Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (28964 totalt) |
Har börjat lossa lite saker på bilen inför lack. Ska lacka stötfångare fram och bak samt lite speglar osv. Köpte även en uppsättning "BMW MOTORSPORT" fälgar som jag ska ha gatdäck på. Dessa ska lackas innan jag kränger på nya däck.
Mina Toyo R888 kom hem i veckan, dessa ska jag kränga på mina org fälgar som satt på bilen då jag köpte den, efter att de lackats. I påskhelgen ska jag byta kondensor på bilen och hoppas få ordning på AC'n, sedan ska jag byta samtliga vätskor och kolla över läget på allt. Ska även beställa chassi-sakerna snart då jag bara ska få tid att ringa Samuel på Millway och diskutera lite. Fixade ett däckställ till garaget då det blir en del av den varan. Ska fixa racinglicens innan BMW SC's premiär den 8e maj och hoppas ha bilen körklart med allt godis på tills dess - sedan kan äventyret börja ![]() Har mina 18" Hartge fälgar till salu nu då jag ska köra med mina nya GT fälgar. Skicka PM vid intresse och kika här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto Lite bilder tills vidare... Bilen utan stötfångare bak och 18" fälgarna. ![]() Så sjukt fin modell! Fälgen som syns är den sämsta av de fem jag köpte. ![]() Lite däck och fälg på förvaring. ![]() Får hoppas det blir skillnad i fäste... ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Idag tog jag och en kompis pimpm0bilen och drog till smålands inre skogar för att handla åka-fort-prylar. Resan slutade i krokarna kring Värnamo och av en slump befann sig Samuel på Millway där med massa saker passandes M3.
Efter en snabbvisit åkte vi hem med många pengar mindre men många delar rikare, följande låg i bagaget: * Bilstein PSS9 - ställbart i höjd och hårdhet i 9 lägen (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?) * H&R krängningshämmare fram och bak med nya bussningar. * Millways topplagringar fram och bak. * Stålomspunna bromsslangar. Innan smålandsresan så förvarnade jag plånboken på BMW genom att köpa ny motorolja och bakaxelolja. Växellådsoljan handlar jag efter att jag kollat vilken just min låda är sugen på. Oljefilter handlades givetvis men även nya navkåpor till mina GT-fälgar som jag för övrigt lämnade in på pulverlack tidigare idag. Så det har varit en händelserik dag idag och imorgon blir det lugnet själv som tar över medans lördagen bjuder på Elmia-mässan och sön/mån blir till att montera på så mycket som möjligt av det jag handlat idag. Glömde även nämna att den aktiva säkerheten förmodligen höjs lite snart då jag handlade en ny kondensor till bilen så man slipper +75 grader i bilen i sommar, mao ska AC'n renoveras. Vid nästa löning ska jag handla PFC skivor fram, PFC klossar fram och XP8 klossar bak samt redig vätska. Sedan är det nog slut på handlandet och dags att lära sig köra bil, för att klaga på bilen efter att fått allting monterat och justerat är nog ingen idé ![]() Mer bilder efter helgen med förmodligen för mycket camber ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Fina bilder, du verkar satsa på samma setup som jag...
![]() Är det ett Clubsport-PSS9 du köpt? Bara undrar, för på mitt begagnade kit jag köpte sitter det hjälpfjädrar mellan riktiga fjädern och höjdjusteringen. Det verkar det inte göra på dina? Iofs är mina ett par år nu... _________________ Robin Elmgren BMW M3 E36 -97 BMW 540 E39 -98 BMW 535d E61 -10 |
||
I helgen har allt godis monterats. Tack till A.olsson för all hjälp
![]() Det har varit helt utan bekymmer faktiskt, lite trångt med krängaren bak men annars så har det gått fint. Provkört och klart så är där inga oljud eller liknande vilket alltid känns skönt. Det är galet vad roligt det är att jobba med riktiga saker. Allting passar och flyter på så fint, mycket genomarbetade produkter. Har bara kört bilen en kort sväng på utsidan garaget men man känner att den är stum och go som den ska vara, nu kör man bil - inte åker bil. De gamla stötdämparna var helt slut kan jag intyga, de va värre än två gamla cykelpumpar. I samma veva som allting var nere så byggde jag och Anders om för M3 E46 skivor fram. Anledningen var för att jag hade skivor liggandes och det inte var så mycket jobb. Bra blev det. Bilen är sjukt smutsig både i, under och på utsidan men det blir en ordentlig rekond av allt då allt är klart och våren välkomnat oss på riktigt. För övrigt är allting klart inför den 7e och 8e Maj med BMW SC, det ser jag fram emot oerhört mycket. På agendan här framöver återstår lack av diverse prylar, få hem riktiga klossar och vätska, göra en hjulinställning och sedan besiktiga bilen. Bilder: Inkörd och delvis nerskruvad. ![]() org vs Bilstein. ![]() Två färdiga stötdämpare bak. ![]() E46 skivor monterat. ![]() Bilder på allt monterat och klart. På bilderna är bilen alldeles för låg fram och har max camber och caster... ![]() ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Gott att vara klar i tid! Kommer ihåg för 2 år sen när jag var klar med allt i mitten av April
![]() Nu tryter motivationen så jag lär väl inte vara klar innan nästa vinter ![]() |
||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
Bilen besiktigades igår med en 2'a och det var vänster färdbroms fram anliggning, det var bara ett misstag från min sida under bromsbytet så det löste sig 30 min efter besiktningen, så imorgon ska jag rulla in igen för att få tvåan släckt.
Har kört ca 35 mil sedan jag besiktigade igår och jag måste säga att chassit var dyrt men JÄVLIGT välinvesterat. Man känner att det är bra skit, har varit ute på öde skogsvägar och gasat ordentligt och det är däcken som stoppar om man ska köra riktigt fort. Så det känns skönt att man blev nöjd. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är att vid hårda inbromsningar så ålar sig baken lite men med dagens hjulvinklar så är allt möjligt. Har max camber och caster fram men allt annat orört som det varit sedan jag köpte bilen. Bilen går som ett skott också och det känns riktigt härligt att hela bilen fungerar bra, starta, tanka och köra tills man tröttnar är rätt melodi för mig. Innan licenskörningen den 7e Maj så ska jag ställa in hjulvinklarna, lacka diverse delar, montera bromsar från PEAN, kränga på r-däck på org fälgar och byta samtliga oljor. Utöver det blir det småsaker som att byta emblem osv så att den blir riktigt fin. GT-fälgarna är monterade nu och de sitter riktigt bra och lackjobbet som gjordes av Pulverteknik i Kungälv är helt gudomligt. Bilder kommer i veckan när jag har tillgång till kamera igen. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Min 6vxl låda började strula idag.
Får inte i backen, tvåan, fyran och sexan. Dvs alla neråt på spaken sett. Har någon haft liknande problem? Växlarna går i lite halvt men klonkar inte i ordentligt. Ettan, trean och femman går i och fungerar kanon. Kopplingen är det inget fel på. Har inte idiotkört utan det hände utanför ICA när jag skulle backa, innan det fungerade det kanon. Är det bara skrota lådan? Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Re:
Känns väl mer som bagg i växellänkaget? Har du kollat detta? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Har ingen koll på BMW överhuvudtaget, men jag har varit med om liknande problem på andra bilar några gånger. Då har det varit en motor- eller växellådskudde som gett sig så att lådan säckat lite och inte riktigt kommit överens med spaken.
|
||
Verkar som att problemet löst.
Hade uppe bilen på en lift precis och konstaterade att alla bussningar i spakstället är slappt. Det bör vara det som är problemet då jag antar att man inte kan låta stag som ska sitta fast glappa 5-10mm åt olika håll? En annan anledning till varför jag tror det är även för att efter att ha "spänt" fast staget mot karossen med ett spett så gick det att köra på samtliga växlar om man lade i dem försiktigt. Hade lådan varit skrot så hade man inte kunnat köra på de "trasiga" växlarna... Finns inte ett minsta missljud heller någonstans. Imorgon ska jag beställa samtliga bussningar och byta olja i lådan. SKÖNT. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
De gamla bilderna fungerar inte men kommer igång om en stund.
Har tagit lite nya bilder idag då jag köpte en ny systemkamera, med GT-fälgarna monterade. Lite halvskabbig innan småsaker lackats och den har fått en ordentlig rekond. Köpte även massa småsaker på BMW till bilen som synes på första bilden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Tog några snabba bilder idag med ett par vänner med min nya kamera på bilen. Hjulvinklarna är inte justerade än så det ser lite kebab ut men det kommer bli bättre. Bilen fungerar verkligen som en dröm nu så det är riktigt kul :-)
Ratten är även den bytt till den lite goare. Ville ha org då det just är org men denna är så mycket skönare att köra aktivt med. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (28964 totalt) |