| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vill börja köra BMW cup standard.
|
2 besök senaste veckan (2754 totalt) |
|
Vill börja köra bmw cup standard.
Hej! Jag vill börja köra bmw cup standard. Vad är det jag behöver ha förutom en bil ?
Vet inte om det är rätt att posta det här, men jag gör ett försök. Mvh Niklas! _________________ Niklas Andersson BMW M3 e92 |
||||
|
Re: Vill börja köra bmw cup standard.
Hej & välkommen Du behöver medlemskap i BMW Sports Club Du behöver licens (SBF racing licens) Du behöver komplett skyddsutrustning.(underställ,overall,skor,handskar,baklava,hjälm) Bil med vagnbok som följer sbf & bmwsc:s reglemente Vårat reglemente hittar du här http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. Sbf:s tekniska regler (TR) hittar du här http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Vid frågor om cupen vänder du dig till våra cup representanter Vid frågor om reglementer vänder du dig till reglementesgruppen http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Ska du köra i std så är en E36 323i lämpligt bilval. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
och om du inte brinner för att meka är det oftas billigast och snabbast att hitta en färdigbyggd bil. Kolla på vårat forum under BMW Cupbilar till salu. Som Bäck sa så är E36 323i en fin bil, men det går att köra fort även med en E30 eller E46
.
_________________ olof Johansson |
||||
|
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
BMW är rätt val
Hoppas att du hittar en passande bil. Roligt om vi blir fler nybörjare i std klassen. Färdig bil för ca 75" eller ett objekt för 17" verkar bra. Lycka till med letandet.
MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||||
|
Re:
Förlåt, jag glömnde bort E21, hoppas inte Per-ola han se att jag missade det
||||
|
Re:
För sent. P-o hjälper just nu den globala uppvärmningen i Småland genom att stå ute och kyla av sig ilskan efter denna fadäs
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Jag såg den för 75000kr verkar riktigt bra.
Vad ska jag tänka på när jag köper en sån bil? Det bästa vore ju om man hittar en bil som är så gott som klar att köra. Men att skruva är ju alltid lite kul:) Jag tog förarlicensen på mantorp för 2år sen. Den fungerar väl? Lite mer frågor ni som vet:) går det åt mycket däck, bromsar mm?? Mvh _________________ Niklas Andersson BMW M3 e92 |
||||
|
Re:
Med hyfsat lätt bil som en E30 klarar du dig nog en till två uppsättningar däck givetvis beroende på hur mycket du vill träna förutom tävlingshelgerna samt vilken ambitionsnivå det hela ligger på. Har man bra kylning till bromsarna & vettiga belägg kan man åka flera säsonger på en uppsättning. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Första året jag körde i standard klarade jag mig på 8 däck för en säsong. Men desto hårdare man tänjer på gränserna desto mer däck går det åt, förra året gjorde jag åt 12 däck. Med nybytta bromsklosar kan du köra två säsonger utan problem. Samtidigt som du byter klosar kollar du över dammskydden, de har en en tendens att spricka/torka av värmen. Räkna med att göra åt ca 30-40 liter bensin under en helg, för i början behöver man mycket bantid. Förarutrustning med hjälm kan du hitta för ca 10.000:-, men det blir en engångskostnad (fundera över HANS skydd innan du köper nytt). om du har förnyat licensen varje år är det inga problem med den. E30 318is är en riktigt bra bil att börja med, det finns mycket delar och är billig i drift. Det är bara att slå till, så gjorde jag och jag har tävlat i tre år nu och ångrar inte en sekund.
||||
|
Re:
Hej Niklas, Nu anger du iofs inte vilket år du har för avsikt att börja köra, men mitt bästa råd är att köpa en startklar bil och komma ut på banan fortast möjligt. Skruva finns det tillfälle att göra ändå
318is bilen för 75k är kanon, går säkert att pruta ner en tia eller två
Hoppas vi ses på "gridden" den 8 Maj i år
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Det var ju inte så farlig som jag trodde det med däck och bromsar. Men vad menar du med att förnya varje år? det har inte jag gjort
Ja jag hoppas verkligen att jag hittar en bil, så man får köra lite
Vart helt såld då jag körde på mantorp. Så jag kan tänka mig att det är hur kul som helst att köra bmw cup. _________________ Niklas Andersson BMW M3 e92 |
||||
|
Re:
Det bästa du kan göra med kläderna på -jag startade också med gatbil, åkte en träff och köpte sedan en cup bil. Akta dig för tävlingsträsket, du lär inte vilja åka gatbilsträff igen
||||
|
Re:
Hej Patrik! Jag om jag fick bestämma så skulle jag vilja börja köra redan i år men det
kanske blir svårt. Ja jag är riktigt intresserad av den bilen, Vet knappt vad man ska betala för en klar race bil. Är det ett rimligt pris för den? Mvh _________________ Niklas Andersson BMW M3 e92 |
||||
|
Re:
PM
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vill börja köra BMW cup standard.
|
2 besök senaste veckan (2754 totalt) |