| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fråga angående växellåda i mc-drivna bilar
|
2 besök senaste veckan (5056 totalt) |
|
Hejsan! Har en fråga angående bilar som tex. Mini med r1 motor eller hayabusa motor, eller super seven med mc-motor. Det finns ingen back på mc motorer, hur löser man detta ? Finns det någon vxllåda som kan köpas? Isåfall vart kan man köpa detta? om det ska byggas, vart kan man få tag i ritningar till något sådant? Tackar så mycket för all hjälp, MVH alex[/u] _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Exempel från Westfield, för frontmotor. "Mittmonterat" blir det att klura med diffen eller elback (som ju alltid är en nödoption).
|
||||
|
Re: Fråga angående växellåda i mc-drivna bilar
http://www.westgarage.co.uk/forsale/ _________________ Johan Lekås |
||||
|
Hur håller mc-växellådor? Dom är väl gjorda som för som mest 200hk på 200kg(eller vad nu en cykel väger?)
Det känns som att turbokonverterad i 600kg bil med slicks inte är något vidare, eller? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
|
Re:
Jag hade två killar som körde superstock med dragbikes som grannar i ett tidigare garage. Dom låg på 8-or, hur många hk det krävde vet jag inte, men båda körde Suzuki, för att deras växellådor tålde mest. Kan vara en öppning mot mer kunskap, dragbikegänget. Deras tävlingar har oftast öppen depå och dom är väldigt pratbara. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Efter att ha pratat med en bunt växellådstillverkare så har jag fått veta att växellådor inte nämnvärt påverkas av effekt eller vikt utan det är vridmomentet som pajar dom. Vikten på bilen ger inte högre belastning men eftersom bilen kommer acca långsammare så kommer lådan utsättas för max. belastning under längre tid än om den vore lätt, det kommer förvisso ge högre värmeutveckling men det brukar kunna hållas i schack med ev. kylare. |
||||
|
Dessa har backväxellådor (finns nog fler också).
Westfield, MNR, Quaife, Nova Racing + en till jag inte kommer på namnet på. Sen finns det några som använder lämpliga elmotorer (ex startmotor) som backväxel. Sen måste jag säga att MC-motorns växellåda håller VÄLDIGT bra. Jag har väl läst om någon som har behövt renovera eller möjligen lyckats att ha sönder den också, men det finns en och annan billåda som har havererat också. |
||||
|
Re:
tusen tack alla för svar. Libell, vet du på ett ungefärr vad en sådan låda kan kosta? Tackar för svar, MVH alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Re:
Circus £600 och uppåt. Dom kan dyka upp begagnade ibland på div "Super seven" forum då Engelsmännen tycker att dom inte behöver back
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2 besök senaste veckan (5056 totalt) |