däckstravar som har ställts upp vid tex en chikan, det behövs inte exakt bana eller tidpunkt. Att du har ett engagemang för säkerhet är det ingen som ifrågasätter. Tex: "En bil körde in en en fristående däckstrave, det översta däcket var inte sammanbundet med resten av däcken utan konsekvensen blev att däckstraven tryckte sönder fronten och kylaren men det lösa däcket åkte in genom vindrutan in i kupen...".
Jag har inte skrivit att folk ska strunta i hinder, kan du peka ut någonstans där jag påstår det? ![]() Eller har du fabricerat ihop något jag skall ha sagt för att passa ditt resonemang? Att någon påstår att jag säger en sak jag inte gör, speciellt när det gäller säkerhet, gillar jag inte. Det jag menar är att folk inte struntar i hinder, men upplevs dem som alltför ofarliga så kör man närmare dem och till slut är någon så nära att de touchar dem även om det är lite lätt. Jag körde iaf bra mycket närmare plastpinnarna på Emmaboda SS än vad jag gjorde däckstravarna på Sviestad och jag tror att de flesta fungerar så. Däckstravarna i chikanen på Sviestad tyckte jag fungerade bra som markeringar, det upplevde jag som: "-Här kan du du köra, du kan köra nära däckstravarna men kör du på dem så får du räkna med plåtskador och reparationer av bilen men inte så mycket mer". Platspinnarna på Emmaboda SS signalerade istället: "-Här kan du du köra, du kan köra nära mig och kör du över mig så kan du räkna med att rundan inte kommer att räknas och du får lite smårepor i lacken" och det får folk att köra köra närmare och fortare dem än om det varit något som upplevts som mer solidt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||
Är det bara jag som tycker att det största problemet med däckschikaner är att de sänker farten och därmed gör det mindre roligt/spännande????
![]() ![]() Säkerhet är ju bra men jag kör då inte racing, motocross/enduro, go kart eller åker skidor nerför okontrollerade berg i Himalaya för att det är säkert.......... ![]() //Björn |
||||||||||||||||
Re:
Håller med men det finns ett men! Vissa förstår inte själva risken och jag vill inte heller ha rubrikerna i tidningen! Skidåkare får skylla sig själva Bilåkare som dör eller skadar sig gör att att bilsport är livsfarlig. Sen är arrangören ofta den i slutändan är den ansvarige. Med den mängd gatbilsträffar enklare race det är i dag är det bara en tidsfråga innan det händer. Däremot är sporten väldigt säker jämfört med hur många som åker och de flesta träffarangörer gör i mina ögon säkra träffar på den nivån som de kör på. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||||||||
Re:
Håller med dig! Det är allvarligt med attityden hos många nybörjare (jag själv för 10år sedan) där man mer eller mindre tänker hur bra det är på bana där kan jag köra hur som helst och kommer ändå ha hel bil och inte skada mig även om jag klantar mig ![]() Tyvärr finns det en attityd inom banåkningskulturen, SÄRSKILT här på rejsa där man inte talar om olyckorna som sker vilket ger skygglappar särskilt för nybörjare. om man inte hör talas om, det pratas inte om det i nätverken hur ska man då som nybörjare veta i vilken omfattning det sker olyckor och hur allvarliga de är? Inom motorsport kan man välja helt vilken risknivå man vill ligga på, allt från långsam slalom i mina ögon är mindre risk än att läsa bok på bibblan, andra sidan är Isle of Man där man med stor sannolikhet dör. Viktigt att man studerar igenom innan man börjar vilka risker man är villig att ta och ge sig på det som passar än själv. De lösa däckstravar jag har sett som chikaner ger plåtskador men väldigt liten risk för allvarligare personskador. Lite huvudvärk och öm i kroppen är i mina ögon inte ens närmt att nämna som skada vid racing olycka....... om det däremot skett något allvarligt är det ju värt att ta upp och diskutera hur det skulle kunna undvikas men har fortfarande inte sett något exempel på riktiga personskador pga LÖS däckstrave!??! |
||||||||||||||||
Re:
Det där är något jag eftersökt/eftersöker med........ öppenhet om olyckor så man kan lära sig något om det och dra lärdomar av det, både från arrangörers håll men även från deltagares sida.... så Sirmio..... vill du göra något reellt för säkerheten inom gatbilskörningar, luska reda på och offentliggör olyckor, gärna med bilder......... det är inget jobb som du kommer bli populär i alla kretsar för men något som faktiskt kan vara positivt i efterhand om det görs på rätt sätt....... (jag vet att alla gatbils-åkare som försöker få skador på försäkringen genom att hävda att det inte skedde där utan på gatan istället kommer bli vansinniga, men det tycker jag är ett billigt pris för en sådan sak som faktiskt kan förbättra säkerheten i efterhand för andra) jag stöttar det gärna , både med öppenhet och resurser om det behövs...... eller om det är någon annan som vill ta tag i det arbetet....... ![]() |
||||||||||||||||
Re:
Jo det finns ju en hel del människor som köpen en bil på avbetalning & sen kör på träffar med en bil de inte har råd att få en skråma på & får dom det så vill de att försäkringen ska ta det så klart dom inte blir glada men sanningen är hård ibland _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||||||||
Re:
Frågan om det ok att skriva om och posta bilder på andras olycka har varit uppe tidigare. Om någon missat det så finns det en hel del intressant att läsa och se här: Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?). (Något vilseledande rubrik på den tråden) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||||||||
Re:
jag vet att det finns massor som inte håller med mig..... men jag tycker iaf att det vore en bra sak som är bättre för den totala säkerhetens skull att offentligöra olyckor......... med en förklaring varför det hände och vad man kunde ha gjort för att förhindra det....... sen behöver man inte gotta sig i andras olyckor för det.... utan mera kliniskt.... Och visst kan man göra det anonymiserat om det går...... så att det inte syns eller skrivs VEM som råkade ut för det..... men en händelserapport iaf är betydligt bättre än ingenting..... |
||||||||||||||||
Det finns många synvinklar & apekter på detta både bra & dålig.
Att det alltid ska läggas locket på kan ju uppfattas av de som är nya eller inte vet att det inte händer nått. Vilket det bevisligen gör ibland även om det inte är förarens fel. Kör man hårt får man räkan med att ibland kliva över gränsen & då händer endera av 2 saker antingen klarar man av det eller så går det åt pipan. Går det åt pipan på "rätt" ställe så har man kanske lite repor på bilen & ett motorum fyllt med leca kulor. Går det åt pipan på fel ställe t.ex efter NGK på knutan kan det sluta med en bil som är en halvmeter kortare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||||||||
Jag fann att denna tråd var intressant nog att ta en timme av mitt liv, och tanken slog mig att den huvudsakliga faktorn känns lite åsidoskuffad.
Man kan fylla ett rum fullt med frigolit och skumgummi och du kan ge dig fan på att någon skadas i det förr eller senare och det beror på den mänskliga faktorn. När jag tog körkort för ett par år sedan gick man en riskutbildning, när jag tog licens fick man en riskutbildning , när man ska göra det mesta som innefattar glädje och adrenalin så finns där en riskutbildning. För att göra det lite säkrare kanske man ska använda sig mer av den enklaste och billigaste form av säkerhetstänkande? Något som är känt som Information, det kostar ett par minuter och brukar tas upp på förarmötet. Respekt,logik,självkänska,riskmedvetenhet och framförallt vardagligt förnuft- Dessutom tror jag att för dyra, för komplicerade och för restriktiva evenemang skadar sporten/nöjet/hobbyn och gör att det bara flyttas till en mer oorganiserad allmänfarlig nivå dit där det bör undvikas i allra högsta grad, dvs på gatan/skogsvägen/B&W-parkeringen, för att folk anser det vara för krångligt och dyrt att ha skoj på lagriktigt vis. Jag må sakna lång erfarenhet och utger mig absolut inte för att vara specialist på något så jag hoppas att ni inser att jag fäller in med en parantes.=) ![]() |
||||||||||||||||
+ 1
Med information tror jag också man kommer långt.
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||||||||||||||
Re:
Problemet ligger väl i att folk inte (läs:vill) förstår vad som sägs på ett säkerhetsmöte. Självdistans och sunt bondförnuft bör lösa det mesta. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 16288 besök totalt |