Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?
1306 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?

Dykt upp ett erbjudandet att få köra race i UK som jag funderar på. Ser inte på SBF hur det funkar med licenser för att köra i EU, måste man ha internationell licens för att få köra eller räcker det med nationell (klubb-racing)

http://www.sbf.se/info/licenser/

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?

Josen skrev:
Dykt upp ett erbjudandet att få köra race i UK som jag funderar på. Ser inte på SBF hur det funkar med licenser för att köra i EU, måste man ha internationell licens för att få köra eller räcker det med nationell (klubb-racing)

http://www.sbf.se/info/licenser/


NEAPF?

Vad är det för status på tävlingen? oftast det som styrt för oss.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:

Vad är det för status på tävlingen? oftast det som styrt för oss.


Jag hittad detta i reglementet serien accepterar nationell licens för race man kör på EU banor, då kanske en svensk nationell licens för för gäst-körningar funkar i UK. Jag frågar arrangören

European rounds require a 2010 MSA Competition (Racing) National A license or
above. The Events are inscribed on the FIA National Event Authorised Foreign
Participation (NEAFP) Calendar, a valid License and Medical. (A6).

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Josen skrev:
Citat:
The Events are inscribed on the FIA National Event Authorised Foreign
Participation (NEAFP) Calendar


thumbs up Din vanliga racinglicens ska gå bra då.
Medical har jag inte varit med om men det kanske är nåt nationellt krav från deras sida.

Edit: Det är faktiskt ett enkelt och smidigt sätt att åka i utlandet. Nackdelen är att tävlingen måste söka det i förväg. Nu kan man kanske söka det i efterhand om det visar sig att det är utländska förare som vill komma och köra. Men det blir lite bakvänt när man letar efter en tävling man kanske vill köra.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Svartlock skrev:
Josen skrev:
Citat:
The Events are inscribed on the FIA National Event Authorised Foreign
Participation (NEAFP) Calendar


thumbs up Din vanliga racinglicens ska gå bra då.
Medical har jag inte varit med om men det kanske är nåt nationellt krav från deras sida.

Edit: Det är faktiskt ett enkelt och smidigt sätt att åka i utlandet. Nackdelen är att tävlingen måste söka det i förväg. Nu kan man kanske söka det i efterhand om det visar sig att det är utländska förare som vill komma och köra. Men det blir lite bakvänt när man letar efter en tävling man kanske vill köra.



Tror tyvärr inte det går bra med vanlig svensk licens, tror det behövs en internationell. Det är för engelsmännen vanlig nationell duger. Men jag kan ha fel

Medical är väl helt enkelt ett försäkringsbrev att du är försäkrad mot alla skador som kan hända på banan och att ditt bolag betalar de sjukhuskostnader etc och transportkostnader som kan hända om du blir skadad.

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Svartlock skrev:
Josen skrev:
Citat:
The Events are inscribed on the FIA National Event Authorised Foreign
Participation (NEAFP) Calendar


thumbs up Din vanliga racinglicens ska gå bra då.
Medical har jag inte varit med om men det kanske är nåt nationellt krav från deras sida.

Edit: Det är faktiskt ett enkelt och smidigt sätt att åka i utlandet. Nackdelen är att tävlingen måste söka det i förväg. Nu kan man kanske söka det i efterhand om det visar sig att det är utländska förare som vill komma och köra. Men det blir lite bakvänt när man letar efter en tävling man kanske vill köra.



Tror tyvärr inte det går bra med vanlig svensk licens, tror det behövs en internationell. Det är för engelsmännen vanlig nationell duger. Men jag kan ha fel

Medical är väl helt enkelt ett försäkringsbrev att du är försäkrad mot alla skador som kan hända på banan och att ditt bolag betalar de sjukhuskostnader etc och transportkostnader som kan hända om du blir skadad.


om tävlingen har ansökt om NEAFP så går det bra.

Edit: I vilket fall bör man ta kontakt med tävlingsledningen

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Svartlock skrev:
Josen skrev:
Citat:
The Events are inscribed on the FIA National Event Authorised Foreign
Participation (NEAFP) Calendar


thumbs up Din vanliga racinglicens ska gå bra då.
Medical har jag inte varit med om men det kanske är nåt nationellt krav från deras sida.

Edit: Det är faktiskt ett enkelt och smidigt sätt att åka i utlandet. Nackdelen är att tävlingen måste söka det i förväg. Nu kan man kanske söka det i efterhand om det visar sig att det är utländska förare som vill komma och köra. Men det blir lite bakvänt när man letar efter en tävling man kanske vill köra.



Tror tyvärr inte det går bra med vanlig svensk licens, tror det behövs en internationell. Det är för engelsmännen vanlig nationell duger. Men jag kan ha fel

Medical är väl helt enkelt ett försäkringsbrev att du är försäkrad mot alla skador som kan hända på banan och att ditt bolag betalar de sjukhuskostnader etc och transportkostnader som kan hända om du blir skadad.


England har en separat Medical..... i sverige är den ett krav för att få ut internationell licens.... dvs vi har inte samma system... men det är alltså inte ett försäkringsbrev.....

men du kan åka på din svenska nationella licens..... Om det är en NEAFP tävling.
Du måste ha en internationell licens ..... Om det är en INTERNATIONELLT utlyst tävling.
Du kan inte delta om det är en vanlig nationell tävling med internationella klasser men däremot om det är en nationell tävling med nationella klasser.....

krångligt ... JA.......

så är iaf gången i sverige....

men säkrast är nog att ringa arrangören som sagt...... Och i verkligheten så brukar det alltid gå att få vara med..... men informera arrangören är ju alltid bra....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Från RA-1:

...Debutlicens
Krav för licens: Utbildning för respektive biltyp. Kurs ska omfatta minst 4 timmar teori och 4 timmar praktik
Licensen gäller: Racingtävlingar i Sverige, dock ej Internationella tävlingar, SM eller RM.

Nationell licens
Krav för licens: Tre fullföljda tävlingar med Debutlicens.
Licensen gäller: Nationella racingtävlingar i Sverige och EU-länder...

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?
1306 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande