|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

30 Mar 2010 08:25
Re:
| C skrev: | | Andrew Petrykowski skrev: | | Lennart Mäkinen skrev: | | AndreasVH skrev: | | Andrew Petrykowski skrev: | Ford gör en The Fast And The Furious Focus, det var faktiskt lite oväntat  |
Förstår inte vad du menar... Tycker den ser rå och rejsig ut "på riktigt". | Det är ju just det som är "problemet". Den ser sportig ut, men verkar ju inte tillföra något i den vägen utöver en vanlig RS. |
Precis det jag menade! Ett chip, lite svart folie och en nummerbricka. Det är ung. lika exklusivt och sportigt som Volvos sportpaket (aka. silverfärgade backspeglar)
inser att jag kanske trampar på någon Volvotå, men det bjuder jag på  |
Info om motorn:
Upgraded 350 PS Powertrain
"The more urgent engine sound and sheer thrust of the mid-range performance tell the driver immediately that this is not a standard Focus RS," said Gunnar Herrmann, Ford's Global C-Car Vehicle Line Director. "With 15 per cent more power and the same gutsy, sporting character, our new powertrain gives the RS500 the special engine it deserves."
To provide the RS500 with a fitting power unit, the 305 PS turbocharged Duratec RS 2.5-litre engine from the standard Focus RS has been upgraded to deliver significantly more top-end and mid-range power, but without compromising the base engine's strength and responsiveness at lower revs.
Peak power is increased by 45PS to 350PS at 6,000rpm, while torque has been increased from 440 to 460Nm, delivered across a broad speed range from 2,500 to 4,500rpm.
To achieve the required balance of muscular mid-range and top-end performance, the engine has benefitted from a comprehensive package of enhancements aimed at improving the engine's breathing and combustion.
The changes include a significantly larger air-to-air intercooler to deliver a cooler, denser charge; a larger air filter box for increased airflow; larger diameter exhaust downpipe; and an uprated fuel pump, along with an updated software calibration to optimise the performance of the revised engine.
"The engine's improved breathing has allowed us to increase power without having to raise turbo boost pressure significantly," explained Herrmann. "This has made it possible to enhance peak performance while maintaining the excellent driveability, fuel consumption and emissions of the standard Focus RS."
Preliminary performance figures for the Focus RS500 indicate that it achieves 0-100km/h in 5.6 seconds, with a top speed similar to the 263 km/h in the standard RS. |
Med tanke på hur focuserad(ordvits de lux) RS'en känns som bil så känns en större intercooler, större luftfilterbox, grövre downpipe och lite häftigare soppa pump som något valfrit eftermarknadskit snarare än en specialmodell från Ford. Det är troligtvis fortfarande en kick-ass banbil, men det hade varit roligare om de löpt linan ut och kört en riktig banspecialare istället.
Just my
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

30 Mar 2010 08:28
Re:
| Mats Th skrev: | | Andreas Millbro skrev: |
Blir kul att se om denna går snabbare runt Nürburgring än R26.R
Ifrån pressreleasen...
"This meant going beyond our standard test routines, and pushing the car to the edge of its performance envelope. After 500 non-stop laps of the Nürburgring, we are very confident of its durability and delighted at the way it performed, with an 8-minute lap time within reach".
Antar att de menar under 8 minuter fullvarv isf??? |
Med tanke på att Sport Auto körde vanliga RS på 8.26 har jag svårt att tro att 15% mer effekt ska ge något 8 blankt varv men matcha den 120 hästkrafter fattigare R26R borde definitivt gå. |
Håller med om att sub 8 min är omöjligt, jag tror dock att det hade gått med lättning och r-däck.
Vanliga Focus RS ligger rätt exakt på kurvan som jag har anpassat så räknar man bara på vikt/effekt (vilket är det enda som har ändrats) så borde den gå ungefär 10.4 sek snabbare med effektökningen om vikten är densamma. Dvs Sport Auto borde kunna köra den på 8:15:20. Blir intressant att se hur nära jag kommer...
Är inte övertygad om att den kommer att ta R26.R på 8:17:00 men det kan gå om den inte har blivit tyngre men förhållandena på banan spelar nog också in.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

30 Mar 2010 11:15
Jag tycker att 500 badgen ser ut att komma ifrån en Fiat....
Kanske inte...
Vad kostar en sån där foliering tror ni?
Å vilka e målgruppen för RS 500? om man nu har råd med 400.000:- för en bil, är det då en Fård som lockar mest? och med tanke på att man med enkla medel (Autotech) kan få ut 400 hk i den ordinarie modellen så fattar inte jag vem som skall gå igång på RS 500?? oj lite gnällig är man allt... Nåja, visst e det en fin bil... Men som tidigare sagt, varför går de inte hela Renault vägen och gör en rejsa bila av den, istället för en "posör"?
_________________ Niclas Swahn
|
C
Här sen Feb 2003
Trådstartare

30 Mar 2010 13:29
Re:
| Andrew Petrykowski skrev: |
Med tanke på hur focuserad(ordvits de lux) RS'en känns som bil så känns en större intercooler, större luftfilterbox, grövre downpipe och lite häftigare soppa pump som något valfrit eftermarknadskit snarare än en specialmodell från Ford. Det är troligtvis fortfarande en kick-ass banbil, men det hade varit roligare om de löpt linan ut och kört en riktig banspecialare istället.
Just my  |
Visst kan man trimma själv och det lär kanske till och med jag göra när garantin är slut men detta kitt är monterat med fabriksgaranti och även FB kan ju inte säga något om detta kittet. Dt är Montune racing som gör detta kittet så det är istortsätt ett "eftermarknadskit".
Visst hade det varit roligare om den hade lättats men det kan man ju åtgärda själv rätt enkelt med lagen på sin sida fortfarande.
mvh C
_________________ Christian Lange
458
|
C
Här sen Feb 2003
Trådstartare

30 Mar 2010 13:37
Vad gäller vikt så borde den inte vara speciellt mycket tyngre än en grundutrustad vanlig RS. Navin väger 2,3 Kg mer än vanliga stereon, helläder kanske väger 1-2 kg till. Downpipen och IC kanske några kg till. Folie 2-3 kg till...
Det man kan spara vikt på är:
Fälgar, stolar, bromsar, baksäte, bakre bältena, stereo + högt, avgas, bakrutan + sidorutorna, framskärmar eventuellt.
Huv, front, bak, kjolar osv väger redan lite. Canbus systemet går inte att ta bort boxar ifrån så det går inte att ändra heller.
mvh C
458
|
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

30 Mar 2010 14:32
Re:
| Peak64 skrev: | | Vad kostar en sån där foliering tror ni? | Tror frågan var hypotetisk, men eftersom jag kan svaret så skriver jag det. En helfoliering kostar totalt 12.000-15.000 beroende på hur svår bilen är!
_________________ Fredrik Ljungkvist

|
C
Här sen Feb 2003
Trådstartare

30 Mar 2010 19:58
Re:
| Stratos skrev: | | Peak64 skrev: | | Vad kostar en sån där foliering tror ni? | Tror frågan var hypotetisk, men eftersom jag kan svaret så skriver jag det. En helfoliering kostar totalt 12.000-15.000 beroende på hur svår bilen är! |
Frågan är vad just den 3M folien kostar. Det går om någon månad eller så att låta Ford ta fram ett pris från en Svensk 3M åf.
mvh C
458
|
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

30 Mar 2010 22:35
Tack för info ang foliering... tycker att det blev väldigt lyckat med matt svart på Focusen. Jag gillar det lite biffiga stuket. O ang trimm så håller jag med om att det är skönare att ha en snabb bil som det är garnati på än en ännu snabbre utan...
Jag är bara avundsjuk på att min Mazda 3 trots alla möjligheter i världen är så mycket sämre i chassit än focusen från fabrik... Tyvärr kostar RS 500 på tok för mycket för en lågstadielärare... Hoppas på att få möta nån på nån bana i sommar o se om dessa är svårare än de vanliga RS att hänga med...
|
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

31 Mar 2010 00:12
Re:
| C skrev: | | Stratos skrev: | | Peak64 skrev: | | Vad kostar en sån där foliering tror ni? | Tror frågan var hypotetisk, men eftersom jag kan svaret så skriver jag det. En helfoliering kostar totalt 12.000-15.000 beroende på hur svår bilen är! |
Frågan är vad just den 3M folien kostar. Det går om någon månad eller så att låta Ford ta fram ett pris från en Svensk 3M åf.
mvh C | Nu snackar jag visserligen Avery Super Cast alt Avery Supreme Wrapping Film. Kostnaden för filmen är ändå en ganska liten del av totalpriset jag skrev längre upp. Det är ju inte vilka klåpare som helst som klarar av att helfoliera en bil snyggt och hållbart...
_________________ Fredrik Ljungkvist

|
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

31 Mar 2010 09:29
Lite OT
Stratos: Ett matt svart tak då? Vad kan ett sånt kosta at få på plats? På en Mazda 3 alltså...
Slut OT
|
C
Här sen Feb 2003
Trådstartare

01 Apr 2010 11:06
Igår var de slutsålda redan.
mvh C
458
|